Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Om du tror att det var det jag syftade på så missuppfattade du totalt. Jag Om du tror att det var det jag syftade på så missuppfattade du totalt. Jag menade inte alls "Narrowing the target". Jag menade i så fall snarare "Trial end error" för att ta reda på "enligt vetenskaplig metodik" vad som faktiskt fungerar och vad som faktiskt inte gör det, för att sålla bort t.ex. placebo-effekten.
Jag verkar ha förstått ganska bra vad du avsåg, däremot så försöker jag, utifrån perspektivet av att även andra kommer att kunna läsa tråden än enbart personen som jag i direkt bemärkelse svarar, oftast försöka få med några referenser som tar upp ett "inifrån scientologin"-perspektiv på de ämnen som behandlas.
Så, när jag svarar en enskild person, var gärna medveten om att jag både försöker svara personen som jag citerar men samtidigt skriva något som skulle kunna hjälpa andra att utvärdera ämnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Alltså att ta en scientologiprocess (som t.ex. objektiva processer) och köra den på några hundra ickescientologer för att se om dessa personer alla faktiskt uppnår någon av de föreskrivna förbättringarna. Och motsvarande att prova t.ex. New Era Dianetics på något hundratal patienter som har fobier för att se om det har någon effekt på fobierna.
Jag vet inte om du är bekant med innehållet i HCO POLICY LETTER OF 28 FEBRUARY 1966 - DANGER CONDITION DATA WHY ORGANIZATIONS STAY SMALL, men jag antar att du mycket väl kan vara det. (Finns i OEC 0).
Där föreslås det ungefär att man utifrån ett scientologi-perspektiv bör arbeta med upp till fyra personer åt gången när man vill ha en mindre arbetsbörda, och max fem personer när man är villig att ha det någorlunda arbetsamt.
Man bör ha mellan 1 till 2 administratörer för varje tech-tränad person, vilket innebär att man helst skulle behöva cirka 7 till 13 tech-tränade personer och 10 till 17 administratörer för projektet.
Vidare bör helst de som ställer upp på auditeringen vara villiga att låta sig auditeras cirka 12 ½ timmar effektiv tid sammanlagt under en veckas tid, och auditörerna bör inte förväntas behöva auditera mer än 30 timmar i veckan.
Detta innebär vidare att samtliga personer som är inblandade i leveransen, utöver det extra arbetet kring att organisera själva forskningen, bör vara beredda att arbeta nära nog heltid under en 22 dagars- till 6-veckors-period med detta.
Skulle det finnas ett seriöst forskningsupplägg som också tog hänsyn till att detta skulle vara önskvärda förutsättningar utifrån ett scientologi-perspektiv, så skulle jag åtminstone personligen vara beredd att arbeta upp till heltid 6 veckor med projektet och eventuellt auditera upp till fyra personer åt gången kostnadsfritt (eller mot frivilliga donationer vid positiva resultat).
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det räcker med att läsa dianetikboken för att förstå att Hubbard inte kommit fram till det han påstår genom någon vetenskaplig metodik.
I dianetik-boken tar Hubbard upp att metodiken använts på 270 fall, med lyckade resultat, och sedan med 5 fall, där man inte använde tekniken fullt ut och uppnådde begränsade resulat.
Här finns första-utgåvan av dianetikboken i PDF-format, med ett appendix på PDF-sidan 447 betitlat "The Scientific Method":
http://www.antology.info/includes/tng/pub/tNG_download4.php?KT_download1=8fbd70545071a3181e1 675f4301d6b19
I föreläsningar ifrån september 1950 hänvisar Hubbard till valideringar av dianetiken som utförts av utomstående aktörer.
Första utgåvan av Science of Survival innehöll psykometriska resultat av dianetik-auditering bland förorden:
http://www.antology.info/includes/tng/pub/tNG_download4.php?KT_download1=4f8943ea04e8fcb8b60 97868c795b458
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
I så fall skulle han t.ex. inte ha påstått att en clear inte längre kan bli sjuk, att en clear har ett perfekt minne av hela tidsspåret och andra dumheter som han inkluderade i Dianetikboken. Han skulle om han använt sig av vetenskaplig metodik heller aldrig ha publicerat särskilda processer baserade på enbart ett enda fall, vilket han gjorde upprepade gånger.
