2020-06-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag skulle vilja ha en nod för "Kuppberedskap" också. Den får troligtvis grenar utan namngivna personer, men jag är inne lite på den linjen, i brist på annat som eggar fantasin kanske, men jag tycker att man bör testa den teorin. Hans Holmér är dock en person som kvalar in som gren på noden för kuppberedskap.

Scenariot med en övning i kuppberedskap samtidigt som Olof Palme mördas är kompatibel med allt ifrån ensam galning över liten sammansvärjning med exempelvis nazistpoliser eller ruttna ägg i Stay Behind till en internationell superkonspiration som innehåller alla bokstavsorganisationer man kan tänka sig. Om det pågick en övning i kuppberedskap så måste det ha funnits WT-män ute. Man får förmoda att de tillhör den "goda" sidan, men det kan heller inte uteslutas att det fanns WT-män från den "onda" sidan ute också. Vad har i så fall WT-männen från den goda sidan sett? Vilken gren tillhörde de? Säpo, polisen och militären? Finns det någon chans att få ut dokument som styrker att det pågick en övning och i så fall vad som hände när Olof Palme blev skjuten mitt i allt? Fanns det ruttna ägg bland deltagarna i en eventuell kuppberedskapsövning?

Kudos till dig som sätter namn på grenarna så att amatörspanare som jag äntligen har en referens till alla namn som droppas i tråden och till vilket sammanhang de hör!
'

Hypotesen att det pågick en hemlig övning för att testa Palmes personskydd mot typ Spetsnaz-attacker, en övning som syftade till att försöka tränga igenom och "markera" ett fiktivt mord på Palme - och som fick fungera som täckmantel för ett *verkligt* mord - har figurerat då och då i diskussionen kring mordet. Lars Borgnäs gjorde en bra diskussion av detta i sin lunta om Palmemordet och mordspaningen för sådär tjugo år sedan, En iskall vind drog genom Sverige (en mycket bättre bok skulle jag säga än hans senaste, där han vänder upp och ner på mycket av vad han sade tidigare och hamnar i helt orimliga hypoteser).

Om det skulle göras en "vit" övning (fingerat mord) så var det naturligtvis ingen av de som organiserade denna övning som brydde sig om att ta reda på att livvakterna var eller inte var i tjänst. Däremot kan de verkliga mördarna, som delvis infiltrerat gruppen, mycket väl ha vetat detta genom avlyssning av Palmes telefon.

DN-fotografen som slog på sin polisradio i bilen bara några minuter efter mordet, inte många kvarter bort, och hörde en kylig, kortfattad ordväxling utan något "kom" eller "klart slut" som slutade med repliken "Statsministern skjuten", och därefter tystnad - och detta just i intervallet mellan mordet och att nyheten hunnit sprida sig till polis och taxichaufförer - framstår som ett nyckelvittne här. Och han verkar pålitlig. Polisen struntade förstås helt i hans tips: det passade inte in i bilden. (Länk Gunnar Wall/Google Books om detta viktiga tips: https://tinyurl.com/yaubqqxp)
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-29 kl. 23:44.
Citera
2020-06-29, 23:59
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
'

Hypotesen att det pågick en hemlig övning för att testa Palmes personskydd mot typ Spetsnaz-attacker, en övning som syftade till att försöka tränga igenom och "markera" ett fiktivt mord på Palme - och som fick fungera som täckmantel för ett *verkligt* mord - har figurerat då och då i diskussionen kring mordet. Lars Borgnäs gjorde en bra diskussion av detta i sin lunta om Palmemordet och mordspaningen för sådär tjugo år sedan, En iskall vind drog genom Sverige (en mycket bättre bok skulle jag säga än hans senaste, där han vänder upp och ner på mycket av vad han sade tidigare och hamnar i helt orimliga hypoteser).

Om det skulle göras en "vit" övning (fingerat mord) så var det naturligtvis ingen av de som organiserade denna övning som brydde sig om att ta reda på att livvakterna var eller inte var i tjänst. Däremot kan de verkliga mördarna, som delvis infiltrerat gruppen, mycket väl ha vetat detta genom avlyssning av Palmes telefon.

DN-fotografen som slog på sin polisradio i bilen bara några minuter efter mordet, inte många kvarter bort, och hörde en kylig, kortfattad ordväxling utan något "kom" eller "klart slut" som slutade med repliken "Statsministern skjuten", och därefter tystnad - och detta just i intervallet mellan mordet och att nyheten hunnit sprida sig till polis och taxichaufförer - framstår som ett nyckelvittne här. Och han verkar pålitlig. Polisen struntade förstås helt i hans tips: det passade inte in i bilden. (Länk Gunnar Wall/Google Books om detta viktiga tips: https://tinyurl.com/yaubqqxp)
Ja, det är en mycket intressant om än svårbevisad och kanske långsökt hypotes att en övning pågick som gick över i allvar. Precis som under 9/11 och 7/7 (London).

