2020-06-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Undrar vem som blir domare i HR.
De är tre juridiska domare där, samt två nämndemän, om jag inte minns fel.

Edit:

I de mål i hovrätten där nämndemän medverkar består rätten av tre juristdomare och två nämndemän. Huvudförhandlingen skiljer sig åt jämfört med den i tingsrätten. I tingsrätten spelas förhören in med ljud och bild. Dessa inspelade förhör spelas sedan upp under huvudförhandlingen i hovrätten. Ibland kan det finnas skäl för att höra någon part eller vittne även i hovrätten, men huvudregeln är att förnyade förhör inte ska hållas.

http://www.blinamndeman.se/Bli-namndeman/Att-doma-i-domstol/Sa-fungerar-domstolarna/
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-30 kl. 18:21.
Citera
2020-06-30, 18:20
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Försökte bara vara lite tragisk-komisk så att du blev aningen knasig på kuppen
Funkade 😄
Citera
2020-06-30, 18:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De är tre juridiska domare där, samt två nämndemän, om jag inte minns fel.
Borgar ändå för kvalitet.
Citera
2020-06-30, 18:25
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Jo och det är bra.

Det enda som jag blir fundersam över är hur vittnena skall kunna komma ihåg det de sett och hört ?
Men som Du skrev så är allt inspelat så då finns det ju med .
Senast redigerad av landbandy 2020-06-30 kl. 18:35.
Citera
2020-06-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ibland känns det som att allt omkring det här mordet är korrumperat utifrån att MGM och poliser var vänner och bekanta ,förstår du hur jag tänker ....?

(Enbart spekulation)

Med alla de underliggeter som hänt i utredningen har även jag de funderingarna. Det är definitivt en tanke att ha i beaktande. T ex när SD säger "De kommer aldrig att lösa det här mordet". Då måste han ju veta något som har med utredningen att göra.

Men det finns många fler exempel.
Citera
2020-06-30, 18:34
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Med alla de underliggeter som hänt i utredningen har även jag de funderingarna. Det är definitivt en tanke att ha i beaktande. T ex när SD säger "De kommer aldrig att lösa det här mordet". Då måste han ju veta något som har med utredningen att göra.

Ja lite underligt är det ?

Det som gör mig mest knäckt är att många saknar och sörjer L*ena ,och vad det verkar så har mördaren ingen som helst ledsamhet över vad han gjort ?

Jo du har rätt i ditt påstående omkring att det är besynnerligt att just SD har en sådan bestämd uppfattning vad som kommer kunna lösas eller inte kommer kunna lösas i det här mordfallet! Vad vet han om det egentligen ? Om han vore oskyldig så skulle han ju inte veta mycket.Men om det är tvärtemot ja då kan han ju veta desto mer !

Om han vore oskyldig vore det ju mer vettigt att han kommenterade på det här viset :
-Tänk om de aldrig kommer kunna lösa det här mordet!?Jämmer och elände..
Senast redigerad av landbandy 2020-06-30 kl. 18:48.
Citera
2020-06-30, 18:50
Medlem
Citat:
Jo och det är bra.

Det enda som jag blir fundersam över är hur vittnena skall kunna komma ihåg det de sett och hört ?
Men som Du skrev så är allt inspelat så då finns det ju med .
Samtliga förhör är inspelade både med ljud och bild och detta kommer Hovrätten gå igenom, tillsammans med ev ny bevisning och eventuellt nytt vittne. Men det vanliga är tydligen att det är ljud-/bildvisning man går igenom. Nya ögon, tre juridiska domare och inte en domare som t o m var med i utredningen.
Citera
2020-06-30, 18:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske M*W*nter?

Om vittnet J*sefin har rätt datum (3 maj) så kan det vara han som stannat kvar från deras träff den 2 maj? Hon har inte loggat några cacher dessa datum, men hon har lagt ut fristående bilder i sitt galleri på honom den 2 maj. Plus en bild på en silvergrå SUV med bildtexten "Cachemobilen 3.0 i sikte" och en suddig mansgestalt i vad som verkar vara skymnings-/kvällsljus. Är mannen vid bilen M*Wnter också? För denne man ser ut som någon annan än M*W*nter.

Ja, så kan det vara. Det är ju en SUV i varje fall.

Jag kan inte se vem det är. Jag tycker inte
heller att det ser ut som MrW.
Citera
2020-06-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ja det hade varit mycket bättre om Fam.D-sson gjort så; ansökt om Besöksförbud ,för då hade allt sett bättre ut och antagligen blivit bättre också !
Då hade de kunnat tillkallat polis om detta inte sköttes utav LW och då hade inte LW behövt blivit mördad .Så tror jag .
Att ta Lagen i egna händer blir aldrig vettigt .
Nej.Visst är det svårt att sen få kontaktförbud, men det hade ju gett ett bra signalvärde om det hos polisen hade funnits åtminstone en markering från Fam. D. Likaså hade ju LW kunnat begärt kontaktförbud.Hon hade kunnat dra ner persienner/rullgardiner om kvällarna, för att inte besväras av insyn.Hon var rädd läser vi. Dock inte så rädd att hon klarade av att bryta sig loss från S.D.
De blev varandras fördärv.De drev varandra i detta.
Kan det vara existensiella behov såsom en önskan att bli SEDD och BEKRÄFTAD för den man ÄR?
Jag menar att frun borde väl ha kunnat levt livet med hennes man och busat runt precis som L W och S gjorde?De kunde ju likaväl satsat på att leva livet fullt ut ihop.Det borde inte varit en omöjlighet? Det är ju viktigt att bli sedd och bekräftad.En känsla av att riktigt leva
Citera
2020-06-30, 19:05
Medlem
Citat:
Oj, toppen! Detta kommer att ordna upp sig.
Hur såg det ut i Tingsrätten?
Citera
2020-06-30, 19:07
Medlem
Citat:

Ja, det så tvärsäkra uttalandet. Ville han ge sken av säkerhet och visshet?
Citera
2020-06-30, 19:12
Medlem
Citat:

Intressant. Bra påminnelse. Exakt så sa också Wilmas mördare. Exakt så, förutom att han sa "Ni" kommer aldrig lösa mordet. Och Tishko är skyldig till mord. Precis som SD är skyldig till mord. Skillnaden här är att man kan inte binda SD till mordplatsen.

SD har heller aldrig sagt att han är oskyldig till dådet. Inte en enda gång. Hur kommer det sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in