Citat:
Ursprungligen postat av
Leonheart
Är det någon i tråden som INTE tror på SE som GM som kan ge en reflektion till nedanstående?
SE sätter sig själv, i sina polisförhör, in i en rad heroiska insatser på mordplatsen. Jag kan köpa att någon gör det för att framstå som bättre i andras ögon.
Men det jag inte förstår är varför han sätter in sig själv i mördarens spår? Varför påstå att man ser ut som mördaren och vid mordplatsen rör sig som mördaren samt springer samma flyktväg som mördaren. Vad är syftet?
Ingen annan än SE själv påstår att han förväxlats med mördaren. Polisen har aldrig påstått det, inget annat vittne heller. Han fullkomligt tvingar in den tanken i utredningen samt i svenska folkets sinne i och med sin egna lilla rekonstruktion i SVT. Varför?
SE är i sina förhör väldigt noga med att sätta sig in i mördarens rörelsemönster. Han går längst ut på trottoaren, vem gör det mitt i snöslask och i lågskor? Han hamnar bakom reklampelaren och sneddar upp till skyltfönstret där vittnen har minnesbilder av en väntande mördare. Där påstår han att han tittar på sin klocka trots att han har så infernaliskt bråttom till t-banan. Ja...tittar han på klockan eller drar han upp en revolver?
Sedan säger SE att han vid mordplatsen står upp och med utsträckt arm, inte skjuter Palme i ryggen som mördare, pekar ut mördarens flyktväg till polisen.
Slutligen påstår SE att han springer in på Tunnelgatan.
Och sedan jobbar han stenhårt hela våren 1986 med att tvinga in idén i svenska folket att han förväxlats med mördaren trots att, som sagt, ingen annan ens slagits av tanken.
Ett litet tillägg som bör hållas i minnet. SE är det enda vittnet vid mordplatsen som påstår att han inte sett gärningsmannen.
OBS: texten ovan betyder inte nödvändigtvis att jag anser att SE är GM.
Nu är inte jag övertygad om att SE är mördaren eller inte.
Men anledningen till att han påstår att han har sprungit in efter polisen, eller sträckt ut armen pekandes är att då kan han hävda att vittnet måste misstagit sig när han gjort det.
Ja, han sprang in på Tunnelgatan men först efter polisen, varje vittne som påstår att han gjort det kommer då att bli osäker på när han gjorde det.
Samma sak med utsträckt arm, var det i samband med skotten eller pekandes ut riktningen för polisen? Vittnet som påstår det första riskerar att bli osäker när polisen undrar om han gjorde det före eller efter.
Vad gäller signalementet.
Ingen normalt tänkande skulle komma på tanken att påstå det, därav att han avskrivs relativt snabbt som en tok som bara vill ha uppmärksamhet.
Han ser inte mördaren för han är koncentrerad på sin klocka.