Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Dina långa positioner verkar vettigare. Har själv skrivit om oljan ett par ggr i andra trådar, dock sålt den nu då jag nöjde mig när den var lite över 40$ fatet. Tyckte det räckte plus att allt pekade på att uppgången skulle sakta ner (vilket den också gjorde). Dock fortsatt haft Heating Oil, Gasoline och Low Sulphur Gasoil som jag sålde alltihop idag. Köpte dom istället då dom inte haft lika kraftiga uppgångar som oljan, tyckte det fanns mer att hämta där. Även haft Elterminer då elpriserna gick kraftigt ner pga pandemin, har väl gått upp 40% sen dess, låg som mest 50% plus, börjar fundera på att sälja dom snart. Även kortat Lumber och Tesla i förrgår. Båda har enligt mig haft en alltför kraftig uppgång det senaste och dom började visa tecken på att gå neråt. Tyvärr tog det en dag längre än jag trodde, men ligger plus nu i alla fall.
Kortade igår 7 aktier i OMXS30, var lite tidigt ute men det ordnade sig idag.
Så där har du mina nuvarande positioner, sålt av de mesta aktierna senaste veckan, får väl se om det fortsätter uppåt eller om det är dags för ett nedställ, i vilket fall som helst har jag tjänat min hacka i år så kommer antagligen ta det lugnt resten av året om inte vix går över 50 igen. Gör det det blir det antagligen mer handel igen.
Tog väl egentligen inte med särskilt mycket om exakt varför jag handlade allt, orkar inte skriva allt för varenda en, är det nån specifik som är av intresse kanske jag kan ta det mer utförligt. Är egentligen inte intresserad av att skriva vad jag handlar och varför för det mesta.
Men som sagt, TA är jag väldigt försiktig med att handla på kortsiktigt, funkar som sagt väldigt dåligt. Du kanske har andra erfarenheter av det men dina kortsiktiga affärer i denna tråden ger tyvärr inte det intrycket.
Detta är 100% min erfarenhet också. Handlar nästan uteslutande swingtrading numer, helt gett upp daytrading. Fick det helt enkelt inte att funka, gått otroligt mycket bättre sen dess även innan pandemin började och det blev skitlätt att tjäna pengar. Hoppas vix hoppar upp igen, allra helst på en 10-20% nedgång så det blir lätt igen. Hittar nada aktier som är intressanta att gå lång i nu.
Jo, ok och ja -- de längre positionerna är något mer gravallvarliga, där ligger trots allt 'riktiga pengar'. De har också handlas med slagsida mot dagliga och veckodatan. Mitt intresse peakade när DJI hade en RSI på under 20 för veckodatan, något som endast hänt en handfull gånger de senaste 100 (!) åren. Sådant blir en given köpsignal även om köp vid sådana fall givetvis är något svettiga (alla skriker 'sälj' osv).
För just Olja sökte jag bottnar och intresset gick upp när där också inträffade en historisk händelse; WTI gick ned till -$35. Något som aldrig inträffat någonsin, rentav ännu mer signifikant än DJI med sitt låga RSI.
De två första positionerna där gick annars -50%, den tredje gick -10% innan vändningen kom, totalt står alla innehav just nu på +360%. Det är bra, men då har den gått ned från +404%. Sälj kommer att göras när vändning av trend inträffar eller att oljan (brent) når mer historiskt normala nivåer. Då jag är tråkig väntar jag förmodligen på vändning av trend. Detta är annars strategin för alla långa positioner, därför jag menar på att dessa är tråkiga; finns ganska lite att skriva om då det händer ganska lite dag till dag.
Men... Det är kul att ta mindre positioner också även om dessa, särskilt när man ser på kort sikt, något lättare går fel som du skriver.
Gällande TA har jag bäst erfarenhet av att helt enkelt bara följa trenderna och att hålla sig på minst 4h och dagliga. Gör man det och struntar i resten brukar det gå ok;
aldrig bäst men ok. Att göra annat kräver ganska mycket mer och blir väldigt fort svårare och mer riskfyllt. Undantaget var just när DJI var på så extrema nivåer, men då använde jag DCA (dollar cost averaging) för att minska risk då risken var överhängande (handlar med hävstångar) för vidare nedgångar. De första positionerna tog också ett tag på sig att återhämta sig, men så kan det vara när man tar risk. Har små problem med att stå på minus någon vecka.
Du kan annars se tidigare köp av saker som Millicom, Telia m fl. Kan var svårt att hitta då tråden är full av smörja. Totalt ligger portföljen 'högrisk' +50.7% för månaden, men det är främst de längre och tråkigare positionerna som drar upp snittet. Bäst bland övrigt (ex OMXS30, Olja, Nasdaq) är Millicom på +21.51% (ca 2x hävstång).