Det där med vad DN-fotografen hörde på polisradion skulle kunna ha samband med en hypotes jag jobbar med där Olof Palme faktiskt hade livvaktsskydd men att de inte angrep av någon anledning. Jag skrev lite om det för en vecka sedan eller så, och spekulerade i att livvakterna kände till att det pågick en övning och trodde ett tag att det var ett inslag i övningen de bevittnade när Palme sköts. En annan förklaring kan vara att de skyddade Palme utan hans vetskap och godkännande, han hade ju avsagt sig livvaktsskydd tidigare under kvällen, och att de helt enkelt frös till is och inte kunde besluta sig för att antingen ingripa eller undvika att avslöja sig. När de återfick fattningen hade gärningsmannen redan stuckit. Eller så kände de igen gärningsmannen och frös till is för att de helt enkelt undrade vad fan som pågick.

Radiomeddelandet var helt enkelt livvakterna som tinat upp och tvingades meddela att man misslyckats med att skydda Palme. Vem man pratade med kan man också fundera ett par varv på.
Citera
2020-06-30, 00:00
Medlem
Jag hade ryckts med av spänningen inför PUs presskonferens och gick med här för några månader sedan. Nu har jag av olika anledningar, bland annat via sökord, kommit långt tillbaka i tråden. Blivit nyfiken börjat läsa. Känt igen bekanta namn som t ex bobbo och utredaren. Mycket är väldigt intressant och lärorikt. En del är något häpnadsväckande, t ex utsatt för mordbrand p g a inlägg här på FB.
En annan lärdom är att tråden har täckt in så mycket under årens lopp att det kan vara ganska svårt att hitta några nyheter om MOP utanför tråden i dagens läge.
Fast det som är gammal skåpmat för vissa kan var helt nytt för andra förstås. Det är nog "trådlig egenskap" man får leva med.
Citera
2020-06-30, 00:04
Medlem
Jag är helt slut mentalt, orkar snart inte tänka på MOP längre 🤔

Jag kommer helt enkelt inte 'runt' KPs 'utpekande' av SE som GM!
Hur mycket jag än tänker på det..

Med alla andra ev. spår, omständigheter och observationer typ WTs och hörda konversationer i radiotrafik så förstår jag inte hur de kunde presentera SE på presskonferensen, nästan bättre och inte sagt någonting..

I'm tired boss, awfully tired..
Citera
2020-06-30, 00:16
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Jag hade ryckts med av spänningen inför PUs presskonferens och gick med här för några månader sedan. Nu har jag av olika anledningar, bland annat via sökord, kommit långt tillbaka i tråden. Blivit nyfiken börjat läsa. Känt igen bekanta namn som t ex bobbo och utredaren. Mycket är väldigt intressant och lärorikt. En del är något häpnadsväckande, t ex utsatt för mordbrand p g a inlägg här på FB.
En annan lärdom är att tråden har täckt in så mycket under årens lopp att det kan vara ganska svårt att hitta några nyheter om MOP utanför tråden i dagens läge.
Fast det som är gammal skåpmat för vissa kan var helt nytt för andra förstås. Det är nog "trådlig egenskap" man får leva med.
En metod jag kört med en längre tid i tråden är att skriva in ett slumpmässigt sidnummer, exempelvis 8793, och sedan läsa framåt för att se vad som sades för några år sedan. En annan metod är att i stället läsa baklänges, d.v.s. bläddra bakåt i tråden från en slumpmässigt utvald sida, eftersom man då får "lösningen" först på ett spår som diskuterades då, och sedan kommer argumenten och diskussionen. Det är en annorlunda men mycket fruktsam metod för att få en annan infallsvinkel på olika spår. Ofta hittar man en pärla man skulle ha missat om man läste i rätt kronologisk ordning.
Citera
2020-06-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Ja, det är en mycket intressant om än svårbevisad och kanske långsökt hypotes att en övning pågick som gick över i allvar. Precis som under 9/11 och 7/7 (London).

En annan bra parallell är attentatet mot Hitler 20 juli 1944 och det kuppförsök som sattes igång. Stauffenbergs grupp (i Berlin) använde sig utåt just av den "Plan Valkyria", som utarbetats för att skydda regimen vid ett plötsligt mord på Hitler - men avsåg att utnyttja denna plan för att själva ta över och utmanövrera Hitlers krets. Planen strandade förstås när det visade sig att Hitler hade överlevt, och kunde slå tillbaka.

