2020-06-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
I en intervju på youtube så sager en av utredarna, nu pensionerad, att 'SAPO' som dom kallades (ej SÄPO) letade upp och brände en hel del av Palmes efterlåtenskap.
Klantigt, men det var väl rätt rimligt och inte så mystiskt, vad menar du?

Bränner man bevismaterial?
Citera
2020-06-22, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Därför passar Christer Pettersson in i min gärningsmannaprofil. En gubbe så påtänd och stukad att han inte vet i vilket solsystem han befinner sig och antingen retar sig på Palme av någon anledning eller tror att det är någon av hans gamla fiender, exempelvis Sigge Cedergren, han pangar på.

CP var inte direkt känd för att tillhöra den eftertänksamma typen utan kan mycket väl ha dragit skjutjärnet och brassat på utan att överväga konsekvenserna ett dugg. För honom kan det ha varit som vilket gruff med sina knarkarkompisar som helst, och när man gruffat färdigt så lommar man iväg enligt gammal vana. "Tur som en tokig" har man ju hört talas om, och det skulle mycket väl kunna stämma in på CP den ödesdigra natten.

Jag må vara naiv (och är hursomhelst långt mindre inläst på detta än de flesta andra här, så jag kanske borde hålla käften), men för mig känns det som att mössan/kepsen man sett på GM utesluter en CP som handlat spontant: mitt intryck är att CP aldrig bar mössa.

(Givetvis hade det då varit läge för honom att bära en sådan vid det tillfälle han skulle knäppa Palme, som maskering: men då var det heller inget spontant dåd, så som du (väl?) spekulerar om här.)

Jag kan dock inte CP-teorin väl alls. Baserar mest detta på vad jag läst i tråden, som tex följande mer än 10 år gamla inlägg (frågan: vad talar mot CP?):

Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Framförallt är det, enligt mig, signalementet. Och då i synnerhet kläderna. Vittnena pratar samstämmigt om rock och mössa. Inget av det har CP setts bära under de långa spanfilmerna som finns. De gånger jag själv haft nöjet att sitta brevid karln har det varit en skabbig täckjacka som gällt.

För det andra det väldigt lugna och profesionella tillvägagångssättet (observera inte proffsig som i en yrkesmördare benämning) Att lugnt och fint avvakta till ett bra tillfälle erbjuds. Skjuta två väldigt bra placerade skott, att utan att dra till sig några blickar försvinna bort i mörkret utan att lämna något spår som helst efter sig.

Hade Palme mördats med en stickvapen i affekt av någon hysterisk narkotikapåverkad GM, då hade CP varit intressant även för mig.
Citera
2020-06-22, 22:25
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Därför passar Christer Pettersson in i min gärningsmannaprofil. En gubbe så påtänd och stukad att han inte vet i vilket solsystem han befinner sig och antingen retar sig på Palme av någon anledning eller tror att det är någon av hans gamla fiender, exempelvis Sigge Cedergren, han pangar på.

CP var inte direkt känd för att tillhöra den eftertänksamma typen utan kan mycket väl ha dragit skjutjärnet och brassat på utan att överväga konsekvenserna ett dugg. För honom kan det ha varit som vilket gruff med sina knarkarkompisar som helst, och när man gruffat färdigt så lommar man iväg enligt gammal vana. "Tur som en tokig" har man ju hört talas om, och det skulle mycket väl kunna stämma in på CP den ödesdigra natten.
Visst. Stämmer in på CP och några hundratusen stockholmare till den aktuella fredagkvällen.
Citera
2020-06-22, 22:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att han råkade komma undan bevisar att han var rationellt tänkande?

Klaga aldrig mer på ”Med tanke på vad som händer måste han ha haft ett vapen” efter det resonemanget.

Att mördaren måste ha haft ett vapen är förstås rätt självklart, det är en helt annan sak att säga att SE måste ha haft ett vapen med tanke på vad som hände. Du borde förstå skillnaden.
Citera
2020-06-22, 22:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Förstår inte heller ska jag erkänna men det är i denna form materialet lämnas ut på CD av Riksenheten mot internationell organiserad brottslighet. Någon får rätta mig om jag har fel men tipsen som förekommer måste väl vara utvalda av KP själv? Bör ha kommit in betydligt fler tips bara under KP:s tid och allt som kommer in hamnar ju knappast per automatik i åklagarens akt...

