2020-07-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och vilka lögner och villfarelser lyckades du
avslöja med ditt inlägg, tycker du?

När det gäller dina inlägg så påvisar du tillförlitligheten alldeles själv.

Smutskastningen mot LW: den kommer från flera håll i syfte att förtala LW i försök att få henne bli betraktad som egoistisk, dålig mor, slampa, psykiskt störd, opålitlig m m. Påhoppen på LW skall bemötas med ackuratess. I begreppet smutskastning ingår begrepp som lögner och villfarelser. Det var en olycklig formulering av mig som fick dig att tro att jag skulle räkna upp alla lögner och villfarelser som förekommer här. Det är ogörligt.
Citera
2020-07-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Min reflektion när rättegången kom upp på Youtube var just att om inte jag hade läst FUP, skulle det ha varit svårt att som nämndeman (och eventuellt även för lagmannen, som dock har lång erfarenhet av rättegångar) få en sammanhängande bild av vad åklagarna ansåg graverande.
Tamt och luddigt, väldigt lite konfrontation.

Har lyssnat lite på avsnitt av Arbogafallet. Milsvid skillnad på hur Johanna Möller pressades av tuffa åklagare jämfört med SD.

ÅH har lite att öva upp sig på kring utfrågningsteknik och skicklighet att knyta ihop säcken. Hoppas hon utnyttjar tiden fram till HR-förhandlingarna startar.

ÅH bör kunna bytas ut men det jobbiga blir ju att arbeta in sig i fallet för en ny jurist. Biträdet är bättre - mer vass samt att alla förstår vad hon menar. En ny huvudåklagare bör kunna plockas in. Åkl Wenna t.ex som ledde utfrågningarna i Arbogafallet.

Åkl är ingen särskild person, snarare en företrädare för staten som vilken rådig jurist med rätt utbildning och erfarenheter kan vara. Frågan är väl hur vanligt det är med byten i en situation som är för handen.

En sista grej som jag kom jag nte riktigt gillar med ÅH är det sätt Å för sig mot SD. Försöker hon vara good och kollegan 'bad'? Det är ett daltande... Någon som lyssnat på 'vallningen' i huset och hur roligt de har tillsammans?
Citera
2020-07-01, 12:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske M*W*nter?

Om vittnet J*sefin har rätt datum (3 maj) så kan det vara han som stannat kvar från deras träff den 2 maj? Hon har inte loggat några cacher dessa datum, men hon har lagt ut fristående bilder i sitt galleri på honom den 2 maj. Plus en bild på en silvergrå SUV med bildtexten "Cachemobilen 3.0 i sikte" och en suddig mansgestalt i vad som verkar vara skymnings-/kvällsljus. Är mannen vid bilen M*Wnter också? För denne man ser ut som någon annan än M*W*nter.

M*W*nter ser ju ut att kunna passa beskrivningen av mannen i stadsjeepen han verkar ju inte lång där han står bredvid LW.
Mannen som står vid bilen ser ut som någon med skägg och mössa (eller håret uppsatt i en såkallad fjolltofs). Det jag uppfattar som kanske skägg är kanske någon konstig skugga kring hak och käkpartiet men på huvudet ser ut som en toppig mössa (eller håret uppsamlat i en fjolltofs).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 12:08.
Citera
2020-07-01, 12:05
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast åtal är ju inte väckt mot någon annan ändock. Det är ju mest grundläggande för att någon domstol ska kunna döma någon. HD var ju misstänkt men avskrevs efter en tids utredning.

När de skriver ensam eller tillsammans med andra så är det mer en gardering för det fall att det inte kan visas att den åtalade självständigt utfört gärningen. Det innebär inte att någon annan som inte åtalats kan bli dömd. Kryper det fram att någon annan medverkat må detta utredas och ev åtal väckas mot denne innan det är aktuellt att döma denne.
De enda som lagligt kan dömas är de som åtalats specifikt. Inga andra. Det är inte möjligt att döma andra oavsett hur mycket bevis mot dem som finns om inte åklagare eller någon enskild väckt formellt åtal. Så sluta fantisera om att HovR ska döma flera.

Har aldrig påstått att HR ska döma flera i detta åtal. Löjligt av dig att skriva så ens. Hur vore de om ni försökte er på att testa vettiga diskussioner med folk med andra åsikter, istället för att ständigt försöka hitta fel på LW och alla som inte ingår i LW-hatarsekten?

