Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ett kort svar för jag orkar verkligen inte. De 15 minutrarna jag skriver rör hur länge du bör vistas i solen för att få din dagliga D-vitamin dos. Det räcker med 15 minuter.
Utan solskyddsfaktor kanske, men har man känslig hud rekommenderas man använda solskydd. Använder du solskydd med faktor x får du multiplicera tiden med x. Har du aldrig hört talas om solskyddskräm och fått solskyddsfaktor förklarat för dig? Förvånande med tanke på hur viktigt det anses vara.
Sen kan man undra varför du är så snål att folk (blekfisar utan solkräm) bara just så pass ska få sin dos. Med ett virus i cirkulation kan en boost tänkas vara bra. Dessutom har du en på tok för simplistisk attityd till hur mycket som absorberas. Hur mycket D-vitamin du får beror på solens höjd på himlen, eftersom lägre höjd medför längre väg genom atmosfären för solstrålningen och därmed ökad absorption i atmosfären och i slutändan lägre dos per minut nere vid marknivå där du befinner dig. Ju längre norrut desto viktigare blir det att tänka på det. Gällivare till exempel, där står nog inte solen särskilt högt på himlen ens mitt på dan.