2020-06-21, 10:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Tråden ligger ju i konspirationer....

Det känns väl inte riktigt som om KP lyckades peka ut SE. Kanske försökte KP bara desperat peka bort från något, genom att lägga fokus på SE.

Ja tror vi ska lägga en smula möda på att fullständigt utesluta SE som möjlig GM så kan vi återgå till intressantare diskussioner efter det.

Jag tror AKs vittnesmål kommer att bli till stor hjälp härvidlag om det släpps.
Det var länge sedan jag avfärdade SE som mördaren. Utan att kunna bevisa hans oskuld. Lika lite som någon idag kan bevisa hans skuld.
Citera
2020-06-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Öppen fråga till alla i tråden;

Tror du att mördaren hade någon form av handledsväska på sig vid mordtillfället?

Om inte, tror du ändå att det är mördaren som Nieminen ser springa på David bagares gata?
Ja på 1, med en semantisk marginalanteckning ang ”på sig”. Han hade den med sig när skotten föll, men inte i rem runt handleden utan i fickan. Vi pratar ju inte hård Samsonite-design här utan en mjuk necessärliknande sak av läder som han kunde knyckla ner i en rockficka.

Ja på fråga 2, nu upphalad ur fickan och sannolikt med vapnet i men det gick sådär att stänga den.
Citera
2020-06-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja på 1, med en semantisk marginalanteckning ang ”på sig”. Han hade den med sig när skotten föll, men inte i rem runt handleden utan i fickan. Vi pratar ju inte hård Samsonite-design här utan en mjuk necessärliknande sak av läder som han kunde knyckla ner i en rockficka.

Ja på fråga 2, nu upphalad ur fickan och sannolikt med vapnet i men det gick sådär att stänga den.

Vilka fakta baserar du dina tankar på att mördaren hade en "mjuk necessärliknande sak av läder"?

Vad är det som säger att han försökte stänga sin väska? Kan han inte lika gärna försöka öppna väskan?
Citera
2020-06-21, 10:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Då får vi invänta budet från AK. Om hon säger 21:15 förutsätter jag att du accepterar att fönstret är 20:10-21:15 och inte börjar tramsa om att ALG ska värderas högre för att hon är äldre, eller annan spontant uppkommen regel.

Men varför hänger du då upp dig på ett villkor som ingen ställt upp? Varför börja i änden att man måste hitta ett vapen som passar en väska vars storlek är en grov gissning?

Att det ens är rätt väska han visar upp är ett antagande. Att vapnet ens förvarades där är också bara ett antagande. Och väskans storlek är bara en uppskattning mellan tummen och pekfingret. Antagandet att en 4" Magnum måste bankas ner i en 20x15 väska för att SE ska funka som GM bygger på en falsk premiss.

OM du nu tvunget måste ha ner vapnet i sagda väska (fastän han kanske hade det i rockfickan), och det absolut inte får plats i 20x15, så är väl det enda logiska att det är måtten som är fel. Det är INTE att ändra verkligheten efter kartan.

Jag menar om Yvonne Nieminen hade sett honom springa med en schäfer i koppel i ena handen och ett fioletui i den andra, och uppskattat mankhöjden till 80 cm och längden på fiolfodralet till 30 cm, så bör den rimliga slutsatsen vara att hennes ögonmått lämnar en del att önska. Inte att mannen äger en muterad jätteschäfer och en unik specialbyggd mikrofiol och därför borde vara skitenkel att hitta.
Om du tänker vänta på en uppgift från AK om att SE återvände vid 21-tiden så kan det ta en stund. Det förhöret har varit under sekretess sedan 1986. Jag föreslår att du i stället ställer dig en enkel fråga: om det vore så att AK hade sagt ”21-tiden”, hade KP inte sagt det på PK? Jag tror du vet svaret på den frågan.

Vad gäller väskan så menar du att jag utgår från en felaktig premiss. Men det är inte jag som kommit med idén att SE pillar ned en 357:a i den ”lilla väskan” som YN ser, det är ett antal SE-troende. Jag hävdar i stället att du ständigt flyttar målstolparna. SE blev intressant i PU och i allmänhet av flera skäl, ett av dem att YN såg en springande man med en liten väska. Då är det rimliga att utgå från den väska som vi vet att SE faktiskt hade och som syns på foton från den tiden. Var den 20x15cm? Jag vet inte, men den var verkligen inte stor och att springande pressa ner en 357:a med 4” pipa i den är närmast löjligt.

