2020-07-07, 00:03
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Har läst tråden, och den var lika intressant som jag först trodde. Har tagit en massa anteckningar, så jag hoppas att du inte har några invändningar om jag kommer med lite förslag eller konstiga frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
[Höns, art Sussex]
Hur går det med dessa? Du har väl inte haft ihjäl dem än? Skulle va kul att höra lite mer utförligt om vad du kommit fram till och/eller om du tänker utöka flocken.

Citat:
Ägg ger dessa...6-8 ägg plockas dagligen...Trodde inte de skulle äta så mycket; över kg varje dag går åt; på sikt skulle det innebära att 400 kg foder måste odlas. Sen är frågan hur många hönor är optimalt ha, just nu känns 11 hönor lite mycket då de ger mer ägg än man egentligen behöver
Sen är det som du också säger; de äter allt möjligt, vilket borde betyda att man bör odla något som ger riklig skörd men som samtidigt är busenkelt att driva upp. Vet att du är förtjust i vete, så överge inte den planen, men fundera på hur du kan skifta om ration mellan ägg och veteproduktion. Ägg är ett superlivsmedel, vete är det inte ur näringssynpunkt, och ingen vad jag vet har dött av att äta en mer LCHF-baserad kost.

Citat:
Getter var en intressant tanke, kanske förbereda plats för kunna ha djur oavsett om det skulle vara en ko, ett gäng getter, får, gris.
Jag har inte sett detta irl själv, och jag kan missminna mig om hur enkelt det var, men jag såg en dokumentär för ett tag sedan där man avlade fram kaniner enbart för köttets skull. (Pälsen är väl en bonus, men det var inte det man fokuserade på.) Tycker det kan låta som en vettig idé att utforska närmare. Dem förökar ju sig som...ehm...kaniner gör och de växer till sig mycket fort, och äter förhållandevis lite (tror jag).
Citera
2020-07-07, 16:34
Medlem
RostigHinks avatar
Kul tråd.

Men, jag är inte så säker på att spannmålsodling utan maskiner är något vidare om man tittar på nettokalorierna man får ut. Då är jag mer för någon slags köttproduktion. Idisslare klarar sig med gräs. Kossor på gräsbete får dessutom en del av fettsyran EPA i sig, något vi behöver. Även höns bidrar till köttproduktion så har man för många hönor kan man slakta undan de yngre. Även tuppar går bra att äta. Tänk den franska rätten coq au vin, den ska göras på tupp.

Grönsaker och rotfrukter tror jag på. Med växthus blir det inte så väderberoende. Vad man får se upp med är diverse sjukdomar, framförallt potatis och i synnerhet om man sparar sättpotatis. Tänk nematoder som exempel. Jag hade själv ett tag min favoritpotatis, blå mandel som är känd för sn känslighet för sjukdomar. Jag odlade dem i separata land en bit bort från andra potatissorter. Detta var många år sedan och idag tror jag inte det går att uppbringa blå mandel längre.

Vad gäller svamp så skulle jag inte lita på en utländsk app. Här tycker jag man ska försöka hitta en svampexpedition med en kunnig mykolog som kan lära ut vad som funkar. Det finns dock ett antal rätt säkra svampar, gul och blek kantarell, blek taggsvamp, blodriska, stensopp, citronsopp. Efter att ha sett trattkantarell, rödgul och svart trumpetsvamp så kan man dem med en gång. Kungs och snöbollschampinjon är lätta men dessa plockar jag inte då de lätt tar upp kadmium. Stenmurkla var förr en läckerhet och enkel att känna igen men idag vet man att giftet i dem inte försvinner helt ens efter 3 förvällningar så jag plockar inte dessa längre. Tyvärr då de är enkla att odla, gå ut i en rätt gles skog och gräv ner tidningar.

Har ett litet växthus och en liten plätt att odla i men det blir knappast några mängder. Kanske jag gör något åt det och skaffar någon markplätt någonstans.
Citera
2020-07-11, 10:32
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Har läst tråden, och den var lika intressant som jag först trodde. Har tagit en massa anteckningar, så jag hoppas att du inte har några invändningar om jag kommer med lite förslag eller konstiga frågor.

