2020-06-30, 01:34
Medlem
p.norths avatar
Hur många tv kanaler fanns det i Sverige 1986 då, 2 kanaler?
Hur många tittare hade tex nyheterna rapport, 1.6 - 1,9 milj?
På bästa sändningstid några månader efter mordet blev Stig Engström intervjuad i SVT av Folke Rydén.
Någon eller några av vittnena borde väl ha sett intervjun då, Yvonne, L. J, Mårten, Lisbeth?
Citera
2020-06-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
På bästa sändningstid några månader efter mordet blev Stig Engström intervjuad i SVT av Folke Rydén.
Någon eller några av vittnena borde väl ha sett intervjun då, Yvonne, L. J, Mårten, Lisbeth?

Två kanaler. jepp. Engströms genomslag i fråga om tv-tid kunde inte varit bättre . med tanke på att han var en helt okänd privatperson. Och det var väl bara några veckor efter mordet?

Jag har också oerhört svårt att se det som tänkbart att han som mördare skulle ha flytt från brottsplatsen för att därefter inom ett par dagar börja söka upp polisen och se till att bli förhörd som påhittat vittne minuterna efter mordet. Och sedan nyhetsmedia. En mördare som lyckats undkomma tidernas största drev av poliser borde ju kunna väntas ligga lågt, inte sant?

Om han uppträdde som vittne strax efter mordet så måste han också vara beredd på att behöva delta i en rekonstruktion på brottsplatsen - och om han var mördaren hade det betytt en uppenbar risk att bli igenkänd. (Visserligen var det bara Lisbeth Palme som egentligen hade sett mördarens ansikte direkt vid mordet, men det kunde SE omöjligt veta om).
Citera
2020-06-30, 01:57
Medlem
Ursprungligen postat av andersaanderssona
"Där jag inte kunde tro mina öron när KP deklarerade att han och Melander inte kunde komma runt SE. Där jag sedan länge kommit runt samma person. Liksom de flesta seriöst inlästa personer.

PU har genom alla tider saknat befogenhet att utreda Säpo och det hemliga militärkomplexet. Att de via en husrannsakningsorder kunde storma Säpo, Must eller liknande hemliga organ i jakt på dokument är en utopi. Vilket direkt kan spåras till politiska beslut. Inte ens spåret med de 12 marinofficerarna som öppet deklarerade Palme som landsförrädare utreddes.

Ingvar Carlsson gav Lidbom extraordinära befogenheter när han utredde Säpo. Han kunde fritt läsa alla dokument han ville. En ynnest han aldrig gav PU. Det var enbart förbehållet hans förtrogne. I politiska syften. Där idag Säpo helt står under statsministerns kontroll. Läs Löfven. På den tiden en våt dröm för SAP. Idag en verklighet."

Ack ja, det finns risk för att den beskrivningen är rätt. Men nog måste väl en regering ha v ä l d i g t starka skäl för den mörkläggningen. Eller?
Är det en mörkläggning så måste det väl handla om spel på allra högsta nivå. Sådant gör man väl inte bara av slentrian och gammal vana när ens statschef mördas.
Citera
2020-06-30, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
https://utsikterinsikter.blogg.se/2016/october/kvallen-da-olof-palme-mordades-del-6.html

För egen del befinner jag mig, i stora drag, i en intensiv inläsningsperiod och tackar ödmjukast för länkar likt denna. Bl a har jag läst en del av texterna från ovan länkade blogg/motsv och tycker att mycket av uppgifterna som resonemanget cirkulerar kring, påtagligt tangerar förvånansvärt mycket av den senaste tidens resonemang här i tråden. Möjligtvis är tråden som sådan en del av källmaterialet, vilket jag låter vara osagt? Men. Av det jag hittills ögnat igenom, så känns det sakligt, utan någon nämnvärd subjektivitet och innehållet är i mångt och mycket avsevärt mer trovärdigt än innehållet i åklagaren KP's mycket tafatta presskonferens.

