2020-06-22, 17:55
Medlem
Vem BJUDER på mat och sedan har mage att begära betalt för det?
Citera
2020-06-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Det är en sak att säga de i början innan festen anordnades, exempel om det kom över 50 pers till bjudningen utan att du sa något, så kanske skulle det komma 20 pers om du sa något, många gillar när det är gratis, men däremot att göra festen sen be folk att skicka pengar, då är du fattig som människa, inte fattig pengar mässigt, utan fattig i själen, det är bara äckligt att göra något sånt.
Citera
2020-06-22, 18:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag hade bjudit in 4 par. Så totalt 8 personer. Vi handlade för ca 3500 och tänkte att detta skulle räcka. Massa kött, potatis och olika sorters sill. Sedan fick jag åka och köpa för drygt 3000 till då det började sina redan första kvällen.
Så 6500 bara för mat för 8 pers? Du behöver en konsumentvägledare.
Och du orkar bry dig om 6500 för en trevlig helg med åtta vänner? Alltså är du fattig också.
Snål, fattig och korkad, tre i ett, som ett Kinderägg
Citera
2020-06-22, 18:16
Medlem
Mbekis avatar
Nej det är inte rätt att be om stålar efteråt, om ni inte typ är 18 år?
Citera
2020-06-22, 18:26
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Bara för jag skriver om ett problem jag har behöver jag inte vara ett troll. Söker seriösa svar och undrade bara vad folk skulle tycka. Nu förstår jag er ståndpunkt i frågan. Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra. Jag tycker inte jag ska bli lidande för att mina gäster åt som grisar.
Buhu buhu, har du råd med lantställe har du även råd med detta. Annars säger man till i förväg att man delar på maten. Så har vi gjort många gånger och det har inte varit några konstigheter med det. Hoppas att du har lärt dig en läxa.
Citera
2020-06-22, 18:30
Medlem
Citat:
Vår ekonomi är inte begränsad. Detta hör inte direkt till vanligheterna för vår del. Jag vill ha pengarna jag lade extra för att fortfarande kunna ha råd med en weekend kommande helgen. Har fått ett bra erbjudande och vill kunna boka innan rummet försvinner. Sedan om det blir ett finare rum än jag tänkt pga de extra pengarna jag får in, skadar väl inte någon heller? Mina vänner blir säkert inte lidande.

Er ekonomi är väl begränsad om ett större matinköp (några tusenlappar?) hindrar dig från att boka ett hotell?
Citera
2020-06-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Det jag undrar är hur du hittade en öppen matbutik där du kunde fylla på. Vi behövde också fylla på och allt var för FN stängt.

Du kan inte be om pengar för midsommarfirandet i efterskott. Men du kanske kan skicka ett snyft- och tiggarbrev till dina vänner där du berättar om din och din frus fantastiskt dåliga ekonomi och ber era vänner stötta er ekonomiskt fram till löning. Var beredd på att bekantskapskretsen kommer att minska. Men det kanske är lika bra? Då har ni råd att bjuda i fortsättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så 6500 bara för mat för 8 pers? Du behöver en konsumentvägledare.
Och du orkar bry dig om 6500 för en trevlig helg med åtta vänner? Alltså är du fattig också.
Snål, fattig och korkad, tre i ett, som ett Kinderägg

Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Så du körde rattfull?

Mat för 6500kr åt 10 Pers (sprit hade du ju redan)?

Smårolig trolltråd men lär dig att inte överdriva delux nästa gång.

Det var ju flera dagar som maten skulle räcka, TS kan ju åkt och köpt mer mat på midsommardagens förmiddag?
Citera
2020-06-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju flera dagar som maten skulle räcka, TS kan ju åkt och köpt mer mat på midsommardagens förmiddag?

6500kr är befängt även för en helg. Midsommarmat, inte Alaska kungkrabba till lunch och middag.
Citera
2020-06-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Stämmer. Jag åkte midsommardagens förmiddag för att täcka kvällen därpå. Jag kanske var dum men köpte bara det finaste jag kunde komma över då mina vänner är van vid en viss standard. Det kanske var dumt av mig men jag ville bara hålla uppe skenet inför de andra.
Citera
2020-06-22, 19:17
Medlem
Sälj sommarstugan. Du verkar ha det knapert.
Citera
2020-06-22, 19:35
Medlem
LenaPauls avatar
Är dem riktiga vänner kommer dem kunna swisha pengarna det lovar jag 😘
Citera
2020-06-22, 19:45
Medlem
Planera bättre nästa gång. räkna alltid med att det kommer gå åt mer än man tror. brukar fungera på det mesta att lägga på 25% över det man tror det kommer kosta/behövas. fick ni handla lika mycket igen vet jag inte riktigt hur ni tänkte?
Som redan sagts kan man inte bjuda och sen be om pengar.
Har ni några riktigt nära vänner i sällskapet så kan ni förklara läget för dom så kanske dom kan låna ut pengar.
hur jag än vrider och vänder på det blir det fel att bjuda och sen be om pengar, men väljer ni att göra det kommer nästa fests problem handla om att ingen kommer istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in