Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Därför passar Christer Pettersson in i min gärningsmannaprofil. En gubbe så påtänd och stukad att han inte vet i vilket solsystem han befinner sig och antingen retar sig på Palme av någon anledning eller tror att det är någon av hans gamla fiender, exempelvis Sigge Cedergren, han pangar på.
CP var inte direkt känd för att tillhöra den eftertänksamma typen utan kan mycket väl ha dragit skjutjärnet och brassat på utan att överväga konsekvenserna ett dugg. För honom kan det ha varit som vilket gruff med sina knarkarkompisar som helst, och när man gruffat färdigt så lommar man iväg enligt gammal vana. "Tur som en tokig" har man ju hört talas om, och det skulle mycket väl kunna stämma in på CP den ödesdigra natten.
Jag må vara naiv (och är hursomhelst långt mindre inläst på detta än de flesta andra här, så jag kanske borde hålla käften), men för mig känns det som att mössan/kepsen man sett på GM utesluter en CP som handlat spontant: mitt intryck är att CP
aldrig bar mössa.
(Givetvis hade det då varit läge för honom att bära en sådan vid det tillfälle han skulle knäppa Palme, som maskering: men då var det heller inget spontant dåd, så som du (väl?) spekulerar om här.)
Jag kan dock inte CP-teorin väl alls. Baserar mest detta på vad jag läst i tråden, som tex följande mer än 10 år gamla inlägg (frågan: vad talar mot CP?):
Citat:
Ursprungligen postat av
Myrek
Framförallt är det, enligt mig, signalementet. Och då i synnerhet kläderna. Vittnena pratar samstämmigt om rock och mössa. Inget av det har CP setts bära under de långa spanfilmerna som finns. De gånger jag själv haft nöjet att sitta brevid karln har det varit en skabbig täckjacka som gällt.
För det andra det väldigt lugna och profesionella tillvägagångssättet (observera inte proffsig som i en yrkesmördare benämning) Att lugnt och fint avvakta till ett bra tillfälle erbjuds. Skjuta två väldigt bra placerade skott, att utan att dra till sig några blickar försvinna bort i mörkret utan att lämna något spår som helst efter sig.
Hade Palme mördats med en stickvapen i affekt av någon hysterisk narkotikapåverkad GM, då hade CP varit intressant även för mig.