Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-24, 00:38
Medlem
snillet_1s avatar
Läser om Gunnar Walls Mordgåtan Olof Palme. I ett av de tidiga kapitlen så nämner han att det är konstaterat att kulorna var 'metal piercing', det vill säga kulor som även tränger igenom en skyddsväst. Hur vanligt var det vid tiden för mordet bland amatörer så att säga? Skandiamannen var ju ingen förhärdad kriminell person eller nån slags särskilt vapenintresserad person som kan antas ha något behov av eller vilja till sådana kulor, inte så som det scenariot har presenterats av TP eller åklagare KP i alla fall. Om han ingick i en djupare konspiration med t.ex. Stay Behind involverat så kanske. Men inte om det var ett ögonblickets infall vilket ju är hur det läggs fram.
Senast redigerad av snillet_1 2020-06-24 kl. 00:48.
Citera
2020-06-24, 00:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns nästan ingen som minns någon utanför sitt eget sällskap. Ulrika och Susanne minns förstås varandra eftersom de var i sällskap. Per och Christina W är inte omnämnda, och inte heller Bengt Palm. Vem placerar Göran I, och Anders Ersson på platsen utöver de som ingick i deras sällskap? Ingen nämner Egon och Annika, med mera.
Varför nämner inte Lisbeth något om vad hon sagt till AH och KJ? Varför nämner hon dem inte alls? Varför nämner hon inte Ersson eller LL som samtalade med henne? Hon nämner inte ens Gösta Söderström, så varför ska hon nämna Engström?
Hon dementerar åtminstone inte att hon sagt det han berättat.

Det kan få konsekvenser att befinna sig ensam i en sådan situation, och sticker man dessutom ut näsan lite för långt, kan man åka fast 20 år efter sin död.
När sossarna beslutat sig för att beställa det perfekta avslutet. Barnlös död gärningsman.
Jag tycker att detta borde vara logiskt för de flesta, men eftersom det uppenbarligen inte är det så skulle det vara bra om det finns någon dokumentation över just det här. Vet du om det finns det?
Citera
2020-06-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tycker att detta borde vara logiskt för de flesta, men eftersom det uppenbarligen inte är det så skulle det vara bra om det finns någon dokumentation över just det här. Vet du om det finns det?
Utöver vittnesförhören tror jag inte att det finns något, och KP har ju inte heller hänvisat till någon annan dokumentation. Engström har man frågat lite extra om, men det är egentligen inte så många som fått frågan. AH och SG säger ju båda att de var så fokuserade att de inte registrerat några övriga personer, vad gäller Lisbeth, så tror jag inte att de vågat ställa irrelevanta frågor om vittnen. Hon skulle förmodligen flugit i taket. Att fråga vittnen efter över 30 år tror jag skulle vara dömt att misslyckas.
Citera
2020-06-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ingen kände igen SE när han var med i tidningar och tv. Hur tolkar du det?
Din fråga förutsätter att de Grandvittnen som fick en så lång titt att de hann registrera klädseln, kepsen och glasögonen alla satt fastklistrade framför TVn under de två minuter av Rapport som han var i rutan. För man kunde liksom inte gå in på SVT Play eller YouTube och se det on demand eller i en loop. Missade man en nyhetssändning 1986 (och inte var en konstig typ som samlade på Rapportsändningar inspelade på VHS) fick man liksom vänta till SVT la upp Öppet arkiv hundra år senare. Två av dem (Korhonen+Storhök) var finska kompisar och vi vet ju att åtminstone den ena inte har tagit del av svensk media om mordet på 34 år förrän hon nu pekade ut SE. Margareta S var absolut bästa Grandvittnet, åtminstone sett till detaljrikedomen, jag tvivlar på att hon heller glodde på svensk TV i april 1986. Den andra vars vittnesmål från Grand låg till grund för signalementet på GM var Mårten Palme, och han har också pekat ut SE som den mannen.

En uppgift som återkommer är att MP såg honom 23:17 vilket gör honom tämligen omöjlig som både Grandmannen och GM, men jag sitter med MPs samtliga vittnesmål här och jag hittar inget om det.

Första förhöret från 05:20 timmar efter mordet, enda tidsangivelsen är att bion slutade 23:10. Någon gång efter det har han sett en man i lång blå täckjacka, stålbågade glasögon, keps med knäppe till skärmen. Går framåtlutad med händerna i fickorna som att han bar på något under jackan (ja, har man en 1,2-kilos pickadoll där blir det nog många awkward kroppsställningar...).

Komplettering till första förhöret görs 7/3, inte heller där nämns någon tid för mötet med Grandmannen.

Den 18/4 förhörs han igen och då anger han tiden till "11:15-11:30". Så mycket är dessa j-a tidsangivelser värda. 8,5 av de där minuterna spenderade OP i avlidet tillstånd, så jag TROR vi kan krympa tidsfönstret lite, bäste Mårten...

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Du menar väl 3, eller vad fan är det som händer?
Ändrat. D'oh.

