2020-06-24, 21:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det vore väldigt kul att få ett sådant samtal, om att betala för en tillställning i efterhand.

Naturligtvis har jag inga pengar, men om ni kommer förbi, så har jag en del antikviteter ni kan få som betalning.
(Vilket är gamla möbler som ändå var på väg till soptippen, har bara inte orkat köra iväg dom)
Citera
2020-06-24, 22:38
Medlem
Så går det när man ska flasha att man kan och har råd att anordna en bjudning. Ofta görs sånt för att imponera på vänner och bekanta... och sen blev det för dyrt och pengarna räcker inte. Och sen att ens fundera på att få bidrag av gästerna efteråt ? Skrattretande
Citera
2020-06-25, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Varför är alla så sura på mig när det var mina "vänner" som åt mig ur huset? Jag har nu börjat inse att denna midsommar var åt helvete. Jag ligger fortfarande back och frugan är skitsur. Hon försökte stoppa hela jävla kalaset och be folk om att kanske slänga in en peng vid andra handlingen men jag tyckte det kändes överflödigt. Tänkte att nej de kommer ju att vilja swisha en bit när jag kommer tillbaka med en jävla massa extra kassar dag 2.

Icke. Så nu har jag iallafall täckt andra handlingen. Jag fattar ju nu att jag inte kommer få tillbaka resten. Dyr läxa men nu kommer jag ju inte bjuda de som inte swishat på något igen.

Vad gäller frugan får vi väl se. Det har varit illa ett tag innan och nu är det kritiskt. Hoppas hon förlåter mig.

Huruvida tråd är på riktigt eller ej..
Vad är det för vänner du har??
Ok att man har en bjudning första kvällen, men, när de ser hur mycket som gått åt och att värdparet måste åka och införskaffa lika mycket till för att gästerna redan har ätit dem ur huset så borde de, vännerna, självmant ha sagt att de givetvis vill bidra med en del. Även vännerna borde skämmas för sig som inte besitter vanligt vett och fason

Men, sånt här existerar ju faktiskt. Gratis är gott som det sägs och folk låter helt enkelt bli att erbjuda sig fastän att de är fullt medvetna om att det är helt rimligt i situationer som denna..

Ts har också ett ansvar här, borde ändå, tyvärr, insett att det skulle sluta så här och tänkt igenom det hela lite bättre redan innan eller stått på sig inför handlingen, påpekat att 'ojdå, vi vart nog lite väl hungriga och gjorde slut på hela helgens mat redan under de första timmarna här.. Vi behöver allt fylla på skafferierna igen. Någon som ska med till affärn och handla det de vill ha eller skall jag fara så gör vi upp det senare?'. Hade väl kunnat vara ett sätt?

Har själv "vänner" där man alltid får höra i efterhand om allt de bjudit på när vi umgås, men, de minns aldrig att man själv bjudit/haft med sig ännu mer för att visa tacksamhet, bjuda igen eller på något vis kompensera (särskilt när man blivit så äckligt medveten om att de där illa dolda snikna påpekandena alltid kommer att förpesta tillvaron så har man försökt vara förutseende och tar i i överkant för att ge tillbaka. Men icke att det någonsin är tillräckligt eller duger. .
Citera
2020-06-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifedontlivehere
Huruvida tråd är på riktigt eller ej..
Vad är det för vänner du har??
Ok att man har en bjudning första kvällen, men, när de ser hur mycket som gått åt och att värdparet måste åka och införskaffa lika mycket till för att gästerna redan har ätit dem ur huset så borde de, vännerna, självmant ha sagt att de givetvis vill bidra med en del. Även vännerna borde skämmas för sig som inte besitter vanligt vett och fason

Jag är faktiskt lite delad nu ju mer jag tänker på det. Detta inlägget lät rätt vettigt ändå.

