2020-06-21, 11:10
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det var länge sedan jag avfärdade SE som mördaren. Utan att kunna bevisa hans oskuld. Lika lite som någon idag kan bevisa hans skuld.

Jag hade bara genom att läsa LLs och TPs böcker helt avfärdat SE som mördare redan.

Nu visar det sig dock:

1. SE var berusad på mordnatten och därför om vi får tro experterna här i tråden helt sannolik som mördare. SE var en av de få som var berusad denna löningskväll i city. Vi vet också att YNs pojkvän, AB och LJ hade druckit sprit, men i deras fall kan de inte bli statsministermördare eftersom bara SE är den vi koncentrerar oss på som GM.

2. Vi vet också att SE hade ett vapen i handen, eftersom han måste haft det för att skjuta Palme.

3. Vi vet att han påstås ljuga om nästan allt utom när han inte nämner att han talade med väktarna innan han gick ut på Sveavägen. Det var enda gången som han inte ljög. Skulle han sagt detta skulle han haft ett alibi för mordet, men eftersom han inte ljuger just om detta så betyder det att han är mördaren.

4. Vi vet också att det inte fanns någon alternativ GM på mordplatsen som vittnena kunde se, eftersom det bara kunde vara SE de såg i rollen som mördare. Hade det funnits en alternativ GM hade han så klart inte försvunnit efter mordet, utan självklart kontaktat polisen och gett dem sitt namn. Därför kan bara SE vara GM.

5. Det var inte konstigt att SE stötte på LOP på Sveavägen av en slump eftersom han måste gjort det för att kunna vara GM och det var han ju. Det behövdes ingen planering.

6. Eftersom SE var alkoholiserad och drack ännu mer efter skilsmässan innan han tog sitt eget liv betyder det att han var GM, eftersom det bara är statsministermördare som uppvisar just detta specifika beteende.

7. SE var klädd i halvlång mörk rock och keps och detta var helt unikt en februarinatt 1986 i Stockholm, varför SE måste vara GM.

8. SE umgicks i Palmefientliga kretsar vilket var helt unikt för en moderat vid tiden för mordet, så bara det i sig själv utesluter andra GM än SE.

Det finns därmed minst åtta argument för varför ingen annan än SE kan komma i fråga som GM.

När jag tar del av alla dessa argument så måste man ju börja fundera...
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-21 kl. 11:12.
Citera
2020-06-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det är inget faktum, vi vet inte om gärningsmannen missade Lisbeth eller om skottet avlossades med hög precision av ett proffs och att avsikten var att hon skulle leva. Vi vet inte ens med säkerhet att det skottet avlossades på mordkvällen eller om kulhålet i hennes kläder gjordes tidigare.

Vi vet inte ens om skottet mot Lisbet var avsiktligt.
Citera
2020-06-21, 11:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kommer ingen vart med de SE-troende på det viset. SE har den klädsel som krävs just då. Klädsel är relevant om den passar in på SE, i annat fall skall den ignoreras.
Precis.

Med tanke på det som hände måste SE haft tillgång till vapen.

Med tanke på det som hände kan inte IM iakttagit en person i Dekorimahörnan i ett par minuter.

Med tanke på det som hände kan inte väktarna ha pratat med SE i ett par minuter. Om ens samtalet ägt rum.

Med tanke på det som hände så måste SE vistats utanför Grand. Eftersom vissa vittnen beskriver hans klädsel. Att det kan vara någon annan, eller att beskrivningen är felaktig, är inte att tänka på.

Med tanke på vad som hände förklarar varför ingen såg honom på mordplatsen. Trots att ett 20-tal personer såg honom på mordplatsen i samband med mordet. Trots det finns det ingen som då pekade ut honom som mördaren när han vek ut sig i media.

Med tanke på vad som hände är det inte konstigt att han ljuger. Att han kan varit uppmärksamhetstörstande och mytoman är inte att tänka på.

Med tanke på vad som hände så är det inte konstigt att LJ såg en keps på den springande mannen. Att han samtidigt anger täck/dunjacka ska vi däremot inte tänka på.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-21 kl. 11:16.
Citera
2020-06-21, 11:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Begreppet "SE-troende" är nog att ta i för min del i alla fall - personligen känner jag att jag inte kan avskriva honom som möjlig gärningsman med de uppgifter jag hittills sett ...

Det finns alldeles för mycket vi inte vet och det finns alldeles för mycket osäker information ...
Jag är helt med dig där. Jag kan inte helt avskriva honom som GM.
Men det får f-n vara någon rim och reson. Det finns ett tidsfönster för SE att komma ut på Sveavägen, upptäcka LOP och mörda OP. Att däremot som de riktigt SE-troende klamra sig fast som en drucken vid befängda idéer om att han springer in bakvägen och stämplar ut innan mordet, det är något helt annat.