Citat:
Men jo, jag följer med det resonemanget i stora drag, tror jag, och tycker det är rätt övertygande, men ändå inte bindande, så att säga. Men visst, du presenterar ett bra case. Dock för trött för tillfället att tänka igenom allt så gott jag kan.

Tror bara det är Nieminen som tagit upp handledsväskan. Om det inte finns nåt från Grand. Lite konstigt tycker jag att de inkluderade den i fantombilden, den borde man ju tänka sig är det första man som GM gör sig av med eller döljer.
Ingen väska från Grand vad jag vet. Däremot är det mycket i MPs berättelse som kretsar kring att hans Grandman stod framåtböjd på ett onaturligt sätt som att han hade nåt han grejade med i fickorna eller innanför rocken. Om det var en Magnum så tänker jag att det inte är så mycket vikten som framtvingar framåtlutningen, utan mer att man vill skapa ett luftigare utrymme som döljer hela åbäket utan att det putar ut.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-24 kl. 01:12.
Citera
2020-06-24, 01:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Utöver vittnesförhören tror jag inte att det finns något, och KP har ju inte heller hänvisat till någon annan dokumentation. Engström har man frågat lite extra om, men det är egentligen inte så många som fått frågan. AH och SG säger ju båda att de var så fokuserade att de inte registrerat några övriga personer, vad gäller Lisbeth, så tror jag inte att de vågat ställa irrelevanta frågor om vittnen. Hon skulle förmodligen flugit i taket. Att fråga vittnen efter över 30 år tror jag skulle vara dömt att misslyckas.
För några timmar sedan här i tråden fick jag av lebensmuede det här svaret:

"Ja, den finns dokumenterad någonstans, jag tror jag såg ett referat på Filters hemsida eller liknande. Någon räv här i inne borde kunna peka dig i rätt riktning.

Minns att 15 bilder presenterades och SE valde ut fyra (varav två rätt)."

Filter har kanske gjort en egen dokumentation, med vinkelmått och såg. Det verkar inte bättre.
Citera
2020-06-24, 01:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Din fråga förutsätter att de Grandvittnen som fick en så lång titt att de hann registrera klädseln, kepsen och glasögonen alla satt fastklistrade framför TVn under de två minuter av Rapport som han var i rutan. För man kunde liksom inte gå in på SVT Play eller YouTube och se det on demand eller i en loop. Missade man en nyhetssändning 1986 (och inte var en konstig typ som samlade på Rapportsändningar inspelade på VHS) fick man liksom vänta till SVT la upp Öppet arkiv hundra år senare. Två av dem (Korhonen+Storhök) var finska kompisar och vi vet ju att åtminstone den ena inte har tagit del av svensk media om mordet på 34 år förrän hon nu pekade ut SE. Margareta S var absolut bästa Grandvittnet, åtminstone sett till detaljrikedomen, jag tvivlar på att hon heller glodde på svensk TV i april 1986. Den andra vars vittnesmål från Grand låg till grund för signalementet på GM var Mårten Palme, och han har också pekat ut SE som den mannen.

En uppgift som återkommer är att MP såg honom 23:17 vilket gör honom tämligen omöjlig som både Grandmannen och GM, men jag sitter med MPs samtliga vittnesmål här och jag hittar inget om det.

Första förhöret från 05:20 timmar efter mordet, enda tidsangivelsen är att bion slutade 23:10. Någon gång efter det har han sett en man i lång blå täckjacka, stålbågade glasögon, keps med knäppe till skärmen. Går framåtlutad med händerna i fickorna som att han bar på något under jackan (ja, har man en 1,2-kilos pickadoll där blir det nog många awkward kroppsställningar...).

Komplettering till första förhöret görs 7/3, inte heller där nämns någon tid för mötet med Grandmannen.

Den 18/4 förhörs han igen och då anger han tiden till "11:15-11:30". Så mycket är dessa j-a tidsangivelser värda. 8,5 av de där minuterna spenderade OP i avlidet tillstånd, så jag TROR vi kan krympa tidsfönstret lite, bäste Mårten...
Ingen verkar minnas SE från mordplatsen och det tycker du är oerhört anmärkningsvärt, om jag förstått dig rätt. Men när ingen känner igen SE då han är med i tidningar och tv tycker du att det är helt naturligt. Många som var i närheten av brottsplatsen ville nog gärna se på Rapport och läsa tidningen veckorna efter mordet. Oavsett vilket, man kan inte komma ifrån att det är märkligt att ingen kände igen SE om han var både Grandmannen och GM.
Citera
2020-06-24, 01:40
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Om vittnet Anki är tillförlitligt och vittnet YN (plus den ragglande araben) är tillförlitligt, hur kan då en celldelning av GM ha inträffat?

Anki kommer gåendes Malmskillnadsgatan från Johannes kyrka och blir påsprungen av någon i en parkas.