Hur går det med dessa? Du har väl inte haft ihjäl dem än? Skulle va kul att höra lite mer utförligt om vad du kommit fram till och/eller om du tänker utöka flocken.

Sen är det som du också säger; de äter allt möjligt, vilket borde betyda att man bör odla något som ger riklig skörd men som samtidigt är busenkelt att driva upp. Vet att du är förtjust i vete, så överge inte den planen, men fundera på hur du kan skifta om ration mellan ägg och veteproduktion. Ägg är ett superlivsmedel, vete är det inte ur näringssynpunkt, och ingen vad jag vet har dött av att äta en mer LCHF-baserad kost.

Jag har inte sett detta irl själv, och jag kan missminna mig om hur enkelt det var, men jag såg en dokumentär för ett tag sedan där man avlade fram kaniner enbart för köttets skull. (Pälsen är väl en bonus, men det var inte det man fokuserade på.) Tycker det kan låta som en vettig idé att utforska närmare. Dem förökar ju sig som...ehm...kaniner gör och de växer till sig mycket fort, och äter förhållandevis lite (tror jag).
Hönsen är vid liv fortfarande, har dock mist en till vilket jag misstänker någon rovfågel ligger bakom, men får skylla mig själv lite då dessa släpps ut på morgonen och får gå sprätta på gården som de vill.

Min reflektion på ha höns är att dessa ger en jävla massa mat inform av ägg samt att man givetvis även kan förtära hönan också. Just på äggfronten så ger 10 hönor mer än vad en person förbrukar, så ägg jag får över har hundarna fått. Så 10 hönor är nog rätt lagom för 1 person, några fler om man är 2 osv. Inga planer utöka Flocken utan det får vara som det är.

Vete har jag odlat för enbart se vilket utfall man får ifrån såna odling som amatör. Just för se om man kan skörda hem så mycket att det räcker för ett års förbrukning till en själv samt foder till höns eller annat. Tyvärr gick viltet hårt åt åkern så utfall kommer bli mycket sämre än väntat, men även det en parameter att beakta ifall man ska bli helt självförsörjande att man kan lika snabbt förlora sin försörjning pga vilt, väder osv.
Men skulle skiten träffa fläkten så är hönor definitivt något jag vill ha, de ger så mycket mat tillbaka med låg arbetsinsats.

Kaniner mm finns i bakhuvudet att skaffa, då jag inte kommer bo permanent här så har jag valt bort skaffa fler djur, har läst på lite och just kaniner är ett djur jag skulle garanterat satsa på om det krävdes just då dessa förökar sig bra, ger bra kött samt foder är lätt fixa till dessa på gården.
Citera
2020-07-11, 10:52
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Kul tråd.

Men, jag är inte så säker på att spannmålsodling utan maskiner är något vidare om man tittar på nettokalorierna man får ut. Då är jag mer för någon slags köttproduktion. Idisslare klarar sig med gräs. Kossor på gräsbete får dessutom en del av fettsyran EPA i sig, något vi behöver. Även höns bidrar till köttproduktion så har man för många hönor kan man slakta undan de yngre. Även tuppar går bra att äta. Tänk den franska rätten coq au vin, den ska göras på tupp.

Grönsaker och rotfrukter tror jag på. Med växthus blir det inte så väderberoende. Vad man får se upp med är diverse sjukdomar, framförallt potatis och i synnerhet om man sparar sättpotatis. Tänk nematoder som exempel. Jag hade själv ett tag min favoritpotatis, blå mandel som är känd för sn känslighet för sjukdomar. Jag odlade dem i separata land en bit bort från andra potatissorter. Detta var många år sedan och idag tror jag inte det går att uppbringa blå mandel längre.

