2020-06-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är riktigt att man ska inte bara räkan på kostnaden för lånet utan även kreditkostnaden för det bunda kapitalet. Jag brukar använda min låneränta för att beräkna kreditkostnaden. Ur logiken. Om jag sänker kraven på bostad så kan jag betala av lånet.

Även om du gör det så blir det ändå svårt att få lägre boendekostnad i en hyresrätt om du har mindre än 10 år i kö.
Boendekostnaden är inte så intressant för mig. Den klarar jag. Jag har inga lån. Det är poängen
Senast redigerad av Alpoxen 2020-06-18 kl. 12:20.
2020-06-18, 12:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Boendekostnaden är inte så intressant för mig. Den klarar jag. Jag har inga lån. Det är poängen
Det är klart att man klarar sig. Det går alltid att skära lite i lyxkonsumtion. Boendet är trotts allt prioriterat.

Frågan är vad som blir billigast.

Att ta höjd för kreditrisken är rätt meningslöst. Det kan gå åt båda håll och den alternativa placeringen kan också gå åt skogen.
2020-06-18, 12:54
Medlem
Citat:

Om du inte hade lånat samma 3.5 miljoner till spekulationer på aktiemarknaden (som du hade gjort om du köpt en bostad) hur hade alternativkostnaden sett ut då ?
Hade du fortfarande gjort samma vinst på aktierna som bostaden ökat i värde ?
2020-06-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Om du inte hade lånat samma 3.5 miljoner till spekulationer på aktiemarknaden (som du hade gjort om du köpt en bostad) hur hade alternativkostnaden sett ut då ?
Hade du fortfarande gjort samma vinst på aktierna som bostaden ökat i värde ?
Naturligtvis kan man inte låna 3 plus miljoner på banken för att spekulera på börsen. Det var lite tillspetsat.

Du kan låna det för att spekulera på bostadsmarknaden dock. Har du nån gång funderat på varför det är så? Beror det på att bankerna vill vara snälla?
2020-06-18, 14:59
Medlem
Citat:
Alternativkostnader är något annat idioterna aldrig räknar med.

Om man lagt pengarna på börsen i stället för att köpa den där frigolitlådan i Hammarby Sjöstad för femton år sedan hade vederbörande varit nästan lika rik som jag

Man måste bo någonstans, det fattar jag med. Att hyra är det enda vettiga

Om man bor eller planerar att bo på samma plätt i 10 år eller mer hade jag köpt alla dagar i veckan.

Exempel:

Pelle har en budget på 12.000 i månaden han kan antingen hyra en lägenhet eller låna pengar för att köpa.

Lån:

Om Pelle lånar 2,5 miljoner så får han en boendekostnad på 5.012 kr (1.35% ränta och 2.200 kr i avgift), Pelle räknar även med 830 kr tillbaks från ränteavdraget, vilket innebär att boendekostnaden hamnar på 4300. Resterande del av budgeten tänker Pelle använda för att amortera på bolånet...

Hyra:

Pelle hittar en lägenhet med en hyra för 7.000 kr, resterande andel av budgeten 5000 kr sparas i börsen. Pelle förväntar sig en 7% avkastning...

[1] Varje år får Pelle en löneökning och budgeten ökar med 1000 kr.
[2] Hyran höjs med 2% varje år.

Resultat:

Om Pelle hade lånat så hade hans ackumulerade boendekostnad uppgått till 448.000 kr (ränta + avgift - ränteavdrag), vidare har Pelle amorterat för totalt 1.352.000 kr. Pelles boendekostnad per månad har minskat p.g.a. av amorteringen och är nu 3.100 kr. Han kan nu välja att inte amortera eller fortsätta med det.

Om Pelle istället investerat så hade hans ackumulerade boendekostnad uppgått till 928.000 kr och sparande 948.000 kr, med avkastning på 7%/år så uppgår kapitalet till 1.320.000 kr efter 10 år. Pelle kan nu fortsätta med sitt investerande eller köpa ett boende.

