Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Hade nog kunnat utveckla det lite mer...Om man nu tar just Eckart Tolle som exempel så förklarar han problemet med egot och styrkan i att leva här och nu på ett utmärkt sätt. Å andra sidan är inga av hans tankar nya utan finns beskrivna i alla religioner. Så ytlig nej, men inget av det han säger är nytt. För egen del så fick jag lite av en aha-upplevelse efter att ha läst honom, precis som många andra, så något bra har han helt klart uppnått
Ja rekonstruering av uråldriga metoder är i sig inget negativt eller destruktivt, oftast så är det faktiskt en nödvändighet om man effektivt ska kunna lära ut dem till en modern publik då varje individ oundvikligt i en kultur eller i ett samhälle blivit konditionerat med ett särskilt tankesystem, således är det också fördelaktigt om ens metoder är anpassade efter det systemet, och det är det Tolle har gjort, sannolikt även adderat vissa personliga nischer.
För att ge lite konstruktiv kritik så kan jag väl tycka att Tolle precis som en del andra spirituella lärare inte belyser särskilt mycket det individuella engagemanget som krävs för att uppnå en högre tillstånd av medvetande och transcendera egot, jag har själv av uppfattningen att något sådant potentiellt kan ta en hel livstid nämligen. Tar man även med i ekvationen ett potentiellt karmiskt kretslopp som många buddhister lär ut så kanske det tar flera livstider att uppnå det, i vissa fall talas det om flera hundra uppemot tusen livstider, detta är varför det ytterst sällan existerar människor i vår värld som Siddartha Guatama, Nagarjuna, Confucius, Lao Zi, Sokrates m.m.
Citat:
Meditation morgon och kväll med övningar där jag låter tankar och känslor passera. I vardagen försöker jag acceptera saker, händelser och människor utan att döma, ”ske din vilja, inte min”. Att inte söka mening i saker och inte försöka förstå, bara släppa taget. Försöker hålla mig i nuet, acceptera och förlåta saker som har hänt i det förflutna och inte oroa mig för morgondagen utan fokusera på nuet.
Att inte försöka tänka för det är en del av problemet, snarare försöka praktisera icke-tänkande.
Svårt att sammanfatta i ord egentligen och ser mig själv som en nybörjare.
Det är nog förnuftigt att göra, ser du dig själv som en nybörjare är du också mottaglig för förändring, utan mottaglighet för förändring är det nästintill svårt att utöva denna form av mental praktik.