PU har fått kämpa sig igenom förhör med många stollar , inte alltid lätt att sovra .
Citera
2020-06-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
När SE säger att Palme såg liten ut när han låg där känns det för mig som en detalj som bär sannolikhetens prägel. Känns som att det verkligen måste ha varit självupplevt. Men visst, möjligt att man är naiv där, och att SE verkligen var en mästare i manipulationens konst:

Möjligt att det är så. För mig är det ändå inte klarlagt att SE i sitt samtal med väktarna på Skandia inte gjorde en rad iakttagelser från mordplatsen som han omöjligen kunde ha haft koll på om han som GM stuckit därifrån direkt. Hittade följande inlägg från förra året som jag tycker belyser det rätt väl. Visst, att det kom blod ur munnen på Palme kan man ju ha gissat sig till, men det här med att polisen var brysk mot Lisbet (eller omvänt?) och att det tog ett tag för alla att fatta att det var Palme som var mördad, det kan han ju knappast ha gissat sig till.

Personligen är jag benägen att hålla med han med Palmeavataren på den punkten: jag tycker inte det är så konstigt att han kollar klockan även fast han torde ha gjort det nån minut tidigare. Är rätt lätt att bli lite tillfälligt OCD med en sån grej. Han kanske inte ens riktigt noterade tiden när han stämplade ut (en rutingrej), och om det sen gick några sekunder på ett samtal med väktarna (om detta nu ägde rum), så är det rätt naturligt att kolla klockan sen igen. (Detta motbevisar givetvis inte teorin om att klocktittandet är ett sätt för honom att trolla fram ett alibi, jag bara menar att det inte i sig känns särskilt underligt.)

Har inte läst artikeln i Filter, men har läst TPs bok, och det är så han presenterar scenariot (eller om det var ett möjligt scenario). Är väl enligt TP också det som ska förklara att han går längst ut mot gatan, på oplogade ytterkanten av trottoaren, när han sen följer efter LOP.

(Vet inte om det förändrar nåt gällande vilken T-banestation han hade tänkt gå till.)

Det är sorgefyllt så här 34 år senare att SE aldrig fick följdfrågor kring varför han prompt skulle traska omkring längst ute på trottoaren i snöslasken. Och dessutom i fina kontorsskor. Märkligt beteende när det fanns sådan fin asfalt i mitten av den väldigt breda trottoaren.

Fast det är klart. Går man i mitten på trottoaren så hamnar man ju inte bakom reklampelaren och missar att se mördaren.
Citera
2020-06-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Alla utom du förstod att jag menade att han avvek och inte har röjt sig på över trettiofyra år. Det är ett rationellt beteende om man inte vill bli gripen.
Mijailo Mijailovic avvek också, och kunde gått under radarn länge om vi inte haft övervakningskameror och PKU-register 2004. Betyder det att MM var en vaken strateg med järnkoll på livvaktsfronten och en solid plan för att kunna fly och inte åka fast?

Absolut ingenting i GM agerande vid Palmemordet ger skäl att utesluta potentiella GM på grundval att de inte kunde ha haft koll på livvaktssituationen. Sämsta önsketänkandet hittills denna vecka. Och än är det bara måndag...
Citera
2020-06-22, 22:42
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag må vara naiv (och är hursomhelst långt mindre inläst på detta än de flesta andra här, så jag kanske borde hålla käften), men för mig känns det som att mössan/kepsen man sett på GM utesluter en CP som handlat spontant: mitt intryck är att CP aldrig bar mössa.

(Givetvis hade det då varit läge för honom att bära en sådan vid det tillfälle han skulle knäppa Palme, som maskering: men då var det heller inget spontant dåd, så som du (väl?) spekulerar om här.)

Jag kan dock inte CP-teorin väl alls. Baserar mest detta på vad jag läst i tråden, som tex följande mer än 10 år gamla inlägg (frågan: vad talar mot CP?):
Vittnena talar inte alls samstämmigt om rock och mössa (huvudbonad) på gärningsmannen som det står i ditt citat. Det finns dels uppgifter om "täckjacka" av längre modell och dels uppgifter om att GM skulle ha varit barhuvad eller ha burit stickad mössa eller en keps. Tråkigt bara att Krister Petersson så förtvivlat tryckte på kepsspåret och nu tydligen har sått ett kepsfrö i tråden. Många sitter nu och nickar menande och är säkra på att det var SE eftersom han bar keps. Det är nästan kusligt hur lätt det är att manipulera idéer bara genom att introducera ett frö av "sanning".

