2020-06-22, 00:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast vi saknar uppenbarligen inte skydd mot C19 gjorde vi det så skulle fler bli allvarligt sjuka och kanske dö. Nu är det ju väldigt få som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör.
Däremot är det uppenbart att viruset givit obotliga hjärnskador i Sverige.
Citera
2020-06-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Seriöst, läs artikeln. .
Jag har läst.
Citera
2020-06-22, 00:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Hur många anser du är många? Jag tippar på att det knappt är en procent av alla som infekteras som blir allvarligt sjuka av C19.

Cirka 20 procent behöver sjukhusvård. Sedan kan man ju i och för sig ge de svårt sjuka en liten spruta som man har gjort på äldreboenden i Stockholm.
Citera
2020-06-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du jämför dödlighet, jag påpekar att dödlighet inte är en relevant parameter när du jämför en smitta som slår mot en befolkning som delvis har skydd (genom tidigare genomgången influensa) eller skydd (via vaccin) med en smitta som slår mot en befolkning som helt saknar skydd. ATT parametern "dödlighet" är mindre relevant illustreras genom dödstalen.

Detta kan som sagt understrykas genom påpekandet att 26 personer dog i svininfluensan i Sverige vilket kan jämföras med de tusentals som har dött i covid-19. Hittills.

De beräkningar som gjordes av dödligheten på svininfluensan tog såklart hänsyn till de parametrar du nämner.
Det är ju inte Klass 9c i Danderyd som sitter och räknar på sådant direkt.

Du kan vara lugn att dessa parametrar är medräknade. Precis som en massa parametrar är med i de rapporter som publicerades i The Lancet om Covid-19´s dödlighet.

Så det går absolut att jämföra. Precis som det gör att jämföra SARS dödlighet på ca 10% eller MERS på 35%
Citera
2020-06-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Är det? Du pratar kanske om skador som uppkommit på grund av (fel)behandling i respirator eller felmdicinering?
Citera
2020-06-22, 00:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Nej det kan den såklart inte. Då var ju många undenärda och tärda efter ett världskrig. Sjukvården var inte heller alls i närheten av vad den är idag.!
Sen har vi ju faktiskt regelbundna världspandemier årigen som influensor etc.

Att kalla en förkylningsinfluensa för pandemi känns lite för mycket i överkant. Det kinesiska sjukan är dock en annan femma.
Citera
2020-06-22, 00:11
Bannlyst
Citat:
Jag har läst.

Tydligen inte om du tror att man räknar in ängar och parker som folks trädgårdar. Hur mår du egentligen?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem pratar om Sverige? Jag pratar om dödlighet i två olika sjukdomar globalt sett. Det är så man beräknar dödlighet på en sjukdom.

Jag struntar väl i just Sverige.
Som sagt, även globalt är "dödlighet" en mindre relevant term utifrån det jag skrev ovan. Du kan inte jämföra dessa två smittor då de slår helt olika beroende på vad jag beskrivit i mina inlägg hittills.

Antal döda i svininfluensa globalt kan ha nått upp mot 280 000 (under 16 veckor) - det ska jämföras med att covid 19 på mindre än halva tiden nästan nått 500 000 döda.
Citat:
Fast vi saknar uppenbarligen inte skydd mot C19 gjorde vi det så skulle fler bli allvarligt sjuka och kanske dö. Nu är det ju väldigt få som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör.
Att det föreligger en viss immunitet och i så fall via vilka mekanismer är inte klarlagt ännu. Men vi får väl hoppas att det är så.

Visst, man kan säga att det är en liten andel som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör. Men om smittan blir spridd talar vi ändå om väldigt många människor samt en stor belastning på vården (med sekundärskada/död som följd).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Cirka 20 procent behöver sjukhusvård. Sedan kan man ju i och för sig ge de svårt sjuka en liten spruta som man har gjort på äldreboenden i Stockholm.

Glöm att 20% behöver sjukhusvård. 0,20% möjligtvis. Det ligger idag "bara" dryga 1100 patienter på sjukhus med Covid-19 i Sverige.
Citera
2020-06-22, 00:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Det du säger verkar inte många här på FB fatta. Det handlar inte bara om att överleva COVID-19 som svårt sjuk, utan du kan sedan få kämpa hela ditt liv med skador.

Vad tror ni detta kostar samhället Sverige?
Citera
2020-06-22, 00:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Igen, 88% procent kan ta sig ut till en trädgård, och det var vad det handlade om, hur mycket du än försöker vrida det.
För det första så du att de hade egen trädgård, vilket var megafel. För de andra kan de knappast sägas ha fri tillgång till trädgård eftersom flera hushåll ofta delar på samma trädgård, och de inte får umgås med andra hushåll. För det tredje kan "trädgården" vara extremt liten och det är inte säkert den får sol. Det är som om du hela tiden vill avleda uppmärksamheten från detta med sol och D-vitamin, trots att det var du som började med ett inlägg om detta.
Citera
2020-06-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
De beräkningar som gjordes av dödligheten på svininfluensan tog såklart hänsyn till de parametrar du nämner.
Det är ju inte Klass 9c i Danderyd som sitter och räknar på sådant direkt.

Du kan vara lugn att dessa parametrar är medräknade. Precis som en massa parametrar är med i de rapporter som publicerades i The Lancet om Covid-19´s dödlighet.

Så det går absolut att jämföra. Precis som det gör att jämföra SARS dödlighet på ca 10% eller MERS på 35%
Tror varken sars eller mers var så dödliga. Ant@let smittade var ju troligtvis 10 tals gånger fler än vad som uppgivits precis som nu med C19. Lustigt nog så har ett fletal alarmister i denna teåd uppgivit sars dödlighet till 50%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in