2020-06-22, 20:54
Medlem
Joe Blows avatar
Hur tänker sig de som tror att SE kom ut på Sveavägen, såg Palme och tog chansen att skjuta honom? Utan minst någon halvminuts koll runt i omgivningen så borde han på goda grunder ha skäl att ta för givet att Palme hade livvakter. Om han då öppnar eld innan han vet läget får han räkna med den givna risken att då själv bli beskjuten väldigt kort därpå. Inget sådant beteende har rapporterats av vittnen. Och även om SE varit och sett att Palme saknade livvakter vid Grand så kan han väl tänka sig att livvakter anslutit efter bions slut för att följa dom hem i natten kanske lite diskret på avstånd.
Citera
2020-06-22, 21:04
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Vid en mordutredning så. SÄPO har den inte heller.
I en intervju på youtube så sager en av utredarna, nu pensionerad, att 'SAPO' som dom kallades (ej SÄPO) letade upp och brände en hel del av Palmes efterlåtenskap.
Klantigt, men det var väl rätt rimligt och inte så mystiskt, vad menar du?
Citera
2020-06-22, 21:06
Medlem
Kan någon som vet mer än jag förklara var Björkman befinner sig när SE kliver ut på Sveavägen?

För jag får inte ihop det riktigt...Björkman går ju bakom makarna Palme. Var geografiskt gör han det? Före Skandiahuset? Går LOP förbi Björkman?
Citera
2020-06-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Spännande, men förstår inte urvalet av dokument (i dokumentet).
I det omaskade så finns flera sidor med brev från någon Salomonsson från Lessebo......

Förstår inte heller ska jag erkänna men det är i denna form materialet lämnas ut på CD av Riksenheten mot internationell organiserad brottslighet. Någon får rätta mig om jag har fel men tipsen som förekommer måste väl vara utvalda av KP själv? Bör ha kommit in betydligt fler tips bara under KP:s tid och allt som kommer in hamnar ju knappast per automatik i åklagarens akt...
Citera
2020-06-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Hur tänker sig de som tror att SE kom ut på Sveavägen, såg Palme och tog chansen att skjuta honom? Utan minst någon halvminuts koll runt i omgivningen så borde han på goda grunder ha skäl att ta för givet att Palme hade livvakter. Om han då öppnar eld innan han vet läget får han räkna med den givna risken att då själv bli beskjuten väldigt kort därpå. Inget sådant beteende har rapporterats av vittnen. Och även om SE varit och sett att Palme saknade livvakter vid Grand så kan han väl tänka sig att livvakter anslutit efter bions slut för att följa dom hem i natten kanske lite diskret på avstånd.
Jag har personligen aldrig trott på det korta scenariot, men om vi leker med tanken ändå: Din invändning är anpassad efter en slug skurk i en film snarare än den gärningsmannaprofil som skulle vara aktuell för SE.

När FBI kartlade ett antal mord och mordförsök på makthavare, kändisar m m i syfte att skapa GM-profiler att ha i bakfickan nästa gång så konstaterades att i samtliga fall utom ett rörde det sig om en ensamagerande GM. Inte en ”galning” men däremot med några lampor som blinkar rött på DSM-IV-panelen. ”Planeringen” var skissartad till obefintlig, och alla hade gemensamt att de fullständigt saknade flyktplan. De såg inte längre än dådet. Därför blev också de flesta gripna, och de som klarade sig undan hade bara en jävla tur.

Du förutsätter apropå det jag sa om filmskurk att det finns ett strategiskt tänk i bakgrunden med aktiv riskbedömning och uttänkta flyktvägar. Målar upp risker, konstaterar att det vore dumdristigt att ta dem, och därför har SE inte tagit dem, och därför är han inte GM. Det är snarare tvärtom - att skjuta honom i en så riskabel situation med en hel gata full av vittnen, även utan några livvakter i sikte, kräver en jävla tomte till GM. En Hinckley, Fromme, Solanas eller Chapman. Inte James Bond.

Om det är LOL på SE som mördare, så är det trippel-LOL på SE som en ninja som smyger runt och håller koll på livvakter och gör konsekvensanalyser. Om SE är GM så har han ju skjutit Palme iförd gubbkeps och halkiga lågskor och sen sprungit som Benny Hill upp och nedför gator tills han stannat och pustat ut i nån port och sen lommat tillbaka till jobbet och dragit en vals han funderade ut på vägen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-22 kl. 21:39.
Citera
2020-06-22, 21:51
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag har personligen aldrig trott på det korta scenariot, men om vi leker med tanken ändå: Din invändning är anpassad efter en slug skurk i en film snarare än den gärningsmannaprofil som skulle vara aktuell för SE.

