2020-06-24, 13:04
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Exakt. Keps-mannen är identifierad som en poliskommissarie. Släpp det.

Är du införstådd med att detta i så fall ger ännu mera näring åt polisspåret, om det var honom som LJ såg?
Citera
2020-06-24, 13:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det är beklagligt att man saknar hårda bevis att slänga fram och det är dubbelt beklagligt att han inte utreddes fullt ut 1986. Men om PU och KP kände sig säkra på att det är SE när de summerat allting, så är det inte försvarbart att driva utredningen vidare och ha dyrbara resurser som trampar vatten i decennier istället för att jobba med aktuella brott. Därmed fanns alternativen: 1) Dra det man har om Engström och sedan lägga ner, eller 2) säga absolut ingenting och lägga ner. Om vissa blev besvikna/ursinniga över 1, hur skulle de då ha reagerat på 2? Jag tänker... upplopp, plundring, privatspanare med järnrör går bärsärk längs Sveavägen.

Är du från vettet karl, skulle det bli upplopp om KP sagt att de hade misstänkta personer men inga bevis och ska en åklagare väga in detta när han bestämmer om han ska anklaga någon?
Citera
2020-06-24, 13:09
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Tror också att man kan släppa det. Bilden ska ha varit tagen av polisen bra lång tid efter mordet för övrigt.

Ja, bilden ska ha varit tagen efter 01:00 någon gång. Keps-mannen har dessutom mörkare hår än SE. Keps-mannen har inte lika "stort huvud" som man kan uppfatta att SE har. SE hade ett betydligt mer "bulligt" och ovalt ansikte än keps-mannen på bilden (min reflektion). Sen är han som sagt identifierad som någon kommissarie (eller liknande) i "Palme-Rummet" (vilken bör anses som seriösare källa och mer trovärdig än denna tråd) på Facebook.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-06-24 kl. 13:16.
Citera
2020-06-24, 13:11
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Är du införstådd med att detta i så fall ger ännu mera näring åt polisspåret, om det var honom som LJ såg?

Med den vetskapen om keps-mannen på bilden, så kan man väl "hjärnstorma" åt lite möjliga olika håll? Att farbröder runt 50 år 1986 bar liknande keps och rock var inget konstigt, tvärtom.
Citera
2020-06-24, 13:17
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
För en vecka sedan kommenterade Gunnar Wall bilden med:
Citat:
Jag tror inte Engström är mannen vid polisbilen, bilden togs med största säkerhet efter kl ett på natten av polisens kriminaltekniker och jag tycker inte riktigt det ser ut som Engström.

Det kanske inte är Engström, men bilden visar ju att det finns en kepsman med samma klädsel som Engström som befunnit sig på brottsplatsen. I så fall kan det vara honom som vittnena såg i anslutning till mordet. Eller varför inte vid Grand? Att kepsspåret skulle vara helt unikt för Engströms signalement är absurt eftersom alla män ovanför socialgrupp 3 i "mogen" ålder klädde sig så på den tiden. Dessutom har vi en yngling på bilden som inte direkt ser ut som en bister kriminalare som säkrar spår. Vem är det?
Citera
2020-06-24, 13:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Vad det betyder är väl framförallt att det inte är något starkt indicium att matcha den beskrivningen. Det är alltså inget som talar för att det skulle vara SE.
Citera
2020-06-24, 13:21
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det är beklagligt att man saknar hårda bevis att slänga fram och det är dubbelt beklagligt att han inte utreddes fullt ut 1986. Men om PU och KP kände sig säkra på att det är SE när de summerat allting, så är det inte försvarbart att driva utredningen vidare och ha dyrbara resurser som trampar vatten i decennier istället för att jobba med aktuella brott. Därmed fanns alternativen: 1) Dra det man har om Engström och sedan lägga ner, eller 2) säga absolut ingenting och lägga ner. Om vissa blev besvikna/ursinniga över 1, hur skulle de då ha reagerat på 2? Jag tänker... upplopp, plundring, privatspanare med järnrör går bärsärk längs Sveavägen.
Vad sägs om alternativ 3, d.v.s. att man körde på i evigheter med utredningen och hade en presskonferens varje år där man säger att man arbetar med intressanta spår? Det har ju fungerat i 34 år utan upplopp, revolution och giljotiner på Stureplan.
Citera
2020-06-24, 13:23
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Med den vetskapen om keps-mannen på bilden, så kan man väl "hjärnstorma" åt lite möjliga olika håll? Att farbröder runt 50 år 1986 bar liknande keps och rock var inget konstigt, tvärtom.
Då är det ju underligt att alla kepsomaner, inklusive Petersson, hävdar att SE är skyldig endast på grund att han bar keps.
Citera
2020-06-24, 13:24
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Så SE ska ha "gömt sig bakom reklampelare" under 20 minuter och sedan gått skärrad tillbaka till Skandia?