Personligen så går mycket av min tid just nu åt till att försöka snäva ner tratten av den, milt sagt, spretiga information som MOP under väldigt lång tid marinerats i. Det känns viktigt att läsa olika trådförfattares syn- och ståndpunkter på ett respektfullt och öppet sätt, vilket jag dessutom tycker bör ske i en läsmiljö där tolerans och raljerande hör hemma i ungefär samma utsträckning. Endast bland dem som stångar huvudena blodiga, finner du dem som river murarna.

Objektivt känns det viktigare att förbehållslöst försöka skala bort onödig- och/eller vimsig information än att i något självbekräftande syfte måla fram ens egna teorier framför någon annans. Vilket är vanligt här i tråden. Jag menar tvärtemot, att vittnesmålen i utredningen om mordet på Olof Palme, om något, visar på att det finns väldigt många olika sätt att tolka saker och ting på. Tveka endast i det att någon är tvärsäker.

Och trots mina hårda tillmälen tidigare, bjud istället in alla motsägelsefulla resonemang, som t ex i mitt fall, de som bl a CrispyKreem och hans anhang står för, och låt dessa motpunkter istället vara inspirationen i ditt vidare sökande. Vart det än leder. Konspiration- eller ensam GM är helt och hållet oväsentligt så länge vi förhåller oss objektiva i sökandet. Oavsett MUF, Säpo, EAP, Sydafrika eller MUST.
Citera
2020-06-30, 03:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north

Han var väl i tidningen redan dagen efter? Märkligt att ingen sade, det är ju för fan han.
Citera
2020-06-30, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Ja det ser mörkt ut på PU:s avbytarbänk. Nu väntar vi bara på arla gryning...
Ville man verkligen utreda Sydafrika vidare, har vi några belägg för det?

Poliser som jobbat i utredningen kan inte säga vad de vet utan måste säga ngt som visats öppet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPaOk8/forra-spaningsledaren-kritisk-palmes-mordare-kan-ga-fri
Citera
2020-06-30, 06:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av*14thInt

Vill du vara vänlig säga något mer om Industrileveranser AB?

Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Verkar vara ett företag i KF-koncernen:

Försäljningar och förvärv inom industrin
År 1979
De Förenade Kolsyrefabrikernas AB (DFK) såldes till Norsk Hydro Sverige AB. Gustavsberg AB förvärvade AB Borås Konsthartsprodukter med dess dotterbolag AB Borås Elprodukter. Gislaved AB övertog AB Svensk Rubber. Fiskeby AB sålde 35,70/0 av aktierna i Industrileveranser AB.
Källhänvisning Kooperativ krönika 1970-1982

http://www.mersmak.kf.se/Toppmeny-startsida-/KFBibliotek/Kooperativ-kronika-startsida/Sok/KF-Kronika---Visa-artikel/?articleid=381

Refaat El-Sayed - Wikipedia

Refaat El-Sayed (born 11 February 1946 in Egypt) is a businessman of Egyptian ... in 1966, and started working as a laboratory assistant at the Fiskeby paper mill in Norrköping

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Refaat_El-Sayed

Här ligger en gravad hund

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Överbefälhavaren gjorde en egen bedömning av detta forskningsprojekt som valsade runt i media samtidigt med Palmemordet. ÖB skriver:
Källa: Rundskrivelse till Datainspektionen från ÖB 1986-05-21

Innan Riksarkivet (RA) kom till Stockholms universitet för en bedömning av forskningsarkivet, hade förvaltningen på Stockholms universitet packat ned hela materialet i 47 flyttlådor uppställda trångt, som man sa utifrån ett hot om inbrott, varför RA inte kunde genomföra någon bedömning på plats.

Materialet fanns nu inpackat i flyttlådorna i väntan på besked från Datainspektionen. När DI krävde avidentifiering förstörde Stockholms universitet på eget bevåg merparten av forskningsmaterialet, trots att detta enligt gällande lagstiftning utgjorde allmänna handlingar. Endast 21 flyttlådor kom till RA, resten hade SU låtit destruera hos Industrileveranser AB i Solna.

