2020-06-22, 15:26
Medlem
Om jag fick den frågan skulle jag absolut betala men tänkt att det var sjukt snålt. Speciellt om det inte hintats om det innan. Bjud på knytkalas nästa gång, är ju inget konstigt.
Citera
2020-06-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tycker synd om dina vänner att behöva bli bjudna på en fest där maten tar slut och att se behöva betala för det man åt.
Hur hade du egentligen planerat om du var tvungen att åka och handla lika mycke till som ni redan köpt, hade ni en sillburk till åtta personer och märkte att det kommer gå åt två burkar eller vad.

Bjud inte till fest om du inte har råd. Då bjuder man på knytkalas.

De åt på som bara den. Jag tycker jag köpt på mig bra med kött, potatis och sill. Spriten har jag redan en bra samling i stugan men även den gick åt rätt bra. Den tänkte jag inte ta betalt för eftersom den ändå stått ett tag. Jag vill mest veta om det är ok att be folk swisha för maten då jag tycker de åt väldigt mycket. Inte visste väl jag att de skulle trycka i sig som de gjorde?!
Citera
2020-06-22, 15:28
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ditt snåla judeäckel Först bjuda, sen inse att du räknat helt fel och efter festen kräva pengar..
Citera
2020-06-22, 15:29
Medlem
Tänk själv om du blir bjuden på fest, du kommer till festen där det är 10 personer, värden har bara köpt in 2 flaskor vin. Vinet tar så klart slut efter första skålen. Sen förväntar sig värden att du ska vara med på att betala för resten av kvällen. Hur kul känns det då att bli "bjuden" på fest?

Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
De åt på som bara den. Jag tycker jag köpt på mig bra med kött, potatis och sill. Spriten har jag redan en bra samling i stugan men även den gick åt rätt bra. Den tänkte jag inte ta betalt för eftersom den ändå stått ett tag. Jag vill mest veta om det är ok att be folk swisha för maten då jag tycker de åt väldigt mycket. Inte visste väl jag att de skulle trycka i sig som de gjorde?!

Nej, då ska det framgå i förväg. Då skriver man i inbjudan t.ex. att starkspriten kostar. Eller så ställer man en skylt med swishnummer vid baren med typ "Ta vad du vill, men swisha gärna en slant till xxx"
Senast redigerad av DJ-Emerald 2020-06-22 kl. 15:31.
Citera
2020-06-22, 15:30
Medlem
Säg till redan innan att ni skall dela på kostnaden kanske 500 kr / person och du står för hela arrangemanget

Det är i alla fall enligt mig mycket bättre att dela kostnaden än knytkalas
Citera
2020-06-22, 15:30
Medlem
Citat:

Hur mycket hade du handlat och till hur många personer?

Att du tvingas handla dubbelt så mycket tyder på extremt dålig planering.
Citera
2020-06-22, 15:32
Medlem
Citat:
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Tyvärr kommer du uppfattas som en vänsterextrem kommunist om du retroaktivt skall ha tillbaka pengar för något du bjudit på.

Finns ingen annan typ av karaktär som ens tänker tanken av snålhet. Så du är redan där...
Citera
2020-06-22, 15:32
Medlem
shaktas avatar
Känner igen den här trollhistorien. I julas var det att om att ta betalt av folk som varit på julfest och att man varit tvungen att köpa mer.

Men som mat till trollet ifall något nu råkar sitta med liknande tankar hemma. Gör det och du kommer inte bli bjuden av någon till deras fester eller få umgås med dem i framtiden.
Citera
2020-06-22, 15:34
Medlem
Rysk-Bots avatar
Låt dina vänner hålla midsommar nästa gång. I detta fall får du stå ditt kast när ni inte gjort upp innan.

Om de då kräver betalning när de anordnar nästa gång, när ni nu stod för notan denna gång, då kan du fundera över er vänskap.
Citera
2020-06-22, 15:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vår ekonomi är inte begränsad. Detta hör inte direkt till vanligheterna för vår del. Jag vill ha pengarna jag lade extra för att fortfarande kunna ha råd med en weekend kommande helgen. Har fått ett bra erbjudande och vill kunna boka innan rummet försvinner. Sedan om det blir ett finare rum än jag tänkt pga de extra pengarna jag får in, skadar väl inte någon heller? Mina vänner blir säkert inte lidande.

Varför bryr du dig om er ekonomi inte är begränsad? Verkar bara girigt och snålt!

Ett tips eftersom ni sannolikt är överviktiga efter er frossarorgie är att ni fastar tre dygn och uteslutande lever på kranvatten! Googla, det finns hur mycket tips och info som helst om hur nyttigt det är! Efter tre dygns fasta är er ekonomi återställd och era midjemått lite mindre!

Hur många kronor handlar det om?
Senast redigerad av Ringhals3 2020-06-22 kl. 15:39.
Citera
2020-06-22, 15:36
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Om er ekonomi är så begränsad borde ni inte bjudit hem folk från början.

Exakt!

Hur kan man ha så små marginaler?

Vad händer om olyckan är framme och en större kostnad/utgift sker?

Omogna personer.

Mitt förslag är att de säljer sommarstugan.
Citera
2020-06-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Känner igen den här trollhistorien. I julas var det att om att ta betalt av folk som varit på julfest och att man varit tvungen att köpa mer.

Men som mat till trollet ifall något nu råkar sitta med liknande tankar hemma. Gör det och du kommer inte bli bjuden av någon till deras fester eller få umgås med dem i framtiden.

Bara för jag skriver om ett problem jag har behöver jag inte vara ett troll. Söker seriösa svar och undrade bara vad folk skulle tycka. Nu förstår jag er ståndpunkt i frågan. Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra. Jag tycker inte jag ska bli lidande för att mina gäster åt som grisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in