Om man försöker räkna på sannolikheter så finns bland annat dessa två tänkbara scenarion:

1. En vanligt kontorist hatar i hemlighet Olof Palme till den grad att han är beredd att begå mord för den sakens skull, kontoristen har i hemlighet skaffat sig en illegal revolver, denna revolver bär han skarpladdad på sin arbetsplats, han är sedd i receptionen småpratades med väktare minuter innan mordet, av en extrem slump vandrar det tilltänkta mordoffret statsministern rakt utanför hans arbetsplats - något paret själva inte visste en minut innan då de bytte sida, kontoristen stöter ihop med paret och bestämmer sig omedelbart för mord, detta trots att han är exakt utanför sitt eget kontor och har blivit sedd bara sekunder innan, kontoristen - som beskrivs som "feg" - avrättar nu i kallt blod en människa med revolverskott i ryggen, försöker mörda hans i sammanhanget oskyldiga fru, springer från platsen medveten om att han mördat statsminister inför åtskilliga vittnen men återvänder inom 15-20 minuter till den omedelbara platsen trots att han omöjligt då kan veta hur pass mycket av honom som alla vittnen sett, han ser till att på sin arbetsplats igen verkligen cementera sin närvaro på mordplatsen. Sedan åker han hem.

2. En vanlig kontorist, som beskrivs som "feg", råkar efter en sen arbetsdag ramla rakt in i en mordplats. Han blir rädd, gömmer sig, kikar fram, går undan, går tillbaka lite, lyssnar lite, ser lite och efter 15-20 minuter återvänder till sin arbetsplats. Sedan åker han hem.

Utgår man från principen av "Occams razor" så är det ofta den lösning som dels passar in i kända fakta och innehåller minst antal extra omständigheter som är den korrekta.
Citera
2020-06-24, 13:31
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Då är det ju underligt att alla kepsomaner, inklusive Petersson, hävdar att SE är skyldig endast på grund att han bar keps.

Okej. Du har alltså inte läst/lyssnat in dig noggrannare på diverse vittnesmål (inklusive Lisbeths) mer än att du fått med dig att KP baserat sitt "utpekande" enbart pga att Engström bar en keps och befann sig "i krokarna"?
Citera
2020-06-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Här är ett kollage som jämför Skelleftehamnsbrevens fantombild med en man vars ex-fru hävdade att han visste vem som mördade Palme. Mannen hade rakat av sig mustaschen vid mordet enligt Ex-frun.

https://imgur.com/a/7DQpOVE

Jag tycker det finns viss likhet.
Jag har svårt att släppa den här killen. Lyssnade åter på intervjun i morse av ex frun.
Det behöver inte vara han som är skytten men han kan vara involverad på något vis.

Men som alltid i det här mordet så pekar saker åt olika. Poliserna T.F o CGÖ intressanta. De verkar inte ha rent mjöl i påsen och jag får en känsla av att de är skyddade av Säpo och en del poliser.
Om det visar sig att T.F i framtiden skulle vara den som sköt blir jag inte förvånad, han stämmer in på mycket av "min" gärningsmannaprofil.
Smidig, tränad, kylig och iskall gör han det han ska nämligen skjuta OP.

SE är ingen GM för mig.
Förstår inte att flera vittnen borde ha reagerat när han förekom i massmedia efter mordet.
Är det dessutom så att LP har sett mördaren i ansiktet borde hon ha reagerat på tv-sändningar och i tidningar på hans bild.
Citera
2020-06-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Sanning och ärlighet lyser med sin frånvaro, det håller jag med om. Men varför ser du det som mer logiskt att det var planerat från början än att man i slutskedet tvingades mörka det man hittat?

Ja du. Jag vet ärligt talat inte varför jag tror det, men det handlar nog om att jag ser ett mönster som upprepat sig allt för länge. Det tar sig lite olika former, men grundstrukturen går det ändå inte att missta sig på.

Här har vi den framfusige frilansjournalisten - den verklige utredaren - som får ta på sig all heder och ära för att slutgiltigt ”löst Palmemordet”
Vi har budbäraren i form av polis och åklagare som får den förvisso otacksamma uppgiften att föra fram stollerierna, men går förstås inte lottlösa i slutändan.
Sedan har vi mörkläggaren i form av den politiska makten. Statsministern är nöjd, han lägger locket på och får som uppgift att ena folket runt en acceptabel lösning.
Ju fler som accepterar desto bättre för budbäraren som faktiskt rent av kan kapa åt sig en liten del av äran, om man lyckas sälja in lösningen i folket på ett tillräckligt trovärdigt sätt.

Sedan kryper de på vanligt manér in och gömmer sig i varandras arslen.
Budbäraren ser inte som sin uppgift att recensera frilansjournalistens böcker - som han just läst högt ur.
”Det får stå för dom”.

Mörkläggaren som är den politiska makten ser inte som sin uppgift att recensera polis och rättsväsende.
”Nå’n ordning får det vara i en rättsstat”

För att allt ska lyckas måste naturligtvis media medverka passivt på ett hörn genom att frånsäga sig sitt uppdrag i bemärkelsen granskande journalistik.
Locket på även där med andra ord. Engström kan vara stolt i sin himmel, han fick ta smällen, men syftet var gott.
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-24 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in