2020-07-01, 09:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Och IBs stjärnvittne från Rättegången (startar på video 9), måste vara den mest bort kastade energin någonsin:

"BL: Och jag lämnar över förvaret till försvaret,

IB: Du har ju hörts en gång av Polisen angående iakttagelser natten den 15 maj -18, men det var ju längesen det.

V: Jaaa.

IB: Eeh, och det är därför vi har kallat hit dig, så du får berätta om det eftersom domstolen ska höra om det också. Efterson Domstolen ska höra om det.

V: Jaa..

IB: Vi börjar med att fråga vart du bor någonstans?

V: Jag bor på Byalagsgatan 3B, vid första villan närmast.

IB: Om vi lägger upp en liten karta på det, så att ser vart du befinner dig i din bostad.

BL: Du får berätta för inspelningen också XXXX (rasslar, mummel)

IB: Kan du lokalisera den där? Du ha..kan du förstora mer?

V: Mmmm...

IB: Så, ja, där har vi Byalagsgatan

V:Aaa, aaa, och Rättarevägen. Ska jag visa, eller?

IB: Ja, du kan visa.

BL: Vilken siffra?

V: TRE!

Någon från TR?: Det syns lite dåligt, men...

IB: Är det den bostaden?

V: Aaa, aah, den bostaden är det.

IB: Kan du då berätta vad du har gjort, om du har gjort iakttagelser den här kvällen, den 14-15 och vad du själv gjorde då?

V: Ahh. Jag jobbade då i Hallsberg i ett av våra företag och kom hem. Åhh..åhh kom hem och tyvärr så var jag ju ganska trött dom kvällarna och jag har ju sovit som en björn alltså dom där kvällarna, har jag gjort.

IB: Hmm.Hmm.

IB: Du har inte vaknat på natten, hört något ljud?

V: Nä. Nä.

IB: Hur är det, du har en motorväg där bredvid. Du kan ju höra ljud från motorvägen hem till dig, eller?

V: Jaaa, på mornarna brukar jag höra. Att de sätter igång trafiken och så här.

IB: Aa. Aaa.

V: Det gör dom.

IB: Är det så att du hör ljud någongång, eller är det lyhört i området, eller tror du ditt hus, eller?

V: Alltså normalt brukar jag vakna ganska mycket på nätterna, men dom här gångerna har jag jobbat så många timmar, så... Jag brukar vara en sådan där som går och tittar om det är något liksom...

IB: Hmm. Du har ju tyckt att du brukar höra ljud ibland från motorvägen så där så...

V: Jaaa...

IB: Men du menar den här natten, så sov du så hårt?

V: Inte bara den natten, jag jobbade ganska många månader i Hallsberg, så jag var trött.

IB: Okay. Känner du till det här området, där fyndplatsen och så.

V: Jag har aldrig varit där förut, alltså! Jag har varit där nu, men aldrig förr! Jag skulle inte gå där för det är så mycket fästingar och skit! Jag trodde det var högre gräs. Asså, men jag vet inte...jag hade trott det var högt gräs där...

IB: Vet du, känner du till om folk brukar vistas i området.

V: Nä, det kan jag inte säga.

IB: Du har sagt att de går ut med hundar och så.

V: Ja, det gör dom! Men då brukar dom gå liksom ner till höger, inte bakom planket såhär, det brukar finnas en stig som dom lata hundägarna är...

IB: Hmm. Du ditt sovrumsfönster, eller rättare sagt där du sov..

V: M?

IB: Åt vilket håll vetter det?

V: Den är ju ditåt, om man säger så, så den är ju inte mot själva Byalagsgatan...

IB: Nä, nä, nä mot (hör inte..)

V: Nej, ner mot Rättarevägen, det hållet..

IB: Där har du sovrumsfönstret?

V: Ahh.Ahh.

IB: Men du har inte hört någoting?

V: Nääe...

IB (missnöjd): NÄ! Tack det var allt!"

Varför var människan ens kallad? Det är inte direkt några elitvittnen på MGM´s sida...