En fråga som debatterades och förnekades i TV-programmet Magasinet var huruvida FOA var inblandad i kartläggningen av dessa 15.000 Stockholmare födda 1953 (+ deras föräldrar, syskon och hyresvärdar). FOA och Metrolitprojektet samkörde nämligen data på Stockholms datamaskincentral QZ. Metropolitprojektet tillämpade FOA:s högsta säkerhetsnormer för dataregister.

Det är ingen tvekan om att i Metropolitprojektet fanns en politisk kartläggning vilket framgick av några av projektets forskningsrapporter med titlarna Who where the Young Leftists? (Frändén, Olof 1977) och Further notes on the Leftists (Frändén, Olof 1979)

Hela 1978 hade professor Carl-Gunnar Jansson - forskningsprojektets grundare och chef - vistats vid ett universitet i USA och drivit det svenska Metropolitprojektet därifrån. Det är inte möjligt att fastslå om han hade hela forskningsprojektet med sig på databand över till USA. Han vägrade att framträda i Sverige för att försvara sig mot kritiken att kartlägga alla dessa människor i personliga detaljer som de inte gett sitt medgivande eller godkännande till.

Frågor som inte är besvarade är om det fanns en kunskapsöverföring från Metropolitprojektets kartläggning av 15.000 individer i Stockholm med omnejd till MPI/FOA. Var Metropolitprojektet en del av övervakningen av vänstern under 1970-talet?

Av Stasiarkivet som öppnades efter Berlinmurens fall framgår att under 1980-talet stärkte USA och CIA sin position i Sverige. Sverige ansågs vara en av de viktigaste vilobaserna för internationell terrorism. Källa Kamrat Spion: Om Sverige i Stasiarkiven, Cederberg, Björn (2008) s. 262

Det troliga är att Metropolitprojektet spelat en mer strategisk roll i övervakningen av vänstern.

Som ÖB påpekade var det anmärkningsvärt att Metropolitprojektet sålt data till universitet i USA, fastän professor Robert Eriksson försvarade försäljningen med att det varit oidentifierbara data som USA köpt. Tur det för i annat fall hade professorn riskerat åtal för spioneri.
Industrileveranser AB
Senast redigerad av Gothus 2020-06-30 kl. 06:56.
Citera
2020-06-30, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Två kanaler. jepp. Engströms genomslag i fråga om tv-tid kunde inte varit bättre . med tanke på att han var en helt okänd privatperson. Och det var väl bara några veckor efter mordet?

Jag har också oerhört svårt att se det som tänkbart att han som mördare skulle ha flytt från brottsplatsen för att därefter inom ett par dagar börja söka upp polisen och se till att bli förhörd som påhittat vittne minuterna efter mordet. Och sedan nyhetsmedia. En mördare som lyckats undkomma tidernas största drev av poliser borde ju kunna väntas ligga lågt, inte sant?

Om han uppträdde som vittne strax efter mordet så måste han också vara beredd på att behöva delta i en rekonstruktion på brottsplatsen - och om han var mördaren hade det betytt en uppenbar risk att bli igenkänd. (Visserligen var det bara Lisbeth Palme som egentligen hade sett mördarens ansikte direkt vid mordet, men det kunde SE omöjligt veta om).

Hade SE varit med på rekonstruktionen så hade man märkt i ett tidigt skede att hans story inte skulle gå ihop med dom andra vittnenas. Kanske hade det hänt något redan 86 istället för 34 år senare. Skyldig eller inte, märkligt att han inte var där.
Citera
2020-06-30, 09:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
https://books.google.se*› books

Official Gazette of the United States Patent and Trademark Office: ...

1981 · Patents

... 75 Stocksund; Bjiim V. B. Bjiirk, Vinterstigen 20, S-150 24 Riinninge, and Refaat M. El- Sayed, Niisbydalsviigen 14, S-183 31 Taby

Fler på samma kvarter

Kommunisten Knut Lindelöf begriper noll om ekonomi, har varit kopplad till FiB/kulturfront som brukar föredra planekonomi när folk svälter. Sätter du dig in i fermenta-skandalen så kommer du att upptäcka att Refaat El-Sayed var en bedragare av rang. Svenska näringslivstoppar med PG Gyllenhammar i spetsen gjorde bort sig å det grövsta när de lurades av Refaats saltade kalkyler.