Jag trodde KP skulle komma med någonting av värde, t.ex. en koppling till ett mordvapen eller en förklaring till varför han hade ett just den här kvällen.
Vi fick som bekant nada. Snarare har vi genom media lärt oss att vapensamlaren var på restaurant mordkvällen så den gamla SE-hypotesen om att han tog sig ut
till Täby för att hämta mordvapnet föll som ett korthus. Den trista sanningen är att bevisningen mot CP fortfarande slår den mot SE. Och det är en låg ribba.
Citera
2020-06-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Vilka fakta baserar du dina tankar på att mördaren hade en "mjuk necessärliknande sak av läder"?

Vad är det som säger att han försökte stänga sin väska? Kan han inte lika gärna försöka öppna väskan?
Det finns sidoförstärkta modeller av bögslungor (hård papp eller plast insydd på fram o baksida) och det finns softare modeller utan förstärkning. Jag har själv en svart lädernecessär från tidigt 80-tal som är 24x15x8, har handledsrem och på det hela taget ser ut som en large-version av den mjuka som SE håller upp här: http://www.itdemokrati.nu/StigE4.jpg

Jag tog fram den och testade. Hur lätt som helst att rulla ihop o stoppa i en rockficka.
Om jag gör det prydligt blir det en rulle som är 17 hög, 8 tjock. Slarvigt o snabbt c:a 22x10 för jag hinner inte vika in topp o botten i rullen så de spiller ut. Går ner i fickan på mina shorts o ser ut som jag snattat en folköl.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-21 kl. 11:18.
Citera
2020-06-21, 11:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Vi vet inte ens om skottet mot Lisbet var avsiktligt.

Om det inte var avsiktligt tyder det på en amatör men om det var avsiktligt att missa henne tyder det på ett profs som sköt med precision eller att det sköts tidigare när hon inte hade kläderna på sig.
Citera
2020-06-21, 11:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis.

Med tanke på det som hände måste SE haft tillgång till vapen.

Med tanke på det som hände kan inte IM iakttagit en person i Dekorimahörnan i ett par minuter.

Med tanke på det som hände kan inte väktarna ha pratat med SE i ett par minuter. Om ens samtalet ägt rum.

Med tanke på det som hände så måste SE vistats utanför Grand. Eftersom vissa vittnen beskriver hans klädsel. Att det kan vara någon annan, eller att beskrivningen är felaktig, är inte att tänka på.

Med tanke på vad som hände förklarar varför ingen såg honom på mordplatsen. Trots att ett 20-tal personer såg honom på mordplatsen i samband med mordet. Trots det finns det ingen som då pekade ut honom som mördaren när han vek ut sig i media.

Med tanke på vad som hände är det inte konstigt att han ljuger. Att han kan varit uppmärksamhetstörstande och mytoman är inte att tänka på.

Med tanke på vad som hände så är det inte konstigt att LJ såg en keps på den springande mannen. Att han samtidigt anger täck/dunjacka ska vi däremot inte tänka på.
Du glömde att SE också försöker sabba sitt eget alibi från HO. Otroligt slugt att förneka att han stannade och pratade semester med HO på vägen ut, eller...?
Citera
2020-06-21, 11:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Det går inte, anser jag, att strunta i den rådande geopolitiska situationen om man vill analysera mordet på Olof Palme 1986. Om syftet med mordet var att få lilla högljudda Sverige att tystna och hålla sig på mattan internationellt i fortsättningen så lyckades det.

Där fanns vapenbyket, vapensmuggling (Boforsaffären, Indienaffären, Iran/Contras), u-båtskränkningar, kalla kriget, kärnvapenfri zon (sexnationsförslaget i FN), Palmes roll i Mellanöstern, FN-uppdraget som medlare i den konflikten, kampen mot apartheid i Sydafrika, Palmes kamp mot Vietnamkriget, påstådda närmandet mot Sovjet osv.
Allt detta och mer därtill räcker mer än väl till att skapa en motivbild utrikes.

Därmed inte alls sagt att man ska bortse från den inrikespolitiska situationen, fientliga grupper hemma i Sverige och inte minst ensamma galningar.

