Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med omvänd bevisföring kan du beskylla de flesta från sådant som inte går att värja sig emot. Istället bör du plocka fram uppgifter om Stig Engströms vapeninnehav och vittnesmål som ger belägg för hur han kunde veta att makarna Palme skulle passera just vid den tidpunkten på Sveavägens östra trottoar.
Varför är alla så inställda på att jag vill bevisa att SE är skyldig? Det går inte. Inte ens i Linda Chen-fallet kunde det bli en fällande morddom.

Jag har själv sagt att det starkaste indiciet mot SE är just vapenfrågan. Vad gäller vetskapen om att Palme skulle passera just då kan man förmoda att SE hade "tur" (om han är GM) och såg makarna Palme vid Grand efter att han fått i sig några järn.
Citera
2020-06-24, 10:14
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
OM SE är GM vill han framträda i kläder som ligger tillräckligt nära för att styrka att en förväxling har skett, men samtidigt tillräckligt skilda för att det ska så tvivel i vittnen.

YN är ett exempel. När hon förevisas en bild på SE säger hon att rocken är litet för tjock mot vad hon minns, men att det i övrigt är en bra överensstämmelse.

I just den bilden på SE, "klädd som han var på mordnatten", har han en dubbelknäppt rock och ingen grön halsduk. I en annan bild "klädd som han var på mordnatten" är rocken enkelknäppt, och i reportaget i Rapport har han en grön halsduk.

SE var förmodligen fåfäng och hade en ganska omfattande garderob som han roterade mellan. Väktarna kan ha sett honom i olika ytterplagg över åren och kan ha svårt att minnas exakt vad han hade på sig den aktuella natten.

:-) det är mycket som måste vridas och vändas åt "rätt" håll för att göra SE till gm.
Citera
2020-06-24, 10:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
SE har blivit ett helgon i den här tråden, höjd över varje misstanke (som Caesars fru!).

Det allra minsta han har gjort är att försvåra utredningen och ljugit under ed i två domstolsförhandlingar, vilket är ett brott med fängelse på straffskalan. Just den biten torde vara lika fastlagd vid det här laget som skuldfrågan för griftefrid i Linda Chen-fallet.
När vi diskuterar honom som misstänkt mördare bryr jag mig inte om vad han eventuellt har begått för andra brott. Många i tråden är frustrerade över att han misstänks lättvindigt och att det hela tiden tas saker för givet. Folk vid mordplatsen hade ingen anledning att rikta uppmärksamheten på andra vittnen. Påstår man att vittnen borde minnas SE från mordplatsen bör man ha belägg för att vittnen inte mindes honom och att vittnen mindes andra vittnen i hög grad, inklusive vittnen som de inte pratat med. Osv osv.
Citera
2020-06-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
:-) det är mycket som måste vridas och vändas åt "rätt" håll för att göra SE till gm.
Det stämmer om alla misstänkta i PU. Ju mindre man vet om en misstänkt, desto mindre behöver man "vrida på saker". Det är därför CA är så tacksam. Det finns inga motstridiga vittnesmål gällande honom som gör att vi kan få till en sådan här diskussion som vi har om SE.
Citera
2020-06-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
När vi diskuterar honom som misstänkt mördare bryr jag mig inte om vad han eventuellt har begått för andra brott. Många i tråden är frustrerade över att han misstänks lättvindigt och att det hela tiden tas saker för givet. Folk vid mordplatsen hade ingen anledning att rikta uppmärksamheten på andra vittnen. Påstår man att vittnen borde minnas SE från mordplatsen bör man ha belägg för att vittnen inte mindes honom och att vittnen mindes andra vittnen i hög grad, inklusive vittnen som de inte pratat med. Osv osv.
OK, för jag har känslan i den här tråden att man är SÅ ELAK mot stackars STIG som blir BESKYLLD för något så HEMSKT utan BEVIS när han dessutom har ALIBI från VÄKTARNA. Hur kan KP vara så OND? Det är SOZZARNA som är ute efter en syndabock.