Som du ser är det inte så stor skillnad efter 10 år, frågorna handlar mer vad man tror om börsen och bostadsmarknaden, samt vilka personliga risker man har om man äger boendet och hur länge man planerar att bo i staden. Exemplet är något förenklat, finns massa andra variabler att ta hänsyn till.
Senast redigerad av har 2020-06-18 kl. 15:04.
2020-06-18, 19:00
Medlem
Citat:
Naturligtvis kan man inte låna 3 plus miljoner på banken för att spekulera på börsen. Det var lite tillspetsat.

Du kan låna det för att spekulera på bostadsmarknaden dock. Har du nån gång funderat på varför det är så? Beror det på att bankerna vill vara snälla?

Det är för att panträtt i fastigheter/bostadsrätter är hyfsat stabila till skillnad från dina spekulationer på börsen.
2020-06-18, 23:17
Medlem
trumpisking: HAHAHA vilket svammel, o det komiska är att du är stolt över inlägget o kände dej överintellugent nät du skrev det, pstetiskt

Försökte skriva så att även de på särskolan skulle förstå men uppenbarligen misslyckades jag.

Det finns faktiskt ett tredje alternativ vilket är bostadslån kombinerat med minimal amortering och resterande sparas på börsen vilket ger mest netto efter 10 år.

Vad exakt opponerar du dig emot? Att ägande av en bostad kan minska boendekostnaden? Att den årliga genomsnittliga avkastningen är 7%? Att man kan hyra något vettigt för mindre än 7000? Att räntan på 1.35% är för låg?

Formulera en vettig tanke eller låt bli att svara.
2020-06-22, 09:58
Medlem
Amerikanska trender letar sig hit ofta och nu verkar det vara prisras i New York. Folk flyr till Florida. Kan i och för sig ha med skatter att göra för det är billigare vad jag förstått. Men enligt det här reportaget så planerar folk att jobba på distans från Florida.

Hur kommer det att bli här? Kommer det att bli livsstilsförändringar nu? Vi kommer antagligen få leva länge med viruset och villor är då att föredra. Har synts i prisbilden redan.

Men nu måste folk semestra i Sverige och de kanske får blodad tand för att flytta ut från storstäderna då de bekantat sig med sitt eget land lite närmare. En rymlig villa i andra, pittoreska delar av landet kan då locka om man funnit att det går perfekt att jobba på distans. Enligt en undersökning som jag inte hittar nu funkade distansarbetet bäst för de som var äldre men inte så bra för de yngre. Klart att det är så för de äldre har bra rutin på jobbandet och deras akilleshäl kan vara teknik.

Jag har noterat i min bekantskapskrets att de inte längre besöker gym utan nu är det golf som gäller. En monstermotionär har börjar reka orientering. Perfekt då för medelklassen att flytta ut till något luftigare utanför städerna och närmare golfen och orienteringsskogarna.

Från Amerikat.

Manhattan apartment deals plunged more than 80% in May compared with a year ago, according to a report from Miller Samuel and Douglas Elliman.
The high-end is getting hit hardest. Contracts for apartments priced at more than $5 million fell by 90%.
By contrast, South Florida saw a strong surge in May, especially for stand-alone homes.

https://www.cnbc.com/2020/06/18/manhattan-apartment-contracts-fall-over-80percent-in-may-florida-surges.html?__source=twitter%7Cmain
2020-06-22, 10:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Amerikanska trender letar sig hit ofta och nu verkar det vara prisras i New York. Folk flyr till Florida. Kan i och för sig ha med skatter att göra för det är billigare vad jag förstått. Men enligt det här reportaget så planerar folk att jobba på distans från Florida.

Hur kommer det att bli här? Kommer det att bli livsstilsförändringar nu? Vi kommer antagligen få leva länge med viruset och villor är då att föredra. Har synts i prisbilden redan.

Men nu måste folk semestra i Sverige och de kanske får blodad tand för att flytta ut från storstäderna då de bekantat sig med sitt eget land lite närmare. En rymlig villa i andra, pittoreska delar av landet kan då locka om man funnit att det går perfekt att jobba på distans. Enligt en undersökning som jag inte hittar nu funkade distansarbetet bäst för de som var äldre men inte så bra för de yngre. Klart att det är så för de äldre har bra rutin på jobbandet och deras akilleshäl kan vara teknik.