När FBI kartlade ett antal mord och mordförsök på makthavare, kändisar m m i syfte att skapa GM-profiler att ha i bakfickan nästa gång så konstaterades att i samtliga fall utom ett rörde det sig om en ensamagerande GM. Inte en ”galning” men däremot med några lampor som blinkar rött på DSM-IV-panelen. ”Planeringen” var skissartad till obefintlig, och alla hade gemensamt att de fullständigt saknade flyktplan. De såg inte längre än dådet. Därför blev också de flesta gripna, och de som klarade sig undan hade bara en jävla tur.

Du förutsätter apropå det jag sa om filmskurk att det finns ett strategiskt tänk i bakgrunden med aktiv riskbedömning och uttänkta flyktvägar. Målar upp risker, konstaterar att det vore dumdristigt att ta dem, och därför har SE inte tagit dem, och därför är han inte GM. Det är snarare tvärtom - att skjuta honom i en så riskabel situation med en hel gata full av vittnen, även utan några livvakter i sikte, kräver en jävla tomte till GM. En Hinckley, Fromme, Solanas eller Chapman. Inte James Bond.

Om det är LOL på SE som mördare, så är det trippel-LOL på SE som en ninja som smyger runt och håller koll på livvakter och gör konsekvensanalyser. Om SE är GM så har han ju skjutit Palme iförd gubbkeps och halkiga lågskor och sen sprungit som Benny Hill upp och nedför gator tills han stannat och pustat ut i nån port och sen lommat tillbaka till jobbet och dragit en vals han funderade ut på vägen.
Min utgångspunkt är att gärningsmannen sköt, avvek och är ännu på fri fot vilket tyder på att han var en rationellt tänkande varelse. Statistik som argument i ett enskilt fall är imbecillt.
Citera
2020-06-22, 22:02
Medlem
Citat:
Min utgångspunkt är att gärningsmannen sköt, avvek och är ännu på fri fot vilket tyder på att han var en rationellt tänkande varelse. Statistik som argument i ett enskilt fall är imbecillt.
Att han råkade komma undan bevisar att han var rationellt tänkande?

Klaga aldrig mer på ”Med tanke på vad som händer måste han ha haft ett vapen” efter det resonemanget.
Citera
2020-06-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Kan någon som vet mer än jag förklara var Björkman befinner sig när SE kliver ut på Sveavägen?

För jag får inte ihop det riktigt...Björkman går ju bakom makarna Palme. Var geografiskt gör han det? Före Skandiahuset? Går LOP förbi Björkman?
Det finns ju 43 sekunder som saknas och som talar för att makarna Palme pratade med någon på vägen. (Kanske bakom den omtalade reklampelaren, från AB:s håll sett.)

Sedan började de gå igen (i ett sällskap om tre, enligt somliga vittnen) och i så fall var det först då AB lade märke till dem. Han sa ju också att han gick bakom dem "några meter" innan skotten föll, inte längs hela vägen. Vid den tidpunkten var SE sannolikt säg tio meter bakom AB, i sin tur. - Åtminstone är det så föreställer mig det hela under dessa omständigheter.
Citera
2020-06-22, 22:11
Avslutad
När SE säger att Palme såg liten ut när han låg där känns det för mig som en detalj som bär sannolikhetens prägel. Känns som att det verkligen måste ha varit självupplevt. Men visst, möjligt att man är naiv där, och att SE verkligen var en mästare i manipulationens konst:

Citat:
Det är en målande detalj för att göra berättelsen mer trovärdig. Det specifika i reflektionen syftar till att styrka berättelsens trovärdighet. Läs lite litteratur om forskning kring ljugandets konst så kommer du att känna igen SEs småtricks direkt.

Möjligt att det är så. För mig är det ändå inte klarlagt att SE i sitt samtal med väktarna på Skandia inte gjorde en rad iakttagelser från mordplatsen som han omöjligen kunde ha haft koll på om han som GM stuckit därifrån direkt. Hittade följande inlägg från förra året som jag tycker belyser det rätt väl. Visst, att det kom blod ur munnen på Palme kan man ju ha gissat sig till, men det här med att polisen var brysk mot Lisbet (eller omvänt?) och att det tog ett tag för alla att fatta att det var Palme som var mördad, det kan han ju knappast ha gissat sig till.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
När vi nu är inne på SE, så vill jag hänvisa till detta inlägg som belyser en handfull uppgifter att beakta.
https://sanningskommissionen.com/2018/11/ett-kort-inlagg-om-skandiamannen/

Sammanfattat:

Följande 5 saker ska SE enligt väktarna ha berättat då han återvände ca. kl.23:45 till Skandia.
  • Att det vällde fram blod ur munnen (Anna-Lisa Gahn)
  • Att polisen var brysk mot Lisbet (Anna-Lisa Gahn)
  • Att Palme vändes till rätta (Henry Olofsson)
  • Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var (Henry Olofsson)
  • Att någon utförde konstgjord andning (Henry Olofsson)

D.v.s. är dessa uppgifter korrekta, så har SE befunnit sig på mordplatsen även efter skotten.

