2020-07-01, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Siffrorna går inte att dra några slutsater av då testunderlaget är alldeles för litet.

Men fortsätt hoppas du... Passa på att mata enhörningen i lala-land samtidigt när du ändå är där.

Öh va? Jag hoppas ingenting. Vi diskuterar rapporten och dess betydelse om den vore sann här, du kan krypa tillbaks till sandlådan.
Citera
2020-07-01, 08:39
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För en gångs skull håller jag med dig. Eller i alla fall sätta upp ordentliga barriärer, så att människor och djur från Kina inte kan komma in i Europa, och människor som väljer att resa dit ifrån Europa - får lov att stanna kvar där.

Det är fladdermusen som är den stora boven. Många av de mest äckliga och dödliga virusen hittar du hos de urgamla vampyrerna. Ebola, Lassa, Marburg, Rabies, många Coronavirus (inklusive nuvarande SARS-CoV-2).

Själva är de immuna tack vare deras helt överlägsna immunsystem. Det fungerar faktiskt som en inkubator för allehanda virus, där virusstammarna har möjlighet att utvecklas till att bli så dödliga som möjligt. Fladdermusen själv blir aldrig sjuk, men när virusen väl får en chans att hoppa över till en annan art, inklusive människa, det är då det kan gå illa.

För det behövs ingen marknad i Wuhan, Kina. Det räcker med att det finns fladdermöss för att risken för nya virusutbrott ska finnas kvar.

Och det finns rätt många av dem, de utgör 20% av alla däggdjuren på Jorden, med över 1 400 olika arter
Citera
2020-07-01, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Min kommentar om trådsanning gällde ditt påstående att man generellt bara lever några månader på äldreboenden.
Ah, se exempelvis (handlar om Sverige, baserat på Socialstyrelsens data, vilken jag själv iaf inte lyckas komma åt):
  • Törnquist, Agneta, Magdalena Andersson, and Anna-Karin Edberg. “In Search of Legitimacy - Registered Nurses’ Experience of Providing Palliative Care in a Municipal Context: Palliative Care in a Municipal Context.” Scandinavian Journal of Caring Sciences 27, no. 3 (September 2013): 651–58. https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2012.01074.x.

Som jag förstår det är det 20% inom första månaden, en median på 6-7 månader, och sen ett antal som klarar sig väldigt längre. Idag fungerar ju SäBo så (tyvärr) att när man väl får plats är man alldeles för ofta så illa däran att flytten och en ny miljö tar knäcken på en. Jag har släktingar som levt 13 år i SäBo, och släktningar som levt fem dagar i SäBo.
Citera
2020-07-01, 08:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Jag är redan klar, sen feb/mars.

Då fick du det kinesiska orginalet. Inte säkert du klarar dig från den vassare europeiska varianten.

https://www.thailandmedical.news/news/warning-d614g-mutation-coronavirus-strains-from-europe-could-render-those-recovered-from-earlier-str ains-defenseless-according-to-china
Citera
2020-07-01, 08:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej inte Björn Olsen, han framstår inte alls som neutral. Han vore en katastrof eftersom han så tydligt tagit parti mot FHM. Det vore inte trovärdigt alls. Inte heller de rabiata 22 som redan skämt ut sig.

Om man skall kritiskt se över det hela, och har inget att gömma, då tar man en med kritiska ögon att granska det hela.

Det är praxis. Du låter inte en försvarsadvokat utreda en kriminell.

Det som sker nu, är bara bs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag tror att denna pandemi blivit ett utmärkt alibi för prohibitiva politiker att inskränka människors frihet och är mycket glad att Sverige inte tog den vägen. Jag tror också att detta kommer att bli mycket tydligt allteftersom pandemin fortskrider.

Dödstalen i världen understiger fortfarande kraftigt tex de 10 miljoner i världen som dör i förtid pga miljöförstöring varje år. Istället för att göra något åt detta, väljer man att vända upp och ner på liv och frihet, för något som är 20 ggr så odödligt och som dessutom är övergående.

Men för somliga är inte detta tillräckligt. Nu menar de att vi dessutom ska inskränka rätten att besöka andra länder permanent och om vi gör det ändå, är vi inte längre välkomna tillbaka till vårt hemland.

Det är inte svårt att förstå hur totalitära stater skapas.

Klokt inlägg får jag medge.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Ah, se exempelvis (handlar om Sverige, baserat på Socialstyrelsens data, vilken jag själv iaf inte lyckas komma åt):
  • Törnquist, Agneta, Magdalena Andersson, and Anna-Karin Edberg. “In Search of Legitimacy - Registered Nurses’ Experience of Providing Palliative Care in a Municipal Context: Palliative Care in a Municipal Context.” Scandinavian Journal of Caring Sciences 27, no. 3 (September 2013): 651–58. https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2012.01074.x.

Som jag förstår det är det 20% inom första månaden, en median på 6-7 månader, och sen ett antal som klarar sig väldigt längre. Idag fungerar ju SäBo så (tyvärr) att när man väl får plats är man alldeles för ofta så illa däran att flytten och en ny miljö tar knäcken på en. Jag har släktingar som levt 13 år i SäBo, och släktningar som levt fem dagar i SäBo.

Då har man heller inte räknat med det stora antalet som dör medan de väntar i kö för att få en plats på äldrebeonde.

Inte alla som känner till det, men Sveriges i särklass största folkhälsoproblem är att människor blir gamla.

