Citat:
Ursprungligen postat av
scoremax
jag läste lite i tråden, och drog slutsatsen (av egen erfarenhet) att när du bor som du gör, och odlar 200KVM spannmål, så blir inte det bästa utbytet att skörda grödan, utan det blir som att fixa flera hundra kilo kött som lockas dit, alltså tänkte jag föreslå att du skaffade ett vapen, men sedan läste jag att du hade nattsikte, så då antar jag du har den biten löst.
Spannmålen är hyfsat sämst annars att odla, då mjölet är så jävla billigt i affären.
Detta kan lagras Lääääänge, om du vaccumförpackar och säkrar.
använd som sagts dom 200KVM som en viltåker.
Du går verkligen "all in", enligt min åsikt bör du ta det lugnare och låta tiden evolvera fram ditt ställe.
När "Raiders" pratar om att dom minsann skall göra det ena och det andra, så lever dom i villfarelsen att Du sitter mentalt kvar i Sverige 1970, och att dom är i "book of Eli".
Så är det ju absolut inte.
btw:
Investera i en åtelkamera med MMS-Avisering, så dser du omedelbart vad som är i ditt fält och kan minimera betandet medelst lämlig åtgärd.
Dom kostar typ 3 tusen, men det är det värt.
om du nu ämnar följa lagen så kommer generellt sätt Djuren ha käkat upp dina grödor innan jaktsäsongen startar, bara så du vet.
Tack för input.
Det här året är då jag har möjlighet testa gården, Corona och jobba hemifrån gör det ännu mer gynnsamt då man verkligen får tid hålla på. Därav lite all in just nu, framöver kommer endast odlas för ha frö, visst lager etc, växthus kommer ligga i lager och inte användas.
Spannmålet är som sagt även det en test, jag har beräknat 200 kvm ska räcka för mig, foder till höns etc, om det skulle räcka vet jag inte, lärdomen här är att vilt är något man måste ta med i beräkningen kan förstöra ens chanser till överlevnad om allt ställs på sin spets. I ett skarpt läge hade jag givetvis ställt mig på pass och skjutit bort minsta djur som letar sig mot odlingen. Nu lär jag mig istället av det och blir bättre förbered ifall att.
Sen försöker jag kombinera att klara året samt att bygga för framtiden. Ett exempel på det är den del jag planterat äpplen, plommon, körsbär mm samt stängslat in. Den delen kommer i framtiden ge viktig avkastning.
Att ta vara på allt och lagra så man har över en vinter blir också en del. Samt att skapa egen frö odling så man alltid har tillgång till nya fröer.
Mjöl kan man givetvis bunkra. Min tanke är skapa något som helt är oberoende av att affärer finns eller andra människor och över lång tid, kanske min livstid. Därav test med spannmål bland annat.
Kunskapen från det här året kommer jag att ha med mig för livet och det lager jag bygger upp kommer jag veta att detta är verkligen något man behöver.
När jag i höst lämnar gården för leva som vanligt så kommer jag veta en massa om hur man överlever längre tid. Jag kommer fortsätta att odla för säkerställa fröer i lager samt sättpotatis mm. Äpplen och andra bärbuskar kommer kompletteras, skötas osv så att dessa finns ifall att. Det jag köpen in och lägger i lager kommer vara anpassat efter en verklighet och inte något man tror kan vara bra att ha.
Blir ett lärorikt år och sen framöver kommer gården användas som tidigare, sommarstuga och vid jakten. Däremot kommer jag inte låta den växa igen utan hålla efter och se till att om skiten träffar fläkten kan jag snabbt ta mig hit och överleva på det här stället.