Jag personligen hade inte frågat folk i efterhand, utan tänkt att jag fått skylla mig själv lite.
Men jag hade nog inte haft några problem med att betala lite för mig om jag fått förfrågan, om det är så att det blev dubbelt så dyrt än dom hade tänkt. Hade nog känt lite sympati.
Men förväntat mig att en viss del av maten ska jag fortfarande slippa betala eftersom det ändå är en bjudning. Personen som "bjuder" ska fan inte gå med vinst. Vilket det verkar som du hoppas på TS, eftersom du skrev "Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut".

Värt att tänka på är att det är ju inte bara en måltid vi snackar om. Det var ju mat för en hel helg.
Och inte bara maten heller utan det faktum att man ens blir inbjuden och får allt upplagt för sig under en hel helg hade jag nog känt mig väldigt tacksam över och inte haft några problem att betala lite.
Nånting vill man ju bidra med.

Ts har du och din fru blivit bjudna på nåt sånt här stort spektakel tidigare?
(om ni har och dom inte krävt pengar av er så förändrar ju det saken)

Hade jag fått förfrågan så hoppas jag personen lägger upp det lite snyggt och inte i princip kräver eller verkligen förväntar sig pengar, för det är en annan sak. Annars har jag nog inga problem med det.
Fast det är lätt att säga nu, i verkligen kanske jag hade blivit irriterad.

Skickar man iväg ett sms och inte får svar bör man fan undvika att ringa upp.
Vad är nästa steg om dom inte svarar när man ringer? Hembesök?

Och driva in pengar för att ha råd med sin weekend låter rätt illa Annan sak om det varit svältläge

Edit: Kom på en annan grej. Om gästerna suttit och frossat i mat, och ätit överdrivet mycket bara för att dom blev bjudna så tycker jag fan gott dom kan betala lite för sig

Men man lägger fan inte till extra med argumentet "fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära" hahahaha

Iaf just TS personligen tycker jag ska betala för allt eftersom jag blir irriterad när jag läser om hur snål du verkar vara. Men rent generellt kanske det kan va okej att fråga folk beroende på omständigheterna.

Min uppfattning var först att eftersom det blev mycket dyrare än du trodde så ville du se om du slapp stå för allting. Men nu verkar det som att du t.o.m. hoppas på att gå plus. Stämmer detta?
Senast redigerad av Soetpotatis 2020-06-25 kl. 20:27.
Citera
2020-07-01, 14:12
Medlem
Om du lägger fram det att ni har ont om pengar då midsommar blev dyrare än vad ni trodde, och FRÅGAR om de frivilligt vill sätta över lite till er hade iaf jag gjort det.

Som du lägger fram det, aldrig. Ni kommer aldrig bli bjudna till en fest igen isf, och aldrig ha någon som vill åka till er och fira.
Citera
2020-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chakhan
Om du lägger fram det att ni har ont om pengar då midsommar blev dyrare än vad ni trodde, och FRÅGAR om de frivilligt vill sätta över lite till er hade iaf jag gjort det.

Som du lägger fram det, aldrig. Ni kommer aldrig bli bjudna till en fest igen isf, och aldrig ha någon som vill åka till er och fira.

Det bästa hade dock varit att man hade diskuterat matpengar med gäster inför andra handlingsrundan (då ts fick åka iväg för att köpa mer mat), än att komma nästan en vecka senare och vilja ha pengar.

Sedan handlade det knappast om att ts hade ont om pengar. Ts ville ju spendera gästernas pengar på en weekendresa, istället för att använda sparpengar till en weekendresa. Jag skulle personligen bli väldigt sur om jag swishade över pengar till mat, och sedan få höra att pengarna användes till en weekendresa. För få handlade det egentligen inte om att värdparet hade ont om pengar.
Citera
2020-07-01, 15:46
Medlem
Vobblers avatar
Det beror väl lite på hur goda vänner ni har som dök upp på festen. Folk förstorar upp allt så förbannat, de skulle säkert inte ens bry sig om ni bara förklarade läget för dem. Säg som det är och sluta noja, då ska ni se att det löser sig. Ni kanske får en pik eller två, men so what? Folk är faktiskt ganska vettiga, tro det eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in