Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-19, 14:21
  #9877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag läste artikeln du länkade till.

Tydligen krävdes från början en ambulans för att stävja skadan. SOS var förnuftiga och prioriterade annorlunda. Alltså, grabben blödde lite. Det har vi alla gjort utan att dö.



Såklart ska man vara rädd om sina barn och skydda dem mot faror. Men att gå mediabananas över en vanlig incident.. alltså, vad är poängen?
Man bör som förälder ha viss kunskap om kroppen - exempelvis att ett litet hack i pannan till synes kan blöda något offentligt, men sällan är värre än att vårdcentralen kan tejpa det.
Citera
2020-06-19, 22:43
  #9878
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag läste artikeln du länkade till.

Tydligen krävdes från början en ambulans för att stävja skadan. SOS var förnuftiga och prioriterade annorlunda. Alltså, grabben blödde lite. Det har vi alla gjort utan att dö.



Såklart ska man vara rädd om sina barn och skydda dem mot faror. Men att gå mediabananas över en vanlig incident.. alltså, vad är poängen?

De flesta små barn ramlar och slår sig relativt regelbunden. Ambulanser ska enkom användas för nödsituationer, att blöda från ett huvud är inte en nödsituation!
Citera
2020-06-20, 09:37
  #9879
Medlem
Så var det dags igen...
SOMNADE PÅ BUSSEN, missade hållplatsen och KRÄVER ERSÄTTNING FÖR TAXIRESA.

Citat:
Mariette Wendel, 48, var trött och tog en tupplur på bussen.
När hon vaknade var hon sju mil fel.
Nu strider Mariette för att Skånetrafiken ska stå för en extra taxiresa som kostade 1 400 kronor.

https://www.expressen.se/kvallsposte...HwafuvrHLTPkpo

Ja vad säger man - vuxna människor som kräver att bli behandlade som småbarn.
Kanske borde hon haft en stor jävla polletteringslapp kring halsen och åkt i bagageutrymmet?
Citera
2020-06-21, 21:16
  #9880
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så var det dags igen...
SOMNADE PÅ BUSSEN, missade hållplatsen och KRÄVER ERSÄTTNING FÖR TAXIRESA.



https://www.expressen.se/kvallsposte...HwafuvrHLTPkpo

Ja vad säger man - vuxna människor som kräver att bli behandlade som småbarn.
Kanske borde hon haft en stor jävla polletteringslapp kring halsen och åkt i bagageutrymmet?

Det där har hänt mig också för cirka 20 år sen. Dråpligt och lite pinsamt. Tanken att gråta ut i media och kräfva bussbolaget på pengar slog mig aldrig.
Citera
2020-06-21, 23:55
  #9881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
De flesta små barn ramlar och slår sig relativt regelbunden. Ambulanser ska enkom användas för nödsituationer, att blöda från ett huvud är inte en nödsituation!
Slår man sig inte lär man sig inte....
Den här jävla hjälm och madrass-mentaliteten gör att vi får vuxna som tror att det inte går att skada sig någonstans , allt är säkert, sedan blir de förvånade när de faller utför ett stup i skogen.
Citera
2020-06-22, 19:29
  #9882
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag läste artikeln du länkade till.

Tydligen krävdes från början en ambulans för att stävja skadan. SOS var förnuftiga och prioriterade annorlunda. Alltså, grabben blödde lite. Det har vi alla gjort utan att dö.

Såklart ska man vara rädd om sina barn och skydda dem mot faror. Men att gå mediabananas över en vanlig incident.. alltså, vad är poängen?

Jag är säkert hundra år sent ute men har sett ett fenomen som kallas "Karen" som det cirkulerar en del småroliga memes kring.

Det verkar kretsa kring exakt den här typen idioter. Så det verkar inte bara vara ett problem som existerar i Sverige med dessa lättkränkta curlingföräldrar.

https://www.reddit.com/r/memes/comme...ger_off_karen/
Citera
2020-06-23, 02:00
  #9883
Medlem
elizadeaths avatar
https://www.expressen.se/gt/noje/san...b-pa-liseberg/

Denna är ju bra. Dessa personer har alltså inte sökt ett enda annat jobb utan kallt räknat med att Liseberg och andra nöjesfält ska öppnas till sommaren trots pågående pandemi. Nu vet de inte vad de ska göra eller hur de ska få tag på jobb. Grattis...
Citera
2020-06-23, 08:10
  #9884
Medlem
Ograsts avatar
Är det inte något som saknas här? Varför åker en mamma tunnelbana med sina små barn mitt i natten och hur kommer det sig att hon hamnade i bråk med två väktare?

https://www.expressen.se/nyheter/hon...or-misshandel/
Citera
2020-06-25, 04:16
  #9885
Medlem
Fastnade på Bali – fick sparken: ”Inte mänskligt”: https://www.aftonbladet.se/minekonom...inte-manskligt

Det råder ingen tvekan om att det är synd om det här paret. De hade hoppats på en härlig semester, vilket de förhoppningsvis fick, men är nu istället fast utomlands. Jag har full förståelse för att de tycker att det är rätt jobbig, men...

