2020-06-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Utomjordingen Andersson förekom även långt tidigare, i Tage Danielssons radioserie Till Andersson i Nedan, som började sändas i Sveriges Radio 1954. Programmet sändes varannan söndag kl. 8.40.

Aha, ja det låter ju rimligt att "Andersson" redan var en välkänd karaktär, även bland skolelevernas föräldrar.
Citera
2020-06-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Mest minnesvärd var väl(?) den läskige psykopaten Falconetti och hans uppgörelser med Tom Jordache, som spelades av Nick Nolte.

Ja, från första säsongen! Och sedan i andra säsongen minns vi Falconettis uppgörelser med Rudy (Peter Strauss) och Rudys brorson Wesley (Gregg Henry) och styvson Billy (James Jordan) som får sin infernaliska grande finale under sista halvtimmen i det sista avsnittet. Min största tv-upplevelse från 70-talet.
Citera
2020-06-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Någon som minns en TV-serie som gick 1978 (vill jag minnas)? Det sändes från Gröna Lund. Jag undrar om den inte hette något i stil med "Sommar på Gröna Lund." Jag är dock inte säker.

Vill dock minnas att de en kväll visade ett och annat från spöktunneln. Jag var väl en 5 år gammal och blev skiträdd.

"Sommar på Gröna Lund" sändes under sju lördagskvällar 20.00 - 21.00, sommaren 1979.

Per Falkman (Loas brorsa!) var konferencier från Grönans stora scen och presenterade svenska och internationella artister i direktsändning, blandat med diverse förinspelade inslag som bandats några dagar innan. Fokus låg på den lite äldre publiken. Kanske t o m på den äldre-äldre publiken...

Här är innehållet i de sju programmen:

Lördag 790707: Count Basie (den 75-årige jazzbandsledarens sista framträdande i Sverige, 4 år före sin död) och Love Machine (fyra engelska popdisco-töser som arrangören beskrev som "söta och sexiga, men på det där snälla brittiska viset". Förmodligen för att inte skrämma bort programmets äldre-äldre publik...).

Lördag 790714: Sven-Bertil Taube, Ulf Björlin och Stockholms Barockensemble.

Lördag 790721: Lys Assia (som sjöng "Oh, mein papa"), Charlie Rivel, Jan Malmsjö, Paulina Schumann (med sina hästar, och som är Charlie Rivels dotter!). Dessutom spelade Gröna Lunds Varietéorkester under Kai Egill.

Lördag 790728: Bernt Callenbos "Bellmansspelen" med Fred Åkerström som Bellman och Britt-Marie Aruhn som Ulla Winblad.

Lördag 790804: "Lars Berghagen Show" gästas av den amerikanske dragspelaren Art van Damme med sin helsvenska kvintett samt d'Angolys Jr. Anders Ekdahls orkester sköter kompet.

Lördag 790811: Birgit Nilsson för hela slanten. Först en förinspelad halvtimme där primadonnan intervjuas av Lennart Swahn. Sedan hennes årliga framträdande (sedan drygt 20 år tillbaka) på Grönans stora scen. Hennes Grönan-show brukade locka uppåt 15 000 i publiken.

Lördag 790818: Jazzfinal på Grönan! Anita O'Day med sitt 30-mannaband, Buddy Rich (världens bäste jazz-trummis) spelar med trumpetaren Harry "Sweets" Edison och tenoren Eddie "Lockjaw" Davis.

Så såg det ut - "Prime Time - nöjet" på lördagarna, sommaren för 41 år sedan. Saligt i åminnelse...
Citera
2020-06-21, 12:32
Medlem
Morsarvet
Citera
2020-06-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangalam
Morsarvet

Med Solveig Ternström (som även stod för manuset) från 1993. Och Stig Torstensson. Ja, det är en riktig klassiker!
Citera
2020-06-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
"Sommar på Gröna Lund" sändes under sju lördagskvällar 20.00 - 21.00, sommaren 1979.

Per Falkman (Loas brorsa!) var konferencier från Grönans stora scen och presenterade svenska och internationella artister i direktsändning, blandat med diverse förinspelade inslag som bandats några dagar innan. Fokus låg på den lite äldre publiken. Kanske t o m på den äldre-äldre publiken...