#TeamÅsaHiding

Hen hör ljud från motorvägen där det finns ett bullerplank emellan som ska dämpa dessa ljud men inte skrik en tid då det typiskt är mindre trafik och mindre motorbuller.
Det vittnet illustrerar är väl att ljud från platsen når vissa bostäder i området typiskt sett men ingen i området verkar hört skriken. Just detta vittnet sov som en björn men ingen annan verkar hört dem i LWs grannskap.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 10:03.
Citera
2020-07-01, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ja visst.Dessutom verkar han rätt slipad.

En Christer Pettersson, uppväxt under andra förhållande utan missbrulsproblematik. Ligga på gränsen och slira på kopplingen lite..
Citera
2020-07-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Han var förmodligen inte en clown för LW.De matchade väl varandra ganska bra.Båda hade väl DET?

Det är det jag menar, LW tyckte nog också att han var rolig och kunde muntra upp henne, om det började prata kring hennes skilsmässa från UW (som hennes närmre vänner beskriver som tungt och stökigt för LW ett bra tag även om UW och LW i sinom tid lyckades komma bättre överens). Så LW och SD kan nog haft en djupare vänskaplig connection som SD ville ha kvar även om han kanske ville bryta den sexuella relationen. Någonstans hade han ju uttryckt apropå att HD ville att han skulle klippa helt med LW att LW var en av hans bästa vänner.

Men för en del kan det väl vara svårt att umgås som "bara" vänner om personen fortfarande är förälskad i den andre, kanske var så för LW?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 10:43.
Citera
2020-07-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det håller jag med om.
Om domaren hade haft förmågan att se helheten så hade troligen domen blivit en annan.

Nja, var och ett av indicierna är väl lite för klena för att tippa över till att bli tillräckligt tunga gemensamt så det ska räcka till "bortom rimligt tvivel".
LWs blod på plösen i hans skor är väl bland de starkare indiciet men det är ändå inte särskilt starkt för den skull. Dels är det inte möjligt att tidsbestämma och dels torde åtskilligt mer av blodbesudlingar fastnat på skorna än en liten fläck på insidan av plösen om han han mördat LW på det sätt som gjordes och burit de skorna.
Kan ju jämföra själv med när jag försökt skölja av lervälling från terrängskor. Man kan få dem utvändigt snygg och prydligt men det tenderar att fara ned i skarven mellan ovandelen av skon där den fäster mot sulan/underdelen. Oavsett hur mycket man jobbar med dem eller till och med kör dem i tvättmaskin. Blod funkar väl på samma sätt, löses upp och vandrar ut i resten av materialet till någon del?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 10:40.
Citera
2020-07-01, 10:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Precis, det kopierade jag rakt av ett avsnitt från förhörsprotokollet i FUP.
Jag noterar också att LW verkat låg och ägnat mycket uppmärksamhet åt telefonen under födelsedagen. Och då visat foton av Teslan.
Även om LF ser något äldre ut så skulle han väl max kunna passera som 20års åldern för ett vittne som inte är bekant med honom. L*cas skulle hon väl kunnat känna typ sedan han var liten om hon varit scoutledare för ungdomsgrupper i församlingen. Men då tänker jag att hon skulle sagt något på kalaset, han bör ju vara i ålder så han kanske gått på samma skola som N*a även om de inte gått i samma klass? Typ "Jag träffade på L*cas häromdagen, kolla vilken bil han kör".

Pappa F var 50 men kanske kan beskrivas som varandes i 40 års åldern av någon som inte känner honom. Pappa F är tydligen politiker inom kommunen, för KD, vilket då är än märkligare att LW inte presenterar Pappa F för pastorvännen J*sefin, LW var ju i andra sammanhang lite mån om att framhålla bekanta hon hade i lite högre positioner. Men hon verkade besvärad. Jag vet inte exakt vilka ansvarsområden pappa F har eller haft inom kommunen. Var han i socialnämnden (terapin hon gick på var kanske föreskriven med anledning av tidigare orosanmälan från UW) så kanske det var obekvämt för LW och hon då avstod att presentera dem för varandra?
Dock tycker jag det låter konstigt att en person som skulle haft beslutsfattande ställning i ett socärende skulle hämtat LW från terapin, uppföljning av föreskrivna planer görs väl under mer formella former med dokumentation etc (denna typ av ärenden brukar ju ofta processas om). Skulle hon hämtas för att lämna urinprov för screening av droger (vilket är fullt möjligt beroende på vad orosanmälan innehöll) så är det ju inte beslutsfattare i nämnden som brukar följa utan en tjänsteman.

