Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-30, 19:07
  #5317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är lätt att förstå att man ska släppa taget, att acceptera och vara här och nu, men att faktiskt göra det i praktiken och erhålla resultat är en helt annan match. Personligen rekommenderar jag litteratur inom zenbuddhism, i zengrenen kan man utöver att förstå att man ska släppa taget även lära sig praktiska metoder, jag tycker att "moderna" gurus som exempelvis Eckhart Tolle är ganska torra på den fronten, att förstå att man behöver släppa taget och resterande som tillhör är ganska meningslöst om inte vet hur man ska göra det.

Rekommenderar denna bok: The Compass of Zen
Den är enkel och nästan fri från teologisk dogm och akademiska termer, men samtidigt väldigt lärorik och även humoristisk.
Tack, ska kolla upp boken!

Ja, jag håller med dig, jag har försökt praktisera närvaro i 3 år och håller med om att moderna gurus är ganska ytliga, även om jag tycker att Tolle exempelvis är bra som intro. Att släppa taget är sannerligen daglig övning och bitvis ganska smärtsamt, egot vill givetvis inte förlora sin betydelse.
Citera
2020-06-30, 23:01
  #5318
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tack, ska kolla upp boken!

Ja, jag håller med dig, jag har försökt praktisera närvaro i 3 år och håller med om att moderna gurus är ganska ytliga, även om jag tycker att Tolle exempelvis är bra som intro.
Jaså ytliga säger du, vet inte riktigt om jag håller med där, de flesta gurus har nog spenderat en större del av sitt liv att söka inom sig själva för sin sanna natur eller självaste essensen i vad jaget är, jag skulle nog säga att gurus oavsett modernitet eller tidsålder är väldigt djupa, kanske till och med bottenlösa ... åtminstone gurus som lär som de lever och inte är pajsare.

Citat:
Att släppa taget är sannerligen daglig övning och bitvis ganska smärtsamt, egot vill givetvis inte förlora sin betydelse.
Vad för dagliga övningar praktiserar du?
Citera
2020-06-30, 23:47
  #5319
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja och samtidigt nej skulle jag säga, fast det beror lite på vad du faktiskt menar.

Den konceptuella eller subjektiva uppfattningen eller modellen vi har om universum är nog till större del en manifestation utav tankar, men oavsett vad för uppfattningar eller vad för tankar man har om universum så är min uppfattning iaf att universum existerar oavsett om det finns en uppfattning eller inte, det är ganska lätt att man själv likställer sin konceptuella uppfattning om universum med hur universum är. Vad jag menar är väl egentligen att oavsett hur jag tänker att universum är och oavsett hur jag tolkar eller vilka perspektiv jag använder så förblir universum opåverkat. Det är bara jag själv som förändrar hur jag tänker och uppfattar universum medans universum alltid är på det sättet det är.

Manifesterade tankar om universum kan inte rubba stjärnorna så att säga.

Finns du i universum eller finns universum i dig?
Citera
2020-06-30, 23:57
  #5320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jaså ytliga säger du, vet inte riktigt om jag håller med där, de flesta gurus har nog spenderat en större del av sitt liv att söka inom sig själva för sin sanna natur eller självaste essensen i vad jaget är, jag skulle nog säga att gurus oavsett modernitet eller tidsålder är väldigt djupa, kanske till och med bottenlösa ... åtminstone gurus som lär som de lever och inte är pajsare.
Hade nog kunnat utveckla det lite mer...Om man nu tar just Eckart Tolle som exempel så förklarar han problemet med egot och styrkan i att leva här och nu på ett utmärkt sätt. Å andra sidan är inga av hans tankar nya utan finns beskrivna i alla religioner. Så ytlig nej, men inget av det han säger är nytt. För egen del så fick jag lite av en aha-upplevelse efter att ha läst honom, precis som många andra, så något bra har han helt klart uppnått


Citat:
Vad för dagliga övningar praktiserar du?
Meditation morgon och kväll med övningar där jag låter tankar och känslor passera. I vardagen försöker jag acceptera saker, händelser och människor utan att döma, ”ske din vilja, inte min”. Att inte söka mening i saker och inte försöka förstå, bara släppa taget. Försöker hålla mig i nuet, acceptera och förlåta saker som har hänt i det förflutna och inte oroa mig för morgondagen utan fokusera på nuet.

Att inte försöka tänka för det är en del av problemet, snarare försöka praktisera icke-tänkande.

Svårt att sammanfatta i ord egentligen och ser mig själv som en nybörjare.
Citera
2020-07-01, 00:01
  #5321
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Finns du i universum eller finns universum i dig?
Ser väl ingen direkt nödvändighet i ett val då jag anser att jag finns i universum och att universum finns i mig, precis som allting annat.
Citera
2020-07-01, 00:08
  #5322
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ser väl ingen direkt nödvändighet i ett val då jag anser att jag finns i universum och att universum finns i mig, precis som allting annat.

