2020-06-22, 16:56
Medlem
Bucketshops avatar
Svara på topic eller svara inte alls, tråden handlar inte om huruvida TS är ett troll eller ej

OT raderat

/Mod
Citera
2020-06-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Första swishen har börjat trilla in. Ni som skriker troll kan göra det bäst ni vill. Jag verkar få in mina pengar iallafall.
Javisst, men ingen lär ju vilja komma på dina tillställningar i framtiden och ingen kommer att bjuda in dig till sina.
Citera
2020-06-22, 17:09
Medlem
"Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära."

Oerhört snålt. Hur stor blev din vinst?
Citera
2020-06-22, 17:15
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Det är ju löning nu i veckan. Det är bara att hålla ut några dagar till så löser det sig, ni är ju två i hushållet. Sen kanske det kan vara bra att planera lite bättre framöver.
Citera
2020-06-22, 17:17
Medlem
kaerakels avatar
Beror på hur ni har det ekonomiskt ställt! Skulle vänner till mig som är studenter fråga så absolut.
Är det snåljåpar hade jag ändå swishat men tagit bort de från instagram, FB, kontaktbok et c.
Citera
2020-06-22, 17:20
Medlem
Tycker det är lite väl hård ton från folk som kommenterar.
Personligen tycker jag inte att man hör av sig i efterhand och ber om pengar för kalaset då det inte diskuterats innan bjudningen men ingen av oss känner dina vänner så om du tror att dem skulle göra likadant mot dig (i din situation) så sure, be om det.
Men jag tycker personligen hade inte gjort det eller gillat om en vän till mig gjort så.
Citera
2020-06-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Om du tigger pengar från dina gäster så kommer dom att se snett på er, stämpla er som snåla och flera lär inte heller tacka ja nästa gång du bjuder in dom. Då har ni liksom förstört hela grejen med bjudningen. Det negativa kommer att ta över allt som varit positivt med den.

Det ni i stället borde ha gjort är att ha ett samtal med hela sällskapet när ni märkte att maten inte räcker till, förklarat att ni missberäknat, och erbjudit er att åka och köpa och fixa om alla kan dela på merkostnaderna. Då hade det varit lugnt.

Med läget som är nu tycker jag att ni helt enkelt får ta det för vad det är, leva lite snålt där hemma i ett par veckor i stället. Ni blir ihågkomna som bra gästvärdar - ett pris värt att offra sig lite för kan jag tycka. Är det riktigt strul med privatekonomin så sälj något krimskrams för en tusenlapp eller så.

Det är ju lön kommande helg....
Citera
2020-06-22, 17:28
Medlem
Karmans avatar
Du skulle ordnat med ett knytkalas, som man sa förr. Men det är lätt att vara efterklok. Fast jag tror inte det är så klokt att be folk swisha pengar heller.
Citera
2020-06-22, 17:34
Medlem
_____

Haha! Hur kommer man ens på tanken att ta retrobetalt?

Sedan att du har trögtänkta polare som inte kunde chippa in för påfyllning redan när maten började tryta är ju lite märkligt det också.

Hade du alltså inte en enda vän med på festen som du kunde anförtro om läget till?

___
Citera
2020-06-22, 17:45
Medlem
6500kr på en helg för 8 personer, hur många kilo kött åt dessa? Även med frukost, lunch, middag, kvällsmåltid och snacks så ni kan bli feta så går det inte åt 6500 spänn, å skulle det nu mot all förmodan göra det, så får ni väl krypa till korset när ni åkte och handlade andra gången. Dvs inann ni handlat hade du kunnat berätta att det gått åt mycket mer än du tänkt och att du inte har så fett med cash på banken så att alla hade kunnat hjälpas åt.

Hade någon av mina vänner, som bjudit, kommit dagen efter och krävt pengar så hade jag väl swishat men inte fan hade jag tackat ja nästa gång.

Har du inte råd så bjuder du inte alternativt knytkalas alternativt att du handlar, ni räknar ut vad det blir per person och så får alla betala.
Citera
2020-06-22, 17:50
Medlem
Alplandskaps avatar
Det jag undrar är hur du hittade en öppen matbutik där du kunde fylla på. Vi behövde också fylla på och allt var för FN stängt.

Du kan inte be om pengar för midsommarfirandet i efterskott. Men du kanske kan skicka ett snyft- och tiggarbrev till dina vänner där du berättar om din och din frus fantastiskt dåliga ekonomi och ber era vänner stötta er ekonomiskt fram till löning. Var beredd på att bekantskapskretsen kommer att minska. Men det kanske är lika bra? Då har ni råd att bjuda i fortsättningen.
Citera
2020-06-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Kanske det tattigaste jag läst på väldigt länge. Hjälp köpte en m3 och nu har jag inte råd med bränsle och försäkringen. Hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in