2020-06-22, 23:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag har personligen aldrig trott på det korta scenariot, men om vi leker med tanken ändå: Din invändning är anpassad efter en slug skurk i en film snarare än den gärningsmannaprofil som skulle vara aktuell för SE.

När FBI kartlade ett antal mord och mordförsök på makthavare, kändisar m m i syfte att skapa GM-profiler att ha i bakfickan nästa gång så konstaterades att i samtliga fall utom ett rörde det sig om en ensamagerande GM. Inte en ”galning” men däremot med några lampor som blinkar rött på DSM-IV-panelen. ”Planeringen” var skissartad till obefintlig, och alla hade gemensamt att de fullständigt saknade flyktplan. De såg inte längre än dådet. Därför blev också de flesta gripna, och de som klarade sig undan hade bara en jävla tur.

Du förutsätter apropå det jag sa om filmskurk att det finns ett strategiskt tänk i bakgrunden med aktiv riskbedömning och uttänkta flyktvägar. Målar upp risker, konstaterar att det vore dumdristigt att ta dem, och därför har SE inte tagit dem, och därför är han inte GM. Det är snarare tvärtom - att skjuta honom i en så riskabel situation med en hel gata full av vittnen, även utan några livvakter i sikte, kräver en jävla tomte till GM. En Hinckley, Fromme, Solanas eller Chapman. Inte James Bond.

Om det är LOL på SE som mördare, så är det trippel-LOL på SE som en ninja som smyger runt och håller koll på livvakter och gör konsekvensanalyser. Om SE är GM så har han ju skjutit Palme iförd gubbkeps och halkiga lågskor och sen sprungit som Benny Hill upp och nedför gator tills han stannat och pustat ut i nån port och sen lommat tillbaka till jobbet och dragit en vals han funderade ut på vägen.

Det är i och för sig inte riktigt din poäng här, men ändå, Stig Engström passar dåligt in i listan på tomtar till gärningsmän du namnger här som exempel på attentatsmän mot kända politiker osv och det är ju talande i sig.

Teorin om Stig Engström som GM är möjlig och tänkbar på grund av likheter i signalement från vittnesuppgifter och på grund av att han inte kan placeras som vittne av andra vittnen, men för att göra der hela de minsta troligt hade man behövt hitta något som visar ett beteende man kan förvänta sig av en attentatsman eller något som gör det alls troligt att han hade tillgång till ett vapen. I utgångsläget är vad vi vet att ingenting talar för något sådant och att SE alltså inte alls stämmer in som mördare.

Därför har man försökt från PU: s sida och kammat noll. Då förblir det hela en fantasieggande men rätt långsökt möjlighet.
Citera
2020-06-22, 23:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag må vara naiv (och är hursomhelst långt mindre inläst på detta än de flesta andra här, så jag kanske borde hålla käften), men för mig känns det som att mössan/kepsen man sett på GM utesluter en CP som handlat spontant: mitt intryck är att CP aldrig bar mössa.

(Givetvis hade det då varit läge för honom att bära en sådan vid det tillfälle han skulle knäppa Palme, som maskering: men då var det heller inget spontant dåd, så som du (väl?) spekulerar om här.)

Jag kan dock inte CP-teorin väl alls. Baserar mest detta på vad jag läst i tråden, som tex följande mer än 10 år gamla inlägg (frågan: vad talar mot CP?):
Från förhör med en av Petterssons dambekanta: A*neta Adel*olt:

"Då det var vinter och kallare ute, bar Christer ofta en stickad mindre mössa, typ
Jack Nicolssonmössa, nerdragen mörkblå till färgen."

"Beträffande varmare plagg, uppger A*neta att Christer hade en blå täckjacka.
Täckjackan uppfattade A*neta såsom varande av äldre modell, den var midjelång
och marinblå till färgen."

https://drive.google.com/file/d/13lH...K4pM1b4nr/view
Citera
2020-06-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Kan inte se att någon laddat upp KP:s åklararakt än?

https://easyupload.io/fp2tnp

Innehåller bland annat två dåligt maskade "tips" från Christer Olsén (Sverige öga och öra) på sid 47-51 i den maskade delen. Tänk att han också är engagerad i mordet... Någon som vet något om den Lindholm han pekar ut att ha stått och stirrat utanför Rosenbad?

Är det någon som har några förslag om organisationen som åsyftas i åklagarens brev till säpo från den sextonde maj 2019?

De skall figurera i en radiodokumentär och säpo skall ha haft tk på dem på tiden det begav sig.

Kan det ha varit Palmhusgruppen? Någon som minns om säpo hade tk på det gänget?
Senast redigerad av HubertNorlen 2020-06-22 kl. 23:18.
Citera
2020-06-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Kan någon som vet mer än jag förklara var Björkman befinner sig när SE kliver ut på Sveavägen?

För jag får inte ihop det riktigt...Björkman går ju bakom makarna Palme. Var geografiskt gör han det? Före Skandiahuset? Går LOP förbi Björkman?
Han befinner sig någonstans på 25 meters sträckan mellan bankomaten och mordplatsen under ett oklart antal minuter före mordet. Han väntar på kompisarna. Dels de som är inne i bankomatlokalen och dels ett gäng som är på väg söderifrån för att ansluta med de övriga, men de får skjuts av en bil innan de kommer fram till Tunnelgatan.
AB ser inte när Palmes passerar honom, utan upptäcker dem strax innan skotten.
Citera
2020-06-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här kommer dokumenten på de 7 sju fallskärmsjägarna mfl:

https://ibb.co/3d5hcd0

https://ibb.co/RY797fV

Kul. Det hade varit roligt och se svaren också.
Citera
2020-06-22, 23:21
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Anette Kohut hade en metallicblå Audi 50 och den är inte särskilt lik Passat som är en mycket större bil.