Men om du dör, då finns universum kvar?
Citera
2020-07-01, 00:40
  #5323
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hade nog kunnat utveckla det lite mer...Om man nu tar just Eckart Tolle som exempel så förklarar han problemet med egot och styrkan i att leva här och nu på ett utmärkt sätt. Å andra sidan är inga av hans tankar nya utan finns beskrivna i alla religioner. Så ytlig nej, men inget av det han säger är nytt. För egen del så fick jag lite av en aha-upplevelse efter att ha läst honom, precis som många andra, så något bra har han helt klart uppnått
Ja rekonstruering av uråldriga metoder är i sig inget negativt eller destruktivt, oftast så är det faktiskt en nödvändighet om man effektivt ska kunna lära ut dem till en modern publik då varje individ oundvikligt i en kultur eller i ett samhälle blivit konditionerat med ett särskilt tankesystem, således är det också fördelaktigt om ens metoder är anpassade efter det systemet, och det är det Tolle har gjort, sannolikt även adderat vissa personliga nischer.

För att ge lite konstruktiv kritik så kan jag väl tycka att Tolle precis som en del andra spirituella lärare inte belyser särskilt mycket det individuella engagemanget som krävs för att uppnå en högre tillstånd av medvetande och transcendera egot, jag har själv av uppfattningen att något sådant potentiellt kan ta en hel livstid nämligen. Tar man även med i ekvationen ett potentiellt karmiskt kretslopp som många buddhister lär ut så kanske det tar flera livstider att uppnå det, i vissa fall talas det om flera hundra uppemot tusen livstider, detta är varför det ytterst sällan existerar människor i vår värld som Siddartha Guatama, Nagarjuna, Confucius, Lao Zi, Sokrates m.m.
Citat:
Meditation morgon och kväll med övningar där jag låter tankar och känslor passera. I vardagen försöker jag acceptera saker, händelser och människor utan att döma, ”ske din vilja, inte min”. Att inte söka mening i saker och inte försöka förstå, bara släppa taget. Försöker hålla mig i nuet, acceptera och förlåta saker som har hänt i det förflutna och inte oroa mig för morgondagen utan fokusera på nuet.

Att inte försöka tänka för det är en del av problemet, snarare försöka praktisera icke-tänkande.

Svårt att sammanfatta i ord egentligen och ser mig själv som en nybörjare.
Det är nog förnuftigt att göra, ser du dig själv som en nybörjare är du också mottaglig för förändring, utan mottaglighet för förändring är det nästintill svårt att utöva denna form av mental praktik.
Citera
2020-07-01, 00:46
  #5324
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men om du dör, då finns universum kvar?

Jag vet inte, jag är inte död så vitt jag vet, men om jag får gissa så gissar jag att universum finns kvar ja, enligt traditionell fysik så kan inte varken energi eller massa upphöra att existera, bara ändra form från det ena till det andra... om termodynamikens första huvudsats samt Einsteins ekvation E = mc² är korrekt det vill säga.
Citera
2020-07-01, 13:21
  #5325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men om du dör, då finns universum kvar?

Nu finns det ju inget "jag" som dör, men det vi kallar för kropp och medvetande "dör" ju efter ett tag, och då fortsätter det som troligen är universum precis som vanligt.
Citera
2020-07-01, 13:50
  #5326
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men om du dör, då finns universum kvar?

Det finns kvar men inte för dig att betrakta.
Citera
2020-07-01, 17:07
  #5327
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag vet inte, jag är inte död så vitt jag vet, men om jag får gissa så gissar jag att universum finns kvar ja, enligt traditionell fysik så kan inte varken energi eller massa upphöra att existera, bara ändra form från det ena till det andra... om termodynamikens första huvudsats samt Einsteins ekvation E = mc² är korrekt det vill säga.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nu finns det ju inget "jag" som dör, men det vi kallar för kropp och medvetande "dör" ju efter ett tag, och då fortsätter det som troligen är universum precis som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Det finns kvar men inte för dig att betrakta.

Nu är jag inte intresserad av gissningar, troligheter och påståenden. Det här går att ta reda på genom att gå på djupet i sig själv, eller med andra ord att falla ned i det oändliga djupet. Vad finns kvar då?
Citera
2020-07-01, 18:17
  #5328
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nu är jag inte intresserad av gissningar, troligheter och påståenden. Det här går att ta reda på genom att gå på djupet i sig själv, eller med andra ord att falla ned i det oändliga djupet. Vad finns kvar då?
Jag skrev ju att varken energi eller massa upphör att existera utan bara ändrar form, icke-existens är icke existerande i universum enligt energiprincipen, således ändrar du form till någonting annat när du dör, sen vilken form... det kan jag ej svara på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback