Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2020-06-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Känns helt onaturligt för mig, är man helt bonnig om man äter tvärtom?
Äter vänsterhänta alltid med gaffeln i höger hand?

Jag är högerhänt, men har alltid ätit med gaffeln i höger hand och kniven i vänster hand. Logiskt för mig, men många frågar om jag är vänsterhänt. För mig motsvarar gaffeln skeden, och då jag använder sked håller jag ju såklart den i höger hand, alltså håller jag även gaffeln i höger hand.

Jag gissar att det mest är en vanesak, men intressant då min pappa äter likadant som mig, medans min mamma håller som dom allra flesta människor, gaffeln i vänster hand och kniven i höger.

Frågan är varför min pappa och jag gör tvärtemot vad många tycker är rätt?
Citera
2020-06-29, 18:27
Bannlyst
Ursprunget att man äter med gaffeln med vänster hand beror på att tidigare var det inhemska köttet så segt, att man måste använda den starka högerarmen med kniven för att dela upp det i skivor.

Jag vet att det låter närmast idiotiskt, men så är det som jag fått lära mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag är högerhänt, men har alltid ätit med gaffeln i höger hand och kniven i vänster hand. Logiskt för mig, men många frågar om jag är vänsterhänt. För mig motsvarar gaffeln skeden, och då jag använder sked håller jag ju såklart den i höger hand, alltså håller jag även gaffeln i höger hand.

Jag gissar att det mest är en vanesak, men intressant då min pappa äter likadant som mig, medans min mamma håller som dom allra flesta människor, gaffeln i vänster hand och kniven i höger.

Citera
2020-06-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Ursprunget att man äter med gaffeln med vänster hand beror på att tidigare var det inhemska köttet så segt, att man måste använda den starka högerarmen med kniven för att dela upp det i skivor.

Jag vet att det låter närmast idiotiskt, men så är det som jag fått lära mig.

Det låter fullt rimligt

Men finns det någon förklaring till att jag och andra gör tvärtom, som om vi inte hört detta?
Citera
2020-06-29, 20:25
Avstängd
ms18s avatar
Sjukt, trodde jag använde gaffeln med vänster när jag såg tråden, var tvungen att hämta bestick och se. Använder med höger som högerhänt.
Citera
2020-06-30, 01:13
Medlem
Tenedors avatar
Citat:

För mig är detta logiskt.

Jag som vänsterhänt håller gaffeln i vänster hand eftersom det är den jag hand jag för upp till min mun. Äter jag soppa är det så klart med vänster hand. Gaffel fungerar på samma sätt. Bestick är det enda man gynnas av som vänsterhänt.

Jag tycker att man bör äta rätt, men hade nog själv hållit gaffeln i höger hand om jag varit högerhänt. Eftersom jag skriver fel borde min åsikt knappt räknas.
Citera
2020-06-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
För mig är detta logiskt.

Jag som vänsterhänt håller gaffeln i vänster hand eftersom det är den jag hand jag för upp till min mun. Äter jag soppa är det så klart med vänster hand. Gaffel fungerar på samma sätt. Bestick är det enda man gynnas av som vänsterhänt.

Jag tycker att man bör äta rätt, men hade nog själv hållit gaffeln i höger hand om jag varit högerhänt. Eftersom jag skriver fel borde min åsikt knappt räknas.

Det är nog lite så jag tänker, men jämfört med många andra så tänker jag "fel" då det går emot gängse normer.
Det jag kan förundras över, är varför jag tagit efter min pappas sätt och inte min mammas, min mamma gör ju som majoriteten, men kanske att min pappa oftare hjälpte mig att skära så att jag såg hur han gjorde och tog efter det? Satt oftare bredvid pappa när vi åt om jag minns rätt...
Citera
2020-06-30, 01:46
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Det är nog lite så jag tänker, men jämfört med många andra så tänker jag "fel" då det går emot gängse normer.
Det jag kan förundras över, är varför jag tagit efter min pappas sätt och inte min mammas, min mamma gör ju som majoriteten, men kanske att min pappa oftare hjälpte mig att skära så att jag såg hur han gjorde och tog efter det? Satt oftare bredvid pappa när vi åt om jag minns rätt...

Du kan ha tagit ditt eget håll också, vilket är mer imponerande i mina ögon. Äter du din mammas/pappas favoriträtt 9 gånger i veckan kanske du har problem, men du låter mest hälsosam tycker jag. Ät med pannan om du vill, kör på bara
Citera
2020-06-30, 15:16
Medlem
maxorrs avatar
Vid undantags fall kan man byta till höger hand om man vill sno käk från matgästen till höger
Citera
2021-02-14, 19:27
Medlem
Ohyfsat äta med gaffel i höger hand

Jag är nyfiken på var det grundar sig i att man är dåligt uppfostrad om man har kniven i vänster hand och gaffeln i höger.

Är det så att om man är högerhänt ska äta ”långsammare”? För att inte vara ohyfsad och ”slänga” i sig maten med gaffeln i ”rätt hand”.

Själv bryr jag mig inte och låter alla äta hur de vill men verkar vara väldigt viktigt för vissa.
Citera
2021-02-14, 19:30
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Jag är nyfiken på var det grundar sig i att man är dåligt uppfostrad om man har kniven i vänster hand och gaffeln i höger.

Är det så att om man är högerhänt ska äta ”långsammare”? För att inte vara ohyfsad och ”slänga” i sig maten med gaffeln i ”rätt hand”.

Själv bryr jag mig inte och låter alla äta hur de vill men verkar vara väldigt viktigt för vissa.

Innan vi påbörjar diskussionen. Har du hört talats om människor som är vänsterhänta?
Citera
2021-02-14, 19:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Är högerhänt och håller gaffeln i höger, det gjorde farsan och farfar åxå. Om jag är dåligt uppfostrad ? Visst.
Citera
2021-02-14, 19:37
Bannlyst
Citat:

All form av skick härstammar väl från en tid då skick, etikett, artighet och sådant betydde någonting i samhället.

Det var inte länge sen lösdriveri var olagligt i Sverige. Nu för tiden spelar ingenting någon roll och då gör alla som de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in