Vad gäller svamp så skulle jag inte lita på en utländsk app. Här tycker jag man ska försöka hitta en svampexpedition med en kunnig mykolog som kan lära ut vad som funkar. Det finns dock ett antal rätt säkra svampar, gul och blek kantarell, blek taggsvamp, blodriska, stensopp, citronsopp. Efter att ha sett trattkantarell, rödgul och svart trumpetsvamp så kan man dem med en gång. Kungs och snöbollschampinjon är lätta men dessa plockar jag inte då de lätt tar upp kadmium. Stenmurkla var förr en läckerhet och enkel att känna igen men idag vet man att giftet i dem inte försvinner helt ens efter 3 förvällningar så jag plockar inte dessa längre. Tyvärr då de är enkla att odla, gå ut i en rätt gles skog och gräv ner tidningar.

Har ett litet växthus och en liten plätt att odla i men det blir knappast några mängder. Kanske jag gör något åt det och skaffar någon markplätt någonstans.
Samt att spannmålsodling utan maskiner kommer inte vara optimalt på något sätt. Nu fick jag hjälp av en granne med bearbeta mark mm. Sen är detta en test för få lärdom ifall skiten träffar fläkten. Att veta att man på x areal kan skörda x kg av gröda ger mig kunskap ifall att. Jag kan därmed beräkna att jag klarar med ålderdomliga metoder att få fram detta för egen överlevnad och till djurhållning.

Potatisen kan givetvis gå åt helvete med sjukdomar som du beskriver. Försöker undvika detta genom att delat in de två mindre åkerbitarna i delar så jag inte odlar potatis på samma plats annat än var 8 år. Genom det växelbruket hoppas jag hålla sjukdomar på potatis i schack, men som sagt får man elände i marken så finns inget annat att göra än odla på annan plats och med ny sättpotatis. Hoppas dock slippa detta...

Svamp plockar jag bara kända arter och det man lärt sig känna igen genom livet. Finns dock mycket att lära då många fler svampar går att äta så det är ett intressant område utforska vidare på. Annat som jag gör med svamp är just champinjoner, dessa skivar jag tunt och låter torka i solen. Såg på nått program om blå zoner och då gjorde man så. Tydligen drar svampen åt sig massa D vitamin om man torkar den i solen vilket man tror gör att man lever längre i dessa blå zoner.
Citera
2020-07-12, 10:37
Medlem
cacas avatar
Socker!

En produkt som jag upptäckt att man använder en massa i takt med att man skördar och tar hand om bär mm. Ska man göra sylt, paj, saft, kräm eller annat så går det åt socker. Dels för smak men även för att socker är konserverande.

Just socker var något jag inte direkt har haft en tanke på lägga i mängd i lager, men nu när man verkligen tagit hand om rabarber, jordgubbar mm så märker man att just socker är något som verkligen går åt. Längre fram kommer inläggningar osv osv.

Att tillverka socker själv från sockerbetor skulle givetvis gå men processen rätt komplicerad om man tänker sig stå hemma i köket och mixtra så det inget alternativ som jag ser det idag. Alltså behöver man ha socker i sitt egna lager så man klarar sig. Sk man bygg ett lager för klara sig i flertal år eller längre så behövs en rejäl mängd socker. Givetvis kommer man överleva utan socker men fan vad trist och vad surt en del saker kommer smaka. Kanske man kan torka och mala stensöta för få lite sötma i exempel krusbärskrämen. Men den enkelhet med bra skopa i lite socker är det inte.

Detta vart en bra lärdom inför framtiden. Socker och även dens motpart salt samt även ättika är något jag kommer se till att ha ett bra lager utav.

Annars är det rätt lugnt på gården nu, man vattnar, plockar bär, grönsaker, gör sylt mm. Är pysslande varje dag men det går i lugnt tempo.
Citera
2020-07-12, 10:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Just socker var något jag inte direkt har haft en tanke på lägga i mängd i lager, men nu när man verkligen tagit hand om rabarber, jordgubbar mm så märker man att just socker är något som verkligen går åt. Längre fram kommer inläggningar osv osv.
Inte bara socker utan även salt. Vi kan inte i framtiden räkna med att havsvattnet är rent nog att göra salt från.