Citat:
Det där med vad DN-fotografen hörde på polisradion skulle kunna ha samband med en hypotes jag jobbar med där Olof Palme faktiskt hade livvaktsskydd men att de inte angrep av någon anledning. Jag skrev lite om det för en vecka sedan eller så, och spekulerade i att livvakterna kände till att det pågick en övning och trodde ett tag att det var ett inslag i övningen de bevittnade när Palme sköts. En annan förklaring kan vara att de skyddade Palme utan hans vetskap och godkännande, han hade ju avsagt sig livvaktsskydd tidigare under kvällen, och att de helt enkelt frös till is och inte kunde besluta sig för att antingen ingripa eller undvika att avslöja sig. När de återfick fattningen hade gärningsmannen redan stuckit. Eller så kände de igen gärningsmannen och frös till is för att de helt enkelt undrade vad fan som pågick.

Radiomeddelandet var helt enkelt livvakterna som tinat upp och tvingades meddela att man misslyckats med att skydda Palme. Vem man pratade med kan man också fundera ett par varv på.

Om man tänker sig att attentatsmännen lyckades bli ensamma inför kontakten/sammanstötningen med Palme på Sveavägen, och det inte fanns några livvakter med (eller att de inte ingrep), så blir meddelandet "statsministern skjuten" en möjlig avrapportering till andra, okända "vita" personer inom övningen - personer som då ännu inte vet om att det har skett ett riktigt mord. Det förklarar också att det inte kommer några fler repliker: mordet är markerat (som i Paintball), övningens aktiva fas är över. Men ett problem med den här teorin är förstås att de verkliga mördarna knappast kan ha förblivit anonyma eller okända för de personer inom Säpo eller någon hemlig militär styrka som höll i övningen. Några som inte hörde till den direkta sammansvärjningen måste ha vetat vilka som hade avdelats att följa efter Palme och "skjuta" honom.

(Alternativet att mördarna före turen övermannade de riktiga skyddsagenterna, band dem och satte munkavle på dem, dumpade dem i ett skjul, övertog deras identitet och gled in i operationen för att kunna mörda Palme - den lösningen hör hemma i billiga B-agentfilmer: så hade det knappast kunnat gå till i verkligheten).

Men den svårigheten kan man å andra sidan lösa om man säger att dessa "vita organisatörer" eller sambandsmän själva var emot Palme och mer eller mindre passivt accepterade vad som skulle ske. Eller accepterade och täckte upp när de fick veta.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-30 kl. 00:29.
Citera
2020-06-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intressant.

PU förnekar att man eftersökt ett vapen i Spånga. Finns inte dokumenterat. Som jag tidigare redovisat. Samtidigt existerar detta dokumentet.

Beslut om husrannsakan
coB-TMs13771-17
BROTTSGRUND Mord Sverige

Id: AM-BM0 I 7-l 603-FY, Ext ärendenr

Eftersöka ftiremål som är underkastat beslag/förvar

synnerlig anledning att anta att det vid rannsakningen ska
anträffas föremål som kan tas i beslg. Husrannsakan ska
på dagtid efter ft)regående kontakt med
Inbrytning får inte användas.

För eftersökande av vapen typen Magnum.

https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view

Alltså under KPs tid.

Denna husrannsakan mynnar ut i beslagsprotokollet 2017-5000-BG130273, det är alltså hos personen i Göteborg som köpte den s.k. vapensamlarens S&W-revolver på auktion. Han har själv gått ut i kvällspressen om besöket, där han kommenterar olustkänslan när han såg pappret med beslutet om husrannsakan med brottsrubricering mord.
Citera
2020-06-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kan det vara fråga om annat än mörkläggning?
Sedan vet vi ju inte vad som mörkläggs. Kanske vill man bara dölja att Palme var bevakad? Eller så var det det egna försvaret? Eller så skyddar man främmande makt av någon orsak.

Varför vill man utreda sydafrika vidare om det nu var Engström?

Men stinker gör det.
Ja det ser mörkt ut på PU:s avbytarbänk. Nu väntar vi bara på arla gryning...
Ville man verkligen utreda Sydafrika vidare, har vi några belägg för det?
Citera
2020-06-30, 00:48
Medlem
Citat:

Enligt åklagarakten har de ju gjort lite halvhjärtade försök att höra BW om inte annat. Tycker det borde höra till allmänbildning att man inte kontaktar cypriotiska myndigheter som KP initialt gjort när det gäller efterfrågningar om personer (BW och LL) på den turkiska delen av ön.
Ska man bena mer i Sydafrika krävs nog att man tar kontakt på en helt annan nivå - vilket de verkar gjort då de skulle fått en dossier i våras därifrån, men som nån skrev tidigare här idag, de dokumenten finns inte vid förfrågan.
Citera
2020-06-30, 00:50
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Snackisen inför presskonferensen var att man hittat Palmevapnet (Suhonen) samt att lösningen skulle bygga på Sydafrikaspåret (Wall). Dessa uppgifter skulle ha kommit "inifrån" enligt visselblåsarna.

