Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Ok, en edit, så svarar på det också: Jo, jag tror jag hänger med. Absolut, förstår logiken i hans "Flucht nach vorn" när han märker att signalementet som går ut passar honom på pricken. Bättre då att träda fram och hoppas på att man ska kunna skaka av sig misstankarna på det sättet, vara lite proaktiv. Resonemanget går ihop, varför jag också i min lekmannamässiga, halvt ogenomtänkta uppskattning ger SE 5-10% chans som varande GM.
Sen om signalementet kommer från Grand (vilket alltså verkar vara fallet) eller mordplatsen borde väl inte spela någon roll för SE?
Det borde spela roll främst för betraktaren att det signalement som får honom att känna sig busted inte kommer bara från mordplatsen utan även har komponenter från Grand och David Bagares. Implikationen blir ju att han därmed känner sig busted angående närvaro på alla tre platserna.
Så här va:
Det börjar med signalementet man går ut med.
SvD 2/3: "Polisen vill ha fler tips. Den man som polisen söker för mordet på statsminister Olof Palme är i 40-årsåldern. Han är cirka 180 centimeter lång och kraftigt byggd med ett framskjutet axelparti. Mannen gör enligt flera vittnen ett "buffligt" intryck. Den efterspanade bar vid tillfället för mordet en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt. Mannen hade stålbågade glasögon."
I en kommentar till signalementet skriver SvD: "Polisen har signalement som tyder på att det kan ha varit två gärningsmän. Men, som biträdande länspolismästaren Gösta Welander uttrycker det, "
för att inte förvirra allmänheten går vi bara ut med de uppgifter som är samstämmiga för en person".
Med "tyder på att det kan ha varit två gärningsmän" menar man alltså här inte samma som det ursprungliga rikslarmet efter två gärningsmän som eventuellt tillhörde Ustasja. Det fimpades nästan direkt och är historia när denna SvD trycks ett drygt dygn senare. Min tolkning av vad Welander säger här får därför bli följande: Uppgifterna varierar så pass att det finns en möjlighet att det rör sig om två olika personer (en Grandman och en mordplatsman, till exempel) men för att inte förvirra slår man ihop den person vars uppgifter det finns rimlig samstämmighet om till ett enda signalement och utelämnar avvikelserna. Och när polisen tagit bort spretet och låter de samstämmiga uppgifterna råda, får man nåt som liknar SE mer än vad enskilda signalement gör. Det är ju en spännande, öh, "slump".
Då är nästa fråga: Vilka signalement ligger till grund för signalementet från 2/3?
Svaret måste bli Mårten Palme och Margareta Storhök, som oberoende av varandra har nämnt stålbågade glasögon och keps med knäppe (MP) resp med öronlappar knäppta upptill (MS).
Vad gäller handledsväskan som polisen sticker i handen på den visualiserade Grandmannen/GM/whatever den 6/3 så är det väl bara Nieminen som har nämnt den, eller finns det fler?