Inlägg efter inlägg med sådant trams, varför man behöver gardera sig varje gång.

OnT: Man brukar fråga vittnen vad de gjorde på mordplatsen, och när det framkommer att någon lämnar oriktiga uppgifter brukar detta leda till misstankar. Det är helt naturligt. Det finns många indicier som pekar mot SE, och hade SE lämnat uppgifter om att han betett sig som Fauzzi hade han inte blivit misstänkt av den anledningen (men då hade ju inte signalementet kunnat "korrigeras").
Citera
2020-06-24, 10:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det stämmer om alla misstänkta i PU. Ju mindre man vet om en misstänkt, desto mindre behöver man "vrida på saker". Det är därför CA är så tacksam. Det finns inga motstridiga vittnesmål gällande honom som gör att vi kan få till en sådan här diskussion som vi har om SE.
Om någon skrivit en bok om Fauzzi som misstänkt GM hade det säkert blivit lika mycket debatt om honom.
Citera
2020-06-24, 10:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
OK, för jag har känslan i den här tråden att man är SÅ ELAK mot stackars STIG som blir BESKYLLD för något så HEMSKT utan BEVIS när han dessutom har ALIBI från VÄKTARNA. Hur kan KP vara så OND? Det är SOZZARNA som är ute efter en syndabock.

Inlägg efter inlägg med sådant trams, varför man behöver gardera sig varje gång.

OnT: Man brukar fråga vittnen vad de gjorde på mordplatsen, och när det framkommer att någon lämnar oriktiga uppgifter brukar detta leda till misstankar. Det är helt naturligt. Det finns många indicier som pekar mot SE, och hade SE lämnat uppgifter om att han betett sig som Fauzzi hade han inte blivit misstänkt av den anledningen (men då hade ju inte signalementet kunnat "korrigeras").
SE, CP, NF... Bryr mig inte om vem det gäller. Stör mig på 20 % av befolkningen på mycket lösa grunder tror att han mördade OP.
Citera
2020-06-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men signalementet innehåller ju för fan ytterligare detaljer som är lyfta direkt från Grandvittnenas specifika formuleringar. Det officiella signalementet sa att mannen gav ett "buffligt" intryck och det ordvalet är Mårten Palme rakt av.

Sannolikheten för att vittnen både vid Grand och mordplatsen trots all spretighet har lämnat totalt samstämmiga uppgifter om en "bufflig" 180 cm man i 40-årsåldern med framskjutna axlar, trekvartslång blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt - plus stålbågade glasögon - bedömer jag som mikroskopisk. Hur bedömer du den själv?

Du är alldeles för otrevlig och aggressiv för att jag ska ödsla tid på att diskutera vidare med dig.

I tidigare inlägg skrev du "Ingen polis har stått på mordplatsen och tagit emot ett signalement som enligt Stickan 860311 ska ha lydit "keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska". Då hade ju det signalementet rapporterats in som observation från mordplatsen."

Det är inte så enkelt som det kanske kan te sig vid en snabb genomläsning. Den här typen av sammanfattningar av lämnade uppgifter kan man inte dra några säkra slutsatser utifrån. Man måste förstå att de är behäftade med en rad problem som missuppfattningar, betydelseglidningar och annat.