Jag har noterat i min bekantskapskrets att de inte längre besöker gym utan nu är det golf som gäller. En monstermotionär har börjar reka orientering. Perfekt då för medelklassen att flytta ut till något luftigare utanför städerna och närmare golfen och orienteringsskogarna.

Från Amerikat.

Manhattan apartment deals plunged more than 80% in May compared with a year ago, according to a report from Miller Samuel and Douglas Elliman.
The high-end is getting hit hardest. Contracts for apartments priced at more than $5 million fell by 90%.
By contrast, South Florida saw a strong surge in May, especially for stand-alone homes.

https://www.cnbc.com/2020/06/18/manhattan-apartment-contracts-fall-over-80percent-in-may-florida-surges.html?__source=twitter%7Cmain
Låter som en rimlig utveckling. Bostadsrätter i storstäderna ner i pris en aning de närmsta åren.
2020-06-22, 14:21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Från Amerikat.

Vad jag varit inne på länge, och fortfarande tycker detta tyder på, handlar det framförallt om att corona tvingade folk att stanna upp och snabbade upp processen att fatta sina egna preferenser. Väldigt, väldigt få människor får ut rätt sak av livet genom att bo i en ful bostadsrätt i en stressig men ändå snällt sagt medelmåttig stad. Hur många satt instängda i sin högt belånade bostadsrätt i April, omgiven av betong, skräp och kriminalitet, och funderade på vad som hände med livet egentligen, och hur de kunnat hamna vid dessa kompromisser?

I Sverige är det mer meningslöst än någon annanstans att hamna där, eftersom vi har världens horriblaste beskattning mot produktion. D.v.s. det du vinner i karriär på att hålla närhet till huvudkontoren är så pass litet att det i princip direkt tas ut av kostnader ändå.
2020-06-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vad jag varit inne på länge, och fortfarande tycker detta tyder på, handlar det framförallt om att corona tvingade folk att stanna upp och snabbade upp processen att fatta sina egna preferenser. Väldigt, väldigt få människor får ut rätt sak av livet genom att bo i en ful bostadsrätt i en stressig men ändå snällt sagt medelmåttig stad. Hur många satt instängda i sin högt belånade bostadsrätt i April, omgiven av betong, skräp och kriminalitet, och funderade på vad som hände med livet egentligen, och hur de kunnat hamna vid dessa kompromisser?

I Sverige är det mer meningslöst än någon annanstans att hamna där, eftersom vi har världens horriblaste beskattning mot produktion. D.v.s. det du vinner i karriär på att hålla närhet till huvudkontoren är så pass litet att det i princip direkt tas ut av kostnader ändå.

Så sant. Coronan har gett folk en möjlighet att fundera över sina prioriteringar. Många har säkert upptäckt att de kan välja en annan livsstil. Tycker makthavarna verkar stressade över det. Nu försöker man trycka ut mediebudskap hur baaarna mått dåligt. Undrar om folk går på det. Många gymnasieelever har kanske t o m presterat bättre nu då de fått jobba i lugn och ro. De kanske t o m tar examen.

Även arbetsgivare tittar på möjligheter att permanenta hemarbetet. Billigare kontorshyror är nog deras motiv. Det innebär att en luftig villa med kontorsdel är att föredra. Coronan kanske kommer att höja vår livskvalitet vad det visar sig.
2020-06-23, 10:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Låter som en rimlig utveckling. Bostadsrätter i storstäderna ner i pris en aning de närmsta åren.
Väldigt svårt att sia på längre sikt just ju. Vi har en turbulent tid och myndigheter är inne och petar aktivt så reglerna man bygger sin prognos på kan ändras.

På kost sikt så tror jag lägenheter kommer att falla en del under hösten när fulla effekten av civid19 börjar så i arbetar leden. Hus tror jag klarar sig bättre mycket pga att dess arbetare i större utsträckning jobbar hemma och har arbeten som inte är lika känsliga för raset inom vissa branscher. Sommarställen har en rush just nu så det påverkar totalsiffrorna för marknaden.

Efter nyår så verkar skatten på uppskjuten vinst vara på väg bort. Så det förbättrar en del. Sedan beror det mycket på hur bekämpningen av civid 19 går. Kommer ett vaccin innan jul så påverkar det mycket.

Om ett år så kan det gå lite åt alla håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in