2019-09-21, 20:14
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Gillade också MASH som yngre. Tyvärr är det en serie som inte åldrats bra.
Håller delvis med.
På den gamla goda/onda tiden när staten skulle skydda oss från kapilatistiska ideer och vi som barn fick hålla till godo med clownen mange och tjeckiska papperfigurer i dom animerade barnprogrammen så framstog mash som en superserie.
Men jag såg om den för 10 -15 år sedan och tycker den var ändå hyfsat sevärd, såg fram emot nästa avsnitt.
Inte lika bra som när det inte fanns något annat dock.
Filmen däremot sög.
Citera
2019-09-21, 21:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Håller delvis med.
På den gamla goda/onda tiden när staten skulle skydda oss från kapilatistiska ideer och vi som barn fick hålla till godo med clownen mange och tjeckiska papperfigurer i dom animerade barnprogrammen så framstog mash som en superserie.
Men jag såg om den för 10 -15 år sedan och tycker den var ändå hyfsat sevärd, såg fram emot nästa avsnitt.
Inte lika bra som när det inte fanns något annat dock.
Filmen däremot sög.
Såg du filmen efter att du hade sett serien och var beredd på att det skulle vara mer av samma?
Citera
2019-09-22, 11:29
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Såg du filmen efter att du hade sett serien och var beredd på att det skulle vara mer av samma?
Precis så.
Citera
2019-09-22, 14:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Precis så.
Då förstår jag att du inte gillade filmen. Den är faktiskt skitbra, men inte om man förväntar sig något i stil med TV-serien.
Citera
2019-09-26, 16:46
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag avråder bestämt från att se filmen M*A*S*H, som tv-serien bygger på. Donald Sutherland spelar Hawkeye och filmen har en helt annorlunda stämning.

Däremot skulle man haft en box med alla M*A*S*H-avsnitt inför framtida sjukdagar.

Tack för det rådet.
Ibland är det gamla bäst och om inte annat så är det minnena som gör dem bra.
Citera
2019-10-15, 06:57
Medlem
Allo,allo borde sändas igen. Fortfarande en väldigt rolig serie. Vet inte om någon kanal kör den. Ser den inte repriseras speciellt ofta. Bygger f.ö på en dramaserie från tidigt 80-tal som hette "Hemliga armèn" (?).
Citera
2020-01-30, 06:52
Medlem
Är det någon som minns ett tecknat barnprogram som gick i början på 80-talet där alla figurer hade olika färger t.ex farbror blå o.s.v.? Frågade min storasyster men hon minns inte. Fanns även som tablettaskar på 80-talet. Var svårt att hitta något om det på webben också. Please help me!
Citera
2020-01-31, 13:58
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Allo,allo borde sändas igen. Fortfarande en väldigt rolig serie. Vet inte om någon kanal kör den. Ser den inte repriseras speciellt ofta. Bygger f.ö på en dramaserie från tidigt 80-tal som hette "Hemliga armèn" (?).
Hemliga armén hade även en fortsättning som hette "Kessler"

Citera
2020-06-21, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanalje
Dom sjöng "Jorden till månen hallå hallå" och så nått med "Andersson"

Tror inte det var Lena Nyman dock.

"Klotet" hette programmet som gick vintern 1973-74 med Tage Danielsson och Ulla Danielsson (dom var ej släkt!). "Andersson i Nedan" var rösten från rymden som Tage pratade med och förklarade hur olika saker på jorden fungerade. Programmet gick på vardagsförmiddagar under rubriken "Skol-TV" och sågs därför av de flesta ungarna i låg- och mellanstadiet, på lektionstid.
Citera
2020-06-21, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Den gick två säsonger. Hösten -77 och våren -78.
Jag missade det allra sista avsnittet, vilket jag än idag kan gnissla tänder över... Farsan tvingade in oss i bilen för att åka till fjällen över natten!!!!

Första säsongen av "De fattiga och de rika" hade faktiskt premiär i Sverige 12 april 1977 och gick fram till midsommar. Den var trogen Irwin Shaws romanförlaga. Sen kom andra säsongen redan augusti 1977 och gick i 22 avsnitt fram till januari 1978. Den andra säsongen skrev tv-bolaget manus till helt utan Irwin Shaws inblandning. Det innebar att när Irwin Shaws uppföljare (Tiggare och tjuv) till sin bästsäljande roman, kom ut ungefär samtidigt som tv-serien hade den inga likheter alls med tv-seriens uppföljare. Intrigerna och upplösningarna skiljer sig radikalt. Jag föredrar slutet på tv-seriens uppföljare då avsnitt 22 i andra säsongen (sista avsnittet) är det absolut bästa slut på en tv-serie som har gjorts. Får inte missas!
Citera
2020-06-21, 09:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
"Klotet" hette programmet som gick vintern 1973-74 med Tage Danielsson och Ulla Danielsson (dom var ej släkt!). "Andersson i Nedan" var rösten från rymden som Tage pratade med och förklarade hur olika saker på jorden fungerade. Programmet gick på vardagsförmiddagar under rubriken "Skol-TV" och sågs därför av de flesta ungarna i låg- och mellanstadiet, på lektionstid.
Utomjordingen Andersson förekom även långt tidigare, i Tage Danielssons radioserie Till Andersson i Nedan, som började sändas i Sveriges Radio 1954. Programmet sändes varannan söndag kl. 8.40.
Citera
2020-06-21, 09:34
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Första säsongen av "De fattiga och de rika" hade faktiskt premiär i Sverige 12 april 1977 och gick fram till midsommar. Den var trogen Irwin Shaws romanförlaga. Sen kom andra säsongen redan augusti 1977 och gick i 22 avsnitt fram till januari 1978. Den andra säsongen skrev tv-bolaget manus till helt utan Irwin Shaws inblandning. Det innebar att när Irwin Shaws uppföljare (Tiggare och tjuv) till sin bästsäljande roman, kom ut ungefär samtidigt som tv-serien hade den inga likheter alls med tv-seriens uppföljare. Intrigerna och upplösningarna skiljer sig radikalt. Jag föredrar slutet på tv-seriens uppföljare då avsnitt 22 i andra säsongen (sista avsnittet) är det absolut bästa slut på en tv-serie som har gjorts. Får inte missas!
Mest minnesvärd var väl(?) den läskige psykopaten Falconetti och hans uppgörelser med Tom Jordache, som spelades av Nick Nolte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in