2020-06-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är säkert du säger, det bör vara betydligt lägre.
Dock har jag inte läst någon sammanfattning annan än den WHO har fortsatt på sin hemsida.

Från USA på samma tema

https://www.statista.com/statistics/1127595/covid-19-patients-share-admitted-to-icu-by-presence-of-underlying-conditions-us/

Vilket bör ge under 5% för hela befolkningen.

Vore intressant att se några bättre siffror på detta (än dina gissningar).

Det är inga gissningar. Det är de data och statistik vi har.

tänk efter lite nu för guds skull.

Är det rimligt att 340 pers läggs in på sjukhus idag och 84 hamnar på IVA av 1700 testade???

För det är just det du sitter och säger nu. Du tycker det är fullt rimligt?
Citera
2020-06-23, 20:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vi vet rätt mycket så här dags det skiljer inte så mycket från andra luftvägsinfektionsviirus.
Tror själv det kommer andra våg men lokalt eftersom många områden redan har flockimunitet.
Hur tänker du här? Du tror på en andra våg men lokalt eftersom många områden redan har flockimmunitet?

Jag hävdar att det är fel på din logik. Om ett område får en andra våg kan inte det området ha haft många smittade innan. Det kan ju inte bli en andra våg där många redan är immuna.

Det du pratar om är klustersmitta som kommer att dyka upp här och där. Det är INTE det samma som en andra våg.

Du uttalar dig om saker som du inte begriper dig på eller vet något om och ändå påstår du att ”vi” vet mycket om covid-19. Totalt motsatt mot vad all världens ledande forska et al. säger.

Sällan har jag läst så många fullkomligt sanslösa inlägg som dina.
Citera
2020-06-23, 20:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Kan du länka till att de där siffrorna är aktuella mer än 3 månader sedan den publicerades och Pandemin knappt existerade i Europa?

Precis ALLA förstår att LÅNGT färre än 20% blir allvarligt sjuka i Covid-19.

Det är bara att titta på antalet smittade i Sverige i förhållande till hur många som lagts in på sjukhus.

Som sagt. Inte en siffra rätt i den rapporten som gäller nu. Den gällde möjligtvis då men det har ju runnit en del vatten under bron på över 3 månader. Minst sagt...

Nej, det stämmer att cirka 20% av de smittade blir allvarligt sjuka i Covid 19. Med allvarligt sjuka räknas mycket hög feber som pågår under många dagar och/eller andningssvårigheter. Dessa blir i många andra länder inlagda på sjukhus. Märk väl att i Sverige är det allmänna rådet om man får svårt att andas att ringa 1177 för rådgivning. I andra länder är rådet att ringa ambulans. Sverige har inte kapacitet på sjukhusen. Finns hur många rapporter som helst om personer som kommit in alldeles för sent till sjukhusen och inte alls får den vård de borde fått. De kan ha mycket låg syresättning.

Det låter verkligen inte som du förstått allvaret i den här sjukdomen. Vem som helst riskerar att bli allvarligt sjuk och tom avlida. Helt utan underliggande sjukdomar. Du däremot kallar det fortfarande för en "snuva". Du verkar ha svårt att förstå varför andra länder gjort stora nedstängningar,, stängt skolor m.m.för att hindra smittspridning. Senaste 10 veckorna har i snitt en Estoniafärja i veckan kapsejsat ifråga om antalet döda i Sverige. Estonia och Tsunamikatastrofen brukar ju annars omnämnas som ett nationellt trauma ifråga om katastrofer som träffat Sverige. Här händer det varje vecka. Idag rapporterade Sverige ytterligare 39 dödsfall. Så här kommer det pågå till vi har ett vaccin om inte Sverige fundamentalt ändrar strategi och först genomför en stor nedstängning och därefter börjar masstesta och smittspåra. Något vaccin kommer nog tyvärr inte att komma detta år, utan i bästa fall i början på nästa. Fram till dess kommer tiotusentals personer att ha avlidit och ännu fler kommer ha stora rehabliteringsbehov, varav många sannolikt aldrig kommer bli återställda. Addera sedan vårdskulden som byggs på med några tusen varje vecka.Eller så byter vi strategi.
Att göra som vi gör nu är inte värdigt ett i-land som Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här kan du få höra från Giesecke själv säga att han haft fel om saker.