Och det är för den delen inte helt omöjligt att ett förenande av in- och utrikesintressen i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan kan ha bidragit till att mordet inte har blivit löst på 34 år.

yepp, så tror jag, kolla in tunandes memo om palmemordet.
Citera
2020-06-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill inte låta SE göra någonting. Han är de facto misstänkt därför att han brukade ha kläder som delvis passade in på signalementet. Då är det rimligt att utgå från den klädsel han brukade ha 1986. Att som du och vissa andra SE-troende föreslå blå sportig jacka samtidigt som vi såklart skall beakta YNs iakttagelse av en ”springande man med fladdrande rock och liten väska”, det är som du skulle uttrycka det inte ’intellektuellt hederligt’. Visst, låt HOs ”blå jacka av gubb-modell” bli den blå täckjackan på MP och som LJ ser. Men i så fall får den intellektuellt hederlige också dra slutsatsen av detta: då är det inte GM som YN ser på DBG.

SE-kameleonten som vissa älskar är lika tröttsam och meningslös som idén att SE stämplar ut med flit före MOP. Såvida man inte redan bestämt sig för att han är GM förstås.
Det enda jag gör är att hålla öppet på punkter där inget kan fastslås säkert. Hur fan har du annars tänkt att processen ska gå till? Skulle du själv ta argumentet "rimligt att utgå från klädsel han BRUKADE ha 1986" som ett stabilt konstaterade av vad han hade på sig mordnatten? Nej. Du skulle beskriva det som uppåt väggarna tendentiöst. Det enda vi vet är vad han brukade ha på sig framför kamerorna EFTER mordet. Sämsta möjliga källa. Du som brukar vara så kär i ALG och HO när det passar, varför smiter du förbi att båda säger att han brukade ha keps med öronlappar knäppta upptill och tror sig även minnas samma från mordkvällen, men i media har han plötsligt en annan favoritmodell?

Det är du själv som satt i system att springa runt med hammare, ivrig som en ekorre på koffein att slå fast olika saker här och där som orubbliga fakta när det inte är det. Och som av en händelse är dessa förment orubbliga fakta alltid till SEs fördel. Så gör man när man bestämt sig för att han till varje pris inte ska få bli GM. Du framstår som nån som skulle smugit in hästskor i boxhandskarna på 1930-talet. Så smutsigt jobbar inte jag. Kan något inte fastslås är det öppet, punkt.
Citera
2020-06-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Faktum kvarstår. Olof Palme mördades med 1 skott från ett av världens vanligaste mindre handeldvapen. Gärningsmannen missade Lisbeth Palme på en meters avstånd. Låter det som en yrkesmördare? Låter det som ett beställningsjobb? Nej, naturligtvis inte. Det måste ha stått klart redan på morgonen den 29 februari att det här var en nervös amatör som hade fumlat, och som inte ens var säker på att han hade dödat Palme.

Det måste ha varit den ensamma galningen som gjorde det. Särskilt många ensamma galningar finns inte beskrivna av det kabinett av vittnen som fanns på mordplatsen. Kan det ha varit den person i flocken som lämnar de mest motsägelsefulla uppgifterna? Varför skulle sannolikheten för detta vara mikroskopisk? Eller tror ni fortfarande att SÄPO var inblandat, eller Sydafrika, eller CIA?
Det är märkligt hur vanlig denna tankevurpa är - att det antingen är en missbrukande klantskalle eller ett iskallt lönnmördarproffs - samtidigt som alla ju måste vara överens om att det är sannolikare att Palmes mördare befinner sig någonstans mellan dessa extremer.

Tänk förresten på att man i allmänhet, direkt efter mordet, var övertygade om att det var ett planerat mord (jämför t.ex. Ingvar Carlssons telefonsamtal till Ulf Adelsson kort efter mordnatten). Det är först senare, i samband med Christer Pettersson som bilden ändrades. Det stod alltså inte klart dagen därpå att det var en nervös amatör - tvärtom.
Citera
2020-06-21, 11:48
Medlem
Draken55s avatar
Men det är helt totalt uteslutet att det är en konspiration av proffs/ konspiration av yttre makt.
Inte ens den värsta foliehattsteori kan komma fram till det med ett uns av trovärdighet.

Platsen utesluter det. Palmes slumpmässiga vägval hem utesluter det. Den slumpmässiga frånvaron av livvakter utesluter det. osv osv.

Orsaken till dessa förvirrade teorier är bara de faktum att det saknas rejäl riktig bevisning och att idioten Hans Holmer fick ta tag i utredningen.
Hade Ölvebro tatt tag i början hade CP varit fälld i HD efter 6 månader. 3 år efter var det för sent.
Citera
2020-06-21, 11:54
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Är detta sant?
Kan det vara någon som vill inleda förtalsmål för att SE pekas ut och SVT vill ha ryggen fri?

Plockades bort snabbt, med tanke förhandshajpen kan man tycka att det borde legat kvar ett tag.
Förtal mot TV för att de sänder en presskonferens, nä jag tillhör de som tycker det låter orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in