Citat:
Ursprungligen postat av
Fineman
Ja jag svarade (och omvandlade 300 st såvitt jag vet). Jag har flyttat över massa värdepapper till ett annat konto så om jag hade likvida medel på det kontot den 15:e juni vet jag inte. Inte mycket iaf. Men till vad? Jag har ju redan betalat för teckningsrätterna? De där 300 jag nämnde. Hm ganska lurigt isåfall. Men då har det väl säkert med att jag inte hade pengar på kontot just då. Fast varför det skulle finnas pengar den 15:e (köpte de långt tidigare) förstår jag inte.
Kan lägga till att jag har 6 st Scandic under kategorin BTA (betalda tecknad aktie) men jag utöver det har 300 under okategoriserade som jag har betalat över 5k för.
Haha förlåt men om man inte vet hur en nyemission går till och vad man behöver göra så kanske man inte ska delta i nyemissioner?
Har du aktier på avstämningsdagen får du lika många TR, kostnadsfritt alltså helt gratis. Du betalar sedan ett förutbestämt pris för de nyemitterade aktierna som auktioneras ut i nyemissionen, dessa kostade i Scandics fall 20 SEK / styck. I detta fall betalar du bara denna kostnad. 7 tr ger 6 aktier (först BTAer). Ditt lägsta pris blir alltså 120 SEK.
Om du ej har aktier på avstämningsdagen eller köper TR på marknaden så har dessa ett pris i sig då de auktioneras på börsen precis som en aktie. Dessa kan du då använda för att teckna aktier i Scandic till 20 sek / styck. Således betalar du både för TR och för aktien.
I båda fallen behöver du aktivt svara på själva erbjudandet samt ha pengar på kontot du tecknat för senast på svarsdagen och till likviddagen. Förfarandet kan skilja sig åt lite mer bank men i detta fall verkar du ha glömt pengar på kontot, dina TR har ej kunnat omvandlats till BTA och dina TR har således blivit värdelösa och kommer så småningom bokas bort.
Ett tips till nästa gång är att kika på villkoren och informationen väldigt noggrant. Nyemissioner är dock väldigt enkla.