Du skapar en SE-GM i modell-lera som kan ha väskor i olika storlekar och eventuellt också olika överrockar på rummet. Det må vara en kul tankeövning, men med tanke på att SE pekas ut pga av att hans vanliga klädsel anses matcha vissa signalement (vid Grand enligt dig, t.ex,) så är det synnerligen bakvänt. Det skulle vara motiverat om vi hade något annat som pekade mot SE, men det har vi ju inte.
Citera
2020-06-21, 10:51
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
ACC/SOPS-N2 QR/D 128515 Sida 2 av 9

(COM 02)
(Kvartalsrapport, fortsättning)

Om den här händelsen. SOPS (Standing Operating Procedures) godkände enhälligt beslutet att SOPS ska sända två representanter, inklusive ITAC CO (Intelligence Tactical Assessment Center), vid nästa Yggdrasil-möte i januari 1986 som ska hållas i Wiltshire Country House i Storbritannien. Stockholms Representanter (endast för inspektion, identitetsnyckel bifogad) är: värd P, P.G., C.N., Göran E., Mats L. för C.U.W., P.W., P.S. och generalen. Den viktigaste punkten på dagordningen är rapporten om Näss Beirut-verksamhet med avseende på den svenska statsministern. Representanten från Rom visar intresse för GM/P-2 i förening. Ordföranden lovade att Rom skulle hållas informerade.

Också på dagordningen var nedläggningen av Muskö och Karlskrona och överföringen av SIGINT-lyssningssystemen till Skagerrak.

Den fortsatta diskussionen ska fokusera på att omorganisera ESSPPPP för att möta nya möjligheter för samarbete med Sydafrika och Israel för att öka inflytandet över Afrika och Gulfregionen, när intresset för Kartellen och staternas regeringar matchar.

Förenta staternas företrädare påminde om att förenade insatser från USA och Storbritannien har resulterat i en kopia på den hemliga dagordningen för den svenska statsministerns resa till Moskva våren 1986, vilken bekräftar de misstankar som tidigare i år framförts av Storbritanniens representant (källa: MS/7851) angående hotet mot den norra Nato-flanken. Den nuvarande situationen gör det nödvändigt att "Operation Tree" genomförs framgångsrikt. SOPS har försäkrats att ett avstånd kommer att upprätthållas för att försäkra möjligheter att förneka inblandning.

Projektledningen är lokal och tekniker har tillförts utifrån. SOPS kräver att det säkerställs att information om detaljerna till deltagande parter endast involverar det absolut nödvändiga för deras deltagande.

Nederländernas företrädare kände det nödvändigt att upprepa att kopplingen mellan SOPS och Yggdrasil-gruppen är rent informell och inte är godkänd av Medlemsstaternas regeringar. Ordföranden bad gruppen att rösta och fann ett enhälligt samtycke för bivalenta positioner (källa: 98514).
Holdingbolaget Yggdrasil AB var ett Penserföretag som kontrollerade Nobelindustrier och Bofors. Det finns ett tips till PU att Mårtens fästmös far var inblandad i vapensmugglig (Boforsaffären) till Iran tillsammans med en kompanjon, Gunnar Busk, som var bekant med Barbro Sagnell (Barbrogruppen/Stay Behind). Gunnar Busk var ordförande i Allhus AB som orsakade finans- och fastighetskrisen i början av 90-talet. Enligt Busks son var hans far och kompanjon närvarande på fester där hatet mot Olof Palme var ett tema. Sonen säger sig några år efter mordet ha sålt en tavla till Mårtens fästmö som hon skulle ge till födelsedagspresent till Mårten. Tavlan förställde en man som låg på marken sedd från ett kikarsikte med hårkors. Tavlan ska sedan ha lämnats tillbaka eftersom Mårten skulle ha fått "dåliga vibbar" av den.

Den grupp personer som uppehöll sig i en bankomatlokal i närheten av mordplatsen arbetade på Boforsföretaget Aeronics som sålde krigsmaterial via Jugoslavien. Gruppen påstod att de varit på firmafest för att avtacka en jugoslavisk medarbetare som just slutat på företaget. En av dem var Anders Björkman som befann sig några meter bakom makarna Palme vid mordet.

Tillägg: Erik Penser bodde i Wiltshire Country House i Storbritannien.

Tack så hjärtligt!