LW var väl också lite av föreningsmänniska så hon kan ju haft kontakt med kommunpolitiker om något slags projekt. Skidklubben hon var med i kanske planerat sommarlovsaktiviteter för barn och ungdomar eller liknande som kommunerna oftar stöttar, men det är väl inget som är besvärande, utan där skulle hon väl också kunnat presentera PF och JF för varandra?
Utmärkt gräv!
Vilket sammanträffande att pappa F stämmer med en prominent, gift man vilken Lena var ytterst mån om att hålla hemlig och som inte finns med i FUP.

Vilken diskuteras i dessa poster:

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Signalementet "under medellängd och litet kraftig" verkar kunna stämma överens med geocacharens bilder i fotogalleriet.

Det är i så fall anmärkningsvärt att LW var så hemlighetsfull, tystlåten om och sparsam med bilder vad gäller just denne geocachare, mtp att hon annars publicerade bilder i sällskap med övriga burkletare.

Han verkar inte finnas med i FUP? Och intressant att registreringsskylten från den röda Teslan numera verka sitta på en vit Tesla. Frågan är när bilbytet gjordes? Och om det stämmer i tid med vittnenas utsagor.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lena hade en relation med en prominent gift man hon var ytterst mån om att hålla hemlig givet hans ställning. Tillika är han av dom två gifta män jag tidigare nämnt vilka inte finns med i FUP. Har du bilderna från fotogalleriet?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-01 kl. 10:43.
Citera
2020-07-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Utmärkt gräv!
Vilket sammanträffande att pappa F stämmer med en prominent, gift man vilken Lena var ytterst mån om att hålla hemlig och som inte finns med i FUP.

Vilken diskuteras i dessa poster:

Det är nog inte Pappa F, det verkar skett en sammanblandning av namn, Teslan ska visst höra till någon cachare i Stockholm. Inte någon i familjen F. Men fortfarande någon hon inte verkar vilja presentera utåt för andra bekanta dock. Att hon verkade besvärad vid samtalet med J*sefin kan bero på att hon var sen och hade bråttom och nöddes sluta samtalet med någon hon inte sett på ett tag och annars gärna fortsatt prata.

Men att bara visa bilen i foton på kalaset för sin familj? Eljest brukade hon väl fota sig med människorna hon var ute och gjorde saker med, typ "Tog en cache med den och den på den platsen"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 10:52.
Citera
2020-07-01, 10:52
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Delar ju inte din övertygelse om att SD kommer att dömas. Utesluter inget iofs.

Förstår att du nog inte är personligt bekant med Hiding, men med ”Hiding” menade jag Hiding i en vidare och större bemärkelse: som ett benämning för utredningen och åtalet i stort.
Hiding är ju, som bekant, en komponent i ett team.

Sedan så ser jag åtalet/överklagan på ett annat sätt: den ende som åtalats är ju SD, hur kan det tolkas som att fler troligen kommer att dömas?

I åtalet handlade det om att SD var åtalad gällande mord ensam eller med medhjälp.

"Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Lena Wesström livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet. "

Antar att det är samma åtal ännu? Det är inte åtalet som är överklagat, väl? Det är utfallet i TR som är överklagat.

Tror det finns en ganska tydlig misstanke om att en eller flera är inblandade, det finns bara inte bevis. Ännu.

Jag hoppas självklart att andra granskas separat för eventuell inblandning, medhjälp eller skyddande. Det är mycket som tyder på att det är fler än den åtalade som har svårt att hålla sig till sanningen. Och HD var dessutom misstänkt, länge och väl.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-01, 11:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det är nog inte Pappa F, det verkar skett en sammanblandning av namn, Teslan ska visst höra till någon cachare i Stockholm. Inte någon i familjen F. Men fortfarande någon hon inte verkar vilja presentera utåt för andra bekanta dock. Att hon verkade besvärad vid samtalet med J*sefin kan bero på att hon var sen och hade bråttom och nöddes sluta samtalet med någon hon inte sett på ett tag och annars gärna fortsatt prata.

