Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Men signalementet innehåller ju för fan ytterligare detaljer som är lyfta direkt från Grandvittnenas specifika formuleringar. Det officiella signalementet sa att mannen gav ett "buffligt" intryck och det ordvalet är Mårten Palme rakt av.
Sannolikheten för att vittnen både vid Grand och mordplatsen trots all spretighet har lämnat totalt samstämmiga uppgifter om en "bufflig" 180 cm man i 40-årsåldern med framskjutna axlar, trekvartslång blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt - plus stålbågade glasögon - bedömer jag som mikroskopisk. Hur bedömer du den själv?
Du är alldeles för otrevlig och aggressiv för att jag ska ödsla tid på att diskutera vidare med dig.
I tidigare inlägg skrev du "Ingen polis har stått på mordplatsen och tagit emot ett signalement som enligt Stickan 860311 ska ha lydit "keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska". Då hade ju det signalementet rapporterats in som observation från mordplatsen."
Det är inte så enkelt som det kanske kan te sig vid en snabb genomläsning. Den här typen av sammanfattningar av lämnade uppgifter kan man inte dra några säkra slutsatser utifrån. Man måste förstå att de är behäftade med en rad problem som missuppfattningar, betydelseglidningar och annat.
"E väntade på sin tur att tala och hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon."
Man skulle som du gör kunna tolka det här som att SE säger sig höra vittnet säga att gm hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon. Man kan också tänka sig att SE till polisen sagt
t ex "jag tror att vittnet kan ha lämnat signalementet på mig" varefter polisen frågar. "jaha, och hur var du klädd då?" och SE svarar "keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".
Man vet inte hur ordväxlingen sett ut och varför det sen formuleras som det gör. Poliser som tar emot tips är i allmänhet inte experter på semantik och väger inte varje ord och uttryck i sina sammanfattningar.