Detaljen kring att Mårtens fästmö ska ha gett Mårten den där tavlan har jag läst om tidigare någonstans men glömt av - är det inte ett väldigt märkligt och plumpt tilltag att ge sin pojkvän en sådan tavla med tanke det trauma han och hans familj varit med om? Eller kan historien vara en skröna tro?
Citera
2020-06-21, 10:54
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Öppen fråga till alla i tråden;

Tror du att mördaren hade någon form av handledsväska på sig vid mordtillfället?

Om inte, tror du ändå att det är mördaren som Nieminen ser springa på David bagares gata?
Fakta är att Yvonne säger att personen som springer har en liten väska i vänster hand (ca 15*20 cm) och verkar jagad då han vänder sig om flera gånger ...

Om man tar Yvonnes observationer på allvar och ändå tror att den springande mannen INTE är mördaren så måste man pressa in en person mellan att den förmodade mördaren springer upp för trappan och att LJ gör det , denna person ska då också ha anledning att verka jagad och vända sig om flera gånger ...

Märk väl att det inte är en helt alldaglig observation hon gjort, mannen väckte helt tydligt hennes uppmärksamhet med sitt beteende långt innan hon förstod vad som hade skett i närheten.

SPEKULATIONER:

När det kommer till spekulationer kan man ju alltid spekulera i om hon t.ex. såg fel på något sätt, det får andra spekulera i , objektivt ligger betraktelsen som ett vittnesmål att ta hänsyn till ...

Enligt Expressen säger hon sig ha fått upprättelse:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/palmevittnet-jag-har-fatt-upprattelse/

Sen kan man förstås börja gissa om en 24 cm revolver går ned i den väska hon ser, om den vore exakt 15*20*5 cm så är det en diagonal på 25,5 cm. Det kanske går men det låter tajt, jag har inte provat ...

PS Jag tycker du är väl hånfull när du kallar folk för "hjärndöda" som inte grävt ned sig i det här ärendet tidigare, du får tänka på att flera av oss var unga när detta skedde och hade kanske mycket annat som skedde i livet så att man inte hade tid att ägna detta full uppmärksamhet ...

Själv är jag heller inte så där värst imponerad av alla "privatspanare" som trodde att det skulle presenteras helt okända spår om t.ex. CA eller annat när ingenting alls tytt på det ...

Det händer väldigt lite på flera decennier och sen börjar det plötsligt skrivas om SE samtidigt som KP verkar hoppfull om en lösning ...

inga förhör hade läckt ut till media, nästan ingenting förutom detta med SE som stod att läsa om överallt ....

Jag skrev tidigt att det kändes som att det var mycket större chans att det rörde SE ...

Ibland kan vanligt sunt bondförnuft räcka långt och personer som stirrat sig blinda på detaljer kan missa helheterna ...
Citera
2020-06-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du tänker vänta på en uppgift från AK om att SE återvände vid 21-tiden så kan det ta en stund. Det förhöret har varit under sekretess sedan 1986. Jag föreslår att du i stället ställer dig en enkel fråga: om det vore så att AK hade sagt ”21-tiden”, hade KP inte sagt det på PK? Jag tror du vet svaret på den frågan.
Det har ju begärts ut i dagarna pga sekretessen lyft. Endast maskningar av kontaktuppgifter mm återstår.
Citat:
Vad gäller väskan så menar du att jag utgår från en felaktig premiss. Men det är inte jag som kommit med idén att SE pillar ned en 357:a i den ”lilla väskan” som YN ser, det är ett antal SE-troende. Jag hävdar i stället att du ständigt flyttar målstolparna. SE blev intressant i PU och i allmänhet av flera skäl, ett av dem att YN såg en springande man med en liten väska. Då är det rimliga att utgå från den väska som vi vet att SE faktiskt hade och som syns på foton från den tiden. Var den 20x15cm? Jag vet inte, men den var verkligen inte stor och att springande pressa ner en 357:a med 4” pipa i den är närmast löjligt.
Jag kan inte flytta målstolpar som aldrig funnits. Det är du själv som låst dig till exakt den väska SE har visat upp. Den säger ingenting om YNs iakttagelse, som i sin tur inte är en exakt angivelse av dimensioner såvida inte YN hade ett måttband med sig och stoppade honom. Gör inte dina mentala låsningar till målstolpar för mig och alla andra.

