2020-06-22, 06:17
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har tenkt på den uidentifiserte bilen som rygger opp gangveien 09:05. Politiet har opplyst at bilen er synlig på opptakene fra andre siden av Langvannet.

Nå har jeg lagt merke til at politiets mediestrategi ofte har vært å gi informasjon for at publikum skal konsentrere seg om ett konkret område på ett konkret tidspunkt. Fordi noe skjedde der på den tiden. Politiet sier at det skal ha vært en bil som rygget opp gangveien, mot huset i Sloraveien.

Jeg tror at det som skjedde på det tidspunktet, var at TH selv tok snarveien da han kjørte til jobben. Han var sent ute, og ville spare to-tre minutter. Men, han har forklart til politiet at han kjørte den lovlige veien, hvilket innebærer at han forlot Sloraveien to-tre minutter senere enn han har forklart.

Hvorfor lyver TH om sine bevegelser forsvinningsdagen? Fordi han trodde ikke at noen skulle oppdage det. Han møtte ingen langs gangveien. Han visste at ingen hadde sett han. Han var ikke klar over at kamera på andre siden av Langvannet fanget opp trafikk langs gangveien.

Nå er det blitt umulig for han å forklare seg om snarveien han tok på vei til jobb den dagen. Kanskje fordi han brukte gangveien i løpet av natten også, da han fraktet vekk AEH. Og han svetter over muligheten for at kameraene har registrert turen hans i mulm og mørke.

Jeg tror hele kidnappingshistorien er arrangert for

1) at barna ikke skulle mistenke ham for å ha drept AEH

2) at det kan ha vært et poeng at liket ikke skulle finnes. Mulig det er skader, merker og spor på kroppen etter år med mishandling. Jeg ville iallfall ha gransket AEHs legejournaler nøye.

3) at etterforskningen skal bli så vanskelig som mulig for politiet

Men det er nøye planlagt. Og jeg ender som vanlig opp med å tro at det er livsbevisene på morgenen som er forfalsket. Det finnes ingen medhjelpere utover mulig hjelp med telefonene på forsvinningsdagen.
Det har vel blitt vist video av den ryggende bilen?

Samtalen med lønn står i veien for drap om natten etter min mening, i tillegg til at alt som skjedde mellom 0856 og 0914 vitner om at det skjedde noe spesielt i disse minuttene.

Jeg tror hun ble drept i tiden 0906-0910.
Citera
2020-06-22, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tack! Jag tycker det är konstigt att han kommer till offentligheten bara för att antyda något
vi inte får veta och pratar mest i "allmänhet" om minnen från den tiden, men lägger in små hintar mellan raderna.
Det vi får höra väger ju inte tungt alls, i förhållande till skuld.
Kanske han ville rentvå sig själv med att hans relation till familjen Hagen var normal
och att han gillade AEH på ett naturligt sätt, "inget konstigt med det".
När han säger att han kände att han togs på allvar av polisen måste man undra på vad sätt han togs på allvar.
Polisen vet säkert mer ...?

Om man ser på kartan kan man nog inte se mellan fiskeplatsen eller huset till Futurum (men kan ha fel, beror ju på terrängen osv), det är visst 4 kilometer mellan ...
GM och medhjälpare kan ju ha ringt till varandra helt enkelt.

Takk! :-) Jeg er enig med deg. Jeg synes også at det var litt merkelig av eks-svogeren å delta i den krimpodden bare for å komme med antydninger.
Det kunne høres ut som om det var noe alvorlig som hadde skjedd som eks-svogeren hadde fortalt om til politiet.

Ja du har rett i at det er lang avstand mellom huset og Futurum. Å bruke telefon som du foreslo, er mye smartere og enklere

Man kan se bilder her som viser terrenget mellom Futurum og huset i Sloraveien og fiskeplassen. Jeg har sett bedre bilder som jeg dessverre ikke fant nå og de bildene viste høydeforskjellene og det så ut til at Futurum ligger mye høyere opp i terrenget enn huset i Sloraveien.
https://www.dagbladet.no/nyheter/kidnappingsdramaet-politiet-vil-komme-i-kontakt-med-ukjent-person/70642834
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-de-ubesvarte-sporsmalene/70653812
Og det ser også ut til å være en del trær i mellom Futurum og fiskeplassen:
https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/?maaned=forsvinningen