Dessa uppgifter måste förklaras av de som förespråkar SE som GM (och som inte återkommer till mordplatsen)

Är samtliga 5 uppgifter ett resultat av "smitta", då förhören med väktarna genomfördes i början av juni?
Är det så enkelt och sannolikt att man kan avskriva alla dessa uppgifter så?

Det räcker med att denna uppgift är korrekt. ("Står på egna ben")
"Att någon utförde konstgjord andning (Henry Olofsson)"
För att visa på att SE varit på mordplatsen efter skotten...

Ordagrant säger väktarna följande:
"... det vällde fram blod ur munnen..." (Anna-Lisa Gahn)
"..och så då tyckte han att polisen va så väldigt brysk mot henne.." (Anna-Lisa Gahn)

"...gått fram och hjälpt till att vända mannen..." (Henry Olofsson)
"....att han va en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan personerna som TOG HAND OM OLOF PALME som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt GE KONSTGJORD ANDNING..." (Henry Olofsson)

Källorna:
Stig E.
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU

Henry Olofsson s.6/17 förhör 1986-06-12
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M/view
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMS2xCQlpfV0JKelk/view

Anna-Lisa Gahn
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs
https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMbjdpRnNsaFVKdFE

Per Häggström
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZEZVbXZjbk1FSTQ/view

Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
En sak som är märklig med Stig Engströms historia är just detta med klockan.

Han nämner detta i förhöret i Tingsrätten. Varför har ingen förhörsledare undrat angående allt hans klocktittande?

Personligen är jag benägen att hålla med han med Palmeavataren på den punkten: jag tycker inte det är så konstigt att han kollar klockan även fast han torde ha gjort det nån minut tidigare. Är rätt lätt att bli lite tillfälligt OCD med en sån grej. Han kanske inte ens riktigt noterade tiden när han stämplade ut (en rutingrej), och om det sen gick några sekunder på ett samtal med väktarna (om detta nu ägde rum), så är det rätt naturligt att kolla klockan sen igen. (Detta motbevisar givetvis inte teorin om att klocktittandet är ett sätt för honom att trolla fram ett alibi, jag bara menar att det inte i sig känns särskilt underligt.)

Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Är inte Filters teori att han går höger ut ur Skandia, möter makarna Palme och vänder om, följer efter och skjuter? Hur hinns detta med i tidsrymden efter utstämplingen?

Har inte läst artikeln i Filter, men har läst TPs bok, och det är så han presenterar scenariot (eller om det var ett möjligt scenario). Är väl enligt TP också det som ska förklara att han går längst ut mot gatan, på oplogade ytterkanten av trottoaren, när han sen följer efter LOP.

(Vet inte om det förändrar nåt gällande vilken T-banestation han hade tänkt gå till.)
Citera
2020-06-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intressant och tankeväckande reflektion. Håller med dig i princip.

Men vänta tills SE-anhängarna slår klorna i ditt resonemang. Litenheten fick han från momentet före skottlossningen. Och att han sedan såg OP ligga där på gatan efter skotten. Eftersom han var mördaren.

Jag får väl servera dom Petterssons fantasier då. Orsaken till att SE tyckte att OP såg liten ut var att han i sina hatfyllda tankar på ett bildligt sätt tänkte sig Palme som lång/stor men när han sen betraktade den ihopsjunkne OP efter sitt dåd så föreföll han liten. Och sen hade visst Pettersson kollat medellängden för värnpliktiga och den var väl 179 cm eller nåt liknande och man kunde inte betrakta OP:s 175 cm som kort så det alternativet plockade Pettersson bort.
Citera
2020-06-22, 22:13
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Därför passar Christer Pettersson in i min gärningsmannaprofil. En gubbe så påtänd och stukad att han inte vet i vilket solsystem han befinner sig och antingen retar sig på Palme av någon anledning eller tror att det är någon av hans gamla fiender, exempelvis Sigge Cedergren, han pangar på.

CP var inte direkt känd för att tillhöra den eftertänksamma typen utan kan mycket väl ha dragit skjutjärnet och brassat på utan att överväga konsekvenserna ett dugg. För honom kan det ha varit som vilket gruff med sina knarkarkompisar som helst, och när man gruffat färdigt så lommar man iväg enligt gammal vana. "Tur som en tokig" har man ju hört talas om, och det skulle mycket väl kunna stämma in på CP den ödesdigra natten.
Citera
2020-06-22, 22:20
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Att han råkade komma undan bevisar att han var rationellt tänkande?

Klaga aldrig mer på ”Med tanke på vad som händer måste han ha haft ett vapen” efter det resonemanget.
Alla utom du förstod att jag menade att han avvek och inte har röjt sig på över trettiofyra år. Det är ett rationellt beteende om man inte vill bli gripen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in