2020-06-23, 06:01
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Typexempel på idiot-råd från 22-åringar i den här tråden. Den som har för mycket tid över hade kunnat gå igenom alla posts i den här tråden sedan starten och sätta +1 på bra råd annars -1, så kan ni se vem som har mest och sämst poäng. Tipset ovan var väl ett av de mer magstarka bottenråden.

Den intressanta med idiot-råden är att de förekommer ganska ofta, och kan förklara en hel del kurser som lämna planeten wirecard, Tesla osv. Måste helt enkelt finnas en mörk hemlig hörna av internet där 22-åringar med noll koll snackar upp varann med tok-råd.

+1.

Här är det uppenbart att personen inte har en aning om vad Wirecard har för huvudsakliga verksamhet. De är en kortutgivare som använder Visa och Mastercards kortnätverk. Sedan samarbetar de med en lång rad andra aktörer, som kopplar sina produkter till Wirecard. Om Visa och Mastercard slutar att sponsra Wirecard med s.k. Bin-serier till deras kort, dvs avslutar samarbetet, så har Wirecard ingen verksamhet alls.

Jag hoppas det bara är snack, och att personen faktiskt inte pumpat in sådana summor i något som vederbörande inte begriper.
Citera
2020-06-23, 07:23
Medlem
AoE3#1s avatar
Håller koll på guld idag, står redo att gå in i turbo L om den jobbar sig uppåt och ser ut att bryta gamla högsta vi hade nyligen.

15-minuters grafen ser ut att gå in i bull nu.
1-h är fortfarande i röd men senaste 3 timmarna har den klättrat uppåt och kan snart bryta även där på MACD
på 4-h ser den ut att konsolidera men fortfarande i det gröna. 4-h ser riktigt bra ut för vidare uppgång
på 1-dag är vi inne i början av en bullish fas.

Ej köprek osv men det är vad jag kommer trejda idag medan jag är på jobbet. Ser den ut att bryta och bryter är jag i den i minst två dagar.
Citera
2020-06-23, 07:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Håller koll på guld idag, står redo att gå in i turbo L om den jobbar sig uppåt och ser ut att bryta gamla högsta vi hade nyligen.

1-h är fortfarande i röd men senaste 3 timmarna har den klättrat uppåt och kan snart bryta även där på MACD
på 4-h ser den ut att konsolidera men fortfarande i det gröna. 4-h ser riktigt bra ut för vidare uppgång

Ej köprek osv men det är vad jag kommer trejda idag medan jag är på jobbet. Ser den ut att bryta och bryter är jag i den i minst två dagar.

Intressant,

Värt att tänka på med guld är att guld kufiskt nog korrelerat (gått åt samma håll) som de amerikanska börserna. Därav bör man ta viss hänsyn till hur dessa står och hur trenderna ser ut där osv om/när man köper guld. Samma sak med t ex BTC som varit starkt korrelerad med S&P500 etc de senaste 3 månaderna.

En fotnot är att samma korrelation mellan guld och de bredare indexen kunde skönjas under hela 2019. En historisk oxymoron att guld går upp samtidigt som index går upp. I korthet skulle man kunna hävda att de som vet bättre hedgar mot sämre tider och att detta alltså även är sant nu (trots att börserna gått upp).
Senast redigerad av sinewave 2020-06-23 kl. 07:30.
Citera
2020-06-23, 07:33
Medlem
Skohornets avatar
Provade på BEAR TESLA X4 VON12 igår när jag såg att aktien var över 1000$.. gick ju bra, men vettefan om jag vågar mer. r/wallstreetbets hypear väl upp den till 1200..

Edit: kan inte ett skvatt om teknisk analys. Endast kört cert på olja och silver tidigare. 1x hävstång. Gick väl bra (något back på oljan) men sålde aaaalldeles för tidigt.
Senast redigerad av Skohornet 2020-06-23 kl. 07:36.
Citera
2020-06-23, 07:41
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Intressant,

Värt att tänka på med guld är att guld kufiskt nog korrelerat (gått åt samma håll) som de amerikanska börserna. Därav bör man ta viss hänsyn till hur dessa står och hur trenderna ser ut där osv om/när man köper guld. Samma sak med t ex BTC som varit starkt korrelerad med S&P500 etc de senaste 3 månaderna.