Trots allt är väl den härskande teorin i denna tråd att alla vittnesuppgifter på gärningsmän egentligen härrör från vittnena som såg varandra. Gärningsmannen sköt Palme och försvann sedan utan att någon egentligen kan säga att han faktiskt blivit iakttagen. Detta är vad vi vet om gärningsmannen i anslutning till brottsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Visst. Stämmer in på CP och några hundratusen stockholmare till den aktuella fredagkvällen.
Jo, men det är bara en som blivit dragen inför rätten två gånger och blivit fälld en gång. Man kan med fog påstå att CP sticker ut en hel del från de andra hundratusentals stockholmarna.
Citera
2020-06-22, 22:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tänker att Donald var en av de som spanade på OP enligt utrikesminister Sten Andersson.
Är alla identifierade?
Han jobbade ju på SäPo då och kände Frånstedt sen gammalt.
Sedan har han ju bara försvårat och vilselett för PU genom många olika tokigheter som till och med den godtrogne svensken får avsmak för.
Han och Tommy L letade specifikt efter Christer Petterssons mordvapen genom att dykning genomfördes.
Fråga Donald och Tommy L?
De tror än i dag att CP är mördaren.
Jaja det gjorde Stefan L och många andra nickedockor även.
Men plötsligt som ett mirakel löste KP det mysterium som förbryllat oss och alla kappvände. Ja mest kändisar, politiker o annat löst folk.
Bevisningen är kanske oerhört bristfällig men ändå.
Skönt med ett avslut iaf.
Prisa Gud,

Genom beskrivningarna Sten Andersson ger går det att sluta sig till identitet på de palmespanande SÄPO-männen. Mannen som jobbade på subversivroteln kan inte gärna vara någon annan än Contra-Stig Johansson

Avlyssningsexperten bara stämmer in på Robert Stangesjö som sedermera ska ha kontakter med Ebbe Carlsson. Den tredje mannen är en SÄPO-man som jobbat med insatser mot särskilda personer. Dvs medlem av SÅ-gruppen eller någon av dess uppföljare.

Sedan ska vi komma ihåg att bara för att SA talar om tre män innebär det inte någon begränsning av antalet medlemmar . Det får antas att gruppen hade fler medlemmar än så.
Citera
2020-06-22, 22:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jo, men det är bara en som blivit dragen inför rätten två gånger och blivit fälld en gång. Man kan med fog påstå att CP sticker ut en hel del från de andra hundratusentals stockholmarna.

Så är det förstås men han sticker kanske inte ut så mycket som man vid första anblicken kan tro. Det fanns många potentiella gärningsmän och de gick på en som verkade lämplig och förstärkte bevisen mot honom genom att mata Lisbeth med information så att hon kunde peka ut CP.

Hade de plockat någon annan och gjort samma sak med denne så hade vi tyckt likadant då.
Citera
2020-06-22, 22:54
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Medierna är verkligen slappa.
Jag har fått läsa KP fråga.
Det är 7 fallskärmsjägare, 1 jägarsoldat och 3 utan benämning.
Av detta skriver man 11, det är helt fel.
Jag ska kolla om jag kan få tag i kopia på papper till veckan och ladda upp.

Här kommer dokumenten på de 7 sju fallskärmsjägarna mfl:

https://ibb.co/3d5hcd0

https://ibb.co/RY797fV
Citera
2020-06-22, 23:06
Medlem
Citat:
Vittnena talar inte alls samstämmigt om rock och mössa (huvudbonad) på gärningsmannen som det står i ditt citat. Det finns dels uppgifter om "täckjacka" av längre modell och dels uppgifter om att GM skulle ha varit barhuvad eller ha burit stickad mössa eller en keps. Tråkigt bara att Krister Petersson så förtvivlat tryckte på kepsspåret och nu tydligen har sått ett kepsfrö i tråden. Många sitter nu och nickar menande och är säkra på att det var SE eftersom han bar keps. Det är nästan kusligt hur lätt det är att manipulera idéer bara genom att introducera ett frö av "sanning".

Trots allt är väl den härskande teorin i denna tråd att alla vittnesuppgifter på gärningsmän egentligen härrör från vittnena som såg varandra. Gärningsmannen sköt Palme och försvann sedan utan att någon egentligen kan säga att han faktiskt blivit iakttagen. Detta är vad vi vet om gärningsmannen i anslutning till brottsplatsen.

Fälld en gång med minsta möjliga marginal i första instans. Med stöd av en totalt uppfuckad vittneskonfrontation samt vittnesmål från minst en mytoman (SE).

”Sått ett kepsfrö”? Som att den aspekten av signalementet är ny för 2020 och ett resultat av KP cherrypicking.

Här är det verkliga ”kepsfröet” från 1 vecka efter mordet. Är det den då 25:årige KPs fel att den bilden är en karbonkopia på SE (fram tills idioterna klistrar in fantombilden som härrör från en helt annan plats 400m bort)?

Jag gissar att SE läckte c:a 3 liter kiss i fåtöljen när den där bilden kablades ut i SVT.

Men Kling & Klang ba’: Kan vi inte bli av med den där jobbiga elefanten Engström med kepsen och handledsväskan på nåt sätt, så vi får arbetsro att ta reda på vem mördaren med kepsen och handledsväskan är?
Citat:
Ursprungligen postat av cptwillard
Duger denna?
https://imgur.com/a/j3HAhus
Yes, tackar!
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-22 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in