PGN är ingen vidare affärsman, men duktig på PR. Dessutom en person som med sina kontakter en person som utan tvekan betytt en hel del för svensk säkerhetspolitik. Hans judiska bakgrund har absolut inget att göra med detta.
Citera
2020-06-30, 10:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kommunisten Knut Lindelöf begriper noll om ekonomi, har varit kopplad till FiB/kulturfront som brukar föredra planekonomi när folk svälter. Sätter du dig in i fermenta-skandalen så kommer du att upptäcka att Refaat El-Sayed var en bedragare av rang. Svenska näringslivstoppar med PG Gyllenhammar i spetsen gjorde bort sig å det grövsta när de lurades av Refaats saltade kalkyler.

PGN är ingen vidare affärsman, men duktig på PR. Dessutom en person som med sina kontakter en person som utan tvekan betytt en hel del för svensk säkerhetspolitik. Hans judiska bakgrund har absolut inget att göra med detta.
Nej inte Pensers heller men båda hade kontakter/släkt bakom järnridån.
Det rullade järnvägsvagnar i Östtyskland lastade med krut ifrån Bofors.
Hur många Volvobilar såldes till DDR?
Det kommer en del tips om mordet därifrån.
Lindelöf är säkert kommunist men jag hämtar gärna information från båda sidor, medveten om att mycket är propaganda, vinklat, felaktigt.
Ibland helt korrekt.
Något som ska tas upp är kontakter med Stasi av svenskt näringsliv.
Palme har svärtats ner nu i 40 år.
Citera
2020-06-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Refaat El-Sayed var en lögnaktig lurendrejare. Björn Gillberg avslöjade honom .
PG Gyllenhammar var en rätt usel affärsman och gick på RES blå dunster. Innan hade han misslyckats med Norgeaffären och därefter höll han på att sälja ut Volvo till Renault med den totalt stolliga idén om den gyllene aktien . Som tur är stoppades han från detta av aktieägarna.

PGN var däremot bra på PR . Snackade med jobbarna och gick hem hos den politiskt korrekta pressen. Vad som är mindre känt är hans insatser i skymningslandet. 1983 träffade Carl Fredrik Algernon Natoföreträdare . Med honom som svensk företrädare var PGN som utan tvekan hade regeringens förtroende.

Kul att du skriver om min gamla arbetsplats och tar upp Renault-affären där som du skriver PG ville
sälja ut Volvo till Renault med den totalt stolliga idén om den gyllene aktien . Som tur är stoppades han från detta av aktieägarna.
I ett tidigare inlägg med faktiskt rätt passande inledning till ditt helt korrekta påstående att aktieägarna, däribland Skandia, stoppade den affären.
Men varför skulle detta vara intressant fortfarande i dag.
Jo redan 1976 var Skandia AB en av de fyra största ägarna i AB Volvo och Pehr Gyllenhammar Sr. var VD för Skandia 1961 - 1970 då sonen Pehr G Gyllenhammar tog över men strax lämnade för att bli VD i Volvo 1971.

Att det fanns band mellan den militära underrättelsetjänsten och Volvo är naturligt och att de bereder plats för en fd Krigs-IB agent som dessutom var duglig ekonom är inte heller konstigt och jag har skrivit lite om det här.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
När nu alla unisont från Ola Tunander, Ulf Lingärde, Stellan Bojerud och Anders Jallai pekar finger åt samma håll nämligen ”det nazistiska Stay Behind” så blir reaktionen från Pehr G Gyllenhammar inte svår att förstå. Han betonar sina uppdrag för den judiska banken Rotshild och attackerar drottning Silvia för hennes fars nazistiska förflutna men glömmer bort alla middagar han bevistat med ”Kungen och Silvia” som det plägar heta.
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej zorze
Jag vet att du har intresserat dig för Stay Behind och jag har också skrivit om detta i ett inlägg
Jag citerar ett intressant stycke ur texten som ansluter till det du säger.
Stay behind - verksamhet i Sverige
https://www.flashback.org/sp10126088Detta är intressant ur den synvinkeln att Alvar Lindencrona var direktör i Lifförsäkringsbolaget Thule AB i Thulehuset Sveavägen och där skulle Stay Behind-organisationen AGAG ha haft sitt högkvarter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liff%C3%B6rs%C3%A4krings_AB_Thule
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thulehuset,_Sveav%C3%A4gen
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2557657.ece

