2020-06-21, 11:56
Medlem
Det är fortfarande så osannolikt att den bevisgraden knappt finns på en skala, att någon skulle välja att skjuta statsministern och hans fru några tiotals meter från sin egen arbetsplats efter att ha stämplat ut och talat med en väktare. Det lilla fönster som ändå finns för att det skulle kunna ha inträffat är att personen handlade under inverkan av en plötslig psykisk sjukdom. Just där måste varje bedömning av SE som möjlig GM börja.
Citera
2020-06-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Vilken är då sanningen?

KP satt ju och skröt, mös och pyste tidigare i våras i TV och lovade att Palmemordet skulle vara löst innan midsommar. Att det var media som blåste upp förväntningarna är en efterhandskonstruktion. Vi minns alla hur han själv satt med illmarigt leende och strödde karameller omkring sig i form av teknisk bevisning och nya sensationella uppgifter. Man förväntade sig att KP skulle glida in på presskonferensen i Hawaiiskjorta och Elvisbrillor med gärningsmannens DNA-molekyler i ett provrör och mordvapnet fullt av fingeravtryck.

I stället satt KP och stammade och darrade som en mellanstadieelev som redovisar sitt första specialarbete. Nu kan man tolka detta på två sätt:

1. KP trodde att han skulle ha provsvar färdiga innan midsommar och tog ut glädjen och segern i förskott när han tidigare i våras lovade dramats fullständiga lösning. SE var mördaren och nu var det bara lite pappersarbete och filande i PowerPoint kvar. Allting gick dock åt skogen och NFC kunde bara leverera dåliga nyheter. Därför fick man stuva om i den bevisföring som skulle presenteras på presskonferensen och så blev det bara pannkaka av alltihop. Det är mycket möjligt att SE är gärningsman, men då får man göra ett mycket bättre jobb med att presentera bevis, och då speciellt förklara två saker. Dels hur en .357 Magnum hamnar i händerna på en medelålders grafiker och varför han gick omkring med den på jobbet. Dels hur man är funtad i kolan om man jobbar över till sent på natten, snackar skit med en väktare i en glad atmosfär ett par minuter, lämnar arbetsplatsen och då omedelbart rycker upp vapnet och skjuter en statsminister så fort man kommer ut på gatan och hur man blri osynlig i 20 minuter innan man dyker upp skärrad på jobbet igen.

2. KP insåg själv, eller med hjälp av övertalning från någon annan, att den sanna lösningen var alltför kontroversiell. Jag har exempelvis nämnt Sydafrikaspåret som var en snackis veckorna innan presskonferensen. Tänk om man fått fram spår de sista veckorna som pekade på att ANC varit inblandade i mordet. Därför fick man slänga in SE som gärningsman och nödlösning, eftersom alla kände till honom och att han var en skum typ.
Något som jag särskilt fäste mig vid i februari, eller när det var, var att KP sa ungefär: "Jag kommer att presentera hur mordet gick till och vilka som var ansvariga för det." (Han sa inte "vem som mördade".)

Det uttalandet funkar inte med skandiamannenteorin och presentationen vi fick, där han inte presenterade hur mordet gick till, däremot vem som antagligen utförde det, och dessutom inte skulle kunna presentera vilka som är ansvariga för det, eftersom det inte finns några "ansvariga" bakom en ensam galning.

För mig känns detta som att han hade en lösning i februari och en annan i juni. Det är svårt att smälta.
Citera
2020-06-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Något som jag särskilt fäste mig vid i februari, eller när det var, var att KP sa ungefär: "Jag kommer att presentera hur mordet gick till och vilka som var ansvariga för det." (Han sa inte "vem som mördade".)

Det uttalandet funkar inte med skandiamannenteorin och presentationen vi fick, där han inte presenterade hur mordet gick till, däremot vem som antagligen utförde det, och dessutom inte skulle kunna presentera vilka som är ansvariga för det, eftersom det inte finns några "ansvariga" bakom en ensam galning.

För mig känns detta som att han hade en lösning i februari och en annan i juni. Det är svårt att smälta.

Hmmm...sa inte KP "vem eller vilka"?

Är du helt hundra på att han sa "vilka som var ansvariga"?
Citera
2020-06-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är helt med dig där. Jag kan inte helt avskriva honom som GM.
Men det får f-n vara någon rim och reson. Det finns ett tidsfönster för SE att komma ut på Sveavägen, upptäcka LOP och mörda OP. Att däremot som de riktigt SE-troende klamra sig fast som en drucken vid befängda idéer om att han springer in bakvägen och stämplar ut innan mordet, det är något helt annat.
Och du kämpar och kämpar som att nya idéer var otäck ny teknik som måste slås ner.
Palmegåtans motsvarighet till ludditer och amish.

Den person vi söker har mördat en statsminister. Det är i sig befängt, det mest befängda av alltihop. Och det måste du köpa, eftersom det har hänt. Men samma person kan absolut inte ha gjort någonting så övermåttan BEFÄNGT(!!!!!!) som att:

- Gå in genom en dörr och ut genom en annan
- Visat upp sig för media i något annorlunda kläder än han hade på mordnatten - helt avsiktligt
- Ha varit vid Grand innan mordet, kanske med vapnet på sig
- Ha haft en väska som är något större än vad YNs ögonmått säger

Mörda en statsminister mitt på öppen gata inför ögonvittnen, med metal piercing-kula rakt genom stora kroppspulsådern, och halvtaffligt försöka skjuta även hans fru – jajajaja, jo, det är ju sånt vi alla gör ibland efter ett par järn. Inget konstigt alls om vi får tycka.

Men byta keps mellan mord och fotografering, HAHAHAHA å herre min skapare vad har ni rökt för substanser? Befängt. Helt befängt!!! Här har någon missat ta sin dagliga dos medicin.

Citera
2020-06-21, 12:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag hade bara genom att läsa LLs och TPs böcker helt avfärdat SE som mördare redan.

Nu visar det sig dock:

1. SE var berusad på mordnatten och därför om vi får tro experterna här i tråden helt sannolik som mördare. SE var en av de få som var berusad denna löningskväll i city. Vi vet också att YNs pojkvän, AB och LJ hade druckit sprit, men i deras fall kan de inte bli statsministermördare eftersom bara SE är den vi koncentrerar oss på som GM.

2. Vi vet också att SE hade ett vapen i handen, eftersom han måste haft det för att skjuta Palme.

3. Vi vet att han påstås ljuga om nästan allt utom när han inte nämner att han talade med väktarna innan han gick ut på Sveavägen. Det var enda gången som han inte ljög. Skulle han sagt detta skulle han haft ett alibi för mordet, men eftersom han inte ljuger just om detta så betyder det att han är mördaren.

4. Vi vet också att det inte fanns någon alternativ GM på mordplatsen som vittnena kunde se, eftersom det bara kunde vara SE de såg i rollen som mördare. Hade det funnits en alternativ GM hade han så klart inte försvunnit efter mordet, utan självklart kontaktat polisen och gett dem sitt namn. Därför kan bara SE vara GM.

5. Det var inte konstigt att SE stötte på LOP på Sveavägen av en slump eftersom han måste gjort det för att kunna vara GM och det var han ju. Det behövdes ingen planering.

6. Eftersom SE var alkoholiserad och drack ännu mer efter skilsmässan innan han tog sitt eget liv betyder det att han var GM, eftersom det bara är statsministermördare som uppvisar just detta specifika beteende.

7. SE var klädd i halvlång mörk rock och keps och detta var helt unikt en februarinatt 1986 i Stockholm, varför SE måste vara GM.

8. SE umgicks i Palmefientliga kretsar vilket var helt unikt för en moderat vid tiden för mordet, så bara det i sig själv utesluter andra GM än SE.

Det finns därmed minst åtta argument för varför ingen annan än SE kan komma i fråga som GM.

När jag tar del av alla dessa argument så måste man ju börja fundera...
Tillägg till punkt 4: Polisen tog inte namn på alla vittnen. SE kan alltså ha pratat med polisen och velat lämna sitt namn.
Citera
2020-06-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och du kämpar och kämpar som att nya idéer var otäck ny teknik som måste slås ner.
Palmegåtans motsvarighet till ludditer och amish.

Den person vi söker har mördat en statsminister. Det är i sig befängt, det mest befängda av alltihop. Och det måste du köpa, eftersom det har hänt. Men samma person kan absolut inte ha gjort någonting så övermåttan BEFÄNGT(!!!!!!) som att:

- Gå in genom en dörr och ut genom en annan
- Visat upp sig för media i något annorlunda kläder än han hade på mordnatten - helt avsiktligt
- Ha varit vid Grand innan mordet, kanske med vapnet på sig
- Ha haft en väska som är något större än vad YNs ögonmått säger

Mörda en statsminister mitt på öppen gata inför ögonvittnen, med metal piercing-kula rakt genom stora kroppspulsådern, och halvtaffligt försöka skjuta även hans fru – jajajaja, jo, det är ju sånt vi alla gör ibland efter ett par järn. Inget konstigt alls om vi får tycka.

Men byta keps mellan mord och fotografering, HAHAHAHA å herre min skapare vad har ni rökt för substanser? Befängt. Helt befängt!!! Här har någon missat ta sin dagliga dos medicin.

Inget vittne har sett någon följa efter paret Palme från Grand. De flesta vittnen som uppmärksammar en Grand-man vittnar om en blå jacka, ej lång rock. Stämmer ganska illa med Stigs outfit under kvällen. Såvida han inte fick för sig att ta på sig en blå jacka när han var ute och drack middag. Men varför skulle han göra det?
Citera
2020-06-21, 12:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Fakta är att Yvonne säger att personen som springer har en liten väska i vänster hand (ca 15*20 cm) och verkar jagad då han vänder sig om flera gånger ...

Om man tar Yvonnes observationer på allvar och ändå tror att den springande mannen INTE är mördaren så måste man pressa in en person mellan att den förmodade mördaren springer upp för trappan och att LJ gör det , denna person ska då också ha anledning att verka jagad och vända sig om flera gånger ...