Då ber jag om ursäkt att vittnet som var närvarande beskrev bilen som en mörkblå WV-produkt.

PU borde förstått att Ingolstadt och Wolfburg inte direkt är samma område i Bayern!
Citera
2020-06-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han befinner sig någonstans på 25 meters sträckan mellan bankomaten och mordplatsen under ett oklart antal minuter före mordet. Han väntar på kompisarna. Dels de som är inne i bankomatlokalen och dels ett gäng som är på väg söderifrån för att ansluta med de övriga, men de får skjuts av en bil innan de kommer fram till Tunnelgatan.
AB ser inte när Palmes passerar honom, utan upptäcker dem strax innan skotten.

Och inte ser han heller SE komma ut ur Skandiahuset...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Vittnena talar inte alls samstämmigt om rock och mössa (huvudbonad) på gärningsmannen som det står i ditt citat.

Ok, trodde de flesta menade att han inte var barhuvad, men det kanske inte stämmer det heller. Kollade på Leif Ljunkvists vittnesmål:
Han var mörkhårig och enligt Leif i avsaknad av huvudbonad. Detta sistnämnda är han med 99,9% säker på.
Det är ju också han som betonar att man förväxlat GM med nån "cepsman", även om man väl i tråden är enig om att detta inte var SE utan killen som var lite dragen.

Dock är det väl knappast KP som "sått ett kepsfrö" i tråden. Mitt citat där var ju från 2009, tex.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Från förhör med en av Petterssons dambekanta: A*neta Adel*olt:

"Då det var vinter och kallare ute, bar Christer ofta en stickad mindre mössa, typ
Jack Nicolssonmössa, nerdragen mörkblå till färgen."

"Beträffande varmare plagg, uppger A*neta att Christer hade en blå täckjacka.
Täckjackan uppfattade A*neta såsom varande av äldre modell, den var midjelång
och marinblå till färgen."

https://drive.google.com/file/d/13lH...K4pM1b4nr/view

Ok, tack. Jag får då nog dra tillbaka den invändningen/poängen om CP och huvudbonad.

Du eller ni som kan: det här som jag citerar ett annat inlägg om, att SE i sitt samtal med Skandia-väktarna kände till att a) Lisbet behandlats bryskt av snuten b) det tog ett tag innan folk fattade det var Palme, och c) nån gjorde CPR (plus kanske nån mer punkt): belägger inte det rätt väl att han trots allt måste varit på brottsplatsen? (Alltså längre än GM som avvek direkt).
Citera
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Anette Kohut hade en metallicblå Audi 50 och den är inte särskilt lik Passat som är en mycket större bil.

Jag har försökt att påpeka att detta är helt oväsentligt i sammanhanget, då AK varken var HHs älskarinna eller inblandad i MOP på något sätt!

Jag håller med dig att olika bilmodeller kan se olika ut även om denna insikt inte per automatik löser MOP.
Citera
2020-06-22, 23:31
Medlem
Citat:
Och inte ser han heller SE komma ut ur Skandiahuset...
Som jag förstått det så har han inte registrerat någon person alls innan skottögonblicket.
Citera
2020-06-22, 23:32
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Om SE går höger ut från dörrarna, var placerar vi in Björkman som redan går bakom makarna Palme?

Med just Björkman är det så "fiffigt" att han var berusad. Att lasta honom för något utom möjligtvis att sakna en ljus överläpp gör honom till det perfekta instrumentet för snart sagt vilken stolleteori som helst. (Han var ju full).

Att han såg LOP och GM gående i bredd får SE att efter sin "nordliga slinga" framstå som något av en enhörnig. Vi vet att de finns eftersom ingen sett dem!
Citera
2020-06-22, 23:34
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fälld en gång med minsta möjliga marginal i första instans. Med stöd av en totalt uppfuckad vittneskonfrontation samt vittnesmål från minst en mytoman (SE).

”Sått ett kepsfrö”? Som att den aspekten av signalementet är ny för 2020 och ett resultat av KP cherrypicking.

Här är det verkliga ”kepsfröet” från 1 vecka efter mordet. Är det den då 25:årige KPs fel att den bilden är en karbonkopia på SE (fram tills idioterna klistrar in fantombilden som härrör från en helt annan plats 400m bort)?

Jag gissar att SE läckte c:a 3 liter kiss i fåtöljen när den där bilden kablades ut i SVT.

Men Kling & Klang ba’: Kan vi inte bli av med den där jobbiga elefanten Engström med kepsen och handledsväskan på nåt sätt, så vi får arbetsro att ta reda på vem mördaren med kepsen och handledsväskan är?

Yes, tackar!
Ta det lugnt nu! Om du eller någon annan kan presentera bättre bevis på att SE är gärningsgrafiker annat än att han bar keps och tittade obefogat på klockan, trots att han borde veta hur sent det var, så ska jag gärna släppa in honom som misstänkt. Vad gäller CP så är det, som du riktigt påpekar, så att han är bränd i eviga tider som gärningsman, oavsett vilka bevis som möjligen skulle kunna komma fram. Det är inte osannolikt att bittra snutar som sitter på en hel del smaskig information blir vansinniga över Peterssons uppenbara false news och börjar läcka. Frågan är om allmänheten kan hantera en omsvängning i gärningsmannafrågan från officiellt håll.

Vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in