Citat:
Ursprungligen postat av
morrhugg
Har du kollat vilka som egentligen sysslade med slavhandel? Finns en hel del böcker kring ämnet, och kan väl avslöja att slavskeppen inte ägdes av vita, de flesta som ägde slavar i USA var heller inte vita.
Kan intyga att detta stämmer. Runt mig i vardagen har jag en skock vänsterliberaler som hetsar mot vita, fastän de själva är vita, och som skakar av ilska bara de tänker på vitas påstådda brott i och med slavhandeln.
Så jag läste på.
Afrikanska stammar tog varandra som slavar, sålde slavarna sinsemellan, det var en jäkla kommers där de så kallat vita till sist bara blev ytterligare en rad av köpare. Dessa slavar fraktades till den nya världen och är den enda slavhandel som gemene man känner till. Drivande var de till synes vita, men som själva inte ser sig som vita. Det var däremot otvetydigt vita som slutligen såg till att slaveriet och slavhandeln avskaffades. Men inte alla fann sig. De frigivna afroamerikanska slavar som återvände till det land de fått till skänks, Liberia, tog själva slavar och började handla med dem. Dessutom bedrev araber slavhandel långt in på 1900-talet. Många av de bortrövade var förresten europeiska kustbor.
Men det passar inte in i narrativet.
It's not okay to be white.