Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-22, 23:49
Medlem
JBernards avatar
Jag har börjat blinka vänster i rondeller, är dom snäva sparar alla tid.
2020-06-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja det är lite synd

Jag bara tar för givet att folk svänger vänster i en rondell. Och till höger när dom ska ut, och markerar det med att blinka ut.

Hur man kan bli hjälpt av att någon blinkar vänster i en rondell är för mig mycket konstigt.
Rondellen går ju till vänster.

Då är du väl också helt bekväm med om jag kör framför dig på en mindre landsväg och bara saktar ner utan att ge tecken och du inte har en aning om vad jag ska göra, och sen stannar vid vägkanten så du får vänta på att det blir plats för att komma förbi...? Gör jag något fel då, tycker du jag skulle gjort nåt innan jag stannade vid vägkanten....?
2020-06-23, 04:59
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Försök läsa och ta till dig vad HD-domen verkligen stadgar. Du kanske förstår den om du läser ett dussin gånger.
Vanliga regler för korsning gäller så länge som inte CPL är stor nog för det undantag som HD-domen medger. Vad Transportstyrelsen säger vet vi och de har ändrat sin åsikt tre-fyra gånger.

JAg understryker viktiga delar för att du skall få lättare att läsa:

Vägverket beskrev i sitt yttrande inför NJA 1994:591:

https://lagen.nu/dom/nja/1994s591#domslut-1

Hovrätrten har anno 2011 kommit med en dom som går i linje med den gamla HD-domen (något annat skulle vara uppseendeväckande):

Enligt Förordning om vägtrafikdefinitioner är en CPL följande:

Så, vi kan säkert antaga att ingen ren definition finnes och därför skall vi betrakta en CPL som en specifik korsning. Därefter gäller då allmänna regler för korsningar. Men enligt domarna ovan kan fordonets placering på väg (INTE SIGNALERING!!!!) undantagas beroende på utformningen av CPL.

Det står ingenstans i TrF att man skall behandla CPL som en huvudled eller att man skall blinka ut! Att blinka ut från CPL är en lokal trafikföreskrift som Transportstyrelsen har utfärdat genom TrF 10kap 14§. Men enligt lag skall föraren signalera sin avsikt så både VB och HB är som sagt legitima.

Jag tror inte man behöver bemöta ditt kvalificerade skitsnack. Du tolkar trafikreglerna så att de passar dig i din lastbil. Vi förstår att det är jobbigt att behöva tycka ner den tunga bromspedalen då du närmar dig en CPL, men detta är liksom meningen serru, så du inte mosar folk på din väg för att lasta av dina pallar med toapapper.

Har aldrig och kommer aldrig finnas en trafikregel som tvingar bilisterna att blinka för fortsatt färd inom filen.

Du kan inte hålla isär begreppen och fattar inte skillnaden mellan en trafikregel och ett tyckande. Enligt din argumentation skulle man få böter för utebliven VB i en CPL ..... ursäkta men det är bara ett hyttmongo som kan tro att så är fallet
2020-06-23, 06:33
Medlem
tempeZZts avatar
Det finns ju inget krav på att blinka vänster men samtidigt ska man ju vara tydlig men vilka intentioner man har i trafiken varför ett vänsterblinkande underlättar för andra att se var man ska ta vägen.

Kan själv inte svara på omröstningen då jag inte alltid blinkar vänster. Kommer jag in i en cirkulationsplats (i rondeller ska man inte köra, då förstör man planteringar o.d.) där ingen trafik syns så gör jag definitivt inte det.
2020-06-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Kvalificerat skitsnack. En Cpl har aldrig betraktats som en korsning utan alltid som en cirkulation med högeravfarter
JO.
Antingen är du mycket ung eller så har du dåligt minne.

Fram till för ett 20-tal år sedan (och även senare) retade jag mig på trafikjournalister och andra "besserwissrar" som ideligen predikade: Att svänga i en rondell är precis som att svänga i en vanlig korsning - blinka höger om du ska svänga höger, blinka inte om du ska rakt fram, blinka vänster om du ska svänga vänster!