Många dör tom av det.
Citera
2020-07-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ser intervjun med Sjöstedt på Nyhetsmorgon nu. T.o.m. han är kritisk.
Men han maler på om hur man skulle skyddat äldreboenden. Va i helvete! Fattar dom inte att vi haft många döda i äldrevården bara pga att vi haft stor smittspridning i samhället. Är alla politiker hjärntvättade av FHM och sossarna?

I’m going to check it out after I get up, started working night shifts again. Thank you for the tip.

I don’t know, man. I can understand how it can be hard for some people to get past the mental block of “something isn’t right here” especially when it’s been drilled into them repeatedly that “it’s because of this and it’s not our fault” or it’s from a political party many in Sweden have spent their entire lives, and are generally proud to support. I definitely didn’t think things would take the turn they did in this country, I can see how people mentally block themselves from the realization of it.

You are also absolutely correct in that this is a function of the virus being widespread in society. The percentage of deaths in elderly homes is relatively consistent with other countries. But the amount of deaths is not – and that is a self-inflicted wound I imagine they will manage to escape ever facing justice for causing. Expecting any place to be able to protect themselves from a virus that is most infectious right before symptoms show is insanity — especially when the tactics to combat the spread of this virus in the workplace (aside from protective gear, which they acted very late on mandating, especially when these places looked to them for such mandates) are solely based around isolating yourself once symptoms present, and when the spread in society is so large that it’ll be statistically impossible to not have it reach employees.

There’s a long list of scandals surrounding these past months, and this commission is, I imagine, going to just be another one on the list. I don’t understand how people can expect a government organization to inspect themselves and be impartial. I don’t think anybody can inspect themselves and be impartial.
Citera
2020-07-01, 08:54
Medlem
”Överdödligheten (i vissa fall 220%) i covid-19 handlar inte om etnicitet”.

Enligt Kristina Jakobsson, professor vid Göteborgs universitet, beror överdödligheten i vissa grupper på "strukturell ojämlikhet".

Enligt Jakobsson är irakier, somalier och syrier oftare mindre etablerade i samhället, bor oftare i miljonprogramsområden, de bor oftare trångbodd, de har oftare jobb där de inte kan jobba hemifrån, de är oftare beroende på kollektivtrafik.

Jag måste säga att jag har svårt att svälja de här krystade förklaringarna.

Själv skulle jag vilja fråga hur ofta någon av denna grupp jobbar överhuvudtaget?

Skulle inte andra grupper vara beroende av kollektivtrafiken?

Hur kan städare och byggarbetare jobba hemifrån?

Det låter av Jakobsson som om andra invandrargrupper skulle bo i stora fina lägenheter på Östermalm och jobba med IT-hemifrån. Bara irakier, somalier och syrier som tvingas bo trångt på klanhövdingarnas områden.

Vad betyder "mindre etablerade" i samhället om man enligt Jakobsson har bostad och jobb dit man åker buss/tunnelbana? På vilket sätt är de andra invandrargrupperna "mer etablerade"?

För mig låter dessa bortförklaringar som om att man visste - eller anade - något man inte riktigt kan säga högt i media. Därför måste man dansa kring elden.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/overtydligheten-i-covid-19-handlar-inte-om-etnicitet/
Citera
2020-07-01, 08:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
3 timmars senatutfrågning av USAs smittskydd, CDC

Dr Fauci testifies at US senate panel hearing on Covid-19 – watch live
https://www.youtube.com/watch?v=sCKGPw2uof8

De tar av mundskydden när de pratar, sätter sen på dem igen.

Känns befriande att se en öppen debatt!

Tycker de är bra pålästa senatorerna!
Inte bara "låt experterna sköta det där" -snack.

De håller på att reda ut/forska på hur barn smittar
som underlag kring att öppna skolorna,
ordföranden CDC säger
"vi stängde inte skolorna det bara hände".
Fauci startar med att "vi vill öppna skolorna"
https://youtu.be/sCKGPw2uof8?t=9896

Flockimmunitet diskuteras en hel del,
hur länge finns immunitet, antikroppar osv
"How much can we count on herd immunity?"
"We don't know"
https://youtu.be/sCKGPw2uof8?t=8996
https://youtu.be/sCKGPw2uof8?t=10302
finns säkert fler kommentarer

"nya" svininfluensan i Kina nämns
https://youtu.be/sCKGPw2uof8?t=3817

Tyckte mig höra igårkväll att Fauci säger
"när vi i mars förstod att det finns asymptomatisk smittspridning"
men jag hittar inte kommentaren nu
Citera
2020-07-01, 08:58
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Då har man heller inte räknat med det stora antalet som dör medan de väntar i kö för att få en plats på äldrebeonde.

Inte alla som känner till det, men Sveriges i särklass största folkhälsoproblem är att människor blir gamla.

Många dör tom av det.

Ja, det är beklämmande.

Många föds som inte skulle.
Många lever som inte borde.
Många dör i förtid. Andra lever för länge.
Senast redigerad av berenpxx 2020-07-01 kl. 09:01.
Citera
2020-07-01, 09:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ser intervjun med Sjöstedt på Nyhetsmorgon nu. T.o.m. han är kritisk.
Men han maler på om hur man skulle skyddat äldreboenden. Va i helvete! Fattar dom inte att vi haft många döda i äldrevården bara pga att vi haft stor smittspridning i samhället. Är alla politiker hjärntvättade av FHM och sossarna?

Nog bra att det inte är politiker med i kommissionen,

kan ge högre sannolikhet att sakfrågorna faktiskt undersöks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in