2020-06-29, 16:37
Medlem
Kommer mycket väl ihåg skjutningarna på Grimsta skjutbana den kvällen. Jag hade en häst på ridskolan där då. Reagerade på att det sköts på kvällen.
Citera
2020-06-29, 17:29
Medlem
MaxWalters avatar
Undrar vilka öppettider café Svea hade i februari 1986. Normala caféer brukar inte ha öppet till sent på kvällen. Där jag bor stänger de flesta vid 18-tiden.
Citera
2020-06-29, 20:14
Medlem
Det har egentligen ingen större betydelse om CA var på Café Svea mordkvällen eller inte. Vi vet att CA var ofta ute och gick på stan.
Citera
2020-06-29, 20:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Undrar vilka öppettider café Svea hade i februari 1986. Normala caféer brukar inte ha öppet till sent på kvällen. Där jag bor stänger de flesta vid 18-tiden.

Det ska finnas i tråden redan, men cafeet hade så sent som på 90-talet öppet till kl 22 enl. Paul Smiths bok.
Han behöver inte ha gått på cafeet, kan ju ha varit en vanlig promenad.

Det är dock oväsentligt att spekulera i exakt hur han ska ha stött på makarna Palme vid biografen, eftersom han oavsett saknade alibi för natten.

Det väsentliga är att få fram hans vapen.
Senast redigerad av kato85 2020-06-29 kl. 20:33.
Citera
2020-06-30, 07:09
Medlem
Citat:
CA visste säkert vilka regler som gällde när man var registrerad ägare till en revolver. Inte särskilt smart att sälja vapnet till en okänd knarklangare.
Klart han visste! Jag tror dock inte för en sekund att han verkligen skulle ha ha sålt den till en helt okänd människa (knarklangare?) i Kungsträdgården. Hur den vapnet försvann är oklart, jag har ingen aning faktiskt, men det är lite skumt.

Citat:
Han hade ju kunnat hävda att han hade blivit bestulen eller rånad på vapnet. Vet inte om han då hade haft skyldighet att anmäla detta till polisen enligt vapenlagen.
Skulle han verkligen själv gå till Polisen och dra uppmärksamhet till sig genom att säga -Hej, Jag äger en Magnumrevolver, en precis likadan som Palme sköts med och nu har just den (men ingenting annat jag äger) blivit stulen förstår ni.. Jag vill anmäla det!

?
Senast redigerad av Macke85 2020-06-30 kl. 07:12.
Citera
2020-06-30, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollibompa20
Kommer mycket väl ihåg skjutningarna på Grimsta skjutbana den kvällen. Jag hade en häst på ridskolan där då. Reagerade på att det sköts på kvällen.

Reagerade du på att det sköts på en skjutbana?

Är inte Grimsta polisens skjutbana?
Citera
2020-06-30, 16:50
Medlem
Lördagkväll, mörker. Klart man undrar, berättade det för mina föräldrar redan på kvällen. Min morbror fyllde 40 mordkvällen. Har funderat i alla år om det kunde ha något samband.
Citera
2020-06-30, 18:06
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

Efter mörkrets inbrott? Hur sent ungefär tror du det kan ha varit? Var det vanligt att det sköts där på vintern sent på fredagskvällar? Jag vill minnas att skytte inte fick förekomma om skjutvallen var frusen så att det fanns risk för rikoschetter?

Lät det som "barns lek med smällare" eller mer rejäla doningar när de sköts i Grimsta på mordkvällen?

Tack för att du delade med dig av denna information! Alltid roligt att höra något från de som var med när det hände!
Citera
2020-06-30, 18:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Lördagkväll, mörker. Klart man undrar, berättade det för mina föräldrar redan på kvällen. Min morbror fyllde 40 mordkvällen. Har funderat i alla år om det kunde ha något samband.

Vilket datum på året fyller din morbror år? Du vet att mordet skedde på en fredag kväll och inte på lördag kväll?
Citera
2020-06-30, 18:16
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllePalleDodskalle
Jag hade kunnat köpa det där om det inte var så att man faktiskt provsköt alla legala revolvrar av rätt kaliber i Stockholmsområdet med den uttryckliga avsikten att titta närmare på de som vägrade lämna in sin puffra. Har man väl gjort den investeringen kan man inte gärna resonera så att vapnet antagligen var illegalt ändå och strunta i att kolla upp CA.

I "DR" är det väldigt tydligt att om man letar "en ensam galning" så är statistiken att han använt sitt oftast registrerade egna vapen förkrossande.

Så syftet med provskjutningsauktionen nog var att se vilka som drog sig för att komma in till PU med sina legala vapen. Denna taktik hamnade varje gång PU var mer intresserad av andra lösningar i botten på högen.
Citera
2020-06-30, 18:54
Medlem
Min morbror fyller 28/2. Ok fredagkväll. Men jag jobbade ändå dagen därpå.
Citera
2020-06-30, 21:20
Medlem
Mina föräldrar var sport skyttar, uppväxt på skjutbanor således i södra Sverige.Det fanns något som kallades mörker skjutning eller mörker fältskjutning minns jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in