Jag förbrukar inte mycket socker själv, knappt något, så den påse jag har är över 20 år gammal och det är inget fel på det och har inte förvarats på något speciellt sätt utan bara stått där i sin påse i köksskåpet. Förmodligen är det kanske bästa sättet att förvara det.

Både socker och salt är kristallint som även binder en del vatten. Den vattenbalansen tror jag att man inte ska rubba. Jag har sett berättelser om lagring av socker extra torrt vilket resulterat i att det har blivit en stor hård klump av det. Lite experiment kanske är bäst att göra.

Att göra socker själv verkar något jobbigt.
Citera
2020-07-13, 05:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Inte bara socker utan även salt. Vi kan inte i framtiden räkna med att havsvattnet är rent nog att göra salt från.

Jag förbrukar inte mycket socker själv, knappt något, så den påse jag har är över 20 år gammal och det är inget fel på det och har inte förvarats på något speciellt sätt utan bara stått där i sin påse i köksskåpet. Förmodligen är det kanske bästa sättet att förvara det.

Både socker och salt är kristallint som även binder en del vatten. Den vattenbalansen tror jag att man inte ska rubba. Jag har sett berättelser om lagring av socker extra torrt vilket resulterat i att det har blivit en stor hård klump av det. Lite experiment kanske är bäst att göra.

Att göra socker själv verkar något jobbigt.
Socker och salt kan man lagra hur länge som helst under rätt förutsättningar. Mörkt, torrt och svalt. Om socker skulle förvandlas till en hård klump så är det lätt ordnat genom tillföra värme så löser man upp sockret, ex in i micron ett tag eller liknande.

Använder inte heller socker normalt, men nu när man gör saker från grunden så går det åt en hel del vilket jag inte tänkt på från början. Köper man färdiga produkter så är socker redan tillsatt och man tänker inte på det.
Nu gäller det bara att lista ut vilken mängd man behöver ha för känna sig trygg. Har koll på hur mycket jag förbrukat hittills så man får väl sammanställa framåt hösten att denna mängd klarar man ett år på och sen bygga förrådet efter det.
Citera
2020-07-13, 21:28
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Vad gäller svamp så skulle jag inte lita på en utländsk app. Här tycker jag man ska försöka hitta en svampexpedition med en kunnig mykolog som kan lära ut vad som funkar.
Varför skulle man inte kunna lita på en utländsk app? Apple, Google, Facebook, Microsoft, Amazon etc., de är såklart en produkt av övervakningsekonomin (vilket är kontroversiellt), men det betyder ju inte att en intelligent kamera som de kan leverera skulle missa att namnge växter och svampar korrekt.

Citat:
Socker!

En produkt som jag upptäckt att man använder en massa i takt med att man skördar och tar hand om bär mm. Ska man göra sylt, paj, saft, kräm eller annat så går det åt socker. Dels för smak men även för att socker är konserverande.
Jag tänkte faktiskt på detta när jag läste tråden, men då trodde jag att du kanske hade antagit att vi skulle räkna med att du hade ett berg av socker hemma redan.

Personligen köper jag i princip aldrig socker, så jag hade trott att man kanske hade kunnat klara sig på en biodling för att säkerställa den kvoten -- men det får man helt enkelt se över (efter att ha läst detta). För hur äter man annars bär, inlagd frukt och bränner sprit? På bara honung?

Tveksamt...
Citera
2020-07-15, 10:15
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Varför skulle man inte kunna lita på en utländsk app? Apple, Google, Facebook, Microsoft, Amazon etc., de är såklart en produkt av övervakningsekonomin (vilket är kontroversiellt), men det betyder ju inte att en intelligent kamera som de kan leverera skulle missa att namnge växter och svampar korrekt.

Jag tänkte faktiskt på detta när jag läste tråden, men då trodde jag att du kanske hade antagit att vi skulle räkna med att du hade ett berg av socker hemma redan.