Jeg fant et innlegg fra agvvv som skrev om når eks-svogeren kjente TH og AE:
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
En x-svoger, som kjente dem fra ungdomstiden på Hadeland, forteller at han dro til politiet allerede i november, da han hørte om forsvinningen. Fordi han mente dette kunne dreie seg om konedrap. Hvis ikke det sier deg noe, så vet ikke jeg.
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-22 kl. 06:25.
Citera
2020-06-22, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hvorfor skal vi spekulere i om hvorfor forholdet tok slutt? Hva er det du prøver å si?
Og har du noen eksempler på hva som skulle gjort svogeren så hevngjerrig at han ville lyve til politiet for å få satt TH inn i 21 år? Det er jo litt av en hevn da? Er dette virkelig sannsynlig?
Kanskje vi samtidig skulle spekulere i hvorfor den andre svogeren har dratt sin vei. Ex-mannen til THs eldstedatter. Under vanlige omstendigheter og skilsmisse, så blir man vel blitt værende i landet, og spesielt når man har barn og jobb, men i dette tilfellet har han dratt til Australia.
Noen har også nevnt misunnelse, at ex-svogeren som pratet i den podden var misunnelig, hva tenker du om det, og hva skulle han vært misunnelig for? TH levde jo fatteslig i forhold til hvor mye penger han hadde. Ikke noe svær luksusvilla, basseng i hagen, Bugatti eller Rolls-Royce i innkjørselen.

Jag fick också en konstig känsla av exsvågerns framträdande, missunnsamhet kan kanske förklara en del av den känslan. Missunnsam mot att TH hade AEH, som exsvågern fann vacker och trevlig (det sa han minst två gånger - och att han "stod på AEH:s sida!), missunnsam mot de pengar TH hade, hur han än använde dem.
Kanske ville exsvågern själv ha AEH under skoltiden och senare ... och råkade bli tillsammans
med TH:s syster, som nr 2? Det tog slut för att känslorna för systern inte var riktigt genuina..?
Bara spekulationer kanske ..
Senast redigerad av Moschata 2020-06-22 kl. 06:37.
Citera
2020-06-22, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk! :-) Jeg er enig med deg. Jeg synes også at det var litt merkelig av eks-svogeren å delta i den krimpodden bare for å komme med antydninger.
Det kunne høres ut som om det var noe alvorlig som hadde skjedd som eks-svogeren hadde fortalt om til politiet.

Ja du har rett i at det er lang avstand mellom huset og Futurum. Å bruke telefon som du foreslo, er mye smartere og enklere

Man kan se bilder her som viser terrenget mellom Futurum og huset i Sloraveien og fiskeplassen. Jeg har sett bedre bilder som jeg dessverre ikke fant nå og de bildene viste høydeforskjellene og det så ut til at Futurum ligger mye høyere opp i terrenget enn huset i Sloraveien.
https://www.dagbladet.no/nyheter/kidnappingsdramaet-politiet-vil-komme-i-kontakt-med-ukjent-person/70642834
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-de-ubesvarte-sporsmalene/70653812
Og det ser også ut til å være en del trær i mellom Futurum og fiskeplassen:
https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/?maaned=forsvinningen

Jeg fant et innlegg fra agvvv som skrev om når eks-svogeren kjente TH og AE:

Det framgick inte i podden att han reagerade som om TH dräpt AEH, antydningarna gick mer
ut på att han hade valt att stå på AEH:s sida, vad han nu menade med det i sammanhanget i podden.
Att han inte lät oss veta mer? Som sagt, polisen vet säkert mer.

Ursprungligen postat av agvvv:
"En x-svoger, som kjente dem fra ungdomstiden på Hadeland, forteller at han dro til politiet allerede i november, da han hørte om forsvinningen. Fordi han mente dette kunne dreie seg om konedrap. Hvis ikke det sier deg noe, så vet ikke jeg."

Varifrån kan agvvv ha fått att exsvågern kontaktade polisen för att han ville påtala att det kan ha varit ett dråp? Det kanske agvvv läst i media, en tolkning av en journalist?
Annars tror jag agvvv har rätt i det han skriver ... Exsvågern verkar ha en lurig relation till TH.
Senast redigerad av Moschata 2020-06-22 kl. 06:42.
Citera
2020-06-22, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det har vel blitt vist video av den ryggende bilen?

Samtalen med lønn står i veien for drap om natten etter min mening, i tillegg til at alt som skjedde mellom 0856 og 0914 vitner om at det skjedde noe spesielt i disse minuttene.

Jeg tror hun ble drept i tiden 0906-0910.

Nei, det har ikke vært offentliggjort hverken video eller bilder av den ryggende bilen.

Jeg tror ikke det finnes noen ryggende bil i det hele tatt. Men at TH kjørte hjemmefra 09:05 og at billyktene hans vises på videoopptaket da han kjørte gangveien ned mot fiskebrygga for å spare noen minutter på vei til jobb den morgenen.

