Citat:
Ursprungligen postat av
Caballero
Du kan siffrorna bättre än jag. Är nybörjare.
Men känner att man som Europas största resekoncern skall reda ut stormen. Skulle aldrig säga det samma om företag som har mindre marknadsandelar i genren 'turism'. Så som mindre flyg, hotell eller renodlade kryssningsföretag (även TUI har kryssningsverksamhet) där man får det 'seriöst svårt' att överleva. Och jag tänker en investering på 1-2 år (kan vänta längre) borde väl ge dubbla pengarna, eller är det för optimistiskt?.
---
Gick in i Scandic på 30kr och där känner jag att man träffat rätt, men vad tror ni som har Scandic om deras NE?.
Är investeringshorisonten flera år är det bara att köra på. TUI AG står trots allt på en 'all time low' fortfarande. Detta samtidigt som mindre aktörer inom resebranschen är de som först går omkull ... Svårt att inte se att just de större aktörerna inte kommer att kunna dammsuga upp kunderna som kommer från de mindre.
Om inte annat gäller regeln att den bransch som blir värst drabbat av något också är den som på längre sikt (tänk år, inte dagar eller veckor) ser störst tillväxt från botten. Se branscher som t ex teknik och fastigheter efter deras respektive krascher; man kunde investerat flera år efter botten och ändå fått ta del av en väldigt hög tillväxt.
Scandic som du nämner liknar TUI.
Oavsett gör det lite om man ser till perspektiv om ett år eller mer. Båda två står fortfarande lågt.
Var dock beredd på att bottenfiske på kort sikt nästan alltid resulterar i att man går back och att det därför krävs viss uthållighet.