"Jag hoppas självklart att andra granskas separat för eventuell inblandning, medhjälp eller skyddande. Det är mycket som tyder på att det är fler än den åtalade som har svårt att hålla sig till sanningen. Och HD var dessutom misstänkt, länge och väl."

Vi släpper detta. Det var mitt sista (och i stort sett enda på mycket länge) försök att diskutera normalt med Sekten. För du/ni vill ändå inte föra en vettig diskussion. Ni vill ändå bara svärta ner offer och andra.

Du/ni äger dock inte tråden - eller sanningen.

Mördaren och medhjälpare kommer att fällas förr eller senare. Allt annat är önsketänkande...

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-01, 12:11
Medlem
Citat:
Om du läser vittnesmål i FUP så ska det finnas spår av åtminstone en Tesla i hennes fotogalleri i mobilen (eller hennes moln). Som hon fotat i nära tid till det hon mördades.

Fast seriöst hur stor del är detta med Teslan som lutar åt en alternativ GM? Det handlar ju om att utesluta andra GM än den mordmisstänkte SD. Jag ska försöka mig på det och undvika att låta raljerande:

Har polisens tekniker funnit blod i Teslan? DNA i förarens plös? DNA på ring? Har Teslan kört omkring på området 3 dar innan och 'testat bromsarna' på olika Teslor? Har Teslans förare blivit polisanmäld av LW för misshandel? Har han hotat henne och indirekt hennes barn? Har det funnits någon bevislig kommunikation i närtid mellan Teslans förare och LW den aktuella mordkvällen? Har Teslans förare sagt sig vilja lösa mänskligt lidande/problem genom att döda? Har Teslans förare haft en lång sexuell och förmodad vänskaplig-känslosam relation till LW men därefter uppvisat total likgiltighet vid tiden för hennes försvinnande? Är föraren av Teslan en del av en otrohetsaffär som varit del i att dennes äktenskap gått i kras och att Teslans fru och BO ligger rejält i luven på varandra? Har Teslans förare sagt att 'allt ska bli så bra nu' och 'vi tänker på oss nu' dagen och dagarna efter mordet? Har Teslans förare blivit hotad av LW att relationen ånyo ska uppdagas vid tiden före mordet?

Har Teslans förare...?
Senast redigerad av Petitoo 2020-07-01 kl. 12:14.
Citera
2020-07-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Har aldrig påstått att HR ska döma flera i detta åtal. Löjligt av dig att skriva så ens. Hur vore de om ni försökte er på att testa vettiga diskussioner med folk med andra åsikter, istället för att ständigt försöka hitta fel på LW och alla som inte ingår i LW-hatarsekten?

"Jag hoppas självklart att andra granskas separat för eventuell inblandning, medhjälp eller skyddande. Det är mycket som tyder på att det är fler än den åtalade som har svårt att hålla sig till sanningen. Och HD var dessutom misstänkt, länge och väl."

Vi släpper detta. Det var mitt sista (och i stort sett enda på mycket länge) försök att diskutera normalt med Sekten. För du/ni vill ändå inte föra en vettig diskussion. Ni vill ändå bara svärta ner offer och andra.

Mördaren och medhjälpare kommer att fällas förr eller senare. Allt annat är önsketänkande...

#TeamÅsaHiding

Men sluta gagga om att fler kan komma att dömas beroende oå vad som kan komma av bevisningen i sammanhanget när ni diskuterar överklagandet då om ni inte vill framstå som att ni ägnar er åt verklighetsfrämmande fantasier.
Citera
2020-07-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Fast seriöst hur stor del är detta med Teslan som lutar åt en alternativ GM? Det handlar ju om att utesluta andra GM and SD. Jag ska försöka mig på det och undvika att låta raljerande:

Har polisens tekniker funnit blod i Teslan? DNA i förarens plös? DNA på ring? Har Teslan kört omkring på området 3 dar innan och 'testat bromsarna' på olika Teslor? Har Teslans förare blivit polisanmäld av LW för misshandel? Har han hotat henne och indirekt hennes barn? Har det funnits någon bevislig kommunikation i närtid mellan Teslans förare och LW den aktuella mordkvällen? Har Teslans förare sagt sig vilja lösa mänskligt lidande/problem genom att döda? Har Teslans förare haft en lång sexuell och förmodad vänskaplig-känslosam relation till LW men därefter uppvisat total likgiltighet vid tiden för hennes försvinnande? Är föraren av Teslan en del av en otrohetsaffär som varit del i att dennes äktenskap gått i kras och att Teslans fru och BO ligger rejält i luven på varandra? Har Teslans förare sagt att 'allt ska bli så bra nu' och 'vi tänker på oss nu' dagen och dagarna efter mordet? Har Teslans förare blivit hotad av LW att relationen ånyo ska uppdagas vid tiden före mordet?