Lördag 790707: Count Basie (den 75-årige jazzbandsledarens sista framträdande i Sverige, 4 år före sin död) och Love Machine (fyra engelska popdisco-töser som arrangören beskrev som "söta och sexiga, men på det där snälla brittiska viset". Förmodligen för att inte skrämma bort programmets äldre-äldre publik...).

Lördag 790721: Lys Assia (som sjöng "Oh, mein papa"), Charlie Rivel, Jan Malmsjö, Paulina Schumann (med sina hästar, och som är Charlie Rivels dotter!). Dessutom spelade Gröna Lunds Varietéorkester under Kai Egill.

Lördag 790728: Bernt Callenbos "Bellmansspelen" med Fred Åkerström som Bellman och Britt-Marie Aruhn som Ulla Winblad.

Lördag 790804: "Lars Berghagen Show" gästas av den amerikanske dragspelaren Art van Damme med sin helsvenska kvintett samt d'Angolys Jr. Anders Ekdahls orkester sköter kompet.

Lördag 790811: Birgit Nilsson för hela slanten. Först en förinspelad halvtimme där primadonnan intervjuas av Lennart Swahn. Sedan hennes årliga framträdande (sedan drygt 20 år tillbaka) på Grönans stora scen. Hennes Grönan-show brukade locka uppåt 15 000 i publiken.

Lördag 790818: Jazzfinal på Grönan! Anita O'Day med sitt 30-mannaband, Buddy Rich (världens bäste jazz-trummis) spelar med trumpetaren Harry "Sweets" Edison och tenoren Eddie "Lockjaw" Davis.

Så såg det ut - "Prime Time - nöjet" på lördagarna, sommaren för 41 år sedan. Saligt i åminnelse...

Minns att de hade reportage om spöktunneln på Gröna lund. Jag var 6 år gammal och blev så rädd att jag fick sova i mormors säng (jag bodde hos mormor och morfar på den tiden).

Annars tyckte jag om serien.
Citera
2020-06-22, 11:04
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Första säsongen av "De fattiga och de rika" hade faktiskt premiär i Sverige 12 april 1977 och gick fram till midsommar. Den var trogen Irwin Shaws romanförlaga. Sen kom andra säsongen redan augusti 1977 och gick i 22 avsnitt fram till januari 1978. Den andra säsongen skrev tv-bolaget manus till helt utan Irwin Shaws inblandning. Det innebar att när Irwin Shaws uppföljare (Tiggare och tjuv) till sin bästsäljande roman, kom ut ungefär samtidigt som tv-serien hade den inga likheter alls med tv-seriens uppföljare. Intrigerna och upplösningarna skiljer sig radikalt. Jag föredrar slutet på tv-seriens uppföljare då avsnitt 22 i andra säsongen (sista avsnittet) är det absolut bästa slut på en tv-serie som har gjorts. Får inte missas!
Tack för klarläggande. Sista avsnittet gick på fredagen när göteborgarnas februarilov började.
Kom inte ihåg att det var så många avsnitt.
Nu blir jag ännu mer förbannad på att farsan drog iväg oss till fjällen den kvällen!
Citera
2020-06-22, 11:09
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Tack för klarläggande. Sista avsnittet gick på fredagen när göteborgarnas februarilov började.
Kom inte ihåg att det var så många avsnitt.
Nu blir jag ännu mer förbannad på att farsan drog iväg oss till fjällen den kvällen!

När jag tänker på det en stund till så tror jag minsann att jag missade första säsongens avslutning också. Var på konfirmationsläger då...
Citera
2020-06-22, 15:36
Medlem
Wotans avatar
Citat:

Vilken kvalitet, massor av bra jazz och som ett helt vanligt underhållningsprogram. Nuförtiden när det kallas "lördagsunderhållning" så är det nån hjärndöd youtuber, skrik och skrän, dåligt skrivna skämt och lite förortsrapp. *Boomervarning*
Citera
2020-06-22, 23:41
Medlem
Kniven mot strupen! Någon som kommer ihåg? Haha programledaren var så fasen underhållande att kolla på, temperament, allt haha.

Typ 7 år sedan jag kollade tror rätt bortglömt faktiskt
Citera
2020-06-23, 00:02
Medlem
Rena Natta? Med den jävligt märklige David Waldfogel.
Citera
2020-06-23, 11:01
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Rena Natta? Med den jävligt märklige David Waldfogel.

Rena ramma natta hette den och lades ner efter några avsnitt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in