Både samtalen med lønnsansvarlig og alibisamtalen 09:14 må da være forfalskede, sammen med sms 09:10. Hvis AEH ble drept og fjernet fra huset i løpet av natten.
Citera
2020-06-22, 07:22
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Nei, det har ikke vært offentliggjort hverken video eller bilder av den ryggende bilen.

Jeg tror ikke det finnes noen ryggende bil i det hele tatt. Men at TH kjørte hjemmefra 09:05 og at billyktene hans vises på videoopptaket da han kjørte gangveien ned mot fiskebrygga for å spare noen minutter på vei til jobb den morgenen.

Både samtalen med lønnsansvarlig og alibisamtalen 09:14 må da være forfalskede, sammen med sms 09:10. Hvis AEH ble drept og fjernet fra huset i løpet av natten.
Da må det ha vært en illustrasjonsvideo av en grå ryggende bil jeg har sett.

Uansett har jeg liten tro på at telefon med lønn er fake. Det skjedde mye de minuttene som kunne vært unngått hvis hun allerede var død på natten.

TH kunne reist på jobb som vanlig kl. 07, samtalen med lønn kunne da gitt TH solid alibi, i tillegg til 0914 telefonen, og de kunne tatt ting med ro.

Nå ble det i stedet stressende minutter hvor alibiet handler om hvilket minutt hun kan være drept på. Derfor feilet planen om «kidnapping» totalt.
Citera
2020-06-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det framgick inte i podden att han reagerade som om TH dräpt AEH, antydningarna gick mer
ut på att han hade valt att stå på AEH:s sida, vad han nu menade med det i sammanhanget i podden.
Att han inte lät oss veta mer? Som sagt, polisen vet säkert mer.

Ursprungligen postat av agvvv:
"En x-svoger, som kjente dem fra ungdomstiden på Hadeland, forteller at han dro til politiet allerede i november, da han hørte om forsvinningen. Fordi han mente dette kunne dreie seg om konedrap. Hvis ikke det sier deg noe, så vet ikke jeg."

Varifrån kan agvvv ha fått att exsvågern kontaktade polisen för att han ville påtala att det kan ha varit ett dråp? Det kanske agvvv läst i media, en tolkning av en journalist?
Annars tror jag agvvv har rätt i det han skriver ... Exsvågern verkar ha en lurig relation till TH.
Han sier at han hadde en annen teori enn politiet fra begynnelsen og at med det han visste om forholdet til AEH og TH, så var det naturlig for han å mene at hun var drept. https://podcasts.apple.com/no/podcast/l%C3%B8renskog-saken-jeg-m%C3%A5tte-g%C3%A5-til-politiet/id1219276920?i=1000473629374
Citera
2020-06-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regalstett
Jeg har lenge hatt en sterk følelse av at TH er GM, og jeg har delt mange av kornblomst sine vurderinger og tanker. Jeg tror politiet sitter på sterkere bevis enn det kan synes som, og at de nå bygger opp dette sterkt nok så det ihvertfall skal holde ved neste fremstilling for retten.

Men samtidig så fortjener andre alternativer en grundig vurdering også.
Derfor håper jeg spesielt at alle "vi" som mener TH er GM kan reflektere litt rundt disse tingene:

Uansett motiv - hvis TH ville ta sin hustru gjennom så mange år av dage: Hvorfor velge en så utrolig komplisert og risikabel måte å gjøre det på? Hvorfor ikke velge en kule i panna i nattemørket, for å si det litt flåsete. Hvis TH uansett har klart å skjule kontakt og kommunikasjon med medhjelpere så ville ikke en slik enkel fremgangsmåte gitt noe sterkere mistanke mot TH, det kunne jo fort bli linket til en type hevnaksjon i forbindelse med businessen hans, for eksempel.
TH virker jo heller ikke som en fyr som liker oppmerksomhet særlig godt. Så hvorfor planlegge for tiårets kriminalsak med tilhørende mediedekning?

Hvis TH skulle gjort dette så er det åpenbart at han må ha medhjelpere. Både for selve handlingen og krypto-opplegget. Det er en fyr på 70 år, skal han ha klart å ta fruen av dage, frakte henne vekk, skaffe seg alibi, produsere trusselbrev, håndtere krypto-kommunikasjon og alt med minimalt av spor lagt igjen? Neppe. Slik jeg ser det må han hatt hjelp. Medhjelpere betyr sterkt forhøyet risiko for lekkasjer og tabber. Hvorfor velge dette fremfor f.eks. en "ulykke" på fjelltur?

Hvis TH ikke er GM så blir saken nesten enda mer spektakulær. Da snakker vi et helt nytt nivå av planlegging som er nødvendig. En tanke jeg ikke klarer å fri meg helt fra er at, hvis jeg har forstått det rett, GM må ha en utrolig stor selvtillit på krypto-delen. Selv med verdensomspennende politikompetanse på kryptovaluta har vedkommende vært sikker på at kommunikasjonen har vært umulig å spore.