Sedan blev det som det blev. Petersson stammade och darrade fram SE utan att kunna bevisa ett skit. Han försökte inte ens. Om man är konspiratoriskt lagd kan man misstänka att Petersson hade dessa spår i tanken när han satt och bredde ut sig som en pösmunk och lovade en fantastisk show gällande Palmemordets lösning tidigare i våras, men att någonting kom emellan. Exempelvis påtryckningar från politiskt håll att Sydafrika var för känsligt.

Därför fick Petersson krysta fram SE medan han satt och skämdes och förnedrade sig själv i presskonferensen.
Citera
2020-06-30, 01:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Där jag inte kunde tro mina öron när KP deklarerade att han och Melander inte kunde komma runt SE. Där jag sedan länge kommit runt samma person. Liksom de flesta seriöst inlästa personer.

PU har genom alla tider saknat befogenhet att utreda Säpo och det hemliga militärkomplexet. Att de via en husrannsakningsorder kunde storma Säpo, Must eller liknande hemliga organ i jakt på dokument är en utopi. Vilket direkt kan spåras till politiska beslut. Inte ens spåret med de 12 marinofficerarna som öppet deklarerade Palme som landsförrädare utreddes.

Ingvar Carlsson gav Lidbom extraordinära befogenheter när han utredde Säpo. Han kunde fritt läsa alla dokument han ville. En ynnest han aldrig gav PU. Det var enbart förbehållet hans förtrogne. I politiska syften. Där idag Säpo helt står under statsministerns kontroll. Läs Löfven. På den tiden en våt dröm för SAP. Idag en verklighet.

Precis. KP uppträder så yrvaket att man undrar vad han egentligen brytt sig om att granska överhuvudtaget.

Vet karln nåt om Palmeutredningen?

En så intelligent och erfaren åklagare borde ju precis som vi efter kritisk granskning ganska snabbt förstå att Filters teori är ett luftslott som finns kvar därför att Filter känner en massa journalister som hjälpt dem tjata in dumheterna hos PU.

Ändå får vi denna soppa presenterad i 2 timmar inför en samlad expertis på Palmemordet. Jag blev helt stum. Fick inte fram ett ljud på flera timmar.

Vad var det som precis hände? Är vi kvar i verkligheten? Detta är väl ändå ett skämt?

Det är som om KP inte förstår vidden av vad han gör - eller så förstår han men väljer att kasta ur sig detta och sedan snabbt försvinna tillbaka in i byråkratin igen.

En lojal tjänsteman.

Som du säger finns massor av uppslag som är relevanta. SE är ju bara trams.

Men vi ska tydligen, som sagt, aldrig få veta vem som mördade Sveriges statsminister på öppen gata.

Det är att underkänna vår intelligens att ens komma på tanken att haspla ur sig dessa dumheter.

Både KP och HM såg bleka ut. De förstod givetvis att de skulle kölhalas.
Citera
2020-06-30, 01:26
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Refaat El-Sayed var en lögnaktig lurendrejare. Björn Gillberg avslöjade honom .
PG Gyllenhammar var en rätt usel affärsman och gick på RES blå dunster. Innan hade han misslyckats med Norgeaffären och därefter höll han på att sälja ut Volvo till Renault med den totalt stolliga idén om den gyllene aktien . Som tur är stoppades han från detta av aktieägarna.

PGN var däremot bra på PR . Snackade med jobbarna och gick hem hos den politiskt korrekta pressen. Vad som är mindre känt är hans insatser i skymningslandet. 1983 träffade Carl Fredrik Algernon Natoföreträdare . Med honom som svensk företrädare var PGN som utan tvekan hade regeringens förtroende.

Citat:
CA föds i Harplinge men är mantalsskriven i Halmstad från åtminstone 1956. 1960 är han mantalsskriven på adressen Linehedsvägen 29 i Halmstad tillsammans med sina föräldrar och yngre bror.
CA är mantalsskriven i Matteus församling (Oklart vilken adress) i Stockholm 1975 och i Täby 1976. 1976 är hans titel/yrke Postiljon. CA är skriven på Näsbydalsvägen 6 i Täby samtidigt som Skandiamannen SE är skriven på Radarvägen 29 i Täby.
1981 är CA skriven i Österhaninge församling (Söderby 1:675).
1982 är CA skriven i Matteus församling och Hälsingegatan 19.

https://books.google.se*› books

Official Gazette of the United States Patent and Trademark Office: ...

1981 · Patents

... 75 Stocksund; Bjiim V. B. Bjiirk, Vinterstigen 20, S-150 24 Riinninge, and Refaat M. El- Sayed, Niisbydalsviigen 14, S-183 31 Taby

Fler på samma kvarter
Senast redigerad av Gothus 2020-06-30 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in