Hubbard reviderade sina definitioner och slutsatser ett antal gånger under scientologins och dianetikens historia. Under Saint Hill Special Briefing Course-föreläsningarna säger han 1963 att han själv inte hittills varit Clear:
Ifråga om mänskliga förmågor, vore det bättre ifall man case-mässigt kunde undvika att hamna i tidigare liv, för innehållet i tidigare liv är allmänt sett mer aberrerande än innehållet i det aktuella livet, och därför såg en del av resultaten "bättre" ur mänsklig synvinkel när fokus enbart hamnade på det aktuella livet.
Citat:
"For instance, in my first book on this new science, I was guilty of overestimating the ability of my fellow man and have had to work hard since to simplify the techniques and theory so as to make the success of processing much more certain."
(Handbook for Pre-clears, 1951)
---
"So I think that's very interesting. So I'm not going to talk about that. I'm going to talk about something much more important. Something much more important: me. I was a Clear, last night. It's a very remarkable experience. Very remarkable experience. I was a first-goal Clear. You say I was a first-goal Clear? Well, actually I was a first-goal Clear for all of about three minutes – and we went on to the second goal.
/.../
But I was a first-goal Clear, for 3 minutes. I got up and went over and sat down and... on the couch and I ate four or five peanuts and I drank a Pepsi-Cola, and, well, that was very nice, and I sat there and enjoyed this sensation of being unburdened and all cleaned up and I probably looked very young and very dashing. Everything was fine. And I came back, and she saw that I was sitting on a free needle. And I sat on a free needle while you could count one and two and three, and then she started opposing the final oppterm.
And all hell broke loose and I went through straight, bang. I cautioned her. I said, "Wait a minute. Wait-wait-wait," you know? "Wait-wait, I'm not sure this is the right thing to do." I said, "Test the goal." The goal she'd already tested, it wasn't firing, and so forth. So she opposed this last oppterm, and what do you think? What do you think? She found another oppterm, and then something that won't happen to you because it has already happened to me, we didn't make the test, she treated it as a terminal and listed it.
Of course, that was the end of the free needle.
/.../
I was a first-goal Clear last night for three minutes."
(ROUTINE 3M 15 SHSBC-264 – 12.2.63)
---
"I mean, you want to mark this day down as the – a golden day in the history of the Briefing Course, because today we have found something that wasn't your fault, it was my fault. Of course I'm getting Clear, now, you see, and, already first-goal Clear, practically second-goal Clear, so you see I can afford the tremendous majesty of being wrong! You can't afford that yet, see. So this wasn't your fault." (TALK ON TV: DEMO FINDING RR’S 2 SHSBC-270 – 20.2.63)
---
In other words, we – we're not against you. We're just against the bank. And if you get along, why, it's because you've overcome your bank. First thing I want to tell you in this lec-ture tonight is I've received quite a few congratulations on being Clear, and so forth. Actually, I'm just a first-goal Clear but – and almost a second-goal Clear, I've got so many items left on the second goal. But I've received quite a few congratulations and all of them very warm. But I'm also receiving here and there in the minority, some distinct shocks from people. They, "Aha, what do you know! Well, I thought you were seven times as Clear as anybody else ever would be," and so forth, and they're very shocked to find out that I have gone Clear. Well, for a long time my needle's been free, sporadically, and I very often use E-Meters or use my Clear read, that's been for years, to check out an E-Meter. I'm sure there are people around here have seen me do it."
(R2 AND R3: CURRENT AUDITING RUNDOWN 2 SHSBC-271 – 21.2.63)
I Fundamentals of Thought (1956) fanns följande anspråk:
Citat:
In Washington D.C., there is an enormous file cabinet filled with thousands of case histories, fully validated and sworn to, which attest the scientific thoroughness of Scientology.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Man kan väl säga att Hubbard var bra på att uppställa hypoteser, men han saknade förmågan att fundera ut en metod för prövande av de uppställda hypoteserna, utan han påstod istället bara rakt av att de var rena rama sanningen, utan att ha provat dem.
Ja, en hel del av det han hävdar kommer ju utifrån hans subjektiva observationer kring auditering som han själv utfört på andra och/eller sig själv. Han har sannolikt oftast varit bra mycket mindre formell än många andra vetenskapspersoner, men däremot verkar han i perioder fortfarande ha gått relativt systematiskt tillväga, medan han i andra perioder mer famlat i blindo och kört personlig "trial and error" utifrån sitt eget subjektiva perspektiv.