"E väntade på sin tur att tala och hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon."
Man skulle som du gör kunna tolka det här som att SE säger sig höra vittnet säga att gm hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon. Man kan också tänka sig att SE till polisen sagt
t ex "jag tror att vittnet kan ha lämnat signalementet på mig" varefter polisen frågar. "jaha, och hur var du klädd då?" och SE svarar "keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Man vet inte hur ordväxlingen sett ut och varför det sen formuleras som det gör. Poliser som tar emot tips är i allmänhet inte experter på semantik och väger inte varje ord och uttryck i sina sammanfattningar.
Senast redigerad av cherryfive 2020-06-24 kl. 11:13. Anledning: felcitat
Citera
2020-06-24, 10:33
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Finns inte på planeten att 40 år, kraftig och blå täckjacka stämmer på Stig Engström.
Men som du säger, keps och stålbågade glasögon friar CP också. DEt rör sig om en annan man!
"Friar" från vad då? Utredningen handlar om ett statsministermord här och inte lösdriveri för att man stått och hängt på utanför en biograf.

Som alla kan se är Dekorimamannen helt borta ur ekvationen eftersom en sådan man är helt oförenlig med SE som gärningsman. Vi minns att man tjatat om Dekorimamannen i decennier och hur viktig han var för dramats lösning. Nu är Dekorimamannen puts väck helt plötsligt.

Grandmannen är den ointressantaste personen i utredningen. Dels är han hypotetisk och kan inte kopplas till mordet. Det är inte direkt ovanligt att det är fullt med folk utanför en biograf vid en premiär och att någon av dessa uppträder mysko är väldigt sannolikt. Dels har han olika signalement och kan inte vara samma person.
Citera
2020-06-24, 10:44
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Påstår man att vittnen borde minnas SE från mordplatsen bör man ha belägg för att vittnen inte mindes honom och att vittnen mindes andra vittnen i hög grad, inklusive vittnen som de inte pratat med.

Det är också noterbart att eftersom SE exempelvis av sin fru beskrivs som "feg" så är det inte orimligt han har en ännu mer passiv roll jämfört med andra vittnen på mordplatsen. Han kanske gömmer sig bakom reklampelare eller bilar, kikar fram ibland och uppfångar något fragment, blir rädd igen och vandrar tio meter bort, återkommer sedan av nyfikenhet och ser lite av förloppet, får skräck igen och lämnar platsen. Det skulle förklara både att han inte "syns" och att han till synes lämnar en blandning av korrekta och inkorrekta uppgifter om vad som skett på platsen.
Citera
2020-06-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
"Friar" från vad då? Utredningen handlar om ett statsministermord här och inte lösdriveri för att man stått och hängt på utanför en biograf.

Som alla kan se är Dekorimamannen helt borta ur ekvationen eftersom en sådan man är helt oförenlig med SE som gärningsman. Vi minns att man tjatat om Dekorimamannen i decennier och hur viktig han var för dramats lösning. Nu är Dekorimamannen puts väck helt plötsligt.

Grandmannen är den ointressantaste personen i utredningen. Dels är han hypotetisk och kan inte kopplas till mordet. Det är inte direkt ovanligt att det är fullt med folk utanför en biograf vid en premiär och att någon av dessa uppträder mysko är väldigt sannolikt. Dels har han olika signalement och kan inte vara samma person.

Det tycker inte jag. Vittnesutsagor öppnar för att LOP har förföljts från Grand till mpl - om det sen är av nån som ska kallas Grandmannen eller inte struntar jag i, men med det synsättet är en sån person allt annat än ointressant.
Citera
2020-06-24, 10:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är också noterbart att eftersom SE exempelvis av sin fru beskrivs som "feg" så är det inte orimligt han har en ännu mer passiv roll jämfört med andra vittnen på mordplatsen. Han kanske gömmer sig bakom reklampelare eller bilar, kikar fram ibland och uppfångar något fragment, blir rädd igen och vandrar tio meter bort, återkommer sedan av nyfikenhet och ser lite av förloppet, får skräck igen och lämnar platsen. Det skulle förklara både att han inte "syns" och att han till synes lämnar en blandning av korrekta och inkorrekta uppgifter om vad som skett på platsen.
Jag skrev ett nästan likadant inlägg häromdagen. Inte så kaxig på mordplatsen men sedan går munnen fortare än tankarna när han vill få bekräftelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in