Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2008-08-27, 16:52
Medlem
Bloodhounds avatar
Äter med gaffeln i höger hand förutom när jag äter kött och annat som behövs lite knivföring för att skära upp fint samt på finare bjudningar där man vill hålla en viss mån av bordsskick.
Citera
2008-08-27, 17:15
Medlem
mophrs avatar
Jag har bättre kontroll över min högerhand och använder gaffeln mer än kniven då jag äter, så klart jag har den i "fel" hand. Sen utger jag mig ju inte för att vara "fin" på nått sätt heller, skiter faktiskt i vad folk tycker om det, blir jag dömd pga vilken hand jag har gaffeln i så är det antagliga några trevliga människor jag har att göra med ändå.
Citera
2008-11-02, 18:54
Medlem
appe-s avatar
folk som fortfarande ser ner på den som använder den bäst lämpade handen för att hålla en (förbannad jävla) gaffel passar bäst Här.
Citera
2009-03-24, 16:17
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Det där är den fjantigaste regeln och jag har alltid undrat var den kommer ifrån. Finns det regler för vilken hand man skall torka sig i ändanlykten med också eller?
Ja, i många kulturer använder man vänster hand för att torka sig där bak. I de kulturerna räknas vänsterhanden som oren och att ge någon något med vänster hand är en förolämpning. Att äta med vänster hand är ett grovt etikettsbrott och kan jämställas med att snyta sig i bordsduken.
Citera
2009-03-24, 20:53
Avslutad
Beror på om du är vänster lr högerhänt.
Citera
2009-03-24, 22:52
Bannlyst
"Folkvettsexperten" Magdalena Ribbing svarar så här:

[D]et spelar visst roll vilken hand (och hur) man håller besticken, ser jag inte minst på alla frågor till min spalt där vänsterhänta undrar hur de ska svara alla som frågar dem varför osv. Så fortsätt försöken att lära din son att få i sig maten med gaffeln i vänster hand när han samtidigt använder kniven för att dela maten med. Och låt honom äta helt rätt med gaffeln i höger hand när kniven ligger still

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/02/18/ratt-och-fel-hand-for-gaffel-1688
Citera
2009-03-25, 00:27
Medlem
prettygirls avatar
Jag brukar äta med gaffeln i vänster hand för att man sedan barnsben blivit itutad att det är så det ska vara. Amerikaner brukar ju lägga ifrån sig kniven och ta gaffeln i höger hand. Det beror helt och hållet på sammanhanget. Bästa tipset är väl att följa strömmen om man vill vara "korrekt" när det kommer till etikett.
Citera
2009-03-25, 00:34
Medlem
BrainDisorders avatar
Trots snart 21 år fyllda så vet jag fortfarande inte hur man äter ordentligt med kniv och gaffel.
Jag ser ut som ett mongo hur jag än vrider och vänder på det, så jag skattar mig lycklig när maten går att skära med gaffeln eller när jag inte behöver sitta på en fin middag och försöka mig på att se normal ut.
Citera
2009-03-25, 00:48
Avslutad
Uppriktigt talat! Är det någon som på ett övertygande sätt kan argumentera för uppfattningen att det bör betraktas som ohyfsat att äta med gaffeln i vänster hand? På vilket sätt skulle det vara ohyfsat? På vilket sätt stör det andra, på vilket sätt förolämpar det andra, på vilket sätt äcklar det andra, på vilket sätt hindrar det andra från att njuta av maten och umgänget? Jag begriper faktiskt inte hur man överhuvudtaget kan bry sig om en sådan struntsak. Det finns alltså folk som sitter och "kollar in" om bordsgrannarna håller gaffeln i "rätt" eller "fel" hand?! Helt ofattbart.

Att äta snyggt är viktigt, ja, men hur sjutton kan det vara osnyggt att hålla gaffeln i höger hand, om man nu råkar vara mest bekväm med det? Det är ju gaffeln man äter med. Jag spelar tennis med höger hand och äter också med höger hand. Modern mat kräver inte den större grad av fysisk styrka som av evolutionistiska skäl för det mesta står att uppbåda i högerarmen!

Jag tror att hela den här gaffelneurosen handlar om folks gamla vanliga atavistiska rädsla för att inte passa in i flocken. Men att bejaka denna primitiva rädsla är att dröja kvar vid det djuriska förhållningssätt till tillvaron som det är varje civiliserad människas plikt att fjärma sig från. Så lägg bara av. Snälla. Décrochez, s'il vous motherfucking plaît...

Hyfs och stil handlar om helt andra saker än i vilken hand man behagar föra sin gaffel. Und damit basta!
Citera
2009-03-25, 00:54
Medlem
Alltid käkat med gaffeln i höger oavsett om man har kniv eller ej. Kommer aldrig ändra på detta, och tänker inte öht på hur andra gör (vilket uppenbarligen vissa måste göra då denna tråden existerar).
Citera
2009-03-25, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Jag ser ut som ett mongo hur jag än vrider och vänder på det

Vad menar du med det?
Citera
2009-03-25, 01:23
Medlem
Storsnusarns avatar
Jag är högerhänt. Gaffel i höger hand, kniv använder jag sällan, men den hamnar i vänstern om den tar i bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in