Men att bara visa bilen i foton på kalaset för sin familj? Eljest brukade hon väl fota sig med människorna hon var ute och gjorde saker med, typ "Tog en cache med den och den på den platsen"?
Ok. Tack för rättelsen. Inte lätt att hålla reda på alla dessa män.
Uppenbart fler män som var så "viktiga" att dom behövt smusslas med.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-01 kl. 11:08.
Citera
2020-07-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske M*W*nter?

Om vittnet J*sefin har rätt datum (3 maj) så kan det vara han som stannat kvar från deras träff den 2 maj? Hon har inte loggat några cacher dessa datum, men hon har lagt ut fristående bilder i sitt galleri på honom den 2 maj. Plus en bild på en silvergrå SUV med bildtexten "Cachemobilen 3.0 i sikte" och en suddig mansgestalt i vad som verkar vara skymnings-/kvällsljus. Är mannen vid bilen M*Wnter också? För denne man ser ut som någon annan än M*W*nter.

Letar ni efter alternativa gm? Funnit några spår av Teslor i terrängen? Cachemobil 3.0 med två hens som stannat till på motorvägen. Resenärerna hade med en vit väska innehållandes en specialhammare och en huva... allt för att plocka en enkel cache. Aftonens begivenhet måste varit att slå ihjäl en ensamstående trebarnsmor efter att först ha lurat ned henne till platsen.
Citera
2020-07-01, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
I åtalet handlade det om att SD var åtalad gällande mord ensam eller med medhjälp.

"Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Lena Wesström livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet. "

Antar att det är samma åtal ännu? Det är inte åtalet som är överklagat, väl? Det är utfallet i TR som är överklagat.

Tror det finns en ganska tydlig misstanke om att en eller flera är inblandade, det finns bara inte bevis. Ännu.

Jag hoppas självklart att andra granskas separat för eventuell inblandning, medhjälp eller skyddande. Det är mycket som tyder på att det är fler än den åtalade som har svårt att hålla sig till sanningen. Och HD var dessutom misstänkt, länge och väl.

#TeamÅsaHiding

Fast åtal är ju inte väckt mot någon annan ändock. Det är ju mest grundläggande för att någon domstol ska kunna döma någon. HD var ju misstänkt men avskrevs efter en tids utredning.

När de skriver ensam eller tillsammans med andra så är det mer en gardering för det fall att det inte kan visas att den åtalade självständigt utfört gärningen. Det innebär inte att någon annan som inte åtalats kan bli dömd. Kryper det fram att någon annan medverkat må detta utredas och ev åtal väckas mot denne innan det är aktuellt att döma denne.
De enda som lagligt kan dömas är de som åtalats specifikt. Inga andra. Det är inte möjligt att döma andra oavsett hur mycket bevis mot dem som finns om inte åklagare eller någon enskild väckt formellt åtal. Så sluta fantisera om att HovR ska döma flera.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 11:38.
Citera
2020-07-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Letar ni efter alternativa gm? Funnit några spår av Teslor i terrängen? Cachemobil 3.0 med två hens som stannat till på motorvägen. Resenärerna hade med en vit väska innehållandes en specialhammare och en huva... allt för att plocka en enkel cache. Aftonens begivenhet måste varit att slå ihjäl en ensamstående trebarnsmor efter att först ha lurat ned henne till platsen.

Om du läser vittnesmål i FUP så ska det finnas spår av åtminstone en Tesla i hennes fotogalleri i mobilen (eller hennes moln). Som hon fotat i nära tid till det hon mördades.
Citera
2020-07-01, 11:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/../

Hon verkade ha litet förkärlek för exklusiva bilar? I cachen "CE16 Galgbacken" är hon på burkletartur med en manlig geocachare i hans bil (en SUV av tyskt märke). Hon skriver i loggtexten:

"Tillbaka mot bilen. Jag ställer mig mitt i vägen och håller span på trafiken och (xx) tar sats och med ett skutt är den fyrhjulsdrivna automobilen uppe ur snödrivan och vi kan rulla vidare. En sån vill jag också ha när jag blir stor! Måste nog gifta mig rikt först."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in