Citat:
Ursprungligen postat av
Hiitsme
Någon som minns en TV-serie som gick 1978 (vill jag minnas)? Det sändes från Gröna Lund. Jag undrar om den inte hette något i stil med "Sommar på Gröna Lund." Jag är dock inte säker.
Vill dock minnas att de en kväll visade ett och annat från spöktunneln. Jag var väl en 5 år gammal och blev skiträdd.
"Sommar på Gröna Lund" sändes under sju lördagskvällar 20.00 - 21.00, sommaren 1979.
Per Falkman (Loas brorsa!) var konferencier från Grönans stora scen och presenterade svenska och internationella artister i direktsändning, blandat med diverse förinspelade inslag som bandats några dagar innan. Fokus låg på den lite äldre publiken. Kanske t o m på den äldre-äldre publiken...
Här är innehållet i de sju programmen:
Lördag 790707: Count Basie (den 75-årige jazzbandsledarens sista framträdande i Sverige, 4 år före sin död) och Love Machine (fyra engelska popdisco-töser som arrangören beskrev som "söta och sexiga, men på det där snälla brittiska viset". Förmodligen för att inte skrämma bort programmets äldre-äldre publik...).
Lördag 790714: Sven-Bertil Taube, Ulf Björlin och Stockholms Barockensemble.
Lördag 790721: Lys Assia (som sjöng "Oh, mein papa"), Charlie Rivel, Jan Malmsjö, Paulina Schumann (med sina hästar, och som är Charlie Rivels dotter!). Dessutom spelade Gröna Lunds Varietéorkester under Kai Egill.
Lördag 790728: Bernt Callenbos "Bellmansspelen" med Fred Åkerström som Bellman och Britt-Marie Aruhn som Ulla Winblad.
Lördag 790804: "Lars Berghagen Show" gästas av den amerikanske dragspelaren Art van Damme med sin helsvenska kvintett samt d'Angolys Jr. Anders Ekdahls orkester sköter kompet.
Lördag 790811: Birgit Nilsson för hela slanten. Först en förinspelad halvtimme där primadonnan intervjuas av Lennart Swahn. Sedan hennes årliga framträdande (sedan drygt 20 år tillbaka) på Grönans stora scen. Hennes Grönan-show brukade locka uppåt 15 000 i publiken.
Lördag 790818: Jazzfinal på Grönan! Anita O'Day med sitt 30-mannaband, Buddy Rich (världens bäste jazz-trummis) spelar med trumpetaren Harry "Sweets" Edison och tenoren Eddie "Lockjaw" Davis.
Så såg det ut - "Prime Time - nöjet" på lördagarna, sommaren för 41 år sedan. Saligt i åminnelse...