Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Vem pratar om Sverige? Jag pratar om dödlighet i två olika sjukdomar globalt sett. Det är så man beräknar dödlighet på en sjukdom.
Jag struntar väl i just Sverige.
Som sagt, även globalt är "dödlighet" en mindre relevant term utifrån det jag skrev ovan. Du kan inte jämföra dessa två smittor då de slår helt olika beroende på vad jag beskrivit i mina inlägg hittills.
Antal döda i svininfluensa globalt kan ha nått upp mot 280 000 (under 16 veckor) - det ska jämföras med att covid 19 på mindre än halva tiden nästan nått 500 000 döda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Fast vi saknar uppenbarligen inte skydd mot C19 gjorde vi det så skulle fler bli allvarligt sjuka och kanske dö. Nu är det ju väldigt få som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör.
Att det föreligger en viss immunitet och i så fall via vilka mekanismer är inte klarlagt ännu. Men vi får väl hoppas att det är så.
Visst, man kan säga att det är en liten andel som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör. Men om smittan blir spridd talar vi ändå om väldigt många människor samt en stor belastning på vården (med sekundärskada/död som följd).