Enligt Stellan Bojerud så var den siste ledaren för AGAG eller AktionsGruppen Arla Gryning Försäkringsdirektören Curt Stefan Giesecke.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=32455&sid=fdf6ee8141aa7503cc0 b527084fc83d4

Jo redan 1976 var Skandia AB en av de fyra största ägarna i AB Volvo och Pehr Gyllenhammar Sr. var VD för Skandia 1961 - 1970 då sonen Pehr G Gyllenhammar tog över men strax lämnade för att bli VD i Volvo 1971.

Att det fanns band mellan den militära underrättelsetjänsten och Volvo är naturligt och att de bereder plats för en fd Krigs-IB agent som dessutom var duglig ekonom är inte heller konstigt och jag har skrivit lite om det här.
https://www.flashback.org/sp28164120
När nu alla unisont från Ola Tunander, Ulf Lingärde, Stellan Bojerud och Anders Jallai pekar finger åt samma håll nämligen ”det nazistiska Stay Behind” så blir reaktionen från Pehr G Gyllenhammar inte svår att förstå. Han betonar sina uppdrag för den judiska banken Rotshild och attackerar drottning Silvia för hennes fars nazistiska förflutna men glömmer bort alla middagar han bevistat med ”Kungen och Silvia” som det plägar heta.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2275610/pg-gyllenhammar-gar-till-attack-mot-silvia
Samtidigt står han naturligtvis över alla kontakter som funnits mellan Säpo och Volvo och folk som kommit till Volvo från Säpo och samma kretsar som LGWP har börjat tala om.

Och nej jag tror inte det var en nazikonspiration eller Palmehatande svenskar som mördade OP även om det på det personliga planet för en del individer fanns både Palmehat och nazisympatier.

Det var ett politiskt mord av militärer och säkerhetstjänst som alltid baserar sina beslut på rationella övervägande så även denna gång. Nazister och Stay Behind blev en alldeles utmärkt syndabock som man från sina olika politiska angendor från alla läger kunde skylla på och ingen kunde ta i försvar.
Samtidigt kommer ett litet fåtal män inom det militära och säkerhetpolis som LGWP beskriver som en liten konspiration i offrets närhet undan med mord på Sveriges statsminister.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-30 kl. 11:03.
Citera
2020-06-30, 11:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kul att du skriver om min gamla arbetsplats och tar upp Renault-affären där som du skriver PG ville
sälja ut Volvo till Renault med den totalt stolliga idén om den gyllene aktien . Som tur är stoppades han från detta av aktieägarna.
I ett tidigare inlägg med faktiskt rätt passande inledning till ditt helt korrekta påstående att aktieägarna, däribland Skandia, stoppade den affären.

"..de bereder plats för en fd Krigs-IB agent som dessutom var duglig ekonom är inte heller konstigt och jag har skrivit lite om det här.
När nu alla unisont från Ola Tunander, Ulf Lingärde, Stellan Bojerud och Anders Jallai pekar finger åt samma håll nämligen ”det nazistiska Stay Behind” så blir reaktionen från Pehr G Gyllenhammar inte svår att förstå. Han betonar sina uppdrag för den judiska banken Rotshild och attackerar drottning Silvia för hennes fars nazistiska förflutna men glömmer bort alla middagar han bevistat med ”Kungen och Silvia” som det plägar heta."

Oj då nästan kärnan i det hela.
Avdankad IB-agent och avdankad Volvochef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in