Citat:
Ursprungligen postat av
vnc-
Boendekostnad styr, inte priset.
En 2a i innerstan för 4msek har en kostnad på 3200kr i månaden, hyrorna på dessa lägenheter är ofta runt 2000kr.
Menar du att folk kommer börja välja att betala 12,500kr i hyra för en hyres 2a i älvsjö, eller 15.000kr i hyra för ett osäkert andrahandskontrakt?
Inget pekar mot högre räntor som skulle kunna öka kostnaden för BR, inget pekar mot att HR skulle bli billigare eller mer tillgängligt.
Vad är den uppenbara risken med felviktningen menar du? Givet hur billig kostnaden för BR är så tycker jag prissättningen är fullt rimlig.
Alltså, först och främst är det redan något som hänt och händer, dvs BR Stockholm går nedåt medan villa (överallt) går uppåt. Detta är en ansats till en förklaring för varför, inte en prognos.
Nej, kostnad för att låna pengar styr inte huruvida BR går upp eller ner, för samma kostnad för att låna pengar gäller vid ägt boende. Så om folk hellre äger sitt boende värderar de BR lägre och ett ägt boende högre. Sedan är såklart inte BR en homogen marknad heller; om folk nedvärderar små bostadsrätter i stan till förmån för större bostadsrätter utanför värderas återigen BR i stan ner. Nu råkar bara en stor del av den marknadens transaktioner handla om små BR i stan (ex nämnda tvåa).
Konceptet "äh, jag är inte så kräsen just nu, jag tar ett billigt maxlån och bor i den här lilla halvdana tvåan sen säljer med vinst om ett par år" döljer en massa kostnader. En av dessa visade corona: boendet är (relativt alternativen) mycket oattraktivt vid en pandemi. Den kostnaden är inte till sin natur monetär, men det är inget problem att se att den kan översättas till det.
Om du vill hitta fler (och större) missade kostnader för risk är det bara att titta på själva konceptet, att en BR inte är en bostad du äger. Upplägget aggregerar bara kostnad för risk till ett kollektiv, vilket inte ökar EMV (det minskar förväntad volatilitet).
Om man som dig då tittar på kostnad för lån och missar att värdera köpeskillingen som sådan tenderar detta att bli en extrem missräkning.