Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2015-09-30, 15:13
Medlem
Tammers avatar
Söm högerhänt måste jag hålla gaffeln i höger hand, annars kan jag inte balansera maten eller träffa munnen. Dessutom håller jag gaffeln så att den liknar en sked, alltså med den rundade delen nedåt. Det anses förmodligen inte riktigt fint, men om man vänder den åt andra hållet så kommer ärtorna garanterat att rulla av.
Citera
2015-09-30, 15:19
Medlem
carminaburanas avatar
Vänsterhänt som äter med vänster hand.
Citera
2015-09-30, 15:20
Medlem
supermassives avatar
Har alltid haft gaffeln i min högra hand och kniven i den vänstra. Är dessutom högerhänt.
Citera
2015-10-01, 06:03
Medlem
Korders avatar
Löjlig sed jag verkligen inte kunde bry mig om. Äter med höger hand bäst jag vill. Då är jag ändå vänsterhänt.
Citera
2015-10-04, 16:56
Medlem
CarolynHaxs avatar
Det spelar ingen roll i vilken hand man har gaffel/kniv, så länge man äter prydligt.

Men folk som håller gaffeln i höger hand, och använder enbart gaffeln, brukar placera munnen en decimeter ovanför tallriken och skovla in maten. Det ser slafsigt ut.
Citera
2015-10-05, 09:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Det spelar ingen roll i vilken hand man har gaffel/kniv, så länge man äter prydligt.

Men folk som håller gaffeln i höger hand, och använder enbart gaffeln, brukar placera munnen en decimeter ovanför tallriken och skovla in maten. Det ser slafsigt ut.
Brukar de?

Det där påminners annars om hur sluskiga kåkfarare äter. I filmen Lyftet finns det en rolig scen som illustrerar just det.
Citera
2020-06-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helter
Vilken hand man håller gaffeln med, kan det bli mer oviktigt?

På ett personligt plan tror jag att det skulle kunna bli det om du t.ex. amputerade ena armen, eftersom du så inte längre skulle ha nåt egentligt val. (Visst, det finns avancerade proteser med verktyg av olika slag, men om man väl väljer bort dessa.)
På ett generellt plan tror jag att om man förändrade bordsskicket på så vis att man åt med en gaffel i vardera hand så skulle det, i det fall man bara hade en gaffel, bli mer oviktigt. (Därmed inte sagt att det skulle bli oviktigt!)

Din fråga är intressant på ett teoretiskt plan men i praktiken är den ganska irrelevant. Varför skulle man vilja att det blev mer oviktigt? Är du nåt slags kommunist?
Citera
2020-06-24, 07:25
Medlem
Autumnals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
På ett personligt plan tror jag att det skulle kunna bli det om du t.ex. amputerade ena armen, eftersom du så inte längre skulle ha nåt egentligt val. (Visst, det finns avancerade proteser med verktyg av olika slag, men om man väl väljer bort dessa.)
På ett generellt plan tror jag att om man förändrade bordsskicket på så vis att man åt med en gaffel i vardera hand så skulle det, i det fall man bara hade en gaffel, bli mer oviktigt. (Därmed inte sagt att det skulle bli oviktigt!)

Din fråga är intressant på ett teoretiskt plan men i praktiken är den ganska irrelevant. Varför skulle man vilja att det blev mer oviktigt? Är du nåt slags kommunist?

Hahahahaha

Äter förstås med gaffeln i höger hand eftersom jag är högerhänt. Om jag försöker mig på att äta med gaffeln i min vänstra hand så funkar det helt enkelt inte, känns liksom som att den kommer att åka in i ögat eller att jag kommer tappa maten. Helt enkelt enklare att kontrollera min högerhand. Skulle väl kanske kunna vänja av mig vid det, men ser inte riktigt någon anledning till att göra det
Citera
2020-06-26, 17:59
Medlem
carminaburanas avatar
Dominanta handen håller kniven men jag som är VH håller kniv i höger
Citera
2020-06-28, 11:25
Medlem
maxorrs avatar
Har nog med att man har lättare att styra kniven i den hand som man är med van vid att sikta med
Citera
2020-06-28, 13:57
Bannlyst
Det ursprungliga skälet att ha gaffeln i vänster hand, var att köttet i gamla dagar var svårt att stycka upp det sega köttet med höger hand.

Sen kan man tycka det är ett litet offer för dig att hänge sig åt öfverklassens vanor.
Citera
2020-06-28, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Känns helt onaturligt för mig, är man helt bonnig om man äter tvärtom?
Äter vänsterhänta alltid med gaffeln i höger hand?

Om man skär maten medan man äter håller man gaffeln i vänster hand. Om man skär den innan man äter håller man gaffeln i höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in