Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Alternativkostnader är något annat idioterna aldrig räknar med.
Om man lagt pengarna på börsen i stället för att köpa den där frigolitlådan i Hammarby Sjöstad för femton år sedan hade vederbörande varit nästan lika rik som jag
Man måste bo någonstans, det fattar jag med. Att hyra är det enda vettiga
Om man bor eller planerar att bo på samma plätt i 10 år eller mer hade jag köpt alla dagar i veckan.
Exempel:
Pelle har en budget på 12.000 i månaden han kan antingen hyra en lägenhet eller låna pengar för att köpa.
Lån:
Om Pelle lånar 2,5 miljoner så får han en boendekostnad på 5.012 kr (1.35% ränta och 2.200 kr i avgift), Pelle räknar även med 830 kr tillbaks från ränteavdraget, vilket innebär att boendekostnaden hamnar på 4300. Resterande del av budgeten tänker Pelle använda för att amortera på bolånet...
Hyra:
Pelle hittar en lägenhet med en hyra för 7.000 kr, resterande andel av budgeten 5000 kr sparas i börsen. Pelle förväntar sig en 7% avkastning...
[1] Varje år får Pelle en löneökning och budgeten ökar med 1000 kr.
[2] Hyran höjs med 2% varje år.
Resultat:
Om Pelle hade lånat så hade hans ackumulerade boendekostnad uppgått till 448.000 kr (ränta + avgift - ränteavdrag), vidare har Pelle amorterat för totalt 1.352.000 kr. Pelles boendekostnad per månad har minskat p.g.a. av amorteringen och är nu 3.100 kr. Han kan nu välja att inte amortera eller fortsätta med det.
Om Pelle istället investerat så hade hans ackumulerade boendekostnad uppgått till 928.000 kr och sparande 948.000 kr, med avkastning på 7%/år så uppgår kapitalet till 1.320.000 kr efter 10 år. Pelle kan nu fortsätta med sitt investerande eller köpa ett boende.
Som du ser är det inte så stor skillnad efter 10 år, frågorna handlar mer vad man tror om börsen och bostadsmarknaden, samt vilka personliga risker man har om man äger boendet och hur länge man planerar att bo i staden. Exemplet är något förenklat, finns massa andra variabler att ta hänsyn till.