Personligen köper jag i princip aldrig socker, så jag hade trott att man kanske hade kunnat klara sig på en biodling för att säkerställa den kvoten -- men det får man helt enkelt se över (efter att ha läst detta). För hur äter man annars bär, inlagd frukt och bränner sprit? På bara honung?

Tveksamt...
Sprit skulle man kunna tillverka av mäsk gjord som mjöd på honung och vatten. Även sylt går att göra med honung så produkten har potential helt klart. Men mycket går så mycket enklare med bara använda socker, det helt klart.

Jag kommer inte bo på gården efter hösten utan blir flytt ”hem” igen så ha biodling skulle nog inte vara en så bra idé. Därav kommer jag se till fylla på med socker i lagret. Då har man så man klarar sig några år om man snabbt skulle bli beroende av bli självhushållande.
Klart i ett längre perspektiv och en eventuell kris är permanent så skulle bikupor vara ett intressant alternativ dels för honung men även hjälp till pollinering av ens odlingar. Men som sagt, det kanske man kan lösa i framtiden på något sätt.
Citera
2020-07-23, 04:55
Medlem
cacas avatar
Fermentering av grönsaker.

Första gången jag provar detta. Tog vitkål, lök och morötter som jag strimlade fint. På med en msk jodfritt salt. Mkt viktigt att det är jodfritt då jod dödar bakterier!

Blanda salt och grönsaker och pressa på dem med en mortel för få ur vätska. Sen ner i burkar som ska ställas mörkt och i ca 20 grader. Vart in och lättat på lock varje dag då dessa bygger tryck under processen. Fick även fylla på med lite saltvatten 1 tsk/l vatten då det är viktigt att grönsakerna är under vätska hela tiden.

Dessa ska nu få stå veckan ut i rumstemperatur och sen åker de in i kylen för mogna ytterligare, smaken ska bli bättre ju längre det står men kommer nog att inte kunna hålla mig innan man provsmakar ur ena burken speciellt länge.

Annars går dagarna med pyssel lite över allt och en hel del byggande. Frun även här då hon semester Vilket underlättar en hel del, barn/barnbarn dyker upp nästa vecka då de väljer titta förbi sista semesterveckan, så sysslolös är man definitivt inte.
Citera
2020-07-23, 15:06
Medlem
Ajembacks avatar
Låter trevligt med familjen på besök! Vad tycker din fru om dina planer/det du gör?
Citera
2020-07-24, 22:21
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Låter trevligt med familjen på besök! Vad tycker din fru om dina planer/det du gör?
Hon står bakom mig i detta till 100% och är själv delaktig i det så klart!

Att jag bosatt mig här iår beror pga företaget ville jag skulle köra en sak på annan enhet vilken låg närmare gården än hemadressen så vi har bott på varsitt håll vilket gör att hon inte kunnat vara här på samma sätt som jag pga arbete mm. Sen hade jag en jävla tur med Corona som gjorde man inte skulle komma till arbetet utan fick köra hemma osv men det en annan sak som vart som bonus.

Gården köptes först för jaktens skull och att den låg vackert till som sommarboende och investering vilket var ett gemensamt beslut.
Att den nu utvecklas lite ligger lite i linje med att vi båda är införstådda i att det kan komma hända något i framtiden som gör att man själv till 100% får klara sig bäst man kan för överleva.

Lite samma tankegångar som när vi köpte boende utomlands för semestra i, men baktanken fanns ändå om vi måste lämna Sverige någon ggr så kan det vara bra ha någonstans ta vägen som man vet fungerar. (När Corona ebbat ut ska även denJa här ses över mer noggrant)

Segelbåten samma med den, semestra på sommaren en sak, men den ger oss möjlighet ta oss från landet snabbt och till vårt utlandsboende ifall det inte går ta sig med bil eller annat sätt ner mot Europa vilket kanske inte är ett otroligt scenario i händelse av exempel ockupation av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in