Vilket ledde till vansinnigheten att man skulle blinka vänster när man körde ut till höger!
Så var det faktiskt. Tack och lov att man har slutat med såna dumheter.
2020-06-23, 15:11
Medlem
Citat:

Har aldrig och kommer aldrig finnas en trafikregel som tvingar bilisterna att blinka för fortsatt färd inom filen.

Ingen, absolut ingen har påstått det.
Men det finns många scenarier där andra trafikanter har nytta av att jag gör det.
2020-06-23, 15:15
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ingen, absolut ingen har påstått det.
Men det finns många scenarier där andra trafikanter har nytta av att jag gör det.
Jo, Methos hävdar att det finns en sån regel om du hade orkat kolla det jag svarade till
2020-06-23, 15:22
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
JO.
Antingen är du mycket ung eller så har du dåligt minne.

Fram till för ett 20-tal år sedan (och även senare) retade jag mig på trafikjournalister och andra "besserwissrar" som ideligen predikade: Att svänga i en rondell är precis som att svänga i en vanlig korsning - blinka höger om du ska svänga höger, blinka inte om du ska rakt fram, blinka vänster om du ska svänga vänster!

Vilket ledde till vansinnigheten att man skulle blinka vänster när man körde ut till höger!
Så var det faktiskt. Tack och lov att man har slutat med såna dumheter.
Har aldrig varit journalister eller körlärare som stiftat lagar och trafikregler. Tog körkort 1990 och inga regler har ändrats sen dess iaf. Funnits vissa myter och missförstånd bland körlärare och säkert journalister, men domstolen har bestämt att en CPL är att betrakta som en särskild enkelriktad väg med endast högeravfarter och att således ingen VB behövts. Finns länkat i tråden eller om det var den andra.

jag bryr mig endast om regler, logiskt tänkande och sunt förnuft, men det finns en långtradarlobby här på Fb som försöker förvirra 90-talisterna för att få egen vinning.
2020-06-23, 15:33
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Har aldrig varit journalister eller körlärare som stiftat lagar och trafikregler. Tog körkort 1990 och inga regler har ändrats sen dess iaf. Funnits vissa myter och missförstånd bland körlärare och säkert journalister, men domstolen har bestämt att en CPL är att betrakta som en särskild enkelriktad väg med endast högeravfarter och att således ingen VB behövts. Finns länkat i tråden eller om det var den andra.

jag bryr mig endast om regler, logiskt tänkande och sunt förnuft, men det finns en långtradarlobby här på Fb som försöker förvirra 90-talisterna för att få egen vinning.

"Det var inte mitt fel att vi krockade, jag har rätten på min sida".
2020-06-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja det är lite synd

Jag bara tar för givet att folk svänger vänster i en rondell. Och till höger när dom ska ut, och markerar det med att blinka ut.

Hur man kan bli hjälpt av att någon blinkar vänster i en rondell är för mig mycket konstigt.
Rondellen går ju till vänster.
Läser du i tråden så finner du svar.

Återigen, att det finns människor som inte har förmågan att tolka signaler i olika situationer gör det inte fel att VB då majoriteten av folket begriper sådana signaler och är hjälpta av det.

Så, börja med VB du också så hjälper du många.

När du har fått lite erfarenhet av bilkörning kanske du också begriper vad signalerna betyder.
2020-06-23, 16:51
Medlem
Citat:

Just det där med logiskt tänkande och sunt förnuft tillämpar du iaf inte i den här diskussionen.

Svara nu på frågan som du aldrig besvarade:

Vad är det för fel att meddela sina medtrafikanter sin avsikt?
2020-06-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Just det där med logiskt tänkande och sunt förnuft tillämpar du iaf inte i den här diskussionen.

Svara nu på frågan som du aldrig besvarade:

Vad är det för fel att meddela sina medtrafikanter sin avsikt?
Följer man grunderna i detta så ser dessa vad som planeras:
1: Höger körriktningsvisare aktiverad – ämnar lämna cpl vid närmaste avfart.
2: Ingen körriktningsvisare aktiverad – ämnar fortsätta sin färd runt rondellen.

Fler alternativ än dessa två erfordras ej, förr eller senare kommer samtliga till alternativ 1, innan dess fortsätter cirkulationen.

Att aktivera vänster körriktningsvisare skall givetvis ske när man avser att byta körfält från det högra till det vänstra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in