Citat:
Det visade sig vara omöjligt för henne att få tag på en ny hemresa och snart förstod hon att det inte skulle gå att ta sig hem till Sverige. Då meddelade hon sin arbetsgivare, Iustitia Assistans, om sina omständigheter.

– Jag berättade att vi inte kunde komma hem och att jag inte kunde ta mig till jobbet. Då sa de att det inte finns någon annan möjlighet än att avskeda mig, säger hon.

Hon arbetade som personlig assistent åt en person med stort hjälpbehov. Enligt Yupharats arbetsgivare gick det inte att hitta någon annan lösning.

– Det är inget distansarbete och det fanns inte heller någon möjlighet till omplacering. Det var inget vi kunde göra något åt. Det är jättetråkigt, säger Marcus Dunberg, personalchef på Iustitia Assistans.

Hon blir alltså av med sitt arbete. Här kan man möjligen tycka att de kunde ha beviljat henne tjänstledigt utan lön, men samtidigt kan det vara så att de behövde nyrekrytera och då är det givetvis lättare om det inte är korttidsvikariat som behöver förlängas typ månad för månad. När man läser vidare kan det även vara så att hon ville bli avskedad snarare än att vara tjänstledig utan lön.

Citat:
När Yupharat Sanram sedan anmälde sig som arbetslös via Arbetsförmedlingens onlinetjänst kom nästa kalldusch. Enligt reglerna anses hon inte vara tillgänglig för arbetsmarknaden eftersom hon inte befinner sig i Sverige. Beskedet innebär också att Yupharat Sanram nekas a-kassa. [...] Hon har nu valt att överklaga beslutet till förvaltningsrätten.

Vad förväntar hon sig egentligen? Att hon skulle kunna få a-kassa när hon befinner sig på semester (om än numera en ofrivillig sådan) på Bali? Hon måste väl förstå att hon behöver kunna tacka ja till eventuella tjänster som dyker upp och att det blir svårt om hon är på andra sidan jorden?
Om hon inte skulle blivit avskedad, hade hon räknat med att få lön av företaget?
Citera
2020-06-25, 09:12
  #9886
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Fastnade på Bali – fick sparken: ”Inte mänskligt”: https://www.aftonbladet.se/minekonom...inte-manskligt

Det råder ingen tvekan om att det är synd om det här paret. De hade hoppats på en härlig semester, vilket de förhoppningsvis fick, men är nu istället fast utomlands. Jag har full förståelse för att de tycker att det är rätt jobbig, men...



Hon blir alltså av med sitt arbete. Här kan man möjligen tycka att de kunde ha beviljat henne tjänstledigt utan lön, men samtidigt kan det vara så att de behövde nyrekrytera och då är det givetvis lättare om det inte är korttidsvikariat som behöver förlängas typ månad för månad. När man läser vidare kan det även vara så att hon ville bli avskedad snarare än att vara tjänstledig utan lön.



Vad förväntar hon sig egentligen? Att hon skulle kunna få a-kassa när hon befinner sig på semester (om än numera en ofrivillig sådan) på Bali? Hon måste väl förstå att hon behöver kunna tacka ja till eventuella tjänster som dyker upp och att det blir svårt om hon är på andra sidan jorden?
Om hon inte skulle blivit avskedad, hade hon räknat med att få lön av företaget?
Det är lite svårt att avgöra hur gammal hon är, men hon ser inte ut att vara allt för gammal, vilket ju gör hennes uttalande lite märkligt; ”Jag har hela mitt liv i Sverige arbetat och gjort rätt för mig, betalat min skatt och avgifterna till a-kassan, men när man vill få någon som helst ersättning, så nekas man detta.” Undrar i hur många år av HELA HENNES LIV hon har gjort rätt för sig, betalat sin skatt osv?
Citera
2020-06-25, 09:28
  #9887
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det är lite svårt att avgöra hur gammal hon är, men hon ser inte ut att vara allt för gammal, vilket ju gör hennes uttalande lite märkligt; ”Jag har hela mitt liv i Sverige arbetat och gjort rätt för mig, betalat min skatt och avgifterna till a-kassan, men när man vill få någon som helst ersättning, så nekas man detta.” Undrar i hur många år av HELA HENNES LIV hon har gjort rätt för sig, betalat sin skatt osv?
Finns bara en person med det namnet på Ratsit. Om det är denna kvinna så är hon 56 år.
Citera
2020-06-25, 11:13
  #9888
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Finns bara en person med det namnet på Ratsit. Om det är denna kvinna så är hon 56 år.
Hon ser ju betydligt yngre ut på bilden, men bilden gör det svårt att bedöma åldern...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback