2020-06-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Men över 500.000 personer har dött över världen hittills om inte fler enligt worldofmeters. Grafen bara fortsätter öka. Inga tecken på avmattning. Det verkar drabba olika platser i kluster. En förjävl... sjukdom. Många rapporterar permanenta skador efter tillfrisknande. Alla länder borde ha stängt igen från början. Även om jag skulle överleva vill jag inte ha skiten. Vi vet inte än allt om eftereffekterna. Ni som sitter och tycker att det är bra att vi inte stängsel igen och inte kontrollerade gränser går på medias bild att det är för dyrt osv. Över 5000 pers har dött i Sverige nu. Kan du sätta ett pris på mänskliga liv? Många av de som dött hade inte dött NU! Du hade känt annorlunda om det var någon i din direkta närhet. Jag sörjer de döda och att detta inte är över än..
Många av dom som dött nu hade troligtvis dött om ett halvår av annan orsak, är du beredd att leva på ekonomisk bristningsgräns i 5 år, skjuta upp alla planer på bilda familj, köpa hus osv för att ge en äldre multisjuk person några månader till i livet? Lägg till kraftigt försämrad stadsbudget med alla de konsekvenser det ger (sämre välfärd, skolgång, trygghet i samhället osv). Detta är inte svart och vitt som du och många andra vill få det till, corona är inte det enda som kan döda folk/försämra livskvaliten.
Citera
2020-06-21, 23:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi kan i vart fall konstatera att dödligheten mellan Svininfluensan och Covid-19 inte är särskilt långt ifrån varandra enligt de beräkningar som publicerats.
26 personer i Sverige dog av svininfluensan över 5 000 har dött i covid-19.

Utifrån det kan vi konstatera att det inte är relevant att jämföra dödstal, då det jämfört med många andra faktorer är en rätt ointressant siffra.
Citera
2020-06-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
26 personer i Sverige dog av svininfluensan över 5 000 har dött i covid-19.

Utifrån det kan vi konstatera att det inte är relevant att jämföra dödstal, då det jämfört med många andra faktorer är en rätt ointressant siffra.

Vem jämför dödstal??

Jag pratar om dödlighet globalt sett.
Citera
2020-06-21, 23:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu är det varken en mänsklig rättighet eller ett livsnödvändigt behov att få grilla.
Dessutom är det väl inte nyttigt med allt fett.
Jag drog inte upp grillen, det var tjackadong. Diskussionen gällde ursprungligen tillgång till D-vitamingenererade sol, men det ville visst tjackadong avleda uppmärksamheten från eftersom det blev för pinsamt.
Citera
2020-06-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Många av dom som dött nu hade troligtvis dött om ett halvår av annan orsak, är du beredd att leva på ekonomisk bristningsgräns i 5 år, skjuta upp alla planer på bilda familj, köpa hus osv för att ge en äldre multisjuk person några månader till i livet? Lägg till kraftigt försämrad stadsbudget med alla de konsekvenser det ger (sämre välfärd, skolgång, trygghet i samhället osv). Detta är inte svart och vitt som du och många andra vill få det till, corona är inte det enda som kan döda folk/försämra livskvaliten.
Det ligger mycket i detta. Dessutom hade det varit intressant att höra om den mycket gamla, ofta multisjuka, personen som är bland de som dött och dör i covid-19 hade varit beredd att offra sina barn och barnbarns (barnbarnbarns?) välfärd och framtidshopp för att få leva en kort tid till. Ska man vara krass är det väl egentligen det som räknas. Jag upplever ofta att de som tillhör den äldre generationen är beredda att offra väldigt mycket för att veta att deras efterlevande kommer att ha det bra.
Citera
2020-06-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Det finns en handfull idioter här som slänger ut sig en massa skit bara för att försvara en linje som har bevisat sig vara sämst i världen.
Sverige ickelockdown linje har inte varit sämst i världen det är bara vad du inbillar dig! Vår linje kan mycket väl vara en av de bättre när vi tittar tillbaka om något år eller så.
Citera
2020-06-22, 00:03
Medlem
Citat:
Dödligheten kommer att sjunka och inte stiga eftersom den alltid sjunker vid nya virusutbrott som det här. Samma med svininfluensan. Hög i början men sjönk sedan och stannade vid 0,4% enligt beräkningar.