https://www.expressen.se/tv/ditv/ekonomistudion/giesecke-jag-overskattade-hur-manga-som-smittas/

Undrar om du ens såg inslaget? Han började med stt säga att dödstalen sjunker allt närmare noll procent alltså lite över noll procent.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-23 kl. 20:43.
Citera
Medlem
En i sällskap skrattande Dr. Tengele mötte mig på trottoaren utanför KI idag. Hur kan en man i hans ställning gå omkring och skratta? Just wondering?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det tror jag inte att de gör. Den internationellt vedertagna standarden är att man rapporterar när man konstaterar. således rapporterar Sverige det datum dödsfallet konstaterades - inte när det de facto inträffade.

Rapporterar gör man dessutom per dag. Man samlar INTE ihop dödsfall och - som vissa helt lögnaktigt påstår - rapporterar samtliga dessa som konstaterade dödsfall under en och samma dag (och därmed indirekt skapar ett incentive att döma Sverige på felaktiga grunder).
Under helgen rapporterades t.ex. ingenting, men när den första rapporten kom på Måndagen så innehöll det datat uppgifter om när dödsfall konstaterats PER DAG. Det är det vi går efter, både i vår egen rapportering och analys.

Och det är exakt det som reflekteras av t.ex. JHU.

Huruvida dessa siffror är korrekta eller inte vet jag inte, jag bara återger vad Sverige rapporterar.

Det som är MYCKET MYCKET märkligt är den fullständigt skeva korrelationen mellan antalet smittade och döda i Sverige. Om jag inte visste bättre skulle jag säga att det är något skumt där...men eftersom jag inte VET nämner jag ingenting.
Det är inte dödstalen utan antal nya fall. Har man micklat med det då det ser dåligt undrar jag?
Citera
2020-06-23, 20:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Så därför behöver 20% av Covid-19 smittade läggas in på sjukhus menar du?

340 pers.... bara idag?

Det blir mer skärmdumpar av det här märker jag. Otroligt vilken nivå det är nu

Gör du det, dumstruten är hos dig.

Lyssna på följande ord (låt de sjunka in och tänk efter) : Behöver sjukhusvård..

Du är medveten om att om du får tex en blindtarmsinflammation.., så behöver du sjukhusvård. Om du skiter i denna vård (operation), och bara softar i smärtorna.., så kan du ändo överleva
.

Så ja, ca 20 % behöver sjukhusvård i corona.., men får de det ?
Citera
2020-06-23, 20:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Är det rimligt att 340 pers läggs in på sjukhus idag och 84 hamnar på IVA av 1700 testade???

För det första: var/när säger jag att 20% behöver sjukvård?

För det andra: det är klart att det är gissningar eftersom vi inte vet hur många som är eller har varit smittade.

Jag vill nog fortsatt se en seriös genomgång av läget trots dina extremt arroganta, och ofta felaktiga/hårdvinklade, påståenden.

*edit
Hur många av de som har Covid på äldreboenden behöver sjukhusvård men får det inte?
Citera
2020-06-23, 20:43
Medlem
Citat:

Har för mig man sa i början att 20% av insjuknade behöver sjukhusvård.
Citera
2020-06-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi är dryga 900 döda inför att att vara världens NÄST mest drabbade land. Det är ni Tegnells kuksugare som blundat för verkligheten hela tiden.
Dumma jävla sossar.

