Citat:
Precis, viktig iakttagelse. SE redogör för alla de detaljer som han vet är besvärande för honom och kan peka ut honom som GM. Om han blev sedd vid Dekorimafönstret så berodde det på klockan, den mörka urtavlan. Om någon sett honom med rakt utsträckt arm så berodde det på att han pekade ut flyktvägen som en militär. Om någon sett honom springa så beror det på att han låg hack i häl på mördaren. Det mest avgörande är ändå det absurda i att omedelbart kontakta sin arbetsgivare för kontrollera utpasseringstid och sedan kontakta polisen för att lämna ett signalement som han vid det tillfället är helt ensam om: en man med blå täckjacka. Och sedan hävda att han hade korrigerat vittnesmål på mordplatsen (vilket ingen polis erfarit).
om det inte är så att han vill veta utpasseringstid- för att han inte vill vara en misstänkt till mordet, det är ju ett fasansfullt tryck, som han förmodligen gärna vill avskriva sig ifrån.
Jag säger inte att skandiamannen inte kan vara mördaren - jag kan väl tänka mig detta .
Men sättet han isåfall gör det på, och på vilket sätt det slog sig ut på - är MYCKET märkligt.
Nära på psykopatiskt.
Det enda jag kan tänka mig, är att någon högt uppsatt inom stigs kretsar han högt talat om sin uppskattning om Olof på något sätt försvann, och denne person kan ha gett sin godtycklighet - haft flera förvärvade till att skjuta om tillfälle ges. Och Stig var den som hamnade i ett möjligt scenario för genomförd plan. Stig utförde det hela.
Några klappar på ryggen verkar inte ha uppkommit efteråt dock
Och även om Skandiamannen vart alkoholist efteråt, om han verkligen var mördaren - så skull ene mer massiv ångeststorm än så ha drabbat honom.
Han skulle inte ha kunnat sköta sitt jobb, eller vara lugn.
Det har han ju uppenbarligen lyckats göra ändå.
Är som sagt inte helt säker på SE som mördare . för mycket saker, runt de saker som pekar mot honom, så finns det personliga drag som pekar mot att han skulle ha mördat OP.
Någon som mördat statsministern skulle inte kunnat leva ett normalt liv.