Hva slags datageni, som i tillegg er tungt kriminell, kapabel til å gjennomføre spektakulære operasjoner, og har solide kontakter i den kriminelle underverdenen kan ha hatt store nok baller til å gjennomføre dette? Navnet har blitt nevnt i tråden noen ganger siden starten; D*vid To*ka. Tanker rundt dette?

Var det Toska som bodde hos Skansen før? det var snakk om at en kryptoekspert bodde i ett av nabohusene. Lurer på om politiet nå går inn i feriemodus i 2 mnd, og er det ikke rart at TH kjører på med å både skulle betale resterende kryptokrav på ca. 8 mill EUR og i tillegg være villig til å betale 10 mill til den som kan bidra til at man finner AEH. Det er veldig selvmotsigende. Det ville jo tatt lang tid å overføre 8 mill EUR i monero uansett.
Citera
2020-06-22, 09:17
Medlem
Citat:

Hva er det som feiler deg egentlig? alle har vel hørt om den ryggende grå bilen? https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/06/195675952/aftenposten-bil-rygget-opp-til-hagen-huset

Jeg tror ikke dette er så vanskelig som alle skal ha det til. Futurum-mennene har antagelig hentet henne etter 0914 en gang. Det er naturlig å ha kontakt med familiemedlemmer, så de samtalene trenger ikke å være forfalsket. Dessuten tror jeg det er meget vanskelig. Det har vært beskrevet at noen har overvåket de og det er minst 1 fuglefotograf som hevder han så 3 menn 100 m ifra boligen med telelinser og fiskestang. De bryske utlendingene. Så da kan det være at det er en kidnappingshistorie. Det passer med hva den damen på Åsted savnet sa - to menn i mørke klær kledd som de 2 mennene på overvåkningsvideoen og med samme bil i annen farge. De kan ha gjort noe med bilen før de dro av gårde for at de ikke skulle bli avslørt som den grå bilen. Det var snakk om at det var et sag og høvleri på den veien de kjørte også, og jeg lurte på om bakhonet kom derfra, he he. TH kan ha vært den som bestilte det hele, men jeg tviler faktisk på det.
Citera
2020-06-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Da må det ha vært en illustrasjonsvideo av en grå ryggende bil jeg har sett.

Uansett har jeg liten tro på at telefon med lønn er fake. Det skjedde mye de minuttene som kunne vært unngått hvis hun allerede var død på natten.

TH kunne reist på jobb som vanlig kl. 07, samtalen med lønn kunne da gitt TH solid alibi, i tillegg til 0914 telefonen, og de kunne tatt ting med ro.

Nå ble det i stedet stressende minutter hvor alibiet handler om hvilket minutt hun kan være drept på. Derfor feilet planen om «kidnapping» totalt.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/06/195675952/aftenposten-bil-rygget-opp-til-hagen-huset
Citera
2020-06-22, 09:41
Medlem
Citat:

Det er så vidt jeg skjønner dårlig kvalitet på videoen, men at bilen rygger har de vel kunne se ved at det er forskjellige farger på frontlys og bak - /ryggelys.
Senast redigerad av Alsagio 2020-06-22 kl. 10:29.
Citera
2020-06-22, 10:17
Medlem
[quote=Jayce|72025864]Det er noe med tidslinjen og anropene som gjør at flere stiller spørsmål.

Mye tyder på at den bilen som er fanget opp på et overvåkingskamera kl. 09:05 i det den rygger opp gangveien i retning mot boligen, er involvert i saken.

Men ser vi på alle de minuttene som gikk fra kl. 09:05 og frem til det tidspunktet som er oppgitt å være siste livstegn fra AEH, så kan man spørre seg hvor realistisk det er at antatt ukjente bakmenn har ventet i over 10 minutter før de gikk til aksjon. Det hastet jo med å kjøre opp bilen rett etter at TH hadde dratt.

Rundt kl. 09:05 var de altså så og si framme ved boligen, men det skjer altså ingenting før tidligst etter kl. 09:16 da det er antatt at AEH skal ha avsluttet telefonsamtalen med et familiemedlem.

Hvor realistisk er det at angivelige kidnappere kjører frem til boligen i all hast, men venter i lengre tid før de slår til?

Mitt svar til kommentaren over. (Ikke god på dette forumet)😅:

I og med at dette ser nøye planlagt ut så tror jeg de kan ha avlyttet huset i sloraveien.
Så mange telefoner AEH tok den morgenen, så kan de ikke ha tatt noen sjanse om hun feks sto i telefonen når de slo til.
Senast redigerad av Sommerful90 2020-06-22 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in