Citat:
Du skapar en SE-GM i modell-lera som kan ha väskor i olika storlekar och eventuellt också olika överrockar på rummet. Det må vara en kul tankeövning, men med tanke på att SE pekas ut pga av att hans vanliga klädsel anses matcha vissa signalement (vid Grand enligt dig, t.ex,) så är det synnerligen bakvänt. Det skulle vara motiverat om vi hade något annat som pekade mot SE, men det har vi ju inte.
Lite svårt att avgöra här om du låtsas inte förstå, eller faktiskt inte förstår: Du låter SE själv bestämma exakt vilka kläder han hade mordnatten. Om han är mördaren, tycker du han är att lita på i sammanhanget? Du tycker ju det är uppåt väggarna bisarrt att ens tänka tanken att mördaren skulle gå tillbaka till polisen, men OM han gör det så anser du det kommer med en hundraprocentig garanti för ärlighet om vilka kläder han bar? Där kan vi snacka bakvända resonemang.
Citera
2020-06-21, 10:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om vi ska utgå ifrån vad de ca 20 mordplatsvittnena såg av mördaren, så var det INGEN som nämnde nåt om några handledsväskor, ingen!

Ej heller nämnde någon av dessa ca 20 mordplatsvittnen kring Sveavägen något om att mördaren skulle ha burit en keps på skallen, ingen!

Min fråga:

Baserat på dessa fakta, hur kan NÅGON överhuvudtaget tro att herr grafiker Engström, som bar på handledsväska och keps, är mördaren?

Alla som hävdar nåt så vansinnigt som att SE är mördaren, borde ju skämmas!
Det är enkelt:
- SE är misstänkt för att han brukade ha keps (LJ), rock (YN) och liten väska (YN).
- på MP hade SE något annat, kanske en blå täckjacka (LJ) och en keps som liknade en stickad mössa (AB, IM). Och väskan hade han just då såklart i fickan.
Du kommer ingen vart med de SE-troende på det viset. SE har den klädsel som krävs just då. Klädsel är relevant om den passar in på SE, i annat fall skall den ignoreras.
Citera
2020-06-21, 11:05
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är enkelt:
- SE är misstänkt för att han brukade ha keps (LJ), rock (YN) och liten väska (YN).
- på MP hade SE något annat, kanske en blå täckjacka (LJ) och en keps som liknade en stickad mössa (AB, IM). Och väskan hade han just då såklart i fickan.
Du kommer ingen vart med de SE-troende på det viset. SE har den klädsel som krävs just då. Klädsel är relevant om den passar in på SE, i annat fall skall den ignoreras.
Begreppet "SE-troende" är nog att ta i för min del i alla fall - personligen känner jag att jag inte kan avskriva honom som möjlig gärningsman med de uppgifter jag hittills sett ...

Det finns alldeles för mycket vi inte vet och det finns alldeles för mycket osäker information ...
Citera
2020-06-21, 11:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Faktum kvarstår. Olof Palme mördades med 1 skott från ett av världens vanligaste mindre handeldvapen. Gärningsmannen missade Lisbeth Palme på en meters avstånd. Låter det som en yrkesmördare? Låter det som ett beställningsjobb? Nej, naturligtvis inte. Det måste ha stått klart redan på morgonen den 29 februari att det här var en nervös amatör som hade fumlat, och som inte ens var säker på att han hade dödat Palme.

Det måste ha varit den ensamma galningen som gjorde det. Särskilt många ensamma galningar finns inte beskrivna av det kabinett av vittnen som fanns på mordplatsen. Kan det ha varit den person i flocken som lämnar de mest motsägelsefulla uppgifterna? Varför skulle sannolikheten för detta vara mikroskopisk? Eller tror ni fortfarande att SÄPO var inblandat, eller Sydafrika, eller CIA?

Nej det är inget faktum, vi vet inte om gärningsmannen missade Lisbeth eller om skottet avlossades med hög precision av ett proffs och att avsikten var att hon skulle leva. Vi vet inte ens med säkerhet att det skottet avlossades på mordkvällen eller om kulhålet i hennes kläder gjordes tidigare.
Citera
2020-06-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Fakta är att Yvonne säger att personen som springer har en liten väska i vänster hand (ca 15*20 cm) och verkar jagad då han vänder sig om flera gånger ...

Om man tar Yvonnes observationer på allvar och ändå tror att den springande mannen INTE är mördaren så måste man pressa in en person mellan att den förmodade mördaren springer upp för trappan och att LJ gör det , denna person ska då också ha anledning att verka jagad och vända sig om flera gånger ...