Så Covid-19 kommer också att sjunka.

Fanns inget vaccin för Svininfluensan heller i början. Precis som nu alltså.

Så dödligheten är det ingen större skillnad på.

Jo, det är ju det, eftersom du inte har en aning om vad du pratar om när du uppenbarligen tror att CFR och IFR är samma sak.

I Sverige dog 26 personer av Svininfluensa/H1N1.

Över 5000 har redan dött i COVID-19.

Tror du allvarligt att det inte är någon skillnad på dödligheten?
Citera
2020-06-22, 00:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Vem jämför dödstal??

Jag pratar om dödlighet globalt sett.
Du jämför dödlighet, jag påpekar att dödlighet inte är en relevant parameter när du jämför en smitta som slår mot en befolkning som delvis har skydd (genom tidigare genomgången influensa) eller skydd (via vaccin) med en smitta som slår mot en befolkning som helt saknar skydd. ATT parametern "dödlighet" är mindre relevant illustreras genom dödstalen.

Detta kan som sagt understrykas genom påpekandet att 26 personer dog i svininfluensan i Sverige vilket kan jämföras med de tusentals som har dött i covid-19. Hittills.
Citera
2020-06-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jo, det är ju det, eftersom du inte har en aning om vad du pratar om när du uppenbarligen tror att CFR och IFR är samma sak.

I Sverige dog 26 personer av Svininfluensa/H1N1.

Över 5000 har redan dött i COVID-19.

Tror du allvarligt att det inte är någon skillnad på dödligheten?

Vem pratar om Sverige? Jag pratar om dödlighet i två olika sjukdomar globalt sett. Det är så man beräknar dödlighet på en sjukdom.

Jag struntar väl i just Sverige.
Citera
2020-06-22, 00:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Artikeln har alltså titeln oneineightbritishhouseholdshasnogarden/2020-05-14. Det står ingenting om att de skulle ha egen trädgård. Inte heller om trädgården har sol. I stadsmiljö med höga husväggar kan det ju bli lite si och så med sol på den lilla plätt som ibland lite krystat får gå under beteckningen trädgård. Och om man inte får umgås med personer utanför det egna hushållet, vad gör man då om flera hushåll delar på samma lilla trädgårdsplätt?

I vilket fall som helst så är det illa nog för den åttondel av de brittiska hushållen som inte har tillgång till trädgård, ens delad med andra.
Jag tror du får ta och titta lite på hur det fungerar i UK med communal gardens. Det skulle vara mycket bättre om du slutade att oroa dig för UK, vi klarar oss jättebra på våra små trädgårdsplättar. Och dessutom har vi MYCKET mindre antal smittade på capita än Sverige nu, så du behöver inte oroa dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Communal_garden#/media/File:Berkeley_Square_evening_December_2005.jpg
Citera
2020-06-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du jämför dödlighet, jag påpekar att dödlighet inte är en relevant parameter när du jämför en smitta som slår mot en befolkning som delvis har skydd (genom tidigare genomgången influensa) eller skydd (via vaccin) och en smitta som slår mot en befolkning som helt saknar skydd.
Fast vi saknar uppenbarligen inte skydd mot C19 gjorde vi det så skulle fler bli allvarligt sjuka och kanske dö. Nu är det ju väldigt få som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör.
Citera
2020-06-22, 00:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja. Jag hamnade på sjukhus i fem dagar på Mallorca och det kostade mig 150 000 om jag minns rätt. Tack och lov hade jag försäkring, och dessutom skulle jag vara där tre veckor så fyra nätter på sjukhus förstörde inte semestern.

Nu tror jag inte Sverige tar betalt av några turister om de blir sjuka här. Jag kan ju ha fel.

Märkligt är det.., hur Spanien får komma undan med det. Det blir inte slut på det innan man börjar servera spanjorer samma måltid tillbaka.

Turister och betalning. Om jag inte minns helt fel skriver länderna ett kontrakt mellan sig. Om kontraktet finns är allt ok, om inte så blir det dyrt om man inte har försäkring.

Men jag aldrig fått det med mig, hur det fungerar med Jänkare. Far vi dit så är det bäst vi har försäkring, medans de får nog nyttja vår offentliga sjukvård..

(har dock hört bortskämda jänkare som är sååå missnöjda med "gratis sjukvården")

"Blev lite oftopic"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in