2020-06-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Med omvänd logik kan man i princip göra det mesta troligt. Någon beter sig inte som en flyende mördare, men han är förmodligen illistig och vet hur en flyende mördare beter sig och beter sig därför som ett oskyldigt vittne.

Ett klassiskt recept på en rättsskandal och brottsmisstankar som löper amok. Utredare som utgår från att något är ”skumt beteende” istället för från fakta. Det är motsatsen till att gå tillbaka till brottsplatsen.

Ja, det förekommer att mördare vill komma nära utredningen av olika skäl. Men det här vore verkligen ett extremfall av detta beteende. För att anta detta behöver man något konkret stöd för teorin. Det har vi får inte här. Vi har bara mer av den omvända bevisföringen som att ingen sett Engström som vittne, trots att det saknas uppgifter om att alla vittnen på platsen är korrekt och utförligt redogjorda för.
Just det. Man skall allldrig hjälpa polisen, i synnerhet inte den svenska. Det är ju Engströms olycksaliga öde ett klockrent exempel på. I stället för att bli noga utredd och därefter slutligt avförd, så får han nu fara omkring inuti Palmegåtan, likt en osalig ande och i evig tid.
Detta är totalt ovärdigt en fullt fungerande rättsstat!
Citera
2020-06-13, 19:56
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry-The-Phantom
Ännu märkligare då om Engström stod och spanade i ett fönster och väntade på att Palme skulle komma. Hade Engström sett Palme tidigare på kvällen och därefter planerat att mörda Palme när bion var slut borde han ha väntat utanför biografen. Chansen att Palme och Lisbet skulle ta en annan väg eller taxi borde vara rätt hög. Om ni inte Engström besatt ett sjätte sinne och kunde läsa Palmes tankar.

Bra iakttagelse. Tanken att SE agerade helt själv har varit, är, och kommer alltid vara orimlig.

Som intresserad av SB+SE-spåret är jag oerhört nyfiken på hur fröet kan ha såtts till mordplanerna, och hur det gradvis förvandlades till det som utspelades på mordkvällen och efteråt.

Kanske skedde de första samtalen i samband med Tage Erlanders begravning. "Nu när gubben är borta borde man kanske göra något åt vårt lilla problem, eller vad säger du?"
Citera
2020-06-13, 21:43
Medlem
Charlotte L säger i förhör den 3:e mars följande:

F: Ser du någon som springer efter den här mannen?
L: Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt annat håll.

Kan det ha varit Skandiamannen hon såg springa efter mördaren?

Källa: http://www.itdemokrati.nu/36g/mpv136.png.
Senast redigerad av OpenRoads 2020-06-13 kl. 21:46.
Citera
2020-06-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads
Charlotte L säger i förhör den 3:e mars följande:

F: Ser du någon som springer efter den här mannen?
L: Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt annat håll.

Kan det ha varit Skandiamannen hon såg springa efter mördaren?

Källa: http://www.itdemokrati.nu/36g/mpv136.png.

Nej, eftersom Stig Engström är mördaren. Det hon såg var i så fall Lars Jeppsons som sprang efter Stig Engström
Citera
2020-06-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Nej, eftersom Stig Engström är mördaren. Det hon såg var i så fall Lars Jeppsons som sprang efter Stig Engström
Du kan inte utläsa utifrån hennes uttalande att det är LJ som avses eftersom hon inte säger var personen startade ifrån. CL säger att personen sprang en bit, vilket kan innebära att personen stannade efter tag (inte sprang hela vägen). LJ sprang ju ända till David Bagares gata.
Citera
2020-06-13, 22:11
Medlem
Citat:
Vilka bevis har du för att SE är mördaren? Otroligt märkligt att du vet mer än hela PU...
Citera
2020-06-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Vilka bevis har du för att SE är mördaren? Otroligt märkligt att du vet mer än hela PU...

Tar för lång tid att gå igenom, om du inte har kunnat göra dina slutsatser utifrån tillgängligt underlag.
Citera
2020-06-13, 22:15
Medlem
Någon som fått tag på det tidigare hemligstämplade förhöret med Skandiavakten Anette Kohut? Tror det kan vara väldigt intressant.
Citera
2020-06-13, 22:20
Medlem
Citat:
Tar för lång tid att gå igenom, om du inte har kunnat göra dina slutsatser utifrån tillgängligt underlag.

Det har jag, och mina slutsatser är betydligt nyktrare än dina. Nämligen att vi inte kan veta om SE är gärningsman eller ej.

Jag lutar för övrigt starkt åt att han inte är det, vilket egentligen inte hör hit
Citera
2020-06-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Det har jag, och mina slutsatser är betydligt nyktrare än dina. Nämligen att vi inte kan veta om SE är gärningsman eller ej.

Jag lutar för övrigt starkt åt att han inte är det, vilket egentligen inte hör hit

Det är rent matematiskt. Lägg ihop alla otaliga osannolika omständigheter/indicier som är besvärande för SE (detta skulle ta mig timmar) och väg mot att det inte finns något alls som talar i lindrande riktning för honom så finns det inga andra alternativ kvar än att SE bortom rimligt tvivel är mördaren.
Citera
2020-06-13, 22:40
Medlem
Citat:
Någon som fått tag på det tidigare hemligstämplade förhöret med Skandiavakten Anette Kohut? Tror det kan vara väldigt intressant.
Det tror jag också. Hoppas att det kommer fram!
Citera
2020-06-13, 22:41
Medlem
vinbras avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads
Du kan inte utläsa utifrån hennes uttalande att det är LJ som avses eftersom hon inte säger var personen startade ifrån. CL säger att personen sprang en bit, vilket kan innebära att personen stannade efter tag (inte sprang hela vägen). LJ sprang ju ända till David Bagares gata.

Men det finns väl inget vittne som sagt sig se någon först springa iväg och sedan komma tillbaka kort efter dådet? (LJ kom ju tillbaka en god stund senare)
Senast redigerad av vinbra 2020-06-13 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in