Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Ingen kände igen SE när han var med i tidningar och tv. Hur tolkar du det?
Din fråga förutsätter att de Grandvittnen som fick en så lång titt att de hann registrera klädseln, kepsen och glasögonen alla satt fastklistrade framför TVn under de två minuter av Rapport som han var i rutan. För man kunde liksom inte gå in på SVT Play eller YouTube och se det on demand eller i en loop. Missade man en nyhetssändning 1986 (och inte var en konstig typ som samlade på Rapportsändningar inspelade på VHS) fick man liksom vänta till SVT la upp Öppet arkiv hundra år senare. Två av dem (Korhonen+Storhök) var finska kompisar och vi vet ju att åtminstone den ena inte har tagit del av svensk media om mordet på 34 år förrän hon nu pekade ut SE. Margareta S var absolut bästa Grandvittnet, åtminstone sett till detaljrikedomen, jag tvivlar på att hon heller glodde på svensk TV i april 1986. Den andra vars vittnesmål från Grand låg till grund för signalementet på GM var Mårten Palme, och han har också pekat ut SE som den mannen.
En uppgift som återkommer är att MP såg honom 23:17 vilket gör honom tämligen omöjlig som både Grandmannen och GM, men jag sitter med MPs samtliga vittnesmål här och jag hittar inget om det.
Första förhöret från 05:20 timmar efter mordet, enda tidsangivelsen är att bion slutade 23:10. Någon gång efter det har han sett en man i lång blå täckjacka, stålbågade glasögon, keps med knäppe till skärmen. Går framåtlutad med händerna i fickorna som att han bar på något under jackan (ja, har man en 1,2-kilos pickadoll där blir det nog många awkward kroppsställningar...).
Komplettering till första förhöret görs 7/3, inte heller där nämns någon tid för mötet med Grandmannen.
Den 18/4 förhörs han igen och då anger han tiden till "11:15-11:30". Så mycket är dessa j-a tidsangivelser värda. 8,5 av de där minuterna spenderade OP i avlidet tillstånd, så jag TROR vi kan krympa tidsfönstret lite, bäste Mårten...
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Du menar väl 3, eller vad fan är det som händer?
Ändrat. D'oh.
Citat:
Men jo, jag följer med det resonemanget i stora drag, tror jag, och tycker det är rätt övertygande, men ändå inte bindande, så att säga. Men visst, du presenterar ett bra case. Dock för trött för tillfället att tänka igenom allt så gott jag kan.
Tror bara det är Nieminen som tagit upp handledsväskan. Om det inte finns nåt från Grand. Lite konstigt tycker jag att de inkluderade den i fantombilden, den borde man ju tänka sig är det första man som GM gör sig av med eller döljer.
Ingen väska från Grand vad jag vet. Däremot är det mycket i
MPs berättelse som kretsar kring att hans Grandman stod framåtböjd på ett onaturligt sätt som att han hade nåt han grejade med i fickorna eller innanför rocken. Om det var en Magnum så tänker jag att det inte är så mycket vikten som framtvingar framåtlutningen, utan mer att man vill skapa ett luftigare utrymme som döljer hela åbäket utan att det putar ut.