En fotnot är att samma korrelation mellan guld och de bredare indexen kunde skönjas under hela 2019. En historisk oxymoron att guld går upp samtidigt som index går upp. I korthet skulle man kunna hävda att de som vet bättre hedgar mot sämre tider och att detta alltså även är sant nu (trots att börserna gått upp).

Ja, det är fan vad guld ångar på tillsammans med börserna. Övervägt att kränga mitt fysiska guld för att använda pengarna till en eventuell dipp på börsen. Hur gjorde du förresten med ditt bet på Wirecard? Ta förlusterna och gå vidare?
Citera
2020-06-23, 07:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Detta ser annars jag för guld (XAUUSD):

1d,
* Positivt MACD-kryss
* StochRSI pekar tydligt upp
* RSI på ca 60 (dvs finns lite att ta av uppåt)
* MFI-trend (EMA10+21) upp sedan 16 juni, RSI-trend upp sedan 22 juni (dvs igår)
* EMA10+21 guldkors sedan 10 juni

4h,
* Negativ lutning för MACD
* StochRSI pekar tydligt ned
* Tjurflagga (om man vill; men möjlig C-våg, vi har en hel hög tjur- och björnflaggor) som fått sina breakouts men ändå inte fortsatt. Typiskt i konsolidering (eller C-våg)

1h,
* Björnflagga (helt på tvären med 4h festligt nog)
* StochRSI pekar precis upp
* MACD ned
* RSI- och MFI-trend tydligt ned och lutningen är också ned utan vändning i sikte (detta kan dock lika väl innebära köpläge, när allt pekar ned gäller det trots allt att hålla mer utsikt)

---

Summa summarum: Konsolidering, det kan gå lite hur som helst. Om man ligger ett tag (och därför tittar mer på 4h och 1d) kan det nog gå vägen.
Citera
2020-06-23, 07:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Ja, det är fan vad guld ångar på tillsammans med börserna. Övervägt att kränga mitt fysiska guld för att använda pengarna till en eventuell dipp på börsen. Hur gjorde du förresten med ditt bet på Wirecard? Ta förlusterna och gå vidare?

Som jag skrev tidigare säljer jag vid +10%. Spelar ganska liten roll dock, positionen står i paritet med risken som är att betrakta som galaktiskt stor (dvs min position är därför väldigt liten). :)
Citera
2020-06-23, 08:55
Bannlyst
Citat:

Lycka till (y)
Citera
2020-06-23, 10:08
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Som jag skrev tidigare säljer jag vid +10%. Spelar ganska liten roll dock, positionen står i paritet med risken som är att betrakta som galaktiskt stor (dvs min position är därför väldigt liten).

Jo det är samma här. Den ryckte ju upp sig lite imorse. +20%. Köpte lite för tidigt personligen, GAV på 22
Citera
2020-06-23, 10:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.Kane.
ForeverYangs tips om Wirecard kom redan i början av maj. Var det lika korkat då?
Jag frågar för jag vet själv inte svaret. Bara nyfiken.
Ett okänt nytt företag utan vinst, med så luddig affärside att de kunde hitta på intäkter utan att någon märkte, som värderades till 160 miljarder kronor redan i december, ungefär dubbelt så mycket som SKF. Vad kan gå fel.
Citera
2020-06-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett okänt nytt företag utan vinst, med så luddig affärside att de kunde hitta på intäkter utan att någon märkte, som värderades till 160 miljarder kronor redan i december, ungefär dubbelt så mycket som SKF. Vad kan gå fel.

Okej.

Till ForeverYangs försvar kan jag säga att vid tidpunkten för hans tips var det nog många storspelare som också hade dribblats upp på läktaren (ren spekulation från min sida).

Jag förtjänar själv en fet verbal snyting. Om jag erkänner det här kanske jag inte gör om misstaget i framtiden. Jag köpte in mig på Wirecard igår, den steg mycket snabbt 22 %, men jag blev girig - sålde vid 2 % vinst. Detta gjordes på mycket bristfällig information. Hoppas att jag aldrig mer tänker på detta vis. Bara tur att jag kom undan billigt. I övrigt har jag skött mig bra.
Citera
2020-06-23, 13:11
Medlem
Klappasäftens avatar
Jag känner på mig att börsen kommer gå ner 50% i höst. Bara en magkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in