Har Teslans förare...?

Har de ens brytt sig om att kolla upp vem det var? Det är ju detta vi kritiserar, har man inte granskat eller ens hört någon så kan man inte säga att den är utesluten. Och även om den personen inte är skyldig eller ens misstänkt så kan den kanske haft något att berätta av värde för utredningen.

Man kan inte säga att man uteslutit andra GM om man från start bara granskar en MGM. Om man är seriös som förundersökningsledare.
Citera
2020-07-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

#TeamÅsaHiding

Ja, mördaren och ev medhjälpare kommer fällas. Man gick ut med att polisens undersökning i fallet definitivt inte mattas av i och med TR-domen.

Stefan - njut av livet i frihet. Tids nog har du en tårtbit med gallerväggar att vanka runt i när du skall få frisk luft. Domen har inte vunnit laga kraft i och med överklagan till Hovrätten, SD är fortfarande misstänkt för mord.

Det finns en hel del forensiskt material som inte undersökts och jag hoppas att man sätter lite press på NFC och verkligen begär in svaren på dessa. Det kan vara en pusselbit som saknas, något som redan finns hos NFC.
Citera
2020-07-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, mördaren och ev medhjälpare kommer fällas. Man gick ut med att polisens undersökning i fallet definitivt inte mattas av i och med TR-domen.

Stefan - njut av livet i frihet. Tids nog har du en tårtbit med gallerväggar att vanka runt i när du skall få frisk luft. Domen har inte vunnit laga kraft i och med överklagan till Hovrätten, SD är fortfarande misstänkt för mord.

Det finns en hel del forensiskt material som inte undersökts och jag hoppas att man sätter lite press på NFC och verkligen begär in svaren på dessa. Det kan vara en pusselbit som saknas, något som redan finns hos NFC.

Om SD anses som medhjälpare så blir han fälld men någon annan har inte åtalats så det kommer inte att fällas en mördare och en medhjälpare i HovR. Som mest är i dagsläget en person möjlig att fälla oavset vilken gärning det landar på. Läs det sakta och flera gånger om du behöver. Det är bara i dåliga tv serier det blir sådana överraskningar.
Citera
2020-07-01, 12:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
M*W*nter ser ju ut att kunna passa beskrivningen av mannen i stadsjeepen han verkar ju inte lång där han står bredvid LW.
Mannen som står vid bilen ser ut som någon med skägg och mössa (eller håret uppsatt i en såkallad fjolltofs). Det jag uppfattar som kanske skägg är kanske någon konstig skugga kring hak och käkpartiet men på huvudet ser ut som en toppig mössa (eller håret uppsamlat i en fjolltofs).

B*hold*rX? Han är en person som kan tänkas bära liknande kläder som mannen på fotot. BX verkar dock ha en annan, mindre, bil (åtminstone har han det nuförtiden). Samt att LW att döma av sina loggtexter inte träffade honom förrän några dagar senare. Det framgår inte var bilden är tagen någonstans, och den är inte kopplad till någon loggtext.
Citera
2020-07-01, 12:55
Medlem
Citat:
Om SD anses som medhjälpare så blir han fälld men någon annan har inte åtalats så det kommer inte att fällas en mördare och en medhjälpare i HovR. Som mest är i dagsläget en person möjlig att fälla oavset vilken gärning det landar på. Läs det sakta och flera gånger om du behöver. Det är bara i dåliga tv serier det blir sådana överraskningar.
Nej, någon annan kommer varken åtalas eller fällas nu. Det funkar ju inte så, och det var heller inte så jag menade. Ber om ursäkt om min text var missvisande. Men när man är klar med SD, och han är insydd - då finns tid att ta tag i medhjälparen. Detta kommer ta tid. Nu tror ju jag att det är HD som är den verklige mördaren, den som slog ihjäl Lena, och att SD är medhjälparen. Givetvis spekulation från min sida. Men fokus ligger nu på honom som mördare. Och som sådan finns chans att han blir fälld.

Vi får se - målet är ganska öppet eftersom ingen kan placera honom på brottsplatsen/fyndplatsen.
Citera
2020-07-01, 12:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Det räcker med att en person som vet exakt hur detta mord begåtts börjar prata med polisen så rasar det hela som ett korthus och är det flera inblandade så kommer naturligtvis polisen att utreda dessa personer, allt annat vore tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in