Märk väl att det inte är en helt alldaglig observation hon gjort, mannen väckte helt tydligt hennes uppmärksamhet med sitt beteende långt innan hon förstod vad som hade skett i närheten.

SPEKULATIONER:

När det kommer till spekulationer kan man ju alltid spekulera i om hon t.ex. såg fel på något sätt, det får andra spekulera i , objektivt ligger betraktelsen som ett vittnesmål att ta hänsyn till ...

Enligt Expressen säger hon sig ha fått upprättelse:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/palmevittnet-jag-har-fatt-upprattelse/

Sen kan man förstås börja gissa om en 24 cm revolver går ned i den väska hon ser, om den vore exakt 15*20*5 cm så är det en diagonal på 25,5 cm. Det kanske går men det låter tajt, jag har inte provat ...

PS Jag tycker du är väl hånfull när du kallar folk för "hjärndöda" som inte grävt ned sig i det här ärendet tidigare, du får tänka på att flera av oss var unga när detta skedde och hade kanske mycket annat som skedde i livet så att man inte hade tid att ägna detta full uppmärksamhet ...

Själv är jag heller inte så där värst imponerad av alla "privatspanare" som trodde att det skulle presenteras helt okända spår om t.ex. CA eller annat när ingenting alls tytt på det ...

Det händer väldigt lite på flera decennier och sen börjar det plötsligt skrivas om SE samtidigt som KP verkar hoppfull om en lösning ...

inga förhör hade läckt ut till media, nästan ingenting förutom detta med SE som stod att läsa om överallt ....

Jag skrev tidigt att det kändes som att det var mycket större chans att det rörde SE ...

Ibland kan vanligt sunt bondförnuft räcka långt och personer som stirrat sig blinda på detaljer kan missa helheterna ...
PU har gjort annat än att utreda SE. T ex har man frihetsberövat en person.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Joj78m/nya-detaljerna-ur-palmeutredningen-slog-till-i-gryningsrad
Citera
2020-06-21, 12:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Tack så hjärtligt!

Detaljen kring att Mårtens fästmö ska ha gett Mårten den där tavlan har jag läst om tidigare någonstans men glömt av - är det inte ett väldigt märkligt och plumpt tilltag att ge sin pojkvän en sådan tavla med tanke det trauma han och hans familj varit med om? Eller kan historien vara en skröna tro?
Om han verkligen sålde tavlan till henne vet jag inte, men han kände henne och hans far var kompanjon med hennes far. Han visade mig tavlan någon gång i mitten på 90-talet. Om han sålt tavlan, så som han sa, så vet han nog inte om hon verkligen gav den till Mårten eller ens visade den för Mårten.
Citera
2020-06-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Inget vittne har sett någon följa efter paret Palme från Grand. De flesta vittnen som uppmärksammar en Grand-man vittnar om en blå jacka, ej lång rock. Stämmer ganska illa med Stigs outfit under kvällen. Såvida han inte fick för sig att ta på sig en blå jacka när han var ute och drack middag. Men varför skulle han göra det?
Här är sammanfattningen av de många signalementen på Grandmannen. Jag tycker den skriker Stig (utan att författaren till sidan haft det som tes, vad jag kan se). Bedöm själv huruvida du tycker frågan om rock vs jacka är så kritisk att den överskuggar allt det andra. Tvivlar på att nån vittnespsykolog skulle göra det. Det är en sen och kall februarikväll, kanske med månljus, vad är mörkblått, vad är svart, vad är blankt, vad är matt? Keps och stålbågade glasögon, kort hals, 180 cm, 3/4-längd på jackan/rocken etc är däremot inget som drunknar i natten.
Citera
2020-06-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har samma uppfattning som Wall. Det är inte bevisat att någon följde efter paret P.

Kanske inte, även om Mårten Palmes vittnesmål tyder på något annat, där han ser en man utanför
som kollar in paret Palme, och sen verkar följa efter...
Citera
2020-06-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Här är sammanfattningen av de många signalementen på Grandmannen. Jag tycker den skriker Stig (utan att författaren till sidan haft det som tes, vad jag kan se). Bedöm själv huruvida du tycker frågan om rock vs jacka är så kritisk att den överskuggar allt det andra. Tvivlar på att nån vittnespsykolog skulle göra det. Det är en sen och kall februarikväll, kanske med månljus, vad är mörkblått, vad är svart, vad är blankt, vad är matt? Keps och stålbågade glasögon, kort hals, 180 cm, 3/4-längd på jackan/rocken etc är däremot inget som drunknar i natten.

Mårten Palmes vittnesmål, skriker det också SE kl 23.17 eller ska vi bortse från det?
Citera
2020-06-21, 12:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Kanske inte, även om Mårten Palmes vittnesmål tyder på något annat, där han ser en man utanför
som kollar in paret Palme, och sen verkar följa efter...
Verkar följa efter ser inte jag som något bevis. Och hur länge följde Mårten denna mannen med blicken för att kunna avgöra att han just gjorde det? Han kan ju tagit till höger på Kammakargatan exempelvis. Om han nu ens följde efter.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-21 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in