Märk väl att det inte är en helt alldaglig observation hon gjort, mannen väckte helt tydligt hennes uppmärksamhet med sitt beteende långt innan hon förstod vad som hade skett i närheten.

SPEKULATIONER:

När det kommer till spekulationer kan man ju alltid spekulera i om hon t.ex. såg fel på något sätt, det får andra spekulera i , objektivt ligger betraktelsen som ett vittnesmål att ta hänsyn till ...

Enligt Expressen säger hon sig ha fått upprättelse:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/palmevittnet-jag-har-fatt-upprattelse/

Sen kan man förstås börja gissa om en 24 cm revolver går ned i den väska hon ser, om den vore exakt 15*20*5 cm så är det en diagonal på 25,5 cm. Det kanske går men det låter tajt, jag har inte provat ...

PS Jag tycker du är väl hånfull när du kallar folk för "hjärndöda" som inte grävt ned sig i det här ärendet tidigare, du får tänka på att flera av oss var unga när detta skedde och hade kanske mycket annat som skedde i livet så att man inte hade tid att ägna detta full uppmärksamhet ...

Själv är jag heller inte så där värst imponerad av alla "privatspanare" som trodde att det skulle presenteras helt okända spår om t.ex. CA eller annat när ingenting alls tytt på det ...

Det händer väldigt lite på flera decennier och sen börjar det plötsligt skrivas om SE samtidigt som KP verkar hoppfull om en lösning ...

inga förhör hade läckt ut till media, nästan ingenting förutom detta med SE som stod att läsa om överallt ....

Jag skrev tidigt att det kändes som att det var mycket större chans att det rörde SE ...

Ibland kan vanligt sunt bondförnuft räcka långt och personer som stirrat sig blinda på detaljer kan missa helheterna ...

Ja, okej jag tog kanske i lite väl där när jag kallar massorna för hjärndöda. Det är min frustration som visar sig. Är så trött på att LL och TP anges till några sorts upphovsmän till tanken på att SE skulle vara GM.

Då kan man väl lika gärna ange Per Häggström som upphovsman till den teorin.

Bra uträkning där av dig med diagonalen på den eventuella storleken på väskan som SE hade under mordkvällen. Det är hans egna angivelser att den skulle vara 20x15cm. Den kan vara större, den kan vara mindre.

Man ska nog vara försiktig med att helt utesluta att ett vapen av rätt storlek går ner i SE's väska. Med det sagt, även om väskan vore tillräckligt stor så gör inte det SE till GM.
Citera
2020-06-21, 11:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det har ju begärts ut i dagarna pga sekretessen lyft. Endast maskningar av kontaktuppgifter mm återstår.

Jag kan inte flytta målstolpar som aldrig funnits. Det är du själv som låst dig till exakt den väska SE har visat upp. Den säger ingenting om YNs iakttagelse, som i sin tur inte är en exakt angivelse av dimensioner såvida inte YN hade ett måttband med sig och stoppade honom. Gör inte dina mentala låsningar till målstolpar för mig och alla andra.

Lite svårt att avgöra här om du låtsas inte förstå, eller faktiskt inte förstår: Du låter SE själv bestämma exakt vilka kläder han hade mordnatten. Om han är mördaren, tycker du han är att lita på i sammanhanget? Du tycker ju det är uppåt väggarna bisarrt att ens tänka tanken att mördaren skulle gå tillbaka till polisen, men OM han gör det så anser du det kommer med en hundraprocentig garanti för ärlighet om vilka kläder han bar? Där kan vi snacka bakvända resonemang.
Jag vill inte låta SE göra någonting. Han är de facto misstänkt därför att han brukade ha kläder som delvis passade in på signalementet. Då är det rimligt att utgå från den klädsel han brukade ha 1986. Att som du och vissa andra SE-troende föreslå blå sportig jacka samtidigt som vi såklart skall beakta YNs iakttagelse av en ”springande man med fladdrande rock och liten väska”, det är som du skulle uttrycka det inte ’intellektuellt hederligt’. Visst, låt HOs ”blå jacka av gubb-modell” bli den blå täckjackan på MP och som LJ ser. Men i så fall får den intellektuellt hederlige också dra slutsatsen av detta: då är det inte GM som YN ser på DBG.

SE-kameleonten som vissa älskar är lika tröttsam och meningslös som idén att SE stämplar ut med flit före MOP. Såvida man inte redan bestämt sig för att han är GM förstås.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-21 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in