Ursäkta mig! Men vad har totalen att göra med senaste veckornas snitt? Jag kommer ha synpunkter på alla, oavsett hållning i strategifrågan som bara drar siffror ur röven.
Jag förstår absolut inte varför någon i något ”läger” håller på och förvanskar siffror.
Den ena försöker få det att verka som om Sverige gjort helt rätt, och tror att det bara är gamla och sjuka som dör i covid-19 och att siffrorna är uppblåsta. Det gänget som du tillhör tycker inte verkligheten är illa nog, så det överdrivs och hittas på hela tiden.
Alla med normal hjärna tycker att de verkliga siffrorna är bevis nog för Sveriges misslyckande.

När har jag hyllat Tegnell förresten? Och sosse är det absolut sista jag är, förutom möjligtvis miljöpartist och kommunist.

Du borde lära dig att vårda ditt språk lite bättre. Annars kommer du aldrig ens kunna misstas för vilken samhällsklass du tillhör.
Citera
2020-06-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det stämmer att cirka 20% av de smittade blir allvarligt sjuka i Covid 19. Med allvarligt sjuka räknas mycket hög feber som pågår under många dagar och/eller andningssvårigheter. Dessa blir i många andra länder inlagda på sjukhus. Märk väl att i Sverige är det allmänna rådet om man får svårt att andas att ringa 1177 för rådgivning. I andra länder är rådet att ringa ambulans. Sverige har inte kapacitet på sjukhusen. Finns hur många rapporter som helst om personer som kommit in alldeles för sent till sjukhusen och inte alls får den vård de borde fått. De kan ha mycket låg syresättning.

Det låter verkligen inte som du förstått allvaret i den här sjukdomen. Vem som helst riskerar att bli allvarligt sjuk och tom avlida. Helt utan underliggande sjukdomar. Du däremot kallar det fortfarande för en "snuva". Du verkar ha svårt att förstå varför andra länder gjort stora nedstängningar,, stängt skolor m.m.för att hindra smittspridning. Senaste 10 veckorna har i snitt en Estoniafärja i veckan kapsejsat ifråga om antalet döda i Sverige. Estonia och Tsunamikatastrofen brukar ju annars omnämnas som ett nationellt trauma ifråga om katastrofer som träffat Sverige. Här händer det varje vecka. Idag rapporterade Sverige ytterligare 39 dödsfall. Så här kommer det pågå till vi har ett vaccin om inte Sverige fundamentalt ändrar strategi och först genomför en stor nedstängning och därefter börjar masstesta och smittspåra. Något vaccin kommer nog tyvärr inte att komma detta år, utan i bästa fall i början på nästa. Fram till dess kommer tiotusentals personer att ha avlidit och ännu fler kommer ha stora rehabliteringsbehov, varav många sannolikt aldrig kommer bli återställda. Addera sedan vårdskulden som byggs på med några tusen varje vecka.Eller så byter vi strategi.
Att göra som vi gör nu är inte värdigt ett i-land som Sverige.

Har du länk eller källor på att de flesta av jordens 200 länder lägger in en större andel sjuka på sjukhus än vad Sverige gör??

Eller är det ditt vanliga trams och kill-gissande nu igen?

Nej, 20% blir INTE allvarligt sjuka av Covid-19. Det är det sjukaste jag hört i den här tråden hittills och det säger inte lite

Mycket att skärmdumpa ikväll.
Citera
2020-06-23, 20:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Viruset är ett jävla skämt med tanke på vad som väntar. Tusentals kommer dö för att att deras behandling sköts upp eller att deras cancer aldrig upptäcktes i tid.. Hela biten med flockimmunitet gör mig genuint provocerad då vår folkhälsomyndighet borde förstått att andra sjukdomar inte tar paus pga Corona. Ska man låta viruset bränna genom befolkningen är hela konceptet att varenda jävla resurs i hälsoväsendet kommer att behöva tas upp av just viruset i fråga.

Håller med. Det var illa redan innan viruset med långa operationsköer och ändlösa väntetider i väntrummen på akutmottagningarna. Att tillåta mycket samhällssmitta precis som man gör i Sverige är att prioritera ned alla andra människor med ett vårdbehov. Jag kan bara beskriva detta med ett enda ord - KATASTROF!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in