Undrar varför hon säger detta när det hela utspelade sig på Regeringsgatan, och då var mannen klädd i en blå jacka med sydda rutor.
Citera
2020-06-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ingen verkar minnas SE från mordplatsen och det tycker du är oerhört anmärkningsvärt, om jag förstått dig rätt. Men när ingen känner igen SE då han är med i tidningar och tv tycker du att det är helt naturligt. Många som var i närheten av brottsplatsen ville nog gärna se på Rapport och läsa tidningen veckorna efter mordet. Oavsett vilket, man kan inte komma ifrån att det är märkligt att ingen kände igen SE om han var både Grandmannen och GM.
Jag tycker väl snarare att man borde känt igen honom ungefär lika mycket från mordplatsen och Grand ifall han figurerat på båda ställena lika länge och lika synligt i X eller XX minuter. Storhöks detaljer kommer ju från att ha iakttagit mannen i ett antal minuter enligt henne själv. Han har uppenbarligen stuckit ut. Det står ju dussintals där som lämnat bion.

Ifall SE är båda, kan man konstatera att samma person som stuckit ut vid Grand, tycks mest bara ha stuckit från mordplatsen, så det tro väl fan att ingen hann scanna av honom på Storhök-vis där. Undrar varför han fick så bråttom? Javisst ja, tåget!
Citera
2020-06-24, 01:42
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Så märkligt att samtliga av trådens deltagare helt negligerar
Robert Gustafsson och hans vittnesmål kring WT-män och mörka bilar kring Grand.

OP anlände till Grand via T-bana Rådmansgatan.
Vem tar inte samma resa hem igen?

Jag negligerar garanterat inte Roberts utsaga. Robert Gustafsson är en av få personer i det här landet som jag känner att jag fortfarande kan lita på. Dessa personer är inte många kvar. Jag tror hans observationer är helt avgörande.

Sveriges "Secret Service", alltså livvaktstyrkan, med John-Erik Hahne i spetsen finns inte där på kvällen den 28:e februari. De är MIA den här kvällen. Blir inte det ännu mer likt mordet på JFK? Palme har saknat livvaktsskydd en jävla massa dagar i februari 1986. Skillnaden är bara att det tydligen är självvalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Undrar varför hon säger detta när det hela utspelade sig på Regeringsgatan, och då var mannen klädd i en blå jacka med sydda rutor.

Är det så, hur vet du det? Länka gärna.
Citera
2020-06-24, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Den här KP-filen som posatdes tidigare idag med vad han ägnat sin åklagartid åt i ärendet, är den på riktigt? Har han verkligen känt det nödvändigt att utreda Bertil Wedin på Cypern igen? Samt, vem är den andre boende på turkcypriotiska delen som var intressant? Är det sådana här spår som skattebetalarnas pengar gick åt? Jesus Christ och en massa hail Mary's. Vem fan är snubben från Lessebo? Var det här allt, plus SE? Tre jävla år av ingenting.

Jag får det till att vara en Mrs L Lindh. Antagligen sambo med BW.

Mitt favoritavsnitt bland KPs papper är för övrigt detta:

Olof Palme skulle läsa i programmet efter bion då skyltfönstret släcktes. Det var ett varsel,
varning från de döda (de på andra sidan) att Olof Palme skulle iakta största möjliga försiktighet.
Någon eller några hade högt och tydligt bestämt att mörda Olof Palme. De på andra sidan kan nämligen inte läsa tankar. Då faller er teori om en ensam galen gärningsman direkt.
Detta kan du lätt kontrollera med någon med insyn tex Saida

Man kan ju undra om just personen som skrivit detta verkligen var bland det mest intressanta han kunde hitta i det gigantiska utredningsmaterialet. Det är ju ändock ytterligare något som talat till SEs fördel, han har hela andevärlden på sin sida.
Eller kanske SE inte bara spelade bridge, utan även gick loss på Ouijabrädan emellanåt - då kan de ju faktiskt vara han som skickat det? Bekännelsebrev nr 2, fast utan DNA-matchning förstås.
Citera
2020-06-24, 02:08
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia

Olof Palme skulle läsa i programmet efter bion då skyltfönstret släcktes. Det var ett varsel,
varning från de döda (de på andra sidan) att Olof Palme skulle iakta största möjliga försiktighet.
Någon eller några hade högt och tydligt bestämt att mörda Olof Palme. De på andra sidan kan nämligen inte läsa tankar. Då faller er teori om en ensam galen gärningsman direkt.

Man kan ju undra om just personen som skrivit detta verkligen var bland det mest intressanta han kunde hitta i det gigantiska utredningsmaterialet. Det är ju ändock ytterligare något som talat till SEs fördel, han har hela andevärlden på sin sida.
Eller kanske SE inte bara spelade bridge, utan även gick loss på Ouijabrädan emellanåt - då kan de ju faktiskt vara han som skickat det? Bekännelsebrev nr 2, fast utan DNA-matchning förstås.

Tack för klargörande av Mrs L Lindh. verkar logiskt.

Skrämmande läsning om resten. Sverige hånar sig självt i och med PU. Skulle behövas en Eliot Ness av något slag för att hitta konspiratörerna, och någon sådan har vi ju inte.
Citera
2020-06-24, 02:19
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia

Enligt min utbildning är inte SE mördaren.
Det finns ingen som sett honom skjuta, inget